تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835143964
مقایسه سعدی و کنفوسیوس
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
دومین روز همایش سعدی و کنفوسیوس 30 فروردین در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. در این همایش دکتر ابوالقاسم اسماعیلپور، شا زونگ پینگ، دکتر محمد دهقانی، دکتر غلامرضا خاکی و دکتر مهدی محبتی سخنرانی کردند. به گزارش بخش ادبیات ایسنا، دکتر اسماعیلپور، اسطورهشناس که چند سالی هم در چین به تدریس ادبیات فارسی اشتغال داشته است، با تصریح بر اینکه در آثار کنفوسیوس برجستهترین جنبه، وجه تعلیمی و اخلاقی است که با مفاهیم و معانی گلستان همسنخ هستند و همسان، به تفاوتهای آن دو پرداخت: سعدی مرد عرفان و متافیزیک و عشق است، اما در آثار کنفوسیوس از تغزل و غنا اثری نمیبینیم. تعالیم او مدنی و اخلاقی است و نسبتی با روز پاداش و جزا ندارد. البته کنفوسیوس به زیباییها بیاعتنا نیست و جایگاهی را که موسیقی در ذهن او دارد با هیچ چیز دیگر نمیتوان قیاس کرد. اسماعیلپور با اشاره به اصول اخلاقی و انسانی کنفوسیوس پایههای اخلاق وی را به این شرح برشمرد: مهربانی، تواضع و نظم و اطاعت. البته اطاعت کنفوسیوسی توأم با خردورزی است. در باور او زبردستان باید با زیردستان با تواضع و علاقهمندی رفتار کنند و زیردستان هم مطیع زبردستان باشند. در آرمانشهر کنفوسیوس که در کتاب مکالمات بازتاب یافته، انسان این شرایط را دارد: عزت نفس، علو همت، خلوص نیت، شوق بهعمل و خوشرفتاری. آیین کنفوسیوس سرانجام تبدیل به کیش شد و امروز در چین معبد کنفوسیوس هست. کیش کنفوسیوسی منبعث از آیین او بوده و ملت چین را تحت تأثیر خود قرار داده است. این نویسنده در پایان به مضامین مشترک کنفوسیوس و سعدی پرداخت و آنها را به این شرح برشمرد: ۱. خرد و خردورزی، ۲. اخلاق و سیاستِ ملت و دولت؛ با این تفاوت که کنفوسیوس وارد سیاست عملی شد، اما سعدی به ارائه راهکار بسنده کرد. ۳. امور دنیوی و هوای نفسانی ۴. اطاعت و فرمانبری؛ با این تفاوت که در جامعه چین اطاعت اصل است و در ایران نسبی ۵. آزادگی، نجابت و شرافت ۶. صاحبدلی ۷. هنردوستی؛ خاصه علاقه به موسیقی ۸. نصیحت پادشاهان ۹. فضیلت دانستن قناعت و سادهزیستی ۱۰. بهرهمندی از میراث تعلمی و اندرزی نیاکان.
همایش سعدی و کنفوسیوس
همچنین شا زونگ پینگ، عضو گروه مطالعات ادیان دانشکده فلسفه دانشگاه پکن در توضیح مضامین مشترک بین سعدی و کنفوسیوس گفت: در باب اول «گلستان» آمده است: «چنانکه خردمندان گفتهاند دروغ مصلحتآمیز به از راست فتنهانگیز.» و در کتاب «لون یو» داستانی به این شرح آمده است: مردی به نام یی گوانگ به کنفوسیوس گفت: «در محل ما آدمی راستگو و صریح زندگی میکند، پدرش یک گوسفند دزدیده و او پدر خودش را لو داده است.» کنفوسیوس گفت: آدمهای راستگو و صریح سرزمین ما با شماها فرق دارند، اگر پدر کار بدی کرده پسرش حتما پنهان میکند؛ راستی در اینجا است. بنابراین، در مقررات قانونی باستان چین که «پدر بدی پسرش را و پسر بدی پدرش را پنهان می کند» مطابق مقررات اخلاقی حساب میشود. او مورد مشترک دوم را، جستوجوی رفتار خوب به عنوان هدف اصلی دانست و افزود: در باب اول «گلستان» میخوانیم: «خیری کن ای فلان و غنیمت شمار عمر/ زان پیشتر که بانگ برآید فلان نماند» و در آثار کلاسیک چین «جو یی» آمده است: «اگر خانوادهای کار خیر زیاد کرد، خوشبخت میشود و برکت حتما برای این خانواده خواهد آمد؛ اگر کار خیر انجام نداد، حتما بلا و مصیبت خواهد آمد. اگر وزیر، پادشاه را کشت و پسر، پدر خود را، این نتیجه یک زمان کوتاه نیست بلکه به خاطر دلایل زیاد و زمان طولانی بوده است.» او در مورد مقوله سوم خاطرنشان کرد: «تنبیه آدمهای بد و تحسین آدمهای خوب» ابزاری است در دست سعدی و کنفوسیوس. در باب اول «گلستان» نوشته شده است: «پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است/ تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است» و نیز سعدی بر این باور است که بهتر این است که نسل این دزدان قطع و ریشهکن شود و همه آنها نابود شوند؛ چراکه شعله آتش را فرو نشاندن ولی پاره آتش رخشنده را نگه داشتن و مار افعی را کشتن و بچه او را نگه داشتن، از خرد به دور است و هرگز خردمندان چنین نمیکنند. در فرهنگ سنتی چین گفتهای وجود دارد به این صورت: از اژدها اژدها زاییده میشود، از سیمرغ سیمرغ زاییده می شود. این نوع گفته را در کتاب «لون هینگ (سال ۸۶ میلادی)» وانگ چونگ سلسله هان میتوان پیدا کرد. شا زونگ پینگ چهارمین اشتراک سعدی با کنفوسیوس را در این دانست که این هر دو، در مواجهه با قدرت و نفوذ بد، به اصل مبارزه پایبند بودند.
همایش سعدی و کنفوسیوس
دکتر محمد دهقانی، پژوهشگر در حوزه زبان و ادبیات فارسی که یک سال نیز در دانشگاه پکن به تدریس زبان فارسی پرداخته است، به مقایسه سعدی و کنفوسیوس در دو حوزه سیاست و اخلاق پرداخت و گفت: مقایسه این دو کار سادهای نیست، زیرا تقریباً ۱۶۰۰ سال بینشان فاصله است و فاصله زادگاه این دو به خط مستقیم هوایی ششهزار کیلومتر است. وقتی تفاوت دین، زبان، قومیت و دیگر موارد را نیز به این امر بیفزاییم، چنین بهنظر خواهد رسید که مقایسه این دو کار نامعقولی است. اما بهرغم تفاوتهای بنیادینی که میان سعدی و کنفوسیوس دیده میشود، این دو دستکم از یک لحاظ شباهت عجیبی به هم دارند: هر دو بسیار اخلاقگرا هستند و میکوشند که فرمانروایان و سیاستمداران را به پیروی از اصول اخلاقی خود ترغیب کنند و معتقدند که برنامه اخلاقی آنها منوط به اصلاح حاکمان و رهبران جامعه است. او در ادامه به انسجام درونی اندیشههای کنفوسیوس اشاره و تصریح کرد: آموزههای کنفوسیوس از هماهنگی و پیوستگی درونی خوبی برخوردارند و اگر عملی نمیشوند فقط از آن روست که فرمانروا یا شرایط مناسبی برای تحقق آنها وجود ندارد؛ اما علت ناکامی سعدی را باید تعارض یا تناقضی دانست که میان دیدگاههای اخلاقی و سیاسی او وجود دارد. زندگی اخلاقی و فضیلتمندانه از دیدگاه او ایجاب میکند که آدمی تا حد امکان از قدرت برکنار بماند؛ زیرا قدرت و حکومت به باور سعدی اصولاً میراث مستکبران و در نفس خود مایه زورگویی و مردمآزاری است. دهقانی خاطرنشان کرد: مجموع احوال و اقوال منسوب به کنفوسیوس، با اینکه بسیار دور از روزگار ماست، در قیاس با سخنان سعدی، از انسجام و یکدستی بیشتری برخوردار است و کمتر دچار ناهمگونی و پریشانی مضمونی است. این البته از ویژگیهای فرهنگ ایرانی است که در طول تاریخ انگار خود را ناگزیر میدیده است شبرویی پیشه کند و نعل وارونه بزند تا شاید سرِ سالم به گور ببرد. سعدی هم یکی از بزرگترین سخنگویان این فرهنگ است و به حد اعلا از این خصیصه برخوردار است. در ادامه همایش، دکتر غلامرضا خاکی، استاد دانشگاه، به معرفی کتابهای مطرح مدیریتی که بر اساس آرای کنفوسیوس نوشته شده پرداخت و گفت: دانش مدیریت ، امروز سمت مدیرانی میرود که فضیلتمحور هستند. مدیریت امروز در پی پرهیز از پیامدگرایی است. فضای تحول پارادیمی اجازه میدهد که کنفوسیوس دوباره در عرصه مدیریت جهانی مطرح شود و در دانشگاهی مثل هاروارد به بررسی و واکاوی اندیشههای او بپردازند. ما نیز باید بتوانیم بر روی آرای سعدی از منظر مدیریتی کار پژوهشی انجام بدهیم. خاکی در مورد دیدگاههای مدیریتی کنفوسیوس تصریح کرد: او معتقد است باید پنج خصلت را پرورش داد و اگر کسی بهخاطر موردی که در آن آموزش ندیده، مرتکب خطا شود، نمیتوان او را سرزنش کرد. پنج ویژگی مثبت مدیر از نظر کنفوسیوس به این شرح است: ۱. لطف میکند، بدون اینکه رشوه بپذیرد ۲. در کنار مردم کار میکند، بدون اینکه موجب رنجش آنها شود ۳. بلندپرواز است، اما آزمند نیست ۴. باعزت است، بدون اینکه غرور بیجا داشته باشد ۵. احترام برمیانگیزد، اما ستمگر نیست. همچنین دکتر مهدی محبتی، استاد دانشگاه، به دشواری قیاس بین کنفوسیوس و سعدی اشاره کرد و یادآور شد: کنفوسیوس وجودمحور است و سعدی الهیاتمحور؛ اما واقعیت این است که آثار این دو در هر دو کشور و فرهنگ به منبع آموزشی یا کتاب آموختاری بدل شده است. از کنار این موضوع بهسادگی نمیتوان گذشت؛ زیرا وقتی جامعه کتابی را منبع آموزشی و معیار قرار میدهد، باید به آن فرد اعتماد بسیاری داشته باشد. او تأکید کرد در زندگی این دو به مواردی مشابه میرسیم: سعدی و کنفوسیوس هر دو در کودکی یتیم میشوند. هر دو مجبور میشوند شهر دلخواه خود را ترک کنند و سالها از زادگاهشان دور باشند. هر دو پس از چهلسالگی به فرهنگسازی و فرهنگپروری میپردازند. هر دو بر این باورند که کسی که خلوتی طولانی و هجرتی عظیم نداشته باشند به درکی نقادانه از خود و جامعهاش نخواهند رسید. سعدی و کنفوسیوس هر دو وعظ میکنند و ادعای ایجاد مکتب نو ندارند. هیچ یک زبان سنگین ادبی ندارند و زبانشان ساده و قابل فهم برای اکثریت است. هر دو هم در جامعهشان نفوذ بالایی پیدا میکنند و به اثرگذارترین شخصیتها در فرهنگ خود بدل میشوند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
سعدی و کنفوسیوس در تهران به هم رسیدند
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸ ۳۸ در آستانه روز بزرگداشت سعدی همایش سعدی و کنفوسیوس در تهران برگزار شد به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا روز نخست همایش دوروزه سعدی و کنفوسیوس یکشنبه 29 فروردینماه با حضور سعدیشناسان و کنفوسیوسشناسان ایران و چین در شهر کتاب برپا شد در این مراسمهمایش «سعدی و کنفوسیوس» برگزار میشود
همایش سعدی و کنفوسیوس برگزار میشود شناسهٔ خبر 3597014 - چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸ ۴۷ فرهنگ > کتاب همایش سعدی و کنفوسیوس در آستانه روز بزرگداشت سعدی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب همایش سعدی واندیشه های «سعدی و کنفوسیوس» کاوش می شود
اندیشه های سعدی و کنفوسیوس کاوش می شود شناسهٔ خبر 3599714 - شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۴ استانها > فارس شیراز- رئیس مرکز سعدی شناسی از بررسی اندیشه های دو فیلسوف شرق در همایش سعدی و کنفوسیوس خبر داد کوروش کمالی سروستانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در آستانه یاددر مهر سعدی به چین تردیدی نیست
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹ ۵۷ مدیر مرکز سعدیشناسی با اشاره به 26 بار استفاده از واژه چین و 50 بار بسامد واژههای مرتبط با چین در آثار سعدی تاکید کرد در مهر سعدی به چین تردیدی نیست به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا کوروش کمالی سروستانی در اولین روز از همایش سعدی و کنفوسیوس که 2سعدی چاپلوسی نکرده است
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۴۴ رضا داوری اردکانی گفت سعدی شاعری است که مدح کسی را نگفته چابلوسی نکرده و در هیچیک از آثارش با کسی تعارف نکرده است به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا در آستانه روز بزرگداشت سعدی عصر یکشنبه 29 فروردینماه همایش سعدی و کنفوسیوس در شهر کتاب برگزارانتشار آلبوم «زیباترین رویا» با اشعاری از سایه، حافظ، سعدی و رهی معیری
به آهنگسازی و تنظیم رضا برون و صدای عارف رفعت انتشار آلبوم زیباترین رویا با اشعاری از سایه حافظ سعدی و رهی معیری آلبوم موسیقی زیباترین رویا به آهنگسازی و تنظیم رضا برون بزرگمهر و صدای عارف رفعت به زودی از سوی پخش جوان منتشر و راهی بازار موسیقی کشور خواهد شد ۱۳۹۵علیرضا قربانی در مقبره سعدی آواز میخواند
علیرضا قربانی در مقبره سعدی آواز میخواند علیرضا قربانی و یک آنسامبل ایرانی یکم اردیبهشت ماه در روز سعدی اجرایی را با اشعار سعدی در مقبره این شاعر بزرگ برگزار میکنند علیرضا قربانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا از اجرایی در مقبره سعدی خبر داد و گفت قرار است که من به همراه یک آنس«زیباترین رویا» با اشعاری از سایه، حافظ، سعدی و رهی معیری منتشر می شود
به آهنگسازی و تنظیم رضا برون و صدای عارف رفعت زیباترین رویا با اشعاری از سایه حافظ سعدی و رهی معیری منتشر می شود آلبوم موسیقی زیباترین رویا به آهنگسازی و تنظیم رضا برون بزرگمهر و صدای عارف رفعت به زودی از سوی پخش جوان منتشر و راهی بازار موسیقی کشور خواهد شد ۱۳۹۵گلستان سعدي سخنگو شد
گلستان سعدي سخنگو شد كتاب سخنگوي گلستان سعدي آماده انتشار است قرار است كتاب گلستان سعدي كه در قالب كتاب شنيداري توليد شده است توسط مؤسسه نوين كتاب گويا رونمايي شود نویسنده مسعود دانشمنش كتاب سخنگوي گلستان سعدي آماده انتشار است قرار است كتاب گلستان سعدي كه در«بررسی جنبههای نمایشی حکایتهای سعدی»
جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹ ۳۸ کتاب بررسی جنبههای نمایشی حکایتهایی از گلستان سعدی به قلم مریم برهانی راهی بازار شد به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا این مدرس دانشگاه که دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری است اظهار کرد طی تحصیل خود متوجه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها