تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820359613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فريز دلارعلیه برجام


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فريز دلارعلیه برجام
با وجود تأكيد ايران براي برخورداري از حق مبادلات دلاري، امريكايي‌ها همچنان مخالفت خود را اعلام كرده و مي‌گويند اين حق به هيچ عنوان به ايران اعطا نمي‌شود ولو آنكه ولي‌الله سيف در ديداري محرمانه با وزير خزانه‌داري امريكا ملاقات كند.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


به گزارش «جوان» رسانه‌هاي امريكايي روز گذشته خبر داده‌اند كه رئيس كل بانك مركزي ايران به ديدار وزير خزانه‌داري امريكا رفته و پشت درهاي بسته به مذاكره در اين باره پرداخته است. با اين وجود امريكايي‌ها به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه دلار در اختيار ايران نباشد.
جك لو، وزير خزانه‌داري امريكا در اين باره گفته است: ‌ما آشكارا گفته‌ايم تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران كه دسترسي به ذخاير اين كشور و مؤسسه‌هاي بين‌المللي را محدود مي‌كرده، زماني كه ايران به تعهدات خود در زمينه هسته‌اي در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترك عمل كرده، برداشته شده است. ما اين نكته را هم در مراوده بين دولت‌ها و هم براي مؤسسات مالي در سراسر دنيا روشن كرده‌ايم. ايران براي تجارت با چالش‌هاي بسياري روبه‌رو است كه برخي از آنها به شيوه‌هاي تجارتي خود ايران مربوط است و برخي هم به ساير فعاليت‌هاي ايران در خارج از حوزه هسته‌اي ارتباط پيدا مي‌كند؛ جايي كه ايراني‌ها به حمايت از تروريسم، بر هم زدن ثبات منطقه و آزمايش‌هاي موشكي مغاير با هنجارها روي آورده‌اند و در زمينه حقوق بشر در كشورشان مشكل دارند.
وي اضافه كرده است: گرچه تحريم‌هاي هسته‌اي برداشته شده است، اما هنوز تحريم‌هايي عليه ايران در اين حوزه‌ها وجود دارد. البته ما بايد صراحت داشته باشيم. ايران به توافق هسته‌اي عمل كرده، بنابراين تحريم‌هاي هسته‌اي برداشته شده است. اين فرآيندي است كه هر روز آشكارتر مي‌شود و ما نيز به تعهدات خود در اين زمينه عمل خواهيم كرد. با وجود اين نظام مالي امريكا به روي ايران باز نيست و اين تغيير نخواهد كرد. چالش اين است كه چگونه مي‌توان درون نظام مالي بين‌المللي پيچيده‌اي كار كرد كه در آن به الزامات قوانين امريكا توجه زيادي مي‌شود. به نظرم، وظيفه ما اين است كه شفافيت داشته باشيم كه من و تيم ما سخت تلاش كرده‌ايم كه همين طور باشد. ما پيشنهاد نمي‌كنيم كه دسترسي غيرمستقيم به نظام بانكي و دلار امريكا U- Turn تغيير كند.
رئيس مجلس نمايندگان امريكا نيز روز گذشته اعلام كرد با هرگونه تلاشي براي اعطاي دسترسي ايران به دلار مخالف است.
چرا دلار در شركت ملي نفت؟
بر اساس اين گزارش، شركت ملي نفت براي دسترسي به منابع بلوكه شده خود به دلار نياز دارد و به همين دليل است كه هندي‌ها هنوز بدهي خود را پرداخت نكرده‌اند. گرچه امريكايي‌ها در برجام تعهدي به صدور مجوز دسترسي ايران به دلار نداده‌اند اما يكي از دلايل ناقص ماندن بحث سوئيفت همين كارشكني امريكايي‌هاست.
شركت ملي نفت براي دور زدن اين مشكل به مشتريان خود تكليف كرده است كه به جاي پرداخت دلار، پول محموله‌ها را به يورو بپردازند كه البته براي بانك عامل خريدار مشكل‌ساز شده است. براي بررسي اين موضوع از شيوه مرسوم در معاملات نفت خام آغاز مي‌كنيم. تا پيش از سال 2008 روند عمليات فروش محموله‌ها و دريافت بهاي آن به اين شكل بوده است كه شركت ملي نفت، محموله‌هاي خود را به مشتري خود فروخته و به وي اعلام مي‌كرد پول محموله را به ارز دلار يا يورو به شماره حسابي اعلامي واريز كند. شركت خريدار محموله، شماره حساب مورد اشاره را در اختيار بانك عامل خود قرار مي‌دهد و اين بانك از طريق شبكه سوئيفت، مبلغ مورد نظر را به حساب معرفي شده واريز مي‌كند.
شبكه سوئيفت يك شبكه دو بخشي است كه بخش يورويي آن در اروپا بوده و بخش دلاري آن در امريكا و زير نظر دقيق اين كشور است. به طور كلي هر جابه‌جايي توسط هر بانكي داراي يك كد خاص است كه تا مرحله واريز با آن ردگيري مي‌شود. به عنوان مثال اگر هالك بانك بخواهد پول نفت را به حساب ايران در يكي از بانك‌هاي چين به يورو واريز كند به محض آغاز كار انتقال پول، كدي را دريافت كرده و تا لحظه واريز پول در بانك مورد نظر و بعد از آن، به نام اين جابه‌جايي و منشأ آن ثبت مي‌شود. يعني به نام ايران.
در اين حالت مشخص است كه هالك بانك براي جابه‌جايي پول نفت ايران از سوئيفت استفاده كرده و آن كد متعلق به فعاليت‌هاي ايران است. در چنين شرايطي اگر ايران از مشتري خود بخواهد پول محموله را يورو بپردازد آن وقت است كه بانك عامل مشتري پس از انتقال يورو بايد به بخش دلاري اين شبكه مراجعه كرده و يوروي خود را به دلار تبديل كند.
ممكن است اين سؤال پيش آيد كه دليل تبديل يورو به دلار چيست كه در پاسخ بايد گفت با توجه به اهميت دلار در اقتصاد جهاني و ترجيح بانك‌هاي بزرگ و معتبر براي استفاده از اين ارز، در بيشتر اوقات از دلار استفاده مي‌شود. تا سال 2008 ممنوعيت جدي براي استفاده از دلار در معاملاتي كه ايران در آن ذي نفع بود وجود نداشت و بانك‌هاي خارجي با استفاده از چرخه دلار اين توانايي را داشتند كه مبالغ حاصله از معاملات ايران كه به ساير ارزها بود را به دلار تبديل كنند تا آنكه در سال 2008 امريكا اجازه دسترسي ثانوي بانك‌هاي طرف معامله با ايران را به معاملات دلاري لغو كرد. تا سال 2008 بانك‌هاي خارجي طرف معامله با ايران مي‌توانستند يورو يا هر ارز ديگري كه مربوط به ايران است را در اتاق پاياپاي تبادلات دلار ( u- turn)در نيويورك به دلار تبديل كند كه سال 2008 اين امكان هم برداشته شد.
در اين شرايط با توجه به ممنوعيت انتقال دلار به حساب‌هاي مربوط به ايران و فعاليت‌هاي مربوط به كشورمان، هيچ بانكي حاضر به جابه‌جايي پول براي ايران نشد لذا بهره‌گيري از بازارهاي منطقه‌اي در هنگ‌كنگ، ماكائو و. . . در دستور كار قرار گرفت. در اين بازارها ارزها با كارمزدي مشخص، تبديل به دلار شده و به حساب‌ها واريز مي‌شد تا آنكه با ورود امريكا به اين حوزه و جريمه‌هاي سنگين عاملان، اين بازارها ايران را حذف كرده و از واهمه جريمه‌هاي سنگين و عدم دسترسي به معاملات دلار، ايران را رها كردند.
با قطع كامل سوئيفت و عدم دسترسي ايران حتي به معاملات يورويي، صرافي‌ها وارد گود شده و ارزها را تبديل و جابه‌جا كردند كه ريسك بزرگي بود. حالا كه برجام تصويب شده است و سوئيفت باز است مشكل قديمي همچنان برقرار است و امكان دسترسي به معاملات دلاري نيست. به بيان ساده‌تر نه تنها نمي‌توان يورو را به دلار تبديل كرد بلكه امكان جريمه‌هاي سنگين نيز وجود دارد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن