تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819264099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رأي اعتماد حجتي به سازمان حمايت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رأي اعتماد حجتي به سازمان حمايت
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه دغدغه اصلي كشاورزان بازار است از عملکرد سازمان حمایت در کنترل قیمت کالاها حمایت کرد و محدودیت منابع مالی را یکی از موانع اصلی اجرای طرح‌های آبیاری نوین دانست.
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه دغدغه اصلي كشاورزان بازار است از عملکرد سازمان حمایت در کنترل قیمت کالاها حمایت کرد و محدودیت منابع مالی را یکی از موانع اصلی اجرای طرح‌های آبیاری نوین دانست.   
وزير جهاد كشاورزي در گفت‌وگوي ويژه خبري به طرح مسائل مهم و كلان بخش كشاورزي پرداخت و ارتباط بين كشاورزي و اقتصاد مقاومتي را تشريح كرد. وی با بيان اينكه بخش كشاورزي در سال گذشته رشد قابل توجهي داشته، نخستين پرسش خود را به گونه‌اي مطرح كرد كه غافلگيري وزير را به همراه داشت. محمود حجتي عمده مسائل موجود در بخش توليد را مربوط به بازار و فروش محصولات دانست. البته به اعتقاد وي، تا دو سال گذشته، مصائب كشاورزان بيشتر در تأمين نهاده‌ها خلاصه مي‌شد، اما اكنون نهاده‌ها در وضعيت مطلوبي به سر مي‌برد و اين بازار است كه دغدغه اصلي كشاورز محسوب مي‌شود. وزير جهادكشاورزي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا قبل از توليد، نيازسنجي براي بازار ايجاد نشده است، گفت: كشور ما داراي ظرفيت‌هاي توليدي بسيار بالايي است. به عنوان مثال سال گذشته 3 ميليون و 400هزارتن سيب درختي توليد شده، در حالي كه نياز داخل، 2 تا 5/2 ميليون تن بود. بنابراين بايد با اعمال سياست‌هاي تشويقي، به فكر گسترش صادرات بود. اما در اين زمينه از سابقه تاريخي زيادي برخوردار نيستيم. حجتي ادامه داد: ما هنوز در ايجاد پيمان منطقه‌اي و بازار مشترك به نقطه قابل قبولي نرسيده‌ايم و هنوز تعرفه‌هاي ترجيحي در تجارت، جايگاه اصلي خود را در اقتصاد ما پيدا نكرده است. بنابراين شايد ده‌ها سال طول بكشد تا با كشورهاي منطقه، بازار مشترك را راه‌اندازي كنيم. البته در اين راه، تغيير رويكرد تجار از واردات‌گرايي به صادرات‌گرايي بسيار مهم است كه تاكنون در ارتباط با مواد غذايي، بحث صادرات كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
يكي از سازمان‌هايي كه وزير جهاد كشاورزي به آن اشاره كرد، سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان بود. مداخله اين سازمان در قيمت‌گذاري برخي كالاهاي اساسي، موردي بود كه حجتي از آن حمايت كرد. زيرا به گفته وي، دولت بايد مراقب باشد تا قيمت اين كالاها در بازار به گونه‌اي تنظيم شود كه نه مصرف‌كننده زيان كند و نه توليدكننده. رها كردن افسار قيمت‌ها در بازار، براي دو طرف مشكل‌ساز خواهد بود. البته اين موضوع در اكثر كشورها در حال اجراست و به هيچ وجه نمي‌توان آن را دستوري دانست. وي در خصوص رشد اين بخش در سال گذشته گفت: در سال گذشته با تكيه بر چارچوب اقتصاد مقاومتي، رشد بخش بين 7/3 تا 2/4 درصد بوده كه اين سير صعودي ادامه‌دار خواهد بود. تراز غذا نيز از منفي 8 ميليارددلار در سال 92 به منفي 5/5 ميليارددلار در سال 93 رسيده كه اين مقدار براي سال 94 به منهاي 2/3 ميليارددلار ارتقا يافت. البته اميد است كه اين رقم در طول 3 تا 5سال آينده به صفر برسد. ضمن اينكه حدود 30 درصد از اين رشد، مرهون كاهش قيمت‌ جهاني و 70 درصد به دليل افزايش توليد داخلي است.

   محدوديت‌هاي مالي براي اجراي طرح‌هاي آبياري نوين
حجتي در بخش ديگري از سخنان خود، به اجراي طرح سامانه‌هاي نوين آبياري در كشور اشاره كرد و افزود: اگرچه هدف‌گذاري براي سال گذشته تجهيز 200 هزارهكتار از اراضي كشاورزي بود، اما به دليل محدوديت‌هاي مالي ناشي از كاهش قيمت نفت و درآمدهاي ارزي اين امر محقق نشد و تنها به 150 هزارهكتار بسنده كرديم. البته طبق برنامه‌ها پيش‌بيني مي‌شود كه در سال جاري 250 هزارهكتار از اراضي تحت پوشش قرار بگيرند. دولت نيز براي چنين طرحي، تا 85 درصد هزينه‌ها را يارانه پرداخت مي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن