تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819522511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فعالیت‌های عمراني از پرخوری بودجه جاری فلج شدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فعالیت‌های عمراني از پرخوری بودجه جاری فلج شدند
به ازای هر 10 واحد اعتبار هزینه‌ای در سال 94 تنها 6/1 درصد اعتبار عمرانی پرداخت شد / بررسي عملكرد بودجه جاري و عمراني طي سال‌هاي 96-76 نشان مي‌دهد كه درصد تحقق اعتبارات هزينه‌اي به طور متوسط 97درصد و میزان تحقق اعتبارات عمراني تنها 69 درصد بوده است...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


بررسي عملكرد بودجه جاري و عمراني طي سال‌هاي 96-76 نشان مي‌دهد كه درصد تحقق اعتبارات هزينه‌اي به طور متوسط 97درصد و میزان تحقق اعتبارات عمراني تنها 69 درصد بوده است، اما نكته نگران‌كننده آن است كه هم‌اكنون 80 درصد بودجه عمومي كشور را هزينه‌هاي جاري و كمتر از 20 درصد را هزينه‌هاي عمراني دربر‌مي‌گيرد كه تداوم اين روند به معني خروج دولت از دايره كارهاي عمراني در كشور است.

كارشناسان اقتصادي بودجه را مهم‌ترين سند مالي ملي ايران عنوان مي‌كنند و براين باورند كه يكي از ستون‌هاي مهم براي اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي تدوين بودجه عملياتي و كارشناسي در كشور مي‌باشد، اين در حالي است كه حداقل پنج بند از سياست‌هاي 24بندي اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري اشاره مستقيم و تلويحي به بودجه‌ريزي صحيح در كشور دارد.

به‌طور مثال در بند 16سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي به صرفه‌جويي در هزينه‌هاي عمومي كشور با تأكيد بر تحول اساسي در ساختارها، منطقي‌سازي اندازه دولت، حذف دستگاه‌هاي موازي و غيرضروري و هزينه‌هاي زايد اشاره شده است يا در بند‌هاي 17و 18نيز به اصلاح نظام درآمدي دولت با افزايش سهم مالياتي و همچنين رشد سالانه سهم صندوق توسعه ملي از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگي بودجه به نفت اشاره شده است.

بودجه عمومي كشور به سه بخش هزينه‌هاي جاري، عمراني و پرداخت‌هاي انتقالي (كمك‌هاي بلاعوض) است كه در اغلب كشورهاي توسعه‌يافته مي‌بينيم كه هزينه‌هاي جاري دولت‌ها سهم كمي از بودجه عمومي دولت را به خود اختصاص مي‌دهد اما در ايران اين موضوع برعكس است. متأسفانه از طرفي به دليل بزرگ بودن اندازه دولت و تعداد بالاي كاركنان در اين بخش و همچنين ورشكستگي صندوق‌هاي بازنشستگي لشكري و كشوري و تأمين اجتماعي سالانه 74 تا 80 درصد بودجه عمومي به بخش هزينه‌هاي جاري دولت اختصاص مي‌‌یابد، اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي جاري صرف جبران خدمات كاركنان دولتي فعال و بازنشسته مي‌شود.

براساس اين گزارش در حالي بودجه جاري مصوب سال 76 كشور 4/5 هزار ميليارد تومان بود و در اين سال 98 درصد بودجه جاري حدود 4 هزار ميليارد و 440 ميليون تومان عملياتي شد. در سال 94 بودجه جاري مصوب 163هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شد كه 92 درصد از بودجه جاري معادل 150 هزار ميليارد تومان عملياتي شد.

يكي از اصلي‌ترين كانال‌هاي سرمايه‌گذاري دولت در ايجاد ظرفيت‌هاي جديد توليدي و خدماتي در كشور طرح‌‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي به همان بخش عمراني است و هر ساله حدود 20 تا 30درصد از بودجه عمومي كشور را به خود اختصاص مي‌دهد.

طي سال‌هاي 94-76 كه در مجموع 19 سال مي‌شود، به‌طور متوسط تنها حدود 69 درصد از اعتبارات عمراني مصوب، فرصت عملياتي شدن پيدا كرده است. اين در حالي است كه درصد تحقق اعتبارات هزينه‌اي به طور متوسط 97درصد بوده كه نشان از عملياتي شدن بيشتر بودجه‌هاي جاري در كشور است، همچنين نسبت عملكرد عمراني به هزينه‌هاي روند نزولي طي سال‌هاي 94-76 داشته و از 45 درصد در سال 76 به 16 درصد در سال 94 رسيده است، بنابراين در سال 94 به ازاي هر 10 واحد اعتبار هزينه‌اي 1/6 واحد اعتبار عمراني پرداخت شده است.

نكته جالب و قابل تأمل آن است كه دولت در سال 94 شايد تنها يك سوم از بودجه 50 هزار ميليارد توماني بخش عمراني را پرداخت كرد ولي با اين حال در لايحه بودجه سالانه 95 اعتبارات بخش عمراني را در حدود 60 هزار ميليارد تومان در نظر گرفت كه بعيد به نظر مي‌رسد با توجه به اعتبارات تخصيص يافته سال 94 به بخش عمراني، در سال آتي بودجه عمراني مصوب شده به‌طور كامل محقق شود.
در نهايت با توجه به ميزان رشد بودجه جاري كشور و تحقق بالاي بودجه مصوب اين بخش بايد عنوان داشت كه بودجه‌هاي جاري كشور بايد مورد كنترل قرار بگيرد و در عوض به تخصيص بودجه‌هاي عمراني كشور توجه ويژه‌اي شود چراكه يكي از اصلي‌ترين كانال‌هاي سرمايه‌گذاري دولت در ايجاد ظرفيت‌هاي جديد توليدي و خدماتي در كشور طرح‌‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي به همان بخش عمراني است و توجه به اين موارد همانا اقدام و عمل در ريل اقتصاد مقاومتي به شمار مي‌رود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن