تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816931752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در عرفان مولوی مبنا بر کشش الهی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳




1430130725754_258.jpg

استاد ادبیات و عرفان دانشگاه اصفهان گفت: در عرفان مولوی مبنا بر کشش الهی است نه کوشش فرد؛ زیرا فرد با توان خود قادر به شناخت او نیست. چنانچه در کلام سنایی نیز آمده است: "به خودش کس شناخت نتوانست/ ذات او هم بدو توان دانست". به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه اصفهان، علی‌اصغر میرباقری فرد در سلسله جلسات تفسیر کلامی عرفانی مثنوی معنوی که به کوشش انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود، افزود: البته کوشش خود فرد مقدمه کسب عنایت است. از این رو است که در عرفان مولوی بحث معیت حق تعالی برجسته می‌شود. آیات بسیاری نیز در قرآن وجود دارد که بیانگر معیت است، از جمله «و نحن اقرب الیه منکم و لکن لاتبصرون»، «نحن اقرب الیه من حبل الورید»، «هو معکم این ما کنتم»، «هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» و... . نویسنده مقاله «بررسی و تحلیل ویژگی‌های زبان عرفانی» اظهار کرد: ارائه مبحث «معیت» به شکل منسجم در عرفان اسلامی از امام محمد غزالی شروع شد. او در کتاب «فضایل الانام فی مکاتیب حجه الاسلام» که شامل مجموعه‌ای از مکاتبات او به زبان فارسی است مبحث معیت را توضیح می‌دهد. غزالی که بیش‌ترین تأثیر را بر آرای مولوی گذاشته برای توصیف خدا که داری هستی مستقل و خلق که هستی او منوط به هستی خدا است از دو اصطلاح «هست نیست‌نما» و «نیست هست‌نما» استفاده می‌کند. میرباقری فرد اضافه کرد: غزالی برای توضیح این مطلب از مثال گردباد که در آن گرد و غبار وابسته به بادی است که از نظرها پنهان است، بهره می‌برد. مولوی نیز این مثال را در مثنوی این‌گونه تصویر کرده است: خاک بر باد است و بازی می‌کند/ کژ نمایی پرده سازی می‌کند/ این که بر کار است بی‌کار است و پوست/ وان که پنهان است مغز و اصل اوست/ خاک همچون آلتی در دستِ باد/ باد را دان عالی و عالی‌نژاد/ چشمِ خاکی را به خاک افتد نظر/ باد بین چشمی بود نوعی دگر. وی افزود: مولوی در دفتر ششم برای بیان اهمیت معیت و عنایت خدا، داستان دزدان و سلطان محمود غزنوی را آورده است و این‌گونه نتیجه می‌گیرد که فنون و هنرها و کوشش انسان اگر در جهت الهی نباشد نه تنها انسان را به تعالی نمی‌رساند بلکه موجب سقوط او می‌شود. مدیر قطب علمی تحقیق در متون حکمی و عرفانی دانشگاه اصفهان گفت: از نگاه مولوی همه چیز حول محور و کانون حق تعالی دور می زند و هر آنچه در عرض این کانون قرار گیرد، حجاب و عاملی جهت سقوط انسان خواهد بود. در روایات دینی صحبت از 70 هزار حجاب اعم از ظلمانی و نورانی شده که میان خدا و خلق قرار دارد. حجب ظلمانی همان منکَرات، مناهی و محرماتند، اما امور پاکیزه و مطلوبی چون علم و عبادت نیز اگر فی نفسه تبدیل به هدف شوند حجابی نورانی خواهند بود. میرباقری فرد تصریح کرد: از نگاهی دیگر در آموزه‌های دینی حجاب به دو دسته «رَینی» و «غَینی» تقسیم شده‌اند و درحالی‌که حجب غینی راحت تر برطرف می‌شوند اما حجب رینی که ریشه در قلب و درون آدمی دارند به سختی قابل زدوده شدن هستند. آیه «ختم الله علی‏ قلوبهم و علی‏ سمعهم و علی‏ ابصارهم غشاوه» ناظر به این نوع حجاب می‌شود، زیرا این‌گونه حجاب پدیدآورنده جهل مرکب بوده و خروج از آن بسیار مشکل است. همچنین در آیه « کلا بل ران علی‏ قلوبهم ما کانوا یکسبون » حجاب می‌تواند از سنخ حجاب نورانی باشد. وی به مبحث «استدراج» که همان گرفتاری انسان در خوشی‌ها و مناصب است اشاره کرد و گفت: استدراج به دو دسته «خفی» و «جلی» تقسیم می‌شود. درحالی‌که افراد بسیاری مشمول استدراج خفی قرار می‌گیرند، اما عُجب و رعونت برخی انسان‌ها کار را به جایی می‌رساند که در برابر خدا می‌ایستند که این همان استدراج جلی است. عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در عرفان اسلامی استدراج ذیل مبحث صبر مطرح می‌شود. صبر خود به دو قسم صبر در امور تلخ، ناخوش و سخت و صبر در امور شیرین، خوش و راحت تقسیم می‌شود و برخلاف تصور رایج، در نگاه عرفا صبر نوع دوم مشکل تر است، زیرا در این امور میزان آمادگی برای صبر پایین است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن