تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815503445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«زمناکو» نقد و بررسی شد/ حکایت حلبچه و کودک 40 روزه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: «زمناکو» نقد و بررسی شد/ حکایت حلبچه و کودک 40 روزه
جلسه نقد و بررسی مستند «زمناکو» در خانه هنرمندان برگزار شد.
عصرایران - گروه هنر و تجربه، جلسه نقد و بررسی مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربان‌پور را عصر 29 فروردین با حضور کارگردان فیلم و سحر عصرآزاد به عنوان منتقد در خانه هنرمندان ایران برگزار کرد.

در ابتدای این جلسه عصرآزاد فرصت اکران فیلم‌هایی چون کوتاه و مستند را در گروه هنروتجربه غنیمت شمرد و گفت:« باعث خوشحالی است که گروه هنروتجربه با همه مخالفت‌ها توانست دوام بیاورد و خوشحالم اولین جلسه‌ای که در سال جدیددر خدمت شما هستم، اختصاص به فیلم یک کارگردان دغدغه‌مند دارد. من فیلم‌های دیگر آقای قربان‌پور را هم دیده‌ام و در ادامه بحث به این مساله می‌پردازم که ایشان چگونه به انتخاب موضوع و لحن بیان مناسب می‌پردازد. اگر بخواهم صرفا پیرامون مستند «زمناکو» بگویم، تعاریف متفاوتی را راجع به آن شنیده‌ام. به این فیلم به عنوان یک مستند داستانی، قوم نگارانه و یک کار اجتماعی هم نگاه می‌شود. در تمام مدتی که فیلم را می‌دیدم تمامی این تعاریف به ذهنم می‌آمد و لزوما اختصاص یکی از آن‌ها به فیلم آن را محدود می‌کند، زیرا لایه‌ها و وجوه فیلم متعدد و قابل بحث است و نمی‌شود آن را در یک قالب خاص آورد. فیلم ارجاعات و نمونه‌هایی برای دراماتیزه شدن قصه بیان می‌کند، که تصویر روشن و مستقیمی از شخصیت به مخاطب می‌دهد و این مساله نکته بسیار مهمی است.»

قربان‌پور در تکمیل صحبت‌های عصرآزاد پیرامون شکل‌گیری این موقعیت‌ها و دغدغه ایده فیلمش توضیح داد: « اصولا در ساخت فیلم‌های مستند فضاهای تازه‌ای را تجربه می‌کنم و در مسیری که انتخاب کرده‌ام، نگرشی که نسبت به فیلم زمناکو داشتم، واقعا متفاوت بود. مستند زمناکو از این جهت برایم اهمیت دارد که مسیر جدیدی را به لحاظ موضوعی طی می‌کند. قبل از ساخت «زمناکو» مدتی طولانی بود که مایل بودم یک موضوع انسانی را به تصویر بکشم. اولین بار به موزه صلح تهران رفته بودم تا پژوهشی را در باب قربانیان بمباران شیمیایی انجام دهم که این کار قرار بود برای تلویزیون ساخته شود، در همان زمان یکی از دوستانم جناب دکتر خاطری، علی را به من معرفی کردند، این سوژه شخصیتی داشت که قبلا مسیر خود را طی کرده بود و اینکه روند قصه چگونه طی شود تا برای مخاطب جذاب باشد نکته‌ای بود که دائما به آن فکر می‌کردم.

وی افزود: «از منظر من نوع روایت فیلم و اینکه مخاطب بتواند جو و اتمسفر شخصیت را دنبال کند نکته بااهمیتی بود. درابتدا فکر نمی‌کردم این قصه جذاب از آب دربیاید و تبدیل به یک مستند شود اما در مسیر ابتدایی سعی کردیم از کسانی شروع به تحقیق کنیم که از گذشته علی می‌دانستند و بعد به سراغ تصاویر آرشیوی رفتیم که زمان نداشته باشند و ما در فیلم بتوانیم به آن هویت دهیم. طرح این مساله و اتفاقاتی که در اطراف من می‌افتد نکته‌ای بود که متوجه شدم نمی‌توانم نسبت به آن‌ بی‌تفاوت باشم و جهان آدم‌ها را نبینم. کسانی هم‎چون علی تعدادشان زیاد است و در حال حاضر با پیشرفتی که در ایران اتفاق افتاده امکان اینکه تعدادی از بچه‌ها خانواده‌های خود را پیدا کنند، زیاد است.»



تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 18 April 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن