تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815373904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفس‌گیری برای حفظ هوای پاک!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نفس‌گیری برای حفظ هوای پاک!
نيمه اول فروردين‌ماه با هواي پاك و سالم در حال سپري شدن است. هوايي كه تصور آن با روزهاي آلودگي در تضاد كامل قرار دارد.
نویسنده : بيژن سوراني 


نيمه اول فروردين‌ماه با هواي پاك و سالم در حال سپري شدن است. هوايي كه تصور آن با روزهاي آلودگي در تضاد كامل قرار دارد. در اين روزهاي بهاري كه ساعت هم يك ساعت به عقب كشيده شده است با نگاهي به اطراف مي‌توان كوه‌هاي پربرف شمال پايتخت را در دور‌دست‌ها مشاهده كرد. آمار روزهاي هواي پاك و سالم نسبت به چند سال گذشته افزايش يافته است و آسمان‌ آبي همچنان در برخي روزها با چهره زمستاني روبه‌رو بود. بهتر است در اين روزها كه هوا واقعاً پاك و سالم است مسئولان دستگاه‌هاي مختلف و ذي‌صلاح براي داشتن و استمرار هواي پاك و سالم به صورت جدي وارد عمل شوند و براي مهم‌ترين عامل آلودگي و آلاينده‌كننده هوا كاري انجام دهند، برنامه‌ريزي كنند و با هماهنگي همه بخش‌هاي متولي و درگير براي حفظ زيست ‌شهري اقدام عملي انجام دهند.
نبايد فراموش كنيم كه يك روز و حتي يك ساعت غفلت در اين زمينه تبعات بسياري را براي همگان به همراه خواهد داشت. بنابراين لازم است براي اجرايي كردن برنامه و طرح‌هاي كاهش آلودگي هوا اقدام عملي آغاز شود؛ آغازي در راستاي شعار امسال يعني «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل».  سالانه آلودگي هوا در كلانشهرها علاوه بر افزايش تعداد مرگ و مير شهروندان سبب تشديد بيماري‌هاي مختلف نيز شده و آثار مرگبار و زيانباري را نيز برجا مي‌گذارد. هرچند به دليل ماهيت آلودگي و آلايندگي هنوز ميزان خسارت‌ها از اين معضل مشخص نشده است اما خسارت‌هاي جاني و مالي آن بيشترين آسيب را به سرمايه‌هاي كشور وارد مي‌سازد. بخشي از تبعات پنهان آلودگي و آلايندگي در درازمدت آثار خود را بر جا مي‌گذارد كه ضروري است براي كاهش آن به اجراي برنامه جامع كاهش آلودگي هوا اقدام و عمل شود؛ برنامه‌اي كه تاكنون فقط بخش‌هاي جزئي از آن اجرايي شده است و بسياري از بندها و مواد آن همچنان در انتظار اجرا قرار دارد. در بحث آلودگي هوا مهم‌ترين فاكتور هماهنگي و فعال شدن همه دستگاه‌ها به همراه افزايش مشاركت مردمي است كه مي‌تواند منتهي به نتيجه مطلوب شود.
در حقيقت مبارزه با غول آلودگي و آلايندگي هوا نيازمند روش‌هاي تاكتيكي در بستر اجرا است كه مي‌تواند جلوي ناكارآمدي و فرار دستگاه‌هاي متولي را بگيرد.
در كشور ما سال‌هاست برنامه‌هاي موجود در اين زمينه يا به درستي اجرا نمي‌شود يا در چگونگي اجرا با مشكل روبه‌روست و نگاه سليقه‌اي و يكجانبه از سوي برخي دستگاه‌ها علاوه بر ناكارآمد ساختن اقدامات حتي نتايج عكس را نيز در برداشته است.
بر اين اساس لازم است اين باور در دستگاه‌ها شكل بگيرد كه مي‌توان با اقدامات و برنامه‌هاي عملياتي جلوي افزايش آلودگي را گرفت و برای كاستن آلودگي و آلايندگي اقدامات مؤثر انجام داد.
همواره به دليل نبود نظارت‌هاي سيستمي و كارآمد برنامه‌ها و آيتم‌هاي كاهش آلودگي و آلايندگي يا در حد شعار يا در حد رفع تكليف به اجرا در مي‌آيد كه لازم است در اين هواي پاك و سالم بهاري با يك نفس‌گيري كامل از سوي دستگاه‌هاي متولي از اين موهبت الهي براي كاستن آلودگي و آلايندگي بهره جوييم و تلاش كنيم هواي پاك و سالم را حفظ كنيم نه اينكه از ميان آلودگي و آلايندگي راه فرار بيابيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن