تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803349544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب «ایدئولوژی اصلاحات به روایت حلقه ملکیان» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛
کتاب «ایدئولوژی اصلاحات به روایت حلقه ملکیان» منتشر شد

photo_2016-03-15_11-21-02.jpg


شناسهٔ خبر: 3588278 - شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
سیاست > احزاب و تشکلها

مرکز اسناد انقلاب اسلامی جلد دوم کتاب ایدئولوژی اصلاحات از منظر مصطفی ملکیان با عنوان «اصلاحات به روایت حلقه ملکیان» را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، جلد دوم کتاب «ایدئولوژی اصلاحات» به بررسی اصلاحات از منظر مصطفی ملکیان با عنوان «اصلاحات به روایت حلقه ملکیان» می­‌پردازد. اصطلاح «حلقه‌ی ملكيان» در اين متن به مجموعه‌اي از محفل‌های فكري وابسته به مصطفي ملكيان اشاره دارد كه در چند مركز پژوهشي وابسته به حوزه و دانشگاه فعاليت داشتند. حلقه‌ی ملكيان پس از دوران اصلاحات نقش مهمی در ساخت ايدئولوژي اصلاحات برعهده داشت. پس از حوادث سال ۸۸ نیز ملكيان از جمله نظريه‌پردازاني بود كه به همراه سعيد حجاريان تلاش كرد در بازنگري و بازنويسيِ تعريف اصلاحات مشاركت كند كه نتيجه‌ی آن كتاب چاپ نشده «تقدير ما تدبير ما» بود. ملكيان در سال ۱۳۳۵ در شهرضا متولد شد. او به دليل دغدغه‌هاي فلسفي و دينيْ زندگي پرفراز و نشيبي داشت، تصميمات متفاوتي گرفت و دوره‌هاي فكري گوناگوني را پشت سر نهاد. او در سال ۱۳۵۲ به دانشگاه رفت و تحصيل در رشته‌ی مهندسی مكانيك در تبريز را آغاز كرد، اما پس از مدتي رهايش كرد و به آموختن فلسفه در دانشگاه تهران روي آورد. او در اين رشته تا مقطع كارشناسي ارشد پيش رفت و بدون به سرانجام رساندنِ آن براي ادامه‌ی تحصيل به قم رفت. گرچه از سوابق مبارزاتي ملكيان با حكومت پهلوي در دوران دانشجويي و در آستانه‌ی انقلاب سندي وجود ندارد، اما گرايش‌هاي مذهبي و ديني او پس از انقلاب وي را به نهادهاي ديني نزديك ساخت. ملكيان در حيات خود سه دوره‌ی فكري متفاوت را پشت سر نهاده است: ۱. دوره‌ی بنيادگرايي اسلامي، ۲. دوره‌ی سنت‌گرايي و فيدئيسم، ۳. دوره‌ی تجددگرايي اسلامي كه خود شامل دو دوره‌ی فرعي‌تر مي‌شود. نخست دوران «روشنفكري ديني» است كه به اواسط دهه‌ی ۱۳۷۰ و سه سال نخست اصلاحات بازمي‌گردد و دوران متأخر كه دوره‌ی «روشنفكري معنوي» است و سال‌هاي پس از ۱۳۷۹ را دربر مي‌گيرد. ملكيان خود را «روشنفكر معنوي» در مقابل «روشنفكر ديني» مي‌خواند و بي‌بي‌‌سي هم در بخش «ناظران مي‌گويند» از او به عنوان پايان دوران «روشنفكري ديني» و فصل جديدي پس از شريعتي و سروش ياد مي‌كند. این کتاب که شامل سه فصل است مولفه ها و زمینه های فکری مصطفی ملکین، پروژه ی عقلانیت و روحانیت و جلوه های ایدولوژی عقلانیت و معنویت را مورد تحقیق قرار داده است. در فصل اول کتاب اصلاحات به روایت حلقه ملکیان نویسنده به دوره­ی پیش از پروژه‌ی «عقلانيت و معنويت»  پرداخته­است. پروژه‌ی «عقلانيت و معنويت» را مي‌توان هديه‌ی ملكيان به ايدئولوژي اصلاحات تلقي كرد. این پروژه را می‌توان محصول ایدئولوژی تجددگرایانه‌ی ملکیان هم دانست و به همین دلیل او در این دوره‌ فراوان به مباحث تجددگرایانه می‌پردازد. در دوره­ی پیش از پروژه­ی «عقلانيت و معنويت»  به بسط همه جانبه­ی کلام جدید، جریان­شناسی ملکیان از جریان­های فکری  ومعنویت گرا، سنت­گرایی، تجدد گرایی و پساتجددگرایی اشاره شده است فصل دوم کتاب در دوره­ی پروژه‌ی «عقلانيت و معنويت» به مواردی همچون گرایش­های اگزیستانسیالیستی، اصالت عقل خودبنیاد، معنویت بدون دین و  پیوند معنویت و سکولاریسم می‌­رسد. جلوه­های پروژه و ایدئولوژی «عقلانيت و معنويت»  عنوان فصل سوم کتاب است. در این فصل نویسنده معتقد است اندیشه­های ملکیان به دگرگون سازی مفسران دینی(نقد حوزه و روحانیت)، نفی فلسفه اسلامی، تاکید براسلام لیبرالیستی،  تعارض «فردمحوری» با «هویت جمعی» و «ارزش­‌های جهانشمول» می­انجامد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن