تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820821249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسليم طرح تحول سلامت در برابر پزشك خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تسليم طرح تحول سلامت در برابر پزشك خانواده
طرح تحول سلامت همانگونه كه پيش‌بيني مي‌شد براي ادامه راهش به چالش بودجه‌اي برخورد كرده است. اين در حالي است كه بنا به تأكيد معاون آموزشي وزير بهداشت راهكار، جلوگيري از افزايش هزينه و خدمات القايي اجراي پزشك خانواده است تا بيمار از سردرگمي رها شود. وزير رفاه هم معتقد است يكي از راه‌هاي ادامه طرح تحول سلامت، اجراي پزشك خانواده و نظام ارجاع از طريق طب عمومي است؛ مسيري كه تاكنون 80 كشور دنيا تجربه‌اش كرده‌اند و موفق هم بوده‌اند.
نویسنده : زهرا چيذري 


پزشك خانواده» ‌طرحي است كه به عنوان شناسنامه دولت دهم شناخته مي‌شود و در زمان وزارت مرضيه وحيد دستجردي به عنوان طرحي جدي براي سر و‌سامان دادن به نظام سلامت كشور مطرح شد. در طول دولت دهم نسخه‌هايي از اين برنامه ارائه و اجراي آزمايشي آن آغاز شد. در نهايت اين طرح با كنار گذاشته شدن خانم وزير رفته‌رفته به حاشيه رفت و جز نامي از آن باقي نماند. با روي كار آمدن دولت يازدهم وزير بهداشت چندين بار به اشكال مختلف اعلام كرد پزشك خانواده را به شكلي كه تاكنون اجرا مي‌شده قبول ندارد. در عوض طرح تحول نظام سلامت با هدف اوليه كاهش فرانشيز پرداختي مردم در بستري‌ها تا 10 درصد در نيمه ارديبهشت سال 93 راه‌اندازي شد؛ طرحي كه توانست در گام نخست با رضايت نسبي مردم همراه باشد. در گام‌هاي بعدي اما با واقعي شدن تعرفه‌هاي درمان در اصلاح كتاب ارزش‌گذاري نسبي تعرفه‌ها طرح تحول منتقدان جدي خود را شناخت. كارشناساني كه معتقد بودند اين طرح با چنين روندي به بن‌بست بودجه برخورد مي‌كند و در برقراري عدالت در سلامت ناتوان مي‌ماند. حالا هم بخشي از اين پيش‌بيني‌ها محقق شده و ادامه طرح تحول سلامت منوط به تأمين منابع پايدار شده است. اين در حالي است كه بنا به تأكيد علي ربيعي وزير رفاه يكي از راه‌هاي ادامه طرح تحول سلامت، اجراي پزشك خانواده و نظام ارجاع از طريق طب عمومي است.
  پزشك خانواده برنامه سلامت 80 كشور
بنا به تأكيد باقر لاريجاني، معاون آموزشي وزير بهداشت به موازات ايجاد صدها رشته‌ها تخصصي و فوق‌تخصصي بايد تلاش كنيم پزشك خانواده و طب عمومي گسترش يابد چرا كه چالش‌هاي امروز مرهون اين بي‌توجهي است. وي در همايش پزشكان عمومي گفت: ‌پزشك خانواده براساس اسناد بالادستي قانون برنامه توسعه و سياست‌هاي ابلاغي محور نظام سلامت است و بايد خدمات جامع همگاني سلامت را با محوريت نظام ارجاع سازماندهي كنيم.  لاريجاني افزود: در 80 كشور دنيا پزشك خانواده داريم و بايد به موازات تخصص و تكنولوژي اين برنامه را گسترش دهيم زيرا چالش‌هاي پيش روي امروز مرهون توجه نكردن به آن است و پزشك خانواده در بسياري از كشورها به عنوان دروازه‌بان نظام سلامت مورد قبول است.
بنا به تأكيد معاون آموزشي وزير بهداشت براي جلوگيري از افزايش هزينه و خدمات القايي پزشك خانواده لازم است بيمار از سردرگمي رها شود.
لاريجاني با انتقاد از اينكه پزشكان با توجه به الزامات نظام سلامت اقدام نمي‌كنند و اطلاعات‌شان مناسب نيست، ‌گفت: دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت و MPH براي پزشك خانواده بايد توسعه يابد. در همين زمينه بخشنامه‌اي را به مناطق آمايش سرزميني داده‌ايم كه 20 درصد برنامه آموزشي خود را متناسب با نياز منطقه خود تدوين كنند.
  اگر پزشك خانواده اجرا نشود...
در حالي كه معاون بهداشت وزارت بهداشت معتقد است پزشك و اعتبار لازم را براي اجراي طرح پزشك خانواده نداريم و در نشست خبري سالگرد طرح تحول سلامت از انجمن پزشكان عمومي خواست پزشكان بيكار را به اين وزارتخانه معرفي كنند، ‌روز گذشته رئيس انجمن پزشكان عمومي كشور يك بار ديگر گفت: نيمي از پزشكان عمومي طبابت نمي‌كنند.   به باور رئيس انجمن پزشكان عمومي كشور هرچند با اجراي طرح تحول سلامت پرداخت از جيب مردم و محروميت ساختار وزارت بهداشت كاهش يافته اما اگر با پزشك خانواده تلاقي نكند در آينده براي كنترل هزينه‌ها دچار مشكل مي‌شويم. عباس كاميابي در همايش پزشكان عمومي با اشاره به اينكه در مورد پزشك خانواده به اجماع رسيده‌ايم، گفت: انجمن پزشكان عمومي 12 هزار عضو دارد و 80 هزار پزشك عمومي در كشور پراكنده است. همچنين پزشك خانواده بحث اصلي در سياست‌هاي كلان نظام سلامت است و در برنامه پنجم توسعه به آن تأكيد فراوان شده است. وي تصريح كرد: طب عمومي مثلثي بين مردم، پزشك عمومي و دولت است. بنابراين آدرس اشتباه به مردم ندهيد. بنا به تأكيد كاميابي پزشك خانواده گران نيست بلكه هماهنگ‌كننده است، ‌سطح سواد را بالا مي‌برد و عاملي براي كنترل هزينه‌ها است از سوي ديگر نيمي از جامعه پزشكي به كاري به غير از طبابت مشغولند و اين سرمايه‌سوزي است، نبايد اين سرمايه در سطح جامعه رها شود. بنابراين بايد از پزشك خانواده حمايت كنيم البته اين برنامه نياز به اصلاحاتي دارد. رئيس سازمان نظام‌پزشكي كشور نيز در اين همايش با اشاره به شرايط نامساعد پزشكان عمومي در كشور افزود: درآمد پزشك عمومي شاغل در بخش‌هاي ستادي به گفته خود آنها حدود يك ميليون و 600 هزار تومان است. 5 هزار پزشك عمومي در مراكز درمان معتادان (MMT) ورود كرده‌اند اما درمان 5 تا 6 ميليون تومان درآمد دارند.
  پزشك خانواده جلوي خدمات القائي را مي‌گيرد
به گفته تقي نوربخش، رئيس سازمان تأمين اجتماعي در نظام سلامت مبتني بر پزشك خانواده، پزشك عمومي نقش مشخصي دارد، اما در نظام سلامت ما معلوم نيست چون نقش اول را در مراجعه ندارد، خدمات خاص نمي‌دهد و در زمينه پيشگيري هم كاري نمي‌كند.  وي تصريح كرد:‌پرداختن به اين موضوع شجاعت و تدبير مي‌خواهد در دو استان فارس و مازندران پزشك خانواده اجرا شد اما ديگر توسعه نيافت. در حالي كه نظام سلامت پزشك خانواده محور بايد رويكرد پرداخت و آموزش داشته باشد.  به باور نوربخش پزشك خانواده هزينه‌ها را كم نمي‌كند بلكه جلوي خدمات القائي را مي‌گيرد.
رئيس سازمان تأمين اجتماعي گفت: ما در پرداخت مطالبات به مراكز درماني دولتي از سه ماه پيش به روز شده‌ايم يعني پزشك عمومي كه در شبكه بهداشت كار مي‌كند بايد حقوق به روز بگيرد اما در بخش‌خصوصي ما دو ماه عقب هستيم. وي براي استقرار پزشك خانواده در كشور قول مساعدت داد.
  فقط براي روستايي‌ها و حاشيه‌نشين‌ها
با تمام اين حرف‌ها اما انگار همچنان پزشك خانواده در اولويت برنامه‌هاي وزارت بهداشت نيست. معاون بهداشت وزير بهداشت در رابطه با اجراي برنامه پزشك خانواده گفت: ‌اولويت كار روستاها هستند اما پس از دو سال زحمت نتوانستيم به خوبي آن را اجرا كنيم. در نتيجه بايد زيرساخت الكترونيك اين برنامه فراهم شود. به گفته وي كمبود نيرو و اعتبار و حتي مشكل آموزشي پزشكان خانواده موجب شد از سال 84، پزشك خانواده روستايي اجرا شود. وي در نهايت تصريح كرد: به طور كلي پزشك خانواده در ايران در دست اقدام است اما براي شهرهاي كمتر از 50 هزار نفر در اولويت است و به تدريج به حاشيه شهرها مي‌رود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن