تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805190636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابلاغ برنامه «ايمني بيمار»‌ براي امن كردن بيمارستان‌هاي نا امن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ابلاغ برنامه «ايمني بيمار»‌ براي امن كردن بيمارستان‌هاي نا امن
پس از حوادث سريالي كه طي دو سه سال اخير براي بيماران رخ مي‌دهد اين بار مرگ يك بيمار بر اثر سقوط از تخت در حالي كه همراهي نداشته بالاخره موجب شد تا وزير بهداشت به حوادثي كه براي بيماران رخ مي‌دهد واكنش نشان بدهد...
نویسنده : زهرا چيذري 


پس از حوادث سريالي كه طي دو سه سال اخير براي بيماران رخ مي‌دهد اين بار مرگ يك بيمار بر اثر سقوط از تخت در حالي كه همراهي نداشته بالاخره موجب شد تا وزير بهداشت به حوادثي كه براي بيماران رخ مي‌دهد واكنش نشان بدهد و آنطور كه معاون درمان خبر داده، سيد‌حسن قاضي‌زاده اجراي برنامه «ايمني بيمار» را ابلاغ كرد؛‌ برنامه‌اي كه اگر بر اجراي درست آن نظارت شود شايد بتواند جلوي تكرار حوادث تلخي را كه براي بيماران اتفاق مي‌افتد، بگيرد.

در دو سه سال اخير موارد متعددي از حوادثي كه بر اثر قصور پزشكي منجر به آسيب رسيدن به بيماران يا مرگ آنها شده است، رسانه‌اي شد. آخرين مورد اما مربوط به زني است كه بر اثر سقوط از تخت در بيمارستان جان مي‌دهد. به گفته حسين كريم، رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه ملوك مرادي كه سال‌هاي طولاني دياليز مي‌شده بعد از انجام عمل پيوند كليه و انتقال به بخش، به دليل سقوط از تخت بيمارستان فوت كرده است. ظاهراً اين خانم همراه نداشته و وقتي كه در بخش، تقاضاي رفتن به سرويس بهداشتي مي‌كند، از تخت بيمارستان سقوط مي‌كند  و جانش را از دست مي‌دهد.

به گفته رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه به نظر مي‌رسد از سوي كاركنان بيمارستان امام رضا‌(ع)، قصوري در مورد خدمات‌دهي به اين خانم متوفي صورت گرفته كه در صورت محرز شدن اين موضوع، با شدت و جديت با آنها برخورد خواهد شد. اين حادثه نخستين حادثه‌اي نيست كه بر اثر قصور در بيمارستان‌ها اتفاق مي‌افتد؛ حادثه‌اي كه مي‌تواند به دليل كمبود پرستار باشد اما بدون شك اگر وزارت بهداشت همانگونه كه مباحثي نظير رشد مزد درمان را پيگيري مي‌كند، در پي برطرف كردن آن بود امروز شاهد اين همه اتفاقات تلخ نبوديم.
 
برخي حوادث يكي دو سال اخير
جدا شدن سر جنين جيرفتي در هنگام زايمان به بيماري نوزاد و بزرگ بودن غير عادي سرش ربط داده شد. به جز اين چندين مورد مرگ مشكوك مادران باردار طي يكي دو سال اخير اتفاق افتاد. مرگ مادر 28 ساله سردشتي به علت قصور پزشكي، مرگ مشكوك مادر مشهدي و مرگ مادر سلماسي به دليل ناتواني در پرداخت هزينه سزارين نمونه‌هايي از مواردي هستند كه تكذيب يا توجيه شدند يا سوختگي صورت و مجاري تنفسي مادر دوقلوها بر اثر استنشاق گاز سمي به جاي اكسيژن و مرگ نوزاد 45 روزه به دليل استفاده از مونو‌اكسيد كربن به جاي اكسيژن و خواب بدون بازگشت الينا دختر شش ساله‌اي كه با پاي خود به اتاق عمل رفت و ديگر برنگشت. ماجراي بخيه‌هاي چانه صدرا هم موضوعي بود كه شخص وزير هم قصور اتفاق افتاده را پذيرفت. تصاوير منتشر شده از پارگي صورت نوزاد اصفهاني در هنگام سزارين هم مورد ديگري است كه اخيراً اتفاق افتاد. آخرين نمونه اين اتفاقات تلخ در حوزه سلامت هم مربوط به بيماري است كه سال‌هاي طولاني دياليز می‌شده و بعد از انجام عمل پيوند كليه و انتقال به بخش، به دليل سقوط از تخت بيمارستان فوت كرد.   در برابر اين همه حادثه طي يكي دو سال اخير بالاخره وزير بهداشت كه هنوز از ماجراي افزايش تعرفه‌ها و نارضايتي از ميزان اين افزايش فارغ نشده عكس‌العمل نشان داد و برنامه «ايمني بيمار» را به بيمارستان‌ها ابلاغ كرد. با اين همه اما معاون درمان معتقد است: ميزان خطاهاي پزشكي در بيمارستان‌هاي ايران از متوسط منطقه بيشتر نيست. اين اظهار‌نظر در حالي است كه به گفته وي در كشور مطالعه گسترده ملي درباره ميزان خطاهاي پزشكي نداريم.

محمد آقاجاني بر اساس مطالعات جسته و گريخته‌اي كه برخي محققان انجام داده‌اند اينگونه اظهار نظر مي‌كند. از نگاه آقاي معاون خطاهاي پزشكي و حوادث ناخواسته در مراكز درماني يكي از عوارض و مشكلات غير‌قابل اجتناب در حوزه خدمات پزشكي است. وي مي‌افزايد: بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهاني در منطقه مديترانه شرقي كه شامل 23 كشور است، به طور متوسط در يك بيمارستان 350 تختخوابي هر سال 3 هزار عارضه ناخواسته پزشكي رخ مي‌دهد.
 
توپ قصور پزشكان در زمين رسانه‌ها!
اين مسئول وزارت بهداشت هم طبق معمول توپ را در زمين رسانه‌ها مي‌اندازد و به جاي پذيرفتن قصور پزشكي و ارائه برنامه و نظارت بيشتر براي مقابله با آن رسانه‌ها را مقصر مي‌داند كه با انتشار اخبار مربوط به قصور پزشكي مردم را به نظام سلامت بي‌اعتماد مي‌كنند. به باور معاون درمان مراجعه مردم براي درمان يك بيماري به چندين پزشك هم به ناتواني پزشكان از درمان و به روز و كارآمد نبودن آنها هيچ ربطي ندارد بلكه اين تقصير رسانه‌هاست كه مردم را به پزشكان بي‌اعتماد كرده‌اند. به گفته آقاجاني اما قرار است وزارت بهداشت براي ارتقاي كيفيت خدمات پزشكي بستري و سرپايي، برنامه ايمني بيمار را اجرا كند.  به گفته وي، اجراي اين برنامه البته نيازمند ايجاد زيرساخت‌هاي فيزيكي، نوسازي تجهيزات پزشكي، افزايش فضاي فيزيكي و افزايش تعداد نيروهاي انساني است كه وزارت بهداشت در همه اين زمينه‌ها برنامه‌هاي اصلاحي را شروع كرده و در تلاش است خطاهاي پزشكي را به حداقل برساند. وي در عين حال تأكيد مي‌كند:‌هيچ وقت خطاهاي پزشكي به صفر نمي‌رسد و چنين انتظاري هم نداريم زيرا برخي خطاهاي پزشكي در ذات اين حرفه و اجتناب‌ناپذير است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن