تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833315814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای دفاع امام سجاد از حضرت ولیعصر(عج) - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: کیسانیه پس از قیام مختار برای محمد حنفیه ادعای مهدویت کردند در حالی که محمد حنفیه چنین چیزی را نپذیرفت؛ امام سجاد علیه السلام نیز با آنها مخالف و از اندیشه مهدویت دفاع کردند.عقیق :حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، کارشناس تاریخ اسلام و از مولفان کتب تاریخی و در تشریح اقدامات امام سجاد (ع) در دفاع از مهدویت و حفظ آن گفت: پننجم شعبان سالروز میلاد فخرالساجدین، امام زین العابدین علیه السلام است. باید توجه داشت که هیچ چیز در این عالم تصادفی نیست. این که روز سوم شعبان میلاد امام حسین علیه السلام، روز چهارم شعبان ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و پنجم شعبان روز ولادت امام سجاد علیه اسلام است تصادفی نیست و همه حکمتی دارد. چرا که نهضت حسینی قیامش با امام حسین علیه السلام بود، با وفا و صفای حضرت ابوالفضل علیه السلام به کمال می رسد و امام سجاد علیه السلام پیام این قیام را به جهانیان می رساند.   وی افزود: دوران امامت امام زین العابدین علیه السلام 35 سال است که در این مدت شب و روز در اوج خفقان و اختناق بنی امیه و بنی مروان بودند و مطلقا فرصت و امکان هیچگونه حرکت علنی را نداشتند. در طول این 35 سال امام (ع) تنها یک بار به منبر رفتند آن هم در شام در مسجد اموی و آن هم با غل و زنجیر. این تنها فرصت منبری بود که برای امام سجاد علیه السلام در طول 35 سال امامت میسر شد.  این کارشناس تاریخ اسلام تصریح کرد: اصحاب و یارانی که در اطراف امام سجاد (ع) حضور داشتند تنها چند نفر انگشت شمار بودند. چون کسی که می خواست خدمت امام (ع) باشد باید از جانش دست می شست. من سال ها پیش(50 سال قبل) درباره «سعید بن جبیر» یکی از اصحاب امام زین العابدین (ع) تحقیقی داشتم؛ به هر منبعی که رجوع می کردم می دیدم که درباره وی این گونه نوشته اند که او هر روز در نماز حضرت زین العابدین علیه السلام حاضر می شد. من با خود می اندیشیدم که به هر حال وقتی کسی در شهری باشد که امامش نیز در آن شهر باشد، باید در نماز امام شرکت کند و این کار چندان خاص یا ویژگی آنچنان چشمگیری نیست که برای وی برمی شمرند. اما بعدها در شواهد تاریخی دیدم که تعداد سانی که به نماز امام سجاد علیه السلام می رفتند از 5 یا 6 نفر تجاوز نمی کرد چرا که باید جانشان را در دست می گرفتند و در نماز امام سجاد (ع) حاضر می شدند. وی در ادامه به موضوع محمدحنیفه و ادعایی که برای او مطرح شده و همچنین نوع ارتباط وی با امام سجاد علیه السلام اشاره کرد و گفت: محمد حنفیه برادر امام حسن و امام حسین علیهما السلام است که از پدر با ایشان یکی است و مادرش نیز بانویی بسیار جلیله و با جلالت بوده است. او پس از امام حسین علیه السلام در خدمت امام سجاد علیه السلام بود و در همان اوج خفقانی که بنی امیه ایجاد کرده بودند ایشان از ابراز محبت و ارادت و اخلاص به امام سجاد علیه السلام کوتاهی نمی کرد. آن چنان که وقتی ابوخالد کابلی به نزد محمد حنفیه آمد و از او درخواست کرد که حجت خدا را برایش معرفی کند او خطاب به ابوخالد گفت: امروز حجت خدا بر من و شما حضرت زین العابدین علیه السلام است. یعنی به صراحت اعلام می کند که امام سجاد علیه السلام امام زمان و حجت خداست.  حجت الاسلام مهدی پور بیانکرد: وی همچنین در مواقع و لحظات مختلفی از تاریخ، تعابیر زیبا و پرمفهومی درب یان نوع رابطه خود با خاندان نبوت دارد. به عنوان مثال در جنگ صفین امیرالمومنین علی علیه السلام مدام او را به میدان می فرستادند برخی افراد خبیث که می خواستند او را نسبت به برادرانش به سوء ظن مبتلا کنند به وی گفتند: که چرا پدرت تنها تو را به کام مرگ می فرستد در حالی که دو برادر دیگرت حسن و حسین علیهما السلام را محفوظ داشته است. وی در پاسخ به آنها عبارت بسیار زیبایی به کار برد و گفت: آن دو به منزله ی دو چشمان و دیدگان پدرم هستند و من به منزله ی بازوی توانمند او هستم و انسان همواره از بازوانش برای حفظ و حراست دیدگانش کمک می گیرد.  این کارشناس مهدوی افزود: کیسانیه (طرفداران مختار ثقفی) برای این که برای خود مشروعیتی ایجاد کنند ادعا کردند که ما به فرمان محمد حنفیه این نهضت را ادامه می دهیم و مدعی شدند که محمد حنفیه امام و مهدی امت است. اما از طرف شخص محمد حنفیه هرگز چنین ادعایی مطرح نشده است. آنها پس از قیام مختار برای محمد حنفیه ادعای مهدویت کردند در حالی که محمد حنفیه چنین چیزی را نپذیرفت. امام سجاد علیه السلام نیز با آنها مخالف و از اندیشه مهدویت دفاع کردند.  حجت الاسلام مهدی پور در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: امام زین العابدین علیه السلام با وجود شرایط سخت و خفقانی که وجود داشت امکان این که بتوانند رسما کلاس درس و بحث داشته باشند برایشان فراهم نبود. ایشان از چند راه معارف را به مردم می رساندند که یک از این راه ها دعا بود. صحیفه سجادیه که در دست ماست بخشی از دعاهای امام زین العابدین (ع) است که سرشار از حقایق و معارف ناب است. امام (ع) می نشستند و دعا می خواندند و در ضمن فقرات دعا، معارف را به مردم منتقل می کردند.  وی یادآور شد: راه دیگر آموزش معارف به مردم تربیت کنیزان و غلامان بسیار بود. امام سجاد (ع) در طول حیات و امامت خود بیش از هزار غلام و کنیز خریدند. این بردگان در منزل امام (ع) بودند و امام (ع) آنها را پرورش داده و حقایق و آموزه های اسلامی را به آنها آموزش می دادند و شب عید فطر هر سال تمام غلامان و کنیزان را آزاد می کردند. از آنجا که این بردگان در مدینه کسی را نداشتند پس از آزادی به زادگاه خود باز می گشتند و در آن جا معارف الهی والایی را که در محضر امام سجاد علیه السلام فرا گرفته بودند، منتشر می کردند. منبع:شبستان


یکشنبه ، ۲۶اردیبهشت۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن