تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820082742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لوله‌هاي گازي مسكو به اروپا در بن‌بست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لوله‌هاي گازي مسكو به اروپا در بن‌بست
با وجود برنامه‌ريزي‌هاي دقيق روسيه براي توسعه بازارهاي انرژي خود، مشكلات سياسي به‌وجود آمده براي اين كشور تحقق برنامه‌هاي مهم كرملين را در بن‌بست قرار داده است.


با وجود برنامه‌ريزي‌هاي دقيق روسيه براي توسعه بازارهاي انرژي خود، مشكلات سياسي به‌وجود آمده براي اين كشور تحقق برنامه‌هاي مهم كرملين را در بن‌بست قرار داده است.
روسيه به عنوان دومين توليدكننده بزرگ گاز طبيعي و سومين توليدكننده نفت خام دنيا، يك ويژگي مهم دارد آن هم قرار گرفتن انحصار توليد و صادرات فرآورده‌هاي نفتي در دست شركت‌هاي دولتي است. شركت روسنفت، انحصار توليد را در سرزمين پهناور روسيه در دست دارد و شبكه عظيم خطوط لوله نفت اين كشور با مديريت شركت ترانس نفت، راهبري مي‌شود. شركت گازپروم نيز وظيفه توليد و انتقال گاز طبيعي را بر عهده دارد. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد روسيه، ماليات دريافت شده از بخش‌هاي نفت و گاز طبيعي، بيش از 50 درصد درآمدهاي دولت اين كشور را تأمين مي‌نمايد.
مجموعه خط لوله‌هاي نفت و گاز اين كشور به عنوان گسترده‌ترين شبكه خطوط لوله دنيا، بيش از 222 هزار كيلومتر بوده و تا سال 2018 ميلادي، 20 هزار و 923 كيلومتر ديگر به اين عدد قابل توجه افزوده است. با راه‌اندازي خط لوله‌هاي جديد، جايگاه روسيه به عنوان بزرگترين تأمين‌كننده گاز اروپا و همچنين صادركننده جديد نفت و گاز طبيعي به قاره آسيا، از رشد چشمگيري برخوردار خواهد شد.
شركت ترانس نفت؛ صادركننده نفت خام
شركت دولتي ترانس نفت، وظيفه انتقال 88 درصد نفت توليد شده در خاك روسيه و مقادير قابل توجهي از سوخت‌هاي مايع را در اين كشور پهناور بر عهده دارد. شبكه خط لوله اين شركت با ايجاد ارتباط ميان ميادين اصلي روسيه و پالايشگاه‌ها با مقاصد صادراتي در اروپا و آسيا، به صورت مستقيم يا از طريق پايانه‌هاي دريايي، راه را براي كسب درآمدهاي هنگفت فروش نفت و گاز طبيعي و فرآورده‌هاي نفتي هموار مي‌كند. هم اينك، شركت ترانس نفت اميدوار است كه عمليات ساخت خط لوله 2300 كيلومتري انتقال نفت به مرزهاي چين، كره جنوبي و ژاپن را تا سال 2020 ميلادي تكميل كند. در اين خط لوله 38 ايستگاه تقويت فشار و 125 مخزن ذخيره‌سازي، طراحي و اجرا خواهد شد
  گازپروم؛ توليدكننده و صادركننده گاز طبيعي
شركت گازپروم با دارا بودن 169 هزار كيلومتر خط لوله گازي، سالانه 677 ميليارد متر‌مكعب را به مشتريان خود تحويل مي‌دهد. اين عدد معادل 20 درصد توليد گاز طبيعي دنيا محسوب مي‌شود. ايليا شوموروخوف، از مديران ارشد شركت گازپروم مي‌گويد: هم اكنون 10خط لوله راهبردي در روسيه وجود دارد كه هشت خط لوله آن، براي صادرات طراحي شده‌اند. از اين خطوط لوله، پنج خط لوله يامال اروپا- يك، نورثرن لايتس، سويوز، براتستوو و نورد استريم تقريباً روزانه 6 ميليارد فوت مكعب از گاز طبيعي توليد شده در روسيه را از طريق اوكراين، بلاروس و درياي بالتيك به بازارهاي اروپاي شرقي و غربي منتقل مي‌كنند.
سه خط لوله ديگر شامل بلواستريم، قفقاز شمالي و موزدك- گازي– ماگومد، ميادين گازي روسيه را به مصرف‌كنندگان تركيه و كشورهاي استقلال‌يافته مشترك‌المنافع منتقل مي‌كنند.
  خط لوله‌هاي در حال توسعه
هم اينك، عمليات ساخت خط لوله‌هاي جديد بواننكوو، اوختا و سامانه خط لوله كريدور جنوبي به همراه خط لوله قدرت سيبري ادامه دارد. شركت گازپروم در نظر دارد تا با اتصال ميدان‌هاي گازي سيبري غربي به خط لوله طراحي شده التاي، زمينه اتصال شبكه يكپارچه همه خط لوله‌هاي خود از مرزهاي چين تا سواحل درياي سياه و مرزهاي تركيه را فراهم كند.
  تهديدهاي فراروي روسيه
بهره‌برداران خط لوله‌هاي روسيه با چالش‌هاي متعددي روبه‌رو هستند كه مي‌توان به مواردي نظير اختلاف‌نظرهاي سياسي بر سر عبور از خاك اوكراين، فرسودگي زيرساخت‌ها، آب و هواي سرد روسيه و دشواري حفاظت از لوله‌ها، قيمت‌هاي پايين نفت خام و رشد رقابت در عرصه تجارت گاز طبيعي اشاره كرد.  از سوي ديگر، علاوه بر تيره شدن روابط روسيه و اوكراين به دنبال الحاق شبه جزيره كريمه به خاك روسيه، تلاش اتحاديه اروپا براي كاهش وابستگي به گاز صادراتي روس‌ها نيز به دشوارتر شدن شرايط انجاميده است. ما مي‌دانيم مسكو در نظر دارد تا با نگاه به شرق، بازارهاي جديدي را در شرق آسيا از آن خود كند. امضاي قرارداد ساخت خط لوله صادراتي به چين با ظرفيت انتقال سالانه 38 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي كه در سال 2018 ميلادي راه‌اندازي خواهد شد، بخشي از اين راهبرد جديد محسوب مي‌شود.
اما در اين ميان، چگونگي نوسازي زيرساخت‌هاي انتقال گاز طبيعي روسيه، يك معضل مهم و حل نشده محسوب مي‌گردد. بر اساس اعلام خبرگزاري غيردولتي اينترفكس روسيه، حدود يك سوم خط لوله‌هاي انتقال نفت خام و 38 درصد خطوط لوله گاز طبيعي روسيه از عمري بيش از 30 سال برخوردارند. هرچند بايد دانست كه دو شركت دولتي گازپروم و ترانس نفت، سرمايه‌گذاري هنگفتي براي ساخت اين خط لوله‌ها و نگهداري از آنها اختصاص داده‌اند.
  حفاظت از خطوط لوله در برابر سرما
عايق‌بندي گرم لوله‌ها در برابر سرماي شديد و يخ‌زدگي در مناطق سرد روسيه به ويژه در شمال سيبري، الزامي است. شركت روس نفت يك خط لوله 560 كيلومتري دارد كه ميدان نفتي ونكور را به شاه لوله متعلق به شركت ترانس نفت متصل مي‌كند. براي جلوگيري از يخ‌زدگي لوله‌ها، از سه لايه پلي‌اتيلن و فوم پلي اورتان براي پوشش‌دهي استفاده مي‌شود. فراموش نكنيد كه در هواي سرد استفاده از تجهيزات داراي قابليت اعتماد و مقاوم، ضروري است.
  طرح‌هاي روس‌ها در بن‌بست
به دنبال بحران جزيره كريمه، اتحاديه اروپا مخالفت خود را با مالكيت روس‌ها بر خط لوله سوث استريم كه گاز را به جنوب اروپا منتقل مي‌كند، اعلام نمودند؛ اقدامي كه به توقف اجراي اين پروژه انجاميده است. كاهش قيمت نفت خام و تحريم‌هاي سختگيرانه غرب نيز راه را براي تأمين مالي پروژه‌هاي روسيه و استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته، دشوارتر از هميشه نموده است. بدين ترتيب زمان توسعه ميادين قطبي و اتصال خطوط لوله انتقال فرآورده‌ها به درياي چوكچي در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.
هم اكنون، ساخت خط لوله‌هاي در دست ساخت صادرات نفت و گاز روسيه به اروپا و آسيا در بن‌بست قرار گرفته و هيچ چشم‌انداز قابل اطميناني براي تكميل آنها وجود ندارد. رشد رقابت بر سر تأمين تقاضا، فقدان منابع مالي و نرخ اندك رشد تقاضا آينده صنعت نفت، روس‌ها را با مشكلات دوچنداني روبه‌رو نموده است. بدين ترتيب آيا زمان خداحافظي رهبران كرملين با رؤياهاي بلندپروازانه پيشين در حوزه انرژي و توسعه خطوط لوله صادراتي گسترده در شرق و غرب دنيا، فرا نرسيده است؟
نويسنده: نيكولاس نيومن
مترجم: محسن داوري
منبع:
 PIPELINE & GAS JOURNAL

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن