تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806874285




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستاره‌های استقلال در نیم قرن گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
ستاره‌های استقلال در نیم قرن گذشته




محبوب‌ترین بازیکنان استقلال چه کسانی بودند؟ این سوالی‌ست که شاید جوابش سخت نباشد، در ذهن قدیمی‌تر‌ها ناصر حجازی و در ذهن هواداران کم سن و سال‌تر فرهاد مجیدی.





فرهنگستان فوتبال ایران: این مطلب مدعی است که به مهم ترین و محبوب ترین ستاره های ۵۰ سال گذشته استقلال که در سال های قبل از انقلاب نام تاج داشت پرداخته است. چهره‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که در کنار کارنامه درخشان و کیفیت فنی، سال‌های متمادی در استقلال توپ زده‌اند و نامشان با برند آبی‌ها عجین شده است. برای همین در این فهرست نام فوق ستاره‌ای مثل جواد نکونام وجود ندارد چرا که او هرگز با برند استقلال خو نگرفت یا آندو تیموریان که در مجموع دو فصل با لباس استقلال توپ زده است. در انتها یک فهرست جانشین هم آورده ایم. این فهرست برحسب تقدم حضور این بازیکنان در استقلال مرتب شده است.

علی جباری

هافبک هجومی استقلال و تیم ملی ایران که اولین بار لقب سلطان را به دست آورد. او بازیکنی شوتزن و با قدرت فرماندهی عالی بود.اوبین سال های ۱۳۴۵ تا ۵۴ در استقلال توپ زد. او در تیم ملی هم بسیار درخشان بود و فوتبالدوستان بخصوص هت‌تریک معروف او در عرض ده دقیقه در بازی با تایلند در جام ملت‌های آسیا را از خاطر نخواهند برد. او چند تجربه بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم در کارنامه دارد. قهرمانی آسیا با تاج، قهرمانی در جام ملت های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ و قهرمانی بازی‌های آسیایی تهران شماری از افتخارات اوست. او در ۱۷ دربی شرکت کرد و ۵ گل هم به ثمر رساند. مشهورترین هم‌دوره‌های او در تیم ملی پرویز قلیچ‌خانی، همایون بهزادی، حسین کلانی، ابراهیم آشتیانی، غلامحسین مظلومی، علی پروین و ناصر حجازی بودند. جباری متولد ۱۳۲۵ است.

اکبر کارگرجم

دفاع وسط صخره‌ای استقلال که ۶ فصل در این تیم توپ زد (از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴) و سال‌ها عنصر اصلی خط دفاع تیم ملی هم به شمار می رفت. از درخشش او همین بس که به عنوان یک مدافع لقب بهترین بازیکن سال ۱۳۵۲ ایران را به دست آورد. آن هم در حضور پروین و جباری و بهزادی و قلیچ‌خانی! ناصر حجازی هم بارها گل‌های خورده ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ از پرو و هلند را ناشی از فقدان کارگ جم دانسته بود. کارگر جم در حال حاضر ۷۲ ساله است.

ناصر حجازی

دروازه‌بان بلند آوازه‌ای که از سال ۴۸ تا ۵۴ در قبل از انقلاب و ۱۳۶۰ تا ۶۵ در پس از انقلاب در استقلال ظاهر شد. او در کنار احمد عابدزاده بزرگ‌ترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران است و اولین دروازه‌بانی است که در قامت یک فوق ستاره محبوب ظاهر شد. دو بار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۷۲ و ۷۶، قهرمانی در بازی های آسیایی تهران و حضور در المپیک مونترآل و جام جهانی ۷۸ شماری از افتخارات این بازیکن بزرگ استقلال است. ناصر حجازی در سال ۱۳۹۰ درگذشت.

غلامحسین مظلومی

سانتر فوروارد غیرقابل‌مهار استقلال. بچه مسجدسلیمان که سه بار آقای گل جام تخت جمشید شد و در تیم ملی ایران هم کارنامه درخشانی از خود به جای گذشت. فرصت‌طلب بود و جنگنده و در ضربات سر هم فوق‌العاده خوب ظاهر می‌شد. او قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا را به دست آورد و با تیم ملی در المپیک مونترآل هم شرکت کرد. دو آسیب‌دیدگی پیاپی موجب شد تا او در سی سالگی از فوتبال ملی کناره‌گیری کند و نتواند شانس خود را برای حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ بیازمید. غلامحسین مظلومی در ۴۹ بازی ملی ۱۹ گل به ثمر رسانید. او در سال ۱۳۹۳ درگذشت.

حسن روشن

گوش راست غیرقابل‌مهار استقلال که بعد از درخشش در تیم ملی جوانان در سن بسیار پایین فرصت بازی در تیم ملی را به دست آورد. تکنیکش فراتر از آسیا بود و سرعت خارق‌العاده ای داشت. در سال های ۵۴ تا ۵۶ او فوق‌ستاره استقلال بود و در تیم ملی هم گل‌های ارزشمند بسیاری برای ایران به ثمر رسانید. مثل دو گل برابر کره‌جنوبی در تهران، گل خارق‌العاده به لهستان در المپیک مونترآل، گل به استرالیا در سیدنی و گل زیبایش به پرو در جام جهانی ۱۹۷۸٫ حسن روشن اما از مصدومیت‌های پیاپی رنج می‌برد و وقوع انقلاب هم در دوران درخشش او تاثیر گذاشت. او از ۱۷ سالگی در استقلال بازی کرد و در دهه ۶۰ هم جسته گریخته در این تیم ظاهر شد اما هرگز نتوانست درخشش سال‌های قبل از انقلاب خود را داشته باشد. حشمت مهاجرانی او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران نامیده است.

عبدالعلی چنگیز

از ذوب‌آهن اصفهان و در جام تخت‌جمشید چهره شد و در تیم ملی جوانان درخشید. اما در سال‌های پس از انقلاب به فوق‌ستاره استقلال بدل شد. تکنیکی و سریع و غیرقابل‌مهار بود. متخصص حرکات آکروباتیک و شگردهایی که تماشاگران را به سر ذوق می‌آورد. از سال ۶۰ تا ۷۰، ۷ فصل در استقلال توپ زد. او را هماورد آبی برای ناصر محمدخانی می دانستند. دوران درخشش او مصادف شد با تحریم المپیک ۸۰ و ۸۴ و عدم شرکت در مقدماتی جام جهانی ۸۶  تا او نتواند در عرصه ملی درخشش خاصی داشته باشد.

جواد زرینچه

دفاع راست پرتداومی که از ژاندارمری مستقیم به تیم ملی دوران دهداری رفت و در ۲۰ سالگی به استقلال آمد و شاهین بیانی را به حاشیه راند. فوق العاده سریع با تخصص ویژه در ارسال‌های موزی شکل، تاکتیک‌پذیر و مسئولیت شناس. او با تیم ملی قهرمان بای های آسیایی پکن و مقام سوم جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۸ رسید و با استقلال هم قهرمان آسیا شد. او در ۳۲ سالگی و بعد از دوره ای فترت، دوباره پست دفاع راست تیم ملی را به دست آورد و در جام جهانی ۱۹۹۸ پایه‌گذار گل اول ایران به آمریکا بود. زرینچه دوران پایانی بازی‌اش در استقلال را در پست دفاع وسط به پایان رساند. او ۱۴ فصل برای استقلال توپ زد.

امیر قلعه‌نویی

بازیکن بداخلاق راه‌آهن و سپس شاهین افسانه‌ای دهه ۶۰، در سال ۱۳۶۷ به استقلال آمد و ۸ فصل در این تیم توپ زد و ۴ فصل هم کاپیتان این تیم بود. هافبکی تکنیکی و استراتژیست که از همان دوران بازی مانند گواردیولا، عاشق تحلیل‌بازی‌ها و درک شگردهای مربیگری بود. او با استقلال به همه افتخارات دست یافت و از تماشاگران لقب ژنرال را نیز دریافت کرد. قلعه‌نویی ۲۰ بازی ملی هم در کارنامه خود دارد. او در ۳۴ سالگی بازنشسته شد و در مربیگری رکورد ۵ قهرمانی در لیگ برتر را در کارنامه خود دارد.

مهدی رحمتی

دروازه‌بان ۳۳ ساله استقلال در حال حاضر محبوب‌ترین بازیکن این تیم است. او به شکل متناوب در ۷ فصل برای استقلال به میدان رفته است و بازی‌هایش برای طرفداران استقلال مملو از خاطرات خوش است. او قد بلند یندارد اما بسیار باهوش است و در سخت‌ترین لحظات می‌تواند فکر مهاجمان حریف را بخواند. او در اوج شهرت ناگهان با کی‌روش سر ناسازگاری یگذاشت و به شکل کودکانه‌ای جام جهانی ۲۰۱۴ را از دست داد. اما هرچه هست رحمتی هنوز بهترین دروازه بان فعلی فوتبال ایران به شمار می‌رود.

فرهاد مجیدی

شاید محبوب ترین بازیکن تاریخ استقلال به شمار برود. او در نیمه دوم دهه ۸۰ به نماد استقلال بدل شد و گل‌های پیاپی‌اش در دربی‌ها محبوبیتی خارج از تصور برایش به ارمغان آورد. او در سال ۱۳۷۶ و در حالی که تنها ۲۱ سال داشت به استقلال پیوست و سه فصل هم در این تیم توپ زد اما سپس راهی اتریش و بعد امارات و قطر شد و سال‌ها در حاشیه خلیج‌فارس فوتبالش را پی گرفت و محبوبیت خوبی هم در آن سرزمین ها به دست آورد. در سال ۱۳۸۶ و در ۳۱ سالگی دوباره به استقلال آمد و تا سال ۱۳۹۲ در این تیم توپ زد. یعنی تا ۳۷ سالگی و عجیب این که هر چقدر سنش بالاتر می‌رفت درخشش بیشتری پیدا می کرد. آمادگی بدنی او در سنین بالا مایه حیرت کارشناسان شده است. مجیدی اما در عرصه ملی کارنامه چندان درخشانی ندارد. ستاره محبوب استقلالی‌ها با وجود انجام دادن ۴۵ بازی ملی که اکثراً به صورت یار جانشین برای تیم ملی به میدان رفت و در هیچ تورنمنت مهمی لباس ملی را نپوشیده است.

یک فهرست جانشین:

کارو حق‌وردیان، رضا عادلخانی، ایرج دانایی فرد، آندرانیک اسکندریان، حسن نظری، شاهرخ بیانی، مهدی پاشازاده، علی منصوریان، مجتبی جباری و خسرو حیدری.






تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن