تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805643803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی تجاری‌سازی دولت و مجلس در حیاط مدارس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازی تجاری‌سازی دولت و مجلس در حیاط مدارس
در شرایطی که مجموع سرانه فضاي ورزشي دانش‌آموزان در ايران حدود 2 مترمربع است حیاط مدارس به حراج گذاشته می‌شود...
نویسنده : نفیسه‌ ابراهیم‌زاده‌ انتظام 


دو سه سالي است آموزش و پرورش در معرض تكانه‌هاي شديد اقتصادي و مالي قرار گرفته است. اين تكانه‌ها كه از واگذاري مدارس دولتي به مؤسسان مدارس غيردولتي آغاز شده، دنباله‌هاي فراواني داشته و امروز به طرح تجاري كردن بخشي از حياط مدارس رسيده است. اين طرح كه به اذعان وزير آموزش و پرورش مورد موافقت مجلس نيز هست، ناظر به تبديل بخشي از فضاي حياط مدارس به فضاي تجاري است. وزير نيز اين كار را براي مدارسي كه حياط بزرگ دارند ممكن توصيف كرده است. اين در حالي است كه حداقل سرانه حياط مدرسه در صورت وجود فضاي ورزشي براي دانش‌آموزان، به ازاي هر دانش‌آموز دوره ابتدايي 4/2 متر مربع و هر دانش‌آموز دوره راهنمايي و متوسطه سه متر مربع تعيين مي‌شود و در نظام تعلیم و تربیت جهان برای فضای باز مدرسه اهمیت قائل می‌شوند.

آموزش و پرورش در اجراي طرح تجاري كردن بخشي از حياط مدارس در دوراهي قرار گرفته است كه انتخاب هر كدام از آنها شناسنامه ديدگاه مديريتي مديران ارشد اين وزارتخانه را به نمايش مي‌گذارد؛ يكي مقاومت در برابر دست اندازي به فضاي فيزيكي مدارس به نفع بهره‌مندي دانش‌آموزان از آن، دوم تبديل بخشي از حياط مدارس به مغازه و واحدهاي تجاري و صرف عايدات اين طرح براي تأمين هزينه‌هاي جاري مدرسه يا همان سرانه كه تخصيص آن هر سال با اما و اگرهايي همراه است. يعني آموزش و پرورش براي تأمين سرانه مدارس، از خير سرانه فضاي آموزشي و تربيتي مدارس بگذرد و در اين ميان دانش‌آموزان را در معرض يك معادله دو سر باخت قرار دهد. اين در حالي است كه در حال حاضر فضاي فيزيكي مدارس در كشور ما به ويژه در حوزه فضاهاي ورزشي و حياط فاصله زيادي با حداقل استانداردهاي تعريف شده دارد. طبق آخرين استاندارد منتشرشده (كه مورد تأييد سازمان نوسازي مدارس نيز قرار گرفته است) حداقل سرانه دانش‌آموزان در مجموع فضاهاي ورزشي و حياط 6 متر مربع است كه اين رقم در كشور ما در بهترين حالت به طور متوسط به 2 متر مي‌رسد.  به بيان ديگر آموزش و پرورش در توجيه كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو معلمان در مراكز تربيت معلم، كاهش جمعيت دانش‌آموزي را دخيل مي‌داند، با اين حال همچنان در تأمين حداقل استانداردهاي فيزيكي و فضاي آموزشي درمانده است و از طرفي پيشنهاد كاهش همين اندازه فضا را نيز در دست مطالعه دارد.  علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش در تشريح جزئيات اين طرح به رسانه‌ها گفت: ممكن است مدرسه‌اي حياط بزرگي داشته باشد كه بتوان چهار مغازه از گوشه مدرسه به سمت بيرون ساخت و منافعش را خرج مدرسه كرد. اين موضوع پيشنهادي است كه حتي مجلس به ما اجازه آن را داده است اما در حال مطالعه هستيم.
 
تعبير وارونه بهره‌وري
فاني به اين پرسش كه «در گذشته بحث‌هايي مبني بر درآمدزايي از حياط مدرسه مانند ايجاد مغازه به نفع مدرسه، مطرح شده بود، آيا اين موضوع بررسي شد»، اظهار داشت: موضوع افزايش بهره‌وري در آموزش و پرورش مطرح است اما فعاليتي كه انجام مي‌شود نبايد مغاير با اهداف و مأموريت‌هاي وزارت آموزش و پرورش باشد.

علاوه بر اين و براساس گزارش‌هاي منتشر شده دانش‌آموزان كشورمان دچار فقر حركتي شديد هستند كه يكي از علل آن نبود فضاي فيزيكي ايمن و كافي و نبود جذابيت فضاي ورزشي در مدارس عنوان مي‌شود. از سوي ديگر افزايش بهره‌وري مورد انتظار از آموزش و پرورش، بهره‌وري در حوزه نيروي انساني است تا بهره‌وري سخت‌افزاري و فضاي فيزيكي در اختيار اين وزارتخانه. اين قرائت كه ممكن است به تصميمات آسيب‌زايي در حوزه تعليم و تربيت منجر شود به اصلاح فوري نيازمند است.
 
دريغ حياط مدارس، يعني دريغ حداقل‌ها
فاني افزود: چند سالي است كه در مساجد محله‌هايي كه اين امكان را داشتند، چنين اتفاقي افتاده و موجب شده است مسجد به يك خودكفايي برسد، ضمن اينكه به فعاليت‌هاي مسجد نيز لطمه نزده است. از سوي ديگر وزير در حالي حوزه فعاليت مساجد را با مدارس مقايسه مي‌كند كه تربيت بدني بخشي از شرح وظايف آموزش و پرورش است و در حال حاضر با كمترين امكانات و در حياط مدارس انجام مي‌شود و كاهش فضاي حياط مدرسه همين كمترين‌ها را از دانش‌آموزان و فرآيند تربيت آنها دريغ مي‌كند. اما در مورد مساجد و نوع فعاليت آنها تعريف متفاوت است.  در نهايت نيز وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه در حال مطالعه روي اين موضوع هستيم، تصريح كرد: امكان اجرا شدن آن هست و مي‌توان به اين طرح اميدوار بود البته ما يك خط قرمز داريم مبني بر اينكه فعاليت مورد نظر نبايد مغاير با مأموريت تعليم و تربيت باشد. در حالي كه با توجه به سابقه نظارتي در آموزش و پرورش احتمال ايجاد تعارض ميان فعاليت واحدهاي تجاري يادشده با فعاليت‌هاي تربيتي مدارس زياد ارزيابي مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن