تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804850331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعیت توزیع و پخش کتاب اهالی قلم را به کدامین سو می‌برد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: وضعیت توزیع و پخش کتاب اهالی قلم را به کدامین سو می‌برد؟
فکر می کنید، وضعیت توزیع و پخش کتاب، اهالی قلم را به کدامین سو هدایت کند.


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسئله توزیع و پخش کتاب همان مسئله‌ای است که ذهن هر فردی را که قصد چاپ اثر دارد، به خود مشغول می‌کند. همین مسئله سبب می شود تا وی با تامل بیشتری این کار را انجام دهد. اما چه مسئله‌ای سبب می‌شود نابرابری‌هایی در زمینه توزیع و پخش کتاب وجود داشته باشد؟ در درجه اول این تقاضای کتابفروشی‌هاست. هنگامی که برای اثری در شهرستان خواهان وجود داشته باشد، کتابفروشی ها نیز از انتشاراتی برای دریافت اثر تقاضا می کنند. 


مسئله دیگر مراکز فروش اینترنتی کتاب است که در کاهش تقاضای کتاب تاثیر گذاشته. کاهش تقاضای کتاب نیز عرضه نابرابر آن را در سطح کشور به وجود می آورد. شاید در نگاه نخست اینگونه به نظر برسد که این مسئله به ضرر صنعت نشر تمام می شود اما اینگونه نیست. هنگامی که هزینه های انتقال و جابه‌جایی کتاب را محاسبه کنیم، به اهمیت این نوع فروش کتاب آن هم در شهرستان ها پی می‌بریم.


گاهی نیز می‌توان کتابخوان نبودن مردم را دلیلی دانست برای آنکه توزیع کتاب به درستی انجام نشود. اما این تمام ماجرا نیست؛ باید گفت نوع مطالعه مردم این روزها تغییر کرده است و از مطالعه مکتوب به مطالعه کتاب های الکترونیک روی آورده‌اند. این مسئله در تمام دنیا وجود دارد و به صورت امری بدیهی خود را نشان می دهد. این تغییر فرهنگی در زمینه مطالعه در نتیجه یک امر طبیعی رخ داد و آن پیشرفت تکنولوژی بود. 


در کنار تمام این عوامل یک عامل دیگر وجود دارد که توزیع نامناسب کتاب را سبب شد و آن سیستم معیوب پخش کتاب است. سیستمی که در آن برخی از توزیع کنندگان پخش کتاب تنها و تنها کتاب انتشاراتی های خاصی را پخش می کنند و در این میان هستند انتشاراتی هایی که به دلیل نداشتن ارتباط با پخش کنندگان کتاب، کتاب های آن ها به سختی پخش می شود و با مشکلات عمده ای در این زمینه روبرو می‌شوند. در این میان انتشاراتی های دارای مراکز پخش کتاب هستند که اوضاع بهتری در این زمینه دارند. 


سیستم معیوب چرخه پخش و توزیع کتاب تنها گریبان انتشاراتی ها را نمی گیرد بلکه به نوقلمان آسیب بیشتری وارد می کند. همین مسئله سبب می شود تا برخی انتشاراتی ها آثار نوقلمان را منتشر و پخش آن را به فرد مولف واگذار کند. نا آشنایی آن ها با سیستم توزیع و پخش کتاب سبب می شود آثارشان در خانه انبار شود و به مراکز پخش کتاب نرسد. این مسئله انگیزه آنها را برای خلق اثر کاهش می‌دهد و به دنبال آن آثار کمتری تولید می کنند.


البته تنها آسیب توزیع کتاب به نوقلمان وارد نمی‌شود، این مسئله نویسندگان حرفه‌ای را نیز به گونه‌ای دیگر درگیر می‌کند. این افراد با مخاطبان خود در شهرهای دیگر روبرو هستند که از توزیع نامناسب کتاب آن‌ها در شهرشان گلایه دارند. در حالی که نسخه الکترونیکی هم از کتاب آنها وجود ندارد تا فرد آن را از مراکز فروش مجازی کتاب خریداری کند. همین مسئله ناخودآگاه سبب می شود اینگونه افراد به سراغ فضاهای مجازی بروند و از این طریق اثر شاعر مورد نظر خود را دنبال کنند. البته همین مسئله برای شاعران و نویسندگانی که انتشاراتی آنها در شهرستانها نیز مراکزی دارد، به وجود نمی آید.
 
وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب از یک سو سبب می شود مخاطبان کتاب کمتر به سراغ آن بروند و از طرف دیگر انگیزه صاحبان قلم را برای خلق اثر کاهش می دهد. این وضعیت حالتی را برای اهالی قلم به وجود می آورد که کمتر قلم بزنند و بیشتر به انجام کارهای دیگر بپردازند. 







۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن