واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در شیراز؛
۴ عنوان کتاب از مجموعه «چرا ندیدیم؟» منتشر شد
شناسهٔ خبر: 3595739 - دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
استانها > فارس
شیراز- چهار عنوان کتاب از مجموعه «چرا ندیدیم؟» توسط هادی سیف، پژوهشگر و نویسنده حوزه هنر و فرهنگ اصیل ایرانی با تکیه بر آثار تاریخی منتشر شد. هادی سیف در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مجموعه «چرا ندیدیم؟» به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران تجدید چاپ شده است، گفت: از این مجموعه اکنون کتاب «سر در بقعۀ امامزاده شاهزاده غریب شیراز، میراث ارزشمند نهضت کاشینگاران گمنام شیرازی» که از تولیدات سال ۱۳۸۶ کانون است تجدید چاپ شد. این نویسنده و پژوهشگر هنر، یادآور شد: مجموعۀ «چرا ندیدیم؟» کوششی در معرفی آثار ارزشمند هنر ایرانی اسلامی تا هم هنر و فرهنگ ایران زمین را به نسل جوان ارائه دهد و هم پشتوانه ای برای خلاقیتهای هر چه بیشتر فرزندان این فرهنگ کهن باشد. «چرا ندیدیم؟» در گروه سنی «و» قرار دارد وی با بیان اینکه مجموعه «چرا ندیدیم؟» در گروه سنی «واو»(عمومی) مخاطبان کتاب کانون قرار دارد، افزود: بقعه «سید تاج الدین غریب» در کنار بازارچه «دروازه کازرون» شهر شیراز آرامگاه جعفربن جعفربن ابیطالب(ع) است. ساخت و تزیین سردر ورودی این بقعه جلوهگاه ذوق و هنرکاشیکاران، نقاشان، خوشنویسان و درودگران هنرمندی است که با شور و ایمان یادگار بی مانندی بر مجموعه یادگارهای هنری و فرهنگی این مرز و بوم افزودهاند. سیف از انتشار دوباره کتاب «شیدا مکتب گل و مرغ، بی همتا مجموعه نقاشی های گل ومرغ نگارگران شیرازی» خبر داد و گفت: شیراز، پایتخت شعر و میعادگاه گل و بلبل، و کهن خاستگاه هنر و فرهنگ ایران زمین، در فاصله قرنهای دوازدهم و سیزدهم(هـ.ق) بار دیگر مکتبی هنری، برتافته و برخاسته از خیال و اندیشه و سرپنجههای خلاق نگارگران شیرازی، در تاریخ نقاشی ایرانی را به ثبت رساند. نقاشی تک گل و پرنده و رواج گلنگاری در آذین سایر رشتههای هنری، مانند پارچههای ایرانی، قلمزنی، و مینا کاری و… مدیون ذوق و ابتکار نقاشی بزرگ به نام محمد شفیع اصفهانی در زمان فرمانروایان صفوی است. وی که در«شیدا مکتب گل و مرغ، بی همتا مجموعۀ نقاشی های گل ومرغ نگارگران شیرازی» از عکس های داود صادقساء بهره جسته، ادامه داد: این کتاب از مجموعه «چرا ندیدیم؟» دریچه دیگری است برای آشنایی با آثار ارزشمند هنر ایرانی اسلامی، آثاری که به رغم اهمیت و ارزش والایشان، در غوغای سرسام آور زندگی جدید، از متن توجه به حاشیه رانده شدهاند. امید که آشنایی با این گنجینههای ارزشمند پشتوانهای برای خلاقیتهای هنری نسل آینده باشد. انتشار مجدد جهانی هنر در سقفی! نویسنده مجموعه کتاب های ارزشمند هنر اصیل ایرانی از جمله نقاشی قهوه خانه ای به انتشار دوباره کتاب «سقف تالار آیینه عمارت نارنجستان شیراز جهانی هنر در سقفی!» اشاره کرد و با توجه به اینکه این اثر نخستین بار در سال ۱۳۸۴ چاپ شد، تاکید کرد: از عصر صفوی تا اواخر دوران قاجار، در ایران تالارهای آیینه بسیاری برپا شد و یادگارهای ارزشمندی در عرصه هنر آیینهکاری به وجود آمد، اما آن هنگام که آیینهکاری فروتن و بیادعا، در شهر شیراز با یاری یاران نگارگر و درودگر خویش، در تالار عمارتی مشهور به «عمارت نارنجستان» شاهکار بینظیر در هنرهای زیبای ایران آفرید، بی اغراق مهر ختمی بر هنر آیینهکاری نهاد. این تالار در آغاز قرن چهاردهم (هـ.ق) دریچهای نوین به عالم هنر آیینهکاری، در کاربرد آیینههای رنگین و تلفیق ماهرانه و حیرت برانگیز نقاشی و آیینهکاری گشود. وی با بیان اینکه معرفی آثار ارزشمند هنر ایرانی اسلامی در قالب این مجموعه دریچهای است بر آشنایی هرچه بیشتر با گنجینههای ارزشمندی که هرکدام پشتوانهای برای خلاقیتهای هنری نسل آینده خواهد بود، افزود: در کتاب «سقف تالار آیینه عمارت نارنجستان شیراز جهانی هنر در سقفی!» با بهره مندی از عکس هایی که از بخش های مختلف بنای نارنجستان توسط حمید اسکندری گرفته شده ناگفته های این عمارت تاریخی و جذاب را بیان می کند. دیگر کتاب ارزشمندی که هادی سیف به بازار نشر و علاقه مندان هنر ایرانی ارایه کرده، «نقاشیهای تالار تکیه هفتتنان شیراز، نخستین نگارخانه ایرانی» است که این نیز از مجموعه چرا ندیدیم؟ نخستین بار در سال ۱۳۸۵ از سوی انتشارات کانون پرورش ایران به چاپ رسید و اینک در چاپ دوم با ۳هزار شمارگان به بازار نشر ارایه شد. سیف، افزود: «تکیه هفتتنان» از جمله بناهای زیبا و بیهمتای عصر حکومت کریمخان زند است که در دامنه کوهی مشهور به «تخت ضرابی» یا «چهل مقام»، برپا شده و آرامگاه هفت تن از عارفان گمنام است که در گوشهای از باغ باصفای هفتتنان، با سنگ گورهایی بینشان در کنار هم به خاک سپرده شدهاند. معرفی نخستین نگارخانه ایرانی نویسنده آثار پژوهشی هنر ایران ادامه داد: در این کتاب، خواننده با یکی از بناهای زیبای دوره خاندان زند، دلایل برپایی آن و معرفی نخستین نگارخانه ایرانی همراه با خلاقیتهای هنر نقاشی در آن آشنا میشود. این درحالیست که در مجموعه کتاب های «چرا ندیدیم» که با شمارگان ۳هزار نسخه تجدید چاپ شده اند طراحی های کوروش پارسانژاد چشم نواز و گیراست. استاد هادی سیف در مجموعه کتاب های چرا ندیدیم؟ همچنین آثاری پیرامون آثار تاریخی و میراث فرهنگی و هنری دیگر شهرهای ایران از جمله کرمانشاه و اصفهان ارایه کرده که از این مجموعه تاکنون « حجاری شکارگاه سلطنتی طاق بستان کرمانشاه، نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان»، «کاشیکاری داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله، روایت عارفانه حدیث هنری گذر از کثرت و رسیدن به وحدت»، «در قلمزنی شده مدرسه چهار باغ خورشید بیغروب هنر قلمزنی ایران» و «محراب گچبری نفیس مسجد اولجایتو در جامع عتیق اصفهان بیهمتا گنج هنر گچبری ایران» منتشر شده است. هادی سیف، متولد ۱۳۲۶ در شیراز، یکی از پرکارترین پژوهشگران در حوزه هنرهای سنتی ایرانی است. از وی به عنوان نخستین نویسنده و مورخی نام میبرند که به پژوهش و نگارش کتاب درباره نقاشی قهوهخانهای ایران اقدام کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]