محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827409930
نواختن گوش عابران با موسيقی
واضح آرشیو وب فارسی:الف: نواختن گوش عابران با موسيقی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
كنار يكي از جويهاي آب در خيابان وليعصر؛ با صداي بلند ميگويد :« پيش درآمد سنتور، در دستگاه همايون». اين را كه ميگويد ديگر سرش را هم بالا نميآورد؛ غرق در سنتورش همه قطعه را مينوازد.به گزارش آرمان، جمعيت هر لحظه بيشتر ميشود و حميدرضا متوجه هيچ چيز نيست جز پيشدرآمد و دستگاه همايون. ميگويد موسيقي را در كودكي از عمويش آموخته و بعد از او ديگر معلمي نداشته است؛ «در ۳۷ سالگي توی خيابون سنتور ميزنم، چون از بچگي ميخواستم موزيسين بشم، ولي نشدم.» اينها جملات حميدرضاي ۳۷ ساله است، او چهار سال است كه براي عابران خيابان مضراب ميزند. «از آرزوهام حرف نميزنم، ميخندي. ممكنه همه بخندن.»روبهروي بازارچهها و پاركها، پايينتر از ميدانهاي بزرگ، سرتاسر وليعصر، خروجي متروها، رو بهروي سينما و خيلي جاهاي ديگر اين شهر اگر چند ثانيهاي هدفونت را برداري نتهاي جور و واجوري ميهمان گوشهايت خواهد شد. سنگفرش خيابانهاي تهران چند سالي است كه عابران زيادي را ميهمان نواهاي گوناگون ميكند. پير و جوان نميشناسد. زن و مرد و كودك و بزرگسال هم برايش فرقي ندارد.بحثها بر سر دستهبندي كردن موسيقي آن هم از نوع خيابانياش زياد است. عدهاي بر اين عقيدهاند كه موسيقي خياباني هرگز نميتواند فاخر باشد و نبايد آن را يكي از ژانرهاي موسيقي تلقي كرد. برخي از نوازندگان خياباني حمايت ميكنند و آنها را چيرهدستاني ميدانند كه تنها به دليل نداشتن شرايط اقتصادي مجال حضور روي سن سالنهاي بزرگ موسيقي را پيدا نكردهاند. كساني هم اين نوع موسيقي را آسيب تلقي نميكنند و ضمن اذعان به اينكه موسيقي خياباني در ايران سابقه طولاني نداشته و فاخر هم محسوب نميشود آن را براي جامعه و موسيقي مضر هم نميدانند.اما ماجراي موسيقي خياباني به همينجا ختم نميشود. از آنجا كه موسيقي خياباني را مصداق تكديگري تلقي كردهاند بايد به دنبال آسيبشناسي اجتماعي آن بود. سوال مهم اين است: چرا افراد به موسيقي خياباني روي ميآورند؟ نگاه مردم به اين افراد چگونه است؟ با توجه به وسيع بودن دايره اين افراد در سطح شهر آنها از اقشار مختلف جامعه نيز هستند. برخي سواد آكادميك موسيقي دارند و موسيقي را به بهترين و در بالاترين سطح اجرا ميكنند، برخي هم سازشان يادگار اجداد پدريشان است كه به آنها ارث رسيده و آنها خود به تنهايي نواختن را ياد گرفتهاند.بسياري از تصنيفهاي قديمي كه اين افراد مينوازند به لحاظ موسيقايي ارزشمند تلقي نميشود، اما توانايي آنها در زنده كردن نوستالژيهاي مردم چيزي است كه به عمر اين نوع نوازندگي تداوم ميبخشد. با توجه به درآمدي كه اين افراد دارند و نسبتا از آن راضي نيز هستند ميتوان فهميد مردم از اين هنر خياباني استقبال ميكنند و در ميان شلوغي و همهمه گرفتاريهاي روزمره حاضرند هزينهاي هرچند اندك را براي زنده شدن خاطراتشان بپردازند. اما همين نوازندگان از مبتدي تا حرفهاي جايگاه اجتماعي خوبي در بين مردم ندارند. شايد دليل اينكه بسياري از نوازندگان ترجيح ميدهند دوستان و آشنايانشان آنها را در حال نواختن در خيابان نبينند همين امر باشد.نگاهها به هنر خيابانييك جامعهشناس به «آرمان» ميگويد : به اين دليل كه هنر همواره در اختيار اشراف قرار داشته و در آن طبقه مرسوم بوده اگر اين هنر به خيابان بيايد و بخواهد در بين عوام مطرح شود نگاه خوبي به آن وجود ندارد. البته اين نگاه ميتواند در بلندمدت تغيير كند و بسترهاي لازم در جامعه براي آن فراهم شود. امانا... قراييمقدم درباره همه گير شدن اين پديده در جامعه و در بين مردم توضيح ميدهد : ما در جامعه دو نوع هنر داريم، يكي هنر براي خواص و ديگري هنر براي عوام. هنر عوام از ميان مردم برخاسته و بر دل آنها نيز مينشيند.چيزي كه امروز در خيابانهاي شهر ميبينيم همين است. مردمي پاي ساز و نواختن اين افراد مينشينند كه از عوام محسوب ميشوند. مردمي كه نميتوانند به سالنهاي كنسرت بروند و در خيابان از هنر اين افراد لذت ميبرند. به عقيده من اين كار يك سنتشكني است؛ سنت نادرستي كه عوام را از هنر منع ميكند. اين افراد براي كساني ساز ميزنند كه خيلي از آنها ابزار موسيقي را به خوبي نميشناسند و با ديدن آنها با اين ابزار آشنا ميشوند. او هنرهاي خياباني را در طول تاريخ داراي ازرش بسياري ميداند و ميگويد: بسياري از نويسندگان و شاعران يا حتي موسيقيدانان بزرگ دنيا هنرشان از دل عوام و برگرفته از زندگي همين افراد در كوي و برزن است.در كشور خودمان در دهههاي گذشته بسياري از موزيسينهايي كه بعدها آثارشان مورد توجه قرار گرفت ابتدا از همين نوازندگان خياباني بودهاند. ما بايد اين فرهنگ را در جامعه قبول كنيم كه هنر براي همه افراد جامعه است و همه بايد طبق شرايط خود از آن بهره ببرند. همانطور كه شرايط بايد براي رشد هنر براي خواص مهيا شود، همين بستر نيز براي عوام بايد مهيا باشد تا آنان نيز بتوانند سهمي از هنر و درك آن داشته باشند.موسيقي خياباني؛ هنر، چالش يا اعتراضمهدي رستمي نوازنده و فارغالتحصيل رشته موسيقي درباره نوازندگي خياباني به «آرمان» ميگويد: براي ارائه يك كار فاخر يكي از مهمترين مولفهها متمركز بودن روي آن كار است. ما اگر بخواهيم موسيقي خوب بشنويم بايد به سالن كنسرت برويم و از آنچه هنرمند در طول يك فرایند در اختيار ما ميگذارد لذت ببريم، چرا كه موسيقي يك اتفاق حداقل پنج دقيقهاي است و به ويژه در موسيقي ايراني اين روند بسيار طولانيتر است. بنابراين ميتوانيم بگوييم آنچه ما در خيابان به عنوان موسيقي ميشنويم اغلب داراي اين ويژگي نيست، چرا كه فرد در هياهوي جمعيت مشغول نواختن است و افراد نيز به صورت گذري گاهي قسمتهايي از يك قطعه را ميشنوند. او ادامه ميدهد: تفاوتهاي زيادي بين كساني كه با ظاهر تكديگران و به صورت آماتور به اجراي موسيقي ميپردازند با افرادي كه آموزشهاي آكادميك موسيقي ديدهاند وجود دارد. متاسفانه در كشور ما افراد زيادي هستند كه با وجود داشتن تحصيلات و دانش در يك زمينه مجبورند در حرفهاي مشغول شوند كه هيچ ارتباطي به دانش آنها ندارد. اين نوازندگان نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. رستمي درباره موانعي كه اين افراد معتقدند بر سر راه آنها براي رشد وجود دارد و آنها را مجبور ميكند تا هنر و توانايي خود را در خيابان عرضه كنند، ميگويد: هيچ جاي دنيا نوازندهها و موزيسينهاي معمولي وضعيت اقتصادي مناسبي ندارند. اين امر در ايران بسيار شديدتر است، چرا كه هيچگونه حمايت دولتي از اين افراد انجام نميشود. موسيقي نوعي قناعت ميخواهد و درك اين قناعت از طرف كساني كه ميخواهند كار موسيقي انجام دهند بسيار مهم است. علاوه بر اين، در ايران موانع اجتماعي نيز سر راه موزيسينها وجود دارد، اما بايد توجه داشت كه همه اين موانع به طور قطعي نميتوانند سد راه فعاليت شوند. بسياري از افرادي كه در حال حاضر در حال انجام فعاليتهاي موسيقايي هستند با دانش و مهارت بسيار كم اين كار را انجام ميدهند. اين افراد تنها با داشتن شرايط خاص و با وجود نداشتن توانايي كافي كنسرت اجرا و آلبوم منتشر ميكنند كه به بدنه موسيقي ضربه وارد ميكنند و جاي بسياري افراد توانمند را نيز بر روي سنهاي اجرای كنسرت اشغال ميكنند.از هنر تا تكديگريبر اساس قانون نواختن موسيقي در خيابان و دريافت پول در ازاي اين كار از مصاديق تكديگري است. بسياري از ما وقتي از خيابانهاي شهر عبور ميكنيم كودكاني را ميبينيم كه با نواختن آكاردئون يا ديگر سازها كه با آوازي نيز همراه است، از عابران درخواست پول ميكنند. سر و وضع اين افراد دقيقا شبيه متكديان است، يعني فرق چنداني با كودكاني كه اسفند دود ميكنند يا آدامس و دستمال كاغذي ميفروشند ندارند. در سالهاي اخير اما شاهد اجراي خياباني موسيقي توسط افرادي هستيم كه ديگر شكل و شمايلشان به متكديان نميخورد.حتي در مواردي شاهد اين بودهايم كه گروههاي حرفهاي در حوزه موسيقي به خيابان ميآيند يا در اماكن عمومي شبيه مترو براي مردم اجراي زنده ميگذارند. به نظر ميرسد هر چه ميگذرد نوعي از موسيقي خياباني در حال رسميت يافتن است. در اين زمينه شايد بتوان اين پيشنهاد را داد كه با برنامهريزي ميتوان فعاليت در اين زمينه را ساماندهي كرد. وجود اماكني براي اجراي زنده موسيقي توسط هنرمندان متوسط ميتواند برچسب تكديگري را از اين مساله بردارد؛ كاري كه از طرفي باعث ميشود هنرمنداني درآمدي كسب كنند و از طرف ديگر، شهرونداني كه فرصت يا امكان رفتن به كنسرتها را ندارند، از موسيقي لذت ببرند و رفع خستگي كنند. آنچه مسلم است اين است كه ديگر نميتوان موسيقي خياباني را تنها با چوب تكديگري راند و در اين زمينه نيازمند نگاههاي متفاوت هستيم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]
صفحات پیشنهادی
سقای دستههای عزای حسین(ع) بودم/ موسیقی پاپ و جاز گوش نمیکنم/ هر ارمنی، یک ایرانی است
سقا ی دستههای عزای حسین ع بودم موسیقی پاپ و جاز گوش نمیکنم هر ارمنی یک ایرانی است به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان استاد لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران در تحریریه یکی از خبرگزاریهای داخلی حضور یافته و در حاشیه این حضور به سوالات مخاطبان اینفیلم: تاثیر جالب نواختن موسیقی بر مغز
فیلم تاثیر جالب نواختن موسیقی بر مغز آیا میدانید هر بار که موسیقیدانها شروع به ساز زدن میکنند درون مغزشان آتش بازی به راه میافتد ویدوال آیا میدانید هر بار که موسیقیدانها شروع به ساز زدن میکنند درون مغزشان آتش بازی به راه میافتد ممکن است از بیرون که نگاهشان میکنید آرفیلم: نواختن جالب موسیقی با بطری
فیلم نواختن جالب موسیقی با بطری نواختن جالب موسیقی با بطریدر صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید لینک تاریخ انتشار ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۱فیلم: عماد طالب زاده در برنامه موسیقی چارگوش
فیلم عماد طالب زاده در برنامه موسیقی چارگوش کانال چهارگوش عماد طالب زاده دربرنامه موسیقی چارگوش در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید لینک تاریخ انتشار ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۰۱یک هفته پرحاشیه برای موسیقی تلفیقی در نیاوران / کدام صدای این رویداد بالاخره به گوش مخاطب میرسد
یک هفته پرحاشیه برای موسیقی تلفیقی در نیاوران کدام صدای این رویداد بالاخره به گوش مخاطب میرسد فرهنگ > موسیقی - هنوز سومین هفته موسیقی تلفیقی به پایان نرسیده بود که موج انتقادها راه افتاد و روی همه چیز سایه انداخت سمانه فراهانی بعد از گذشت بیش از یک هفته از پانواختن موسیقی ستارگان و کرات بررسی می شود
در پژوهشسرای دانشآموزی آذربایجان نواختن موسیقی ستارگان و کرات بررسی می شود شناسهٔ خبر 3666171 - سهشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۰۷ دانش و فناوری > علم و دانش در پژوهشسرای دانشآموزی آذربایجان نواختن موسیقی ستارگان و کرات مورد بررسی قرار می گیرد به گزارش خبرنگار مهر انجمن نجوم آقماربازی با گوشیهای مسروقه تلفن همراه
قماربازی با گوشیهای مسروقه تلفن همراه کد خبر ۵۸۹۶۱۵ تاریخ انتشار ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۱ - 16 May 2016 اعضای باند بزرگ کیفقاپی که با گوشیهای مسروقه تلفن همراه قمار بازی میکردند دستگیر شدند به گزارش شرق زنی جوان چندی قبل با مراجعه به کلانتری فلسطین به مأمورانارتباط تلگرامی با گوشی سرقتی
ارتباط تلگرامی با گوشی سرقتی کد خبر ۵۹۰۳۴۵ تاریخ انتشار ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۸ - 18 May 2016 راننده شرکت پس از پیدا کردن گوشی یکی از کارمندان شرکت از طریق تلگرام این کارمند زن با کارمندان دیگر ارتباط گرفته بود به گزارش فرهیختگان چندی پیش دختری 24 ساله با مراجعه به پلیس فتكامكارها در شادى ٢٥ سالگى محك نواختند
كامكارها در شادى ٢٥ سالگى محك نواختند باعث افتخار گروه كامكارهاست كه در جشن ٢٥ سالگى سازمان خوشنامى چون محك و برنامهاى كه به نفع كودكان مبتلا به سرطان است حضور دارد جشن ٢٥ سالگي محك با اجرای هنرمندانه گروه کامکارها و با حضور محمدعلى كشاورز حسامالدين سراج و رسول دیناروند معاوبیشتر گوش دادن شما را عاقل تر نشان می دهد
بیشتر گوش دادن شما را عاقل تر نشان می دهد سکوت کردن و بیشتر گوش دادن شما را عاقل و قابل اطمینان تر نشان داده و به جذابیت شما اضافه می کند سارا فغانپور روان شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت برای رسیدن به جذابیت رفتاری بیشتر سکوت کنید چرا-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها