تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801631111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار مسكن در سال ۹۵ رونق مي‌گيرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازار مسكن در سال ۹۵ رونق مي‌گيرد؟
در پي ركود صنايع مرتبط با صنعت ساختمان در دو سال اخير، بيم آن مي‌رود كه چنانچه ساخت و سازها در سال جاري رونق نگيرد، اين صنايع به ورشكستگي كشيده شوند. اين در حالي است كه معاونان وزارت راه و شهرسازي مانند سال گذشته به رونق بخش مسكن اميد دارند و وعده مي‌دهند كه اين بخش در نيمه دوم امسال رونق گيرد.
نویسنده : بهناز قاسمی 


در پي ركود صنايع مرتبط با صنعت ساختمان در دو سال اخير، بيم آن مي‌رود كه چنانچه ساخت و سازها در سال جاري رونق نگيرد، اين صنايع به ورشكستگي كشيده شوند. اين در حالي است كه معاونان وزارت راه و شهرسازي مانند سال گذشته به رونق بخش مسكن اميد دارند و وعده مي‌دهند كه اين بخش در نيمه دوم امسال رونق گيرد.
طبق آمار شهرداري در سال‌های اخیر شاهد كاهش بيش از 60‌درصد پروانه‌هاي ساختماني هستيم و اين بدان معنا‌ست كه ساخت‌و‌ساز به همين ميزان كاهش يافته است. از اين رو صنايع مرتبط با ساخت و ساز نيز در اين سال‌ها تحت تاثير قرار گرفته و دچار آسيب شده است. به طوري كه دبير انجمن سيمان از برنامه‌ريزي اين صنعت براي افزايش ۱۵ تا ۱۷ درصدي قيمت سيمان خبر مي‌دهد و ركود موجود در صنعت سيمان را نفسگير مي‌داند. همچنين رئيس اتحاديه فروشندگان آهن نيز كاهش ساخت‌و‌سازها و قيمت جهاني فولاد را دليل اصلي ركود فعلي مي‌داند و معتقد است كه 50 درصد آهن‌آلات توليدي در حوزه ساختماني و طرح‌هاي عمراني مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما در دو سال گذشته كه كشور شاهد ركود بازار ساخت‌و‌ساز مسكن بوده ضعف آهن‌فروشان نيز همانند بسياري از واحدهاي صنفي ديگر در فروش محصولات خود شده است.  در اين ميان كارشناسان از برنامه‌هاي نادرست وزارت راه و شهرسازي براي رونق ساخت و ساز و مسكن انتقاد مي‌كنند، اما وزارت راه و شهرسازي ضمن تأكيد بر تاثير مثبت تسهيلات مسكن بر رونق بازار معتقدند كه مسكن در نيمه دوم امسال از ركود خارج مي‌شود.
 
 تسهيلات جديد بازار را تكان نمي‌دهد
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه قيمت نفت يكي از عوامل مؤثر بر رونق يا ركود بازار در ايران است، مي‌گويد: تسهيلات جديد هم بازار مسكن را در سال ۹۵ تحريك نخواهد كرد و همچنان ركود در اين بازار حاكم خواهد بود.
محمد‌رضا پورابراهيمي در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما مي‌افزايد: تسهيلات جديد خريد مسكن در شهرستان‌ها به نوعي پاسخگوي نياز مردم خواهد بود اما در تهران و شهرهاي بزرگ پاسخگو نيست.  محمدرضا پورابراهيمي تصريح مي‌كند: بسياري از اقشار جامعه به ويژه خانواده‌هاي متوسط و پايين كشور به دلايل شرايط اقتصادي گذشته و حال، امكان بازپرداخت اقساط تسهيلات جديد خريد مسكن را ندارند.
وي مي‌گويد: سالانه 700 هزار ازدواج در كشور صورت مي‌گيرد كه اين زوج‌هاي جوان نيازمند مسكني هستند كه با قيمت پايين عرضه شود. نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: دولت يازدهم هيچ تعريف جامعي از طرح مسكن اجتماعي كه خود مطرح كرده و همچنين مسكن مهر ارائه نكرده است.
پورابراهيمي با اشاره به صدها هزار خانه ساخته شده آماده تحويل مي‌افزايد: بخشي از منابعي را كه مي‌توانيم در مسكن تزريق كنيم حبس شده است.
وي تأكيد مي‌كند: عوامل مختلفي بر رونق يا ركود بازار مسكن تأثيرگذارند كه از جمله آنها قيمت نفت است به طوري كه هر سال كه قيمت نفت افزايش يافته است، سال بعد از آن قيمت مسكن هم افزايش يافته و بازار مسكن رونق گرفته است.

  خروج از ركود در نيمه دوم سال جاري
اما معاون وزير راه و شهرسازي از تشكيل روزانه ۲۵۰ پرونده در بانك مسكن جهت دريافت تسهيلات جديد خريد مسكن خبر مي‌دهد و معتقد است كه از نيمه دوم امسال مي‌توانيم شاهد آغاز خروج از ركود در بازار مسكن باشيم.
حامد مظاهريان كه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما سخن مي‌گفت، مي‌گويد: ازجمله سياست‌هاي وزارت راه و شهرسازي، افزايش توان خريد مسكن خانواده‌ها با پرداخت تسهيلات تا 50 درصد هزينه خريد مسكن است.
از اين رو در چارچوب همين سياست، پرداخت تسهيلات خريد مسكن از 25 ميليون تومان به 160 ميليون تومان افزايش يافت.
مظاهريان مي‌گويد:  كاهش نرخ سود تسهيلات مسكن و افزايش مدت بازپرداخت اقساط تسهيلات دريافتي ديگر اهداف وزارت راه و شهرسازي است.
وي شرايط كنوني بازار مسكن كشور را در ركود توصيف كرده و مي‌افزايد: ركود در بازار مسكن به اين معناست كه بازده اقتصادي و فعاليت در آن كاهش يافته است و شاهد افزايش توليدي هستيم كه تقاضا براي آن وجود ندارد.
وي با بيان اينكه هم اكنون مازاد توليد مسكن در كشور وجود دارد، مي‌افزايد: اين توليد در حالي است كه خانه‌هاي توليد شده، خانه‌هاي لوكس و مجلل هستند كه مورد تقاضاي مردم نيست.
مظاهريان مي‌گويد: سال 90 به ميزان 300 هزار خانه خالي در تهران وجود داشت كه عمدتاً خانه‌هاي لوكس بودند و معادل 20 ميليارد دلار سرمايه در آنها حبس شده بود.  وي تصريح مي‌كند: اگر بخش مسكن رونق بگيرد بر كاهش بيكاري تأثير دارد و به اجراي اقتصاد مقاومتي كمك خواهد كرد.  معاون مسكن وزارت راه و شهرسازي شرايط خاص كنوني كشور را از جمله دلايل باقي ماندن ركود در بازار مسكن دانست و افزود: بانك‌هاي مقروض و كاهش قيمت نفت به يك چهارم ازجمله شرايطي است كه بر بازار مسكن تأثير گذاشته است.
مظاهريان گفت: بايد قدرت خريد طبقه متوسط و پايين‌تر را بالا ببريم و نظام بانكي كشور مي‌تواند به اين كار كمك كند.  وي تأكيد مي‌كند با ورود تسهيلات جديد خريد مسكن به بازار، متقاضيان با جيبي پرپول‌تر وارد بازار مسكن مي‌شوند و از نيمه دوم امسال مي‌توانيم شاهد آغاز خروج از ركود در بازار مسكن باشيم.  مظاهريان گفت: از خرداد امسال نخستين دسته از خريداران مسكن كه از تسهيلات جديد استفاده مي‌كنند وارد بازار خواهند شد.
وي با بيان اينكه در سه سال گذشته رشد قيمت در بازار مسكن وجود نداشته است، پيش بيني مي‌كند بازار مسكن در سال جاري هم رشد قيمت نداشته باشد.  معاون مسكن وزارت راه و شهرسازي مي‌افزايد: حباب از بازار مسكن خارج شده و الان بهترين زمان براي خريد مسكن است.
مظاهريان با اشاره به برنامه وزارت مسكن و شهرسازي براي خانه‌دار شدن دو دهك پايين جامعه و اقشار كم درآمد تا افق 1405 مي‌گويد: براي اجراي اين برنامه 10 ساله، نهادهاي حمايتي هم بايد وارد شوند.  وي با بيان اينكه هم اكنون تمام منابع دولت درگير اتمام مسكن مهر است، مي‌گويد: اميدواريم امسال سال پايان مسكن مهر باشد، هرچند كه مطمئناً موارد مشكل‌دار از واحدهاي مسكن مهر باقي خواهد ماند.  مظاهريان تصريح مي‌كند: با پايان اجراي مسكن مهر، منابع دولت به سمت اجراي طرح خانه‌دار كردن دو دهك پايين جامعه سوق خواهد يافت.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن