واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رونمایی از فیلمنامه«رخ دیوانه»-۲
داوودی: در «رخ دیوانه» دنبال تصویر واقعی جوانان بودیم نه آرمانی
شناسهٔ خبر: 3605732 - شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
فرهنگ > کتاب
ابوالحسن داوودی در مراسم رونمایی از فیلمنامه «رخ دیوانه» گفت که برای نوشتن این فیلمنامه از گوهری خواسته متنی را مهیا کند که سن و سال و نظر وی و نویسنده در شکلدهی به آن نقشی نداشته باشد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از کتاب فیلمنامه «رخ دیوانه» نوشته محمد رضا گوهری که به تازگی از سوی نشر کتاب نیستان منتشر شده است، در قالب نخستین نشست «مهر کتاب» صبح امروز با حضور ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری و محمد رضا گوهری در خبرگزاری مهر برگزار شد. در این مراسم ابوالحسن داوودی کارگردان سینما و سازنده فیلم سینمایی رخ دیوانه در سخنانی عنوان کرد: بعد از ساخت فیلم سینمایی «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰»، رخ دیوانه اولین اثر من بود که دچار جرح و تعدیل نشد. این اثر سالهای سال بود که برای ساخته شدن در دست ما بود و خیلی وقت هم بود که میخواستیم بسازیمش و امکانش مهیا نمیشد. من در کار آقای گوهری به خاطر این اثر نوعی حرفهایگری دیدم که کمتر با آن مواجه شدهام. او برای ساخت این اثر رضایت داد که فیلم نامه مورد بازنویسی قرار بگیرد. در واقع این متن هفت سال دست به دست شد و زحمت همه این موارد نیز با شخص آقای گوهری بود و هیچ وقت نشنیدم که ایشان بگوید فلانی هر کاری خودت میخواهی بکن بلکه حتی کمترین تغییرات را نیز با انرژی زیاد انجام میداد. وی ادامه داد: رخ دیوانه برای من از حیث ساختار و نوع نگاه، فیلمنامه مهمی بود. من به دلیل استراحت اجباریای که در دوره آقای احمدینژاد در سینما بر من تحمیل شد، دو فیلم نامه خوب را به نتیجه نهایی رساندم اما در نهایت ترجیح دادیم نخست رخ دیوانه را بسازیم. نسل جدید به شدت با نسل ما متفاوت است این کارگردان ادامه داد: من پانزده سالی است که به روی موضوع جوانان و نسل جدید متمرکز شدهام. این نسل با نسل ما به شدت متفاوت است و تبدیل به دغدغه من به سینما شدهاند. بعد از ساخت فیلم «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰» این مساله برای من بسیار جدی شد.
وی ادامه داد: در فیلم تقاطع با این مساله خیلی جدی برخورد کردیم ولی پس از اکران این بازخورد را گرفتم که تصویری که از جوانان در این اثر ارائه شده است تصویر آرمانی من از جوانان است و نه تصویری از حقیقت وجود جوانان عصرمان. من در ادامه برایم این دغدغه مطرح شد که چطور میشود اثری ساخت که در آن نظر و سن و سال فیلمساز در نگارش متن تاثیر نگذارد. این ایده را به آقای گوهری گفتم و قرار شد که متنی بنویسیم که قضاوت و دیدگاه خودمان در آن کنار گذاشته شده باشد، حتی قرار شد بر مبنای تغییرات تکنولوژیکی اثر را بنویسیم و همین مساله باعث ارتباط بیشتر اثر با مخاطب شده است. داوودی در همین زمینه گفت: وقتی من فیلم سفر جادویی را میساختم یکسال در بنیاد فارابی دنبال گرفتن تایید حمایت برای ساخت آن بودم. فارابی در آن زمان دو شورای کودک و نوجوان و بزرگسال داشت و هیچکدام قبول نداشتند که این اثر متعلق به ژانر آنها باشد در حالی که حرف من این بود این اثر در ژانر خانوادگی نوشته و ساخته شده که امروز در آمریکا بزرگترین قدرت را داراست و در نهایت نیز شخص آقای بهشتی با مسئولیت خود اجازه ساختش را صادر کرد. برای جریانسازی باید صبور بود وی افزود: به باور من فیلمها خودشان هستند که باید جریانشان را خلق کنند و اتفاقا همین مساله نشان داده که باید برای تاثیرگذاری و جریان سازی یک اثر سینمایی در جامعه کمی صبور بود. کارگردان رخ دیوانه ادامه داد: زمانی که من برای اولین بار به عنوان رئیس خانه سینما تقاضای یک گوشی موبایل داشتم، مخابرات به من یک خط و گوشی امانت داد اما امروز وضعیت به شکل دیگری است. به نظرم نهادهایی که دارای تفکرات سنتی هستند زمان میبرد تا بفهمند جریان تغییرات اجتماعی در جامعه الزاما براندازانه نیست و بالاخره روزی خواهند فهمید که بسیاری از ابزاری که ما از آن استفاده میکنیم مانند چاقو کارکرد دگانه دارند. ابزار هیچ وقت محکوم نیست چون وسیله است، مهم هدفی است که سعی داریم با وسیله ابزار به آن برسیم. داوودی در این نشست همچنین اظهاراتی را درباره فیلم سینمایی زادبوم بیان داشت که به زودی از سوی خبرگزاری مهر منتشر میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]