تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 23 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810919239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد آفتابگردان‌ها در سایه کم‌توجهی رسانه‌ها و مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رشد آفتابگردان‌ها در سایه کم‌توجهی رسانه‌ها و مسئولان
دوره آفتابگردان‌ها پنج‌ساله شد؛ دوره‌اي كه با هدف تربيت نسل جديدي از شاعران برگزار مي‌شود و با حركت آرام، بدون هياهو و عالمانه خود بر خلاف جشنواره‌هايي كه به طبل توخالي شبيهند، توانسته تحسين اهالي ادب و هنر را برانگيزد.
نویسنده : مسعود دانش‌منش 


پنج سال پيش، برگزاركنندگان دوره آموزشي آفتابگردان‌ها كار سختي را آغاز كردند؛ پيدا كردن جوانه‌هاي شعر و همراهي با آنان تا بدل شدن به درختان پرثمر. كار با شناسايي استعدادهاي نوجوان از سراسر كشور شروع شد و به برپايي اردوهاي چند روزه آموزشي و پرورشي رسيد. اعضاي دوره آفتابگردان‌ها طي سال به صورت مستمر از مشاوره و نقد كارشناسان بهره‌مند مي‌شوند، آثار آنان توسط منتقدان سرشناس مورد نقد قرار مي‌گيرد، به آنها سير مطالعاتي داده مي‌شود و كتاب هديه مي‌گيرند. ضمن اينكه با شاعران مطرح و محافل ادبي ممتاز ارتباط برقرار مي‌كنند. طي چهار دوره اخير آفتابگردان‌ها بيش از 400 شاعرِ جوان تربيت شده‌اند و گفتني است رهبر فرزانه انقلاب در ديدار شاعران، ضمن اشاره به اين دوره‌هاي آموزشي، از شيوه برگزاري آن و اهتمام «شهرستان ادب» به آموزش جوانان شاعر ابراز رضايت كرده بودند. فراخوان و ثبت‌نام دوره آفتابگردان‌ها در سال گذشته انجام شد و ديروز رئيس مؤسسه شهرستان ادب شروع برنامه‌هاي دور پنجم را اعلام كرد.
 
غفلت رسانه‌هاي مؤثر از شعر جوان
علي‌محمد مؤدب در نشست خبري پنجمين دوره آفتابگردان‌ها گفت: بر مديران اجرايي در دستگاه‌هاي فرهنگي فرض است كه حمايت جدي‌تری داشته باشند از حوزه شعر به خصوص فعاليت تربيت نيرو كه مورد تأييد رهبر معظم انقلاب نيز بوده است. وي افزود: خواهش من از رسانه‌ ملي اين است كه نگاه جدي‌تری به يك دوره آموزشي ادبي داشته باشد تا جوانان ببينند و نسبت به فرهنگ و ادبيات علاقه‌مند شوند. اميدوارم رسانه‌ها اهميت اين موضوع را درك كنند.
مؤدب با بيان اينكه هدف از فعاليت‌هاي آموزشي ايجاد انگيزه در نيروهاي جوان است، پرسيد مديران اجرايي و رسانه‌اي براي توليد ادبي شايسته و فاخر چه تلاشي داشته‌ و چه كرده‌اند كه جوانان به مطالعه و تمرين ادبي علاقه‌مند شوند؟ وقتي تمام رسانه‌هاي مؤثر صوتي و تصويري به ورزش مي‌پردازند، چطور مي‌توان توقع ايجاد علاقه و انگيزه ادبي در جوانان را داشت. در ادامه اين نشست خبري، ميلاد عرفانپور، مدير دفتر شعر شهرستان ادب اعلام كرد: دوره پنجم آفتابگردان‌ها از 25 استان كشور عضو دارد كه افتتاحيه آن بهمن ماه با ميزباني از بانوان در كردان كرج آغاز شد و در ادامه برنامه‌هاي اين دوره از 24 تا 27 فروردين ميزبان حدود 40 نفر از شاعران جوان برگزيده در تهران خواهيم بود. عرفانپور يادآور شد: همچنين در اين دوره 20 نفر از چهره‌هاي برجسته اين كشور به عنوان استاد در اين دوره همراه ما خواهند بود. محمود اكرامي، ناصر فيض، مرتضي اميري اسفندقه، سعيد بيابانكي، مصطفي محدثي خراساني، محمدرضا سنگري، قربان وليئي، اسماعيل اميني، بيژن ارژن و ... از جمله اساتيد اين دوره هستند.
 
دانشگاه آفتابگردان‌ها
سخنان انتقادي مجري آفتابگردان‌ها جاي تأمل دارد. اظهاراتي كه از سياه‌نمايي‌هاي روشنفكرانه و ژست‌هاي مخالف‌خواني به دور است. اين سخنان غرولندهاي يك هنرمندنماي بي‌خبر نيست، بلكه حرف دل كساني است كه خود در ميدان عمل آستين بالا زده‌اند و خاك صحنه خورده‌اند. اينان آفتابگردان‌ها را با كار جهادي ساخته‌اند. نه سر و صداي منم‌منم‌شان در رسانه‌اي بلند است، نه با هنرشان فخر مي‌فروشند و نه از پشت درهاي بسته به ديگران انتقاد مي‌كنند. رسانه‌هاي معلوم‌الحال به جرم حزب‌اللهي بودن به آنها بي‌اعتنايي مي‌كنند و رسانه‌هاي جبهه انقلاب هم با درج يك خبر چند سطري از كنارشان مي‌گذرند! مجريان آفتابگردان‌ها پنج سال در بطن جامعه شاعران جوان بوده‌اند. ارتباط مستمر داشته‌اند، نفس‌شان را حس و مشكلاتشان را لمس كرده‌اند. همه كمبودهاي فرهنگي، علمي، مالي و امكانات را در شهرستان‌ها ديده‌اند، با كم‌كاري‌هاي مسئولان هم مواجه شده‌اند و حالا سخنشان حكم زنگ خطري را دارد كه اگر شنيده نشود، لطماتش به فرهنگ و ادب كشورمان وارد مي‌شود. همه اينها در حالي است كه فعاليت‌هاي شهرستان ادب توانسته شعر را از اسارت محافل روشنفكري نجات دهد. آفتابگردان‌ها به واقع شایسته حمایت جدی‌تر و نگاه بازتر هستند. آفتابگردان‌ها را به جد مي‌توان يك دانشگاه ادبيات دانست؛ دانشگاهي كه هم به كار آموزش مشغول است و هم پرورش.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن