تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803842569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افتخار به زبان فارسي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افتخار به زبان فارسي
حفظ زبان و هويت ديني و ملي بايد جزو ضروري‌‌ترين برنامه‌هاي مسئولان و دغدغه‌هاي اصلي يك ملت باشد. هر قوم و آييني با زبان و لهجه آن شناخته مي‌شود و ساده‌ترين و مؤثرترين راه ارتباطي انسان‌ها زبان است و از آنجا كه انسان موجودي اجتماعي و مدني‌الطبع است به اين ارتباط محتاج است. ...
نویسنده : مهدي عامري 
هر آنچه سبب خدشه به اين بعد هويتي انسان مي‌‌شود بايد با برخورد جدي مواجه شود و با شدت از اين مهم حفظ و صيانت شود. در اهميت و ضرورت اين بحث شبهه و ترديدي نيست و همگان به آن اذعان دارند، گرچه در عمل ممكن است از روي غفلت يا جهل اقداماتي انجام گيرد كه ضرباتي به زبان و گويش يك ملت وارد كند. به عنوان نمونه شبكه‌هاي اجتماعي و نوع نوشتار در آن سبب شده تا حدودي املا و گويش فارسي مورد آسيب قرار گيرد. جوان و كودك ايراني بايد به زبان ايراني افتخار كند و آن را موجب عزت و مباهات خود دانسته و از اينكه فارسي سخن مي‌‌گويد خوشحال باشد.
از سوي ديگر امروز ارتباطات به قدري وسيع شده است كه تعامل با جهان را گريز‌ناپذير كرده است. در مراودات تجاري و علمي و حتي دوستانه، استفاده از يك يا چند زبان ديگر را براي افراد داراي اهميت كرده است. از سوي ديگر آموزه بعثت حضرت ختم رسل و نزول دين جهاني اسلام سبب شده انقلاب اسلامي ايران كه برگرفته از آيين محمدي(ص) است، نگاهي آرماني و افقي جهاني داشته باشد. از اين رو ضرورت تبليغ و ترويج تعاليم اسلام و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي موجب شده تا پيوند و ارتباط خود با جهان را به گونه‌اي ديگر تعريف كنيم. ما وظيفه داريم پيام انسان‌‌ساز و سعادت‌‌بخش خاتم‌الانبيا(ص) را به جهانيان برسانيم و اسلام ناب محمدي(ص) كه اسلام مبارزه با استكبار و حمايت از مستضعفان است را در عالم نشر دهيم.
همان گونه كه حضرت امام خميني (ره) آرمان اين انقلاب را اهتزاز پرچم «لا اله الا الله» در قلل رفيع جهان و تشكيل حزب مستضعفان جهاني عنوان كردند. از اين رو يادگيري زبان‌هاي متعدد در كشور ما بايد يكي از برنامه‌هاي مهم دستگاه‌هاي فرهنگي و آموزشي باشد. مطلبي كه امام خامنه‌‌اي در روز ديدار با معلمان بيان كردند از يك سو ناظر به همين بحث است.  
در اروپا بچه‌هاي دبستاني و دبيرستاني حداقل بايد به دو زبان خارجي ديگر مسلط شوند و چرا ما در اين زمينه يك گام عقب هستيم؟ هر چقدر كه بتوانيم جوانان خود را با چند زبان خارجي آشنا كنيم با آموختن هر زبان يك دريچه از علم و دانش و فهم و شناخت به روي او باز خواهد شد. بي‌‌ترديد فردي كه با زبان عربي آشنايي دارد از خواندن قرآن لذت و درك ديگري دارد نسبت به كسي كه زبان عربي بلد نيست. در مجموع ما با امكاناتي كه در اختيار داريم هر چقدر كه بتوانيم چند زبان مهم خارجي را به دانش‌آموزان ياد بدهيم به نفع زندگي آن دانش‌آموز كار كرده‌‌ايم.
اما آنچه در اين بين مهم است اين است جوان ايراني بايد بداند يادگيري زبان خارجي براي او اصالت ندارد و از روي ناچاري و انجام وظيفه به دليل تبليغ معارف دين و آرمان انقلاب به آن محتاج است. با اين نگاه جوان ايراني بي‌مورد و از سر تفنن يا از سر كم بودن اعتماد به نفس به سراغ زبان مي‌‌رود. پدر و مادرها فرزندان خود را براي چشم و همچشمي و تفاخر به كلاس زبان نمي‌‌فرستند. سخن گفتن به زبان خارجي نشانه شخصيت و با سوادي تلقي نمي‌‌شود. آن امري كه مورد عتاب رهبري بوده است همين است كه انحصار بي‌مورد در زبان انگليسي آن هم به نحوي كه سبب خود باختگي فرهنگي را فراهم آورد مذموم است.
اينكه انگليسي ياد بگيريم چون زبان برتر است و موجب تفاخر است، يك اشتباه اساسي است. جوانان ضمن آنكه انگليسي فرا مي‌‌گيرند بايد بدانند اين زبان با ظلم و ستم به زبان بين‌المللي بدل شده است و ثانياً مي‌‌توان با زبان‌هاي ديگر نيز به دنيا مرتبط شد. امروز بيش از يك ميليارد نفر با زبان اردو يا چيني صحبت مي‌‌كنند. بسياري از مردم جهان زبان اسپانيولي دارند و بيش از يك ميليارد نفر زبانشان عربي است. بنابراين اين امر نشان مي‌دهد براي تعامل با دنيا و پيشرفت علمي فقط نبايد با زبان انگليسي آشنا بود. تبليغ دين و انقلاب براي همه جاي دنيا لازم است و چه بسا يادگيري زبان آفريقايي يا ساير زبان‌ها نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. اما حادثه تأسفباري كه در اين چند روز رخ داد اين بود كه عده‌اي به جاي فهم صحيح كلام رهبري بر زبان انگليسي تاختند و حتي با استناد به مثال اشتباه رئيس‌جمهور در مورد پيشرفت هندوستان، بهانه‌اي براي تقابل وي با رهبري تراشيدند.
اين در حالي است كه رجوع به سخنان رياست جمهوري نشان مي‌‌دهد وي اگرچه در بيان خود دقيق و متقن نبوده است اما سخنانش حداقل در اين موضوع در راستاي سخنان رهبري بوده است. جا دارد به جاي اينكه هر موضوعي تبديل به مجادلات سياسي شود در جاي خود و با مطالعه و دقت مورد بررسي قرار گيرد تا راهكاري براي تحقق درست آن در جامعه پيدا شود. اينكه قرار باشد از هر موضوعي براي تقابل سياسي استفاده كنيم در وهله اول جفا به نظام و رهبري و سپس جفا به همان موضوع است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن