محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845764649
جوانان سینمای امروز بیشتر بازیچهاند تا بازیگر!
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جوانان سینمای امروز بیشتر بازیچهاند تا بازیگر!
من بههیچوجه مخالف حضور بازیگران جوان در عرصه سینما نیستم، اما بپذیرید این هجوم عجیبوغریبی که میان جوانان برای ورود به عرصه بازیگری به وجود آمده صرفا به دلیل عشق به سینما نیست. به نظرم بیشتر از بحرانی نشئت گرفته که متأسفانه گریبانگیر جامعه امروزی ما شده! طبعا ٩٠ درصد جوانانی که امروزه بدون هیچ روند منطقی وارد سینما شدهاند، بیشتر «بازیچه»اند تا «بازیگر».
کد خبر: ۵۷۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲ - 02 April 2016
افسانه بایگان برای نخستینبار در سال ۱۳۵۱ با فیلم کوتاه «بوق» فیلمی از «علی علیزاده» بازی جلو دوربین را تجربه کرد. اما فعالیت جدی حرفهای این بازیگر با مجموعه تلویزیونی «سربداران» به کارگردانی «محمدعلی نجفی» شکل گرفت؛ سریالی که آن زمان با وجود جنگ تحمیلی، توانست چراغ خانههای مردم را شبها پرفروغ کند و از استقبال خوبی هم برخوردار شد. چهره خاص بایگانِ جوان در آن مجموعه، با اینکه پیش از آن شناخته نبود در ذهن مردم جای گرفت. همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۶۴ با فیلم «گمشده» به کارگردانی «مهدی صباغزاده» آغاز کرد. رفتهرفته افسانه بایگان به یکی از پرکارترین بازیگران زن سینمای ایران در دهه ٦٠ تبدیل شد و این حضور تا امروز ادامه پیدا کرد. ولی چند سالی است که چندان پرکار نیست. طبعا پاسخ اولیه آن، نبود نقشهای تأثیرگذار است! بااینحال بایگان معتقد است در این مسیر سعی میکند فیلمنامههای بهتری را برای بازی انتخاب کند. ضمن اینکه او دستی بر شعرسرایی هم دارد. سال گذشته فیلم «خبر خاصی نیست» به کارگردانی مصطفی شایسته با بازی افسانه بایگان در سینماهای کشور اکران شد. همچنین فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی در ایام نوروز به نمایش درآمد. به بهانه نمایش این دو فیلم با ستاره سینمای ایران و تلویزیون در دهه ٦٠ گفتوگو کردهایم؛ دههای که سیاستگذاران سینما اعتقادی به بازیگرمحوری- بخوانید ستارهمحوری- نداشتند، دههای که اغلب، اسامی کارگردانها مشهورتر از بازیگران بود. ولی امروز، شبیه دیروز نیست و نگاه به حضور بازیگران در فیلمها رنگ دیگری به خود گرفته؛ هرچند انتقادات صریحی هم به آن وارد است. فیلم «خبر خاصی نیست» قصه دو خواهر است که همراه با دختران تحصیلکرده و در شرف ازدواج خود زندگی آرامی را میگذرانند. اما برگزاری میهمانی خانوادگی و ورود اتفاقی مردی جوان و غریبه به عنوان میهمان ناخوانده، زندگی این دو خانواده را دستخوش چالش و بحرانی جدی میکند. در خلاصه داستان فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» هم آمده که داستان از مجلس عروسی مرجان آغاز میشود. در میانههای عروسی مأموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد میشوند و میهمانان هم فرار میکنند. دراینمیان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود باعث آشنایی ناگهانی او و آیدا میشود و اتفاقات ناخواستهای برای آنها میافتد. در ادامه گفتوگوی ما با افسانه بایگان پیشروی شماست: به نظر میرسد فیلم از نقطه نظر دادن اطلاعات به تماشاگر دیر شروع میشود. دستکم همهچیز در ٢٠ دقیقه اول فیلم، در حد دیالوگ است و کلا تصویری از فضای داستان دیده نمیشود. تحلیلتان از این نکته چیست؟
بیشتر میتوان گفت چنین نکتهای از سینمای وودی آلن میآید. آقای آلن اغلب در فیلمها سعی میکند مستقیم روی شخصیتها متمرکز شود. بنابراین بهاصطلاح صحنههای معرف و توضیحدهنده و به طور کلی حشو و زوائد را حذف میکند تا بتواند به شخصیتها نزدیکتر شود و عریان، احساسات آدمها را به نمایش بگذارد. به نظر میرسد طبقه دو خانواده چندان مشخص نیست. در جاهایی از فیلم به نظر میرسد ریشهدار هستند و در جاهای دیگر هم قشری تازه به دوران رسیده هستند. درنهایت هم اینطور جلوه میکند که فیلم فرهنگ طبقه متوسط را نشانه گرفته است. به نظر شما چرا اینگونه است؟
فیلم داستان زندگی خانواده اصیلی را روایت میکند، نه لزوما قشر متوسط امروزی. اتفاقا این دو خواهر از قدیم زندگی خوب و خاصی داشتند. درواقع پدری پزشک داشتند منتها خلقوخوی هر دو خواهر با وجود اینکه در یک خانواده بزرگ شدهاند، فرق میکند؛ چیزی که همه ما در جامعه خود چنین خصوصیاتی را میبینیم. حتما این تفاوت شخصیتی را در دوقلوها هم دیدهاید. اما به نظرم آن کسی که شخصیت چندان ریشهداری ندارد، پسر تازهوارد (امیرحسین آرمان) است. بااینحال شخصیت ناهید فراتراز طبقهاش، پز و افاده دارد. چرا؟
همه ما در فیلم سعی کردیم برای این شخصیتها شناسنامه درست کنیم. نگاه من به ناهید این است که این خانم دراصل آدم بسیار پرتوقعی است و میخواهد صاحب همهچیز باشد و همهچیز را مال خود کند. اما متوجه نمیشود همه مشکلاتش ناشی از همین زیادهخواهی اوست. بنابراین مدام غر میزند و ایراد میگیرد و درنهایت فرافکنی میکند، به جای اینکه خود را مقصر بداند. ولی بااینحال خوشقلب هم هست. درحقیقت فیلم برشی از لحظات دو خانواده است که درگیر مسائل پیشپاافتاده هستند.
موقعیتهای داستان خیلی پیشپاافتادهاند و درنهایت هم متوجه میشویم مضحکهای بیشتر نبوده!
بله. کاملا همینطور است. رفتار آنها مثل رفتار غالب جامعه امروزی است که دائما درگیر نفسانیاتشان هستند. زمان گرانبها را برای چیزهایی صرف میکنند که اصلا عمیق نیستند و درنهایت به هیچ دردی هم نمیخورد. بهعبارت دقیقتر، فیلم مجموعهای از تضادها را به نمایش میگذارد که وقتی روی آن دقیقتر میشویم، متوجه میشویم هیچکدام از آن مسائل آنقدر مهم نبودند که درگیرش شدند و درحقیقت باید گفت واقعا خبری نیست! به هرحال، مفهوم فیلم هجویهای بیش نیست؟
بله. خب، چون این فیلم طنز موقعیت است.
البته در فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» داستان و موقعیتهای فیلم کمدی میشود و اصلا همهچیز کاملا هجو شده.
بله. این فیلم هم که به نظرم کار خوبی است، مسائل را از دریچه طنز میبیند. درواقع همهچیز هجو شده. اغراق موقعیتها باعث میشود آن مسائلی را که گاهی جزئی و ریز به نظر میرسند بزرگتر و بهاصطلاح آگراندیسه ببینیم. آن وقت تازه متوجه میشویم واقعیت آنقدرها هم جدی نیست. در فیلم «خبر خاصی نیست» همراهبودن دو نسل از بازیگران سینمای ایران در کنار یکدیگر برایم جالب بود. تحلیلتان از این مسئله چیست؟
به نظرم اتفاق میمون و مبارکی بود. واقعا بازیگران جوان تلاش میکردند و خیلی همراه بودند. خانم بایگان! در دهه ٦٠ تلویزیون و سینمای ایران، حضورتان همواره در یاد مانده است. مخصوصا در سریال «سربداران» که با چهره خاصتان به ایفای نقش پرداختید. اما در این سالها حضورتان کمرنگ شده. چرا؟
بیشتر منتقدان و روزنامهنگاران همین سؤال را از من میپرسند. خب، ما با آرمانی وارد دنیای تصویر شدیم. به قول آقای علی نصیریان، واقعا خاک صحنه حرمت داشت و دارد. برای بازیکردن به هر فیلمنامهای که پیشنهاد میشد، پاسخ مثبت نمیدادیم. واقعا روی نقشمان کار میکردیم. بازیگری را نمیتوان با دیگر حرفهها مقایسه کرد. من نیز مانند بسیاری دیگر از همکارانم، با پیشنهادهای بسیاری برای بازی مواجه میشوم، اما متأسفانه همواره نقشهای پیشنهادی، انگیزهای برای بازی در سینمای امروز برایم ایجاد نمیکند. به نظرم عمق آثار کمتر شده. به جای نگاه عمیق هنرمندانه، حاشیهها بیشتر شده. منظورم از عمیق همان نگاهی است که تولستوی دارد. وقتی که کارم را در «سربداران» شروع کردم، واقعا این سریال از نقطه نظر تربیتی هم برایم مهم بود. هم بازیگر و هم مخاطب، کلی نگاهش عوض میشد. ولی الان تقریبا از این چیزها خبری نیست. انگار شایعات، شهرت و پول اصل شده و مسائل عمیق فرعی شدهاند. بنابراین در این مسیر پرپیچوخم دستکم خودم سعی میکنم آرمانهایم را فراموش نکنم. بیتردید باید پذیرفت هر زمان، شرایط مناسب و ایدهآلی برای بازیگر فراهم شود، پرکارتر میشود. چون همیشه برای من بازیگری حرمت داشته، دارد و خواهد داشت. اصلا تحلیلتان از بازیگری و ورود بازیگران جوان در سالهای اخیر چیست؟
سینمای ما متأسفانه در سالیان اخیر هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ محتوا، به ورطه تکرار افتاده. البته من بههیچوجه مخالف حضور بازیگران جوان در عرصه سینما نیستم، اما بپذیرید این هجوم عجیبوغریبی که میان جوانان برای ورود به عرصه بازیگری به وجود آمده صرفا به دلیل عشق به سینما نیست. به نظرم بیشتر از بحرانی نشئت گرفته که متأسفانه گریبانگیر جامعه امروزی ما شده! طبعا ٩٠ درصد جوانانی که امروزه بدون هیچ روند منطقی وارد سینما شدهاند، بیشتر «بازیچه»اند تا «بازیگر». با این شرایط به من و برخی از همکارانم حق بدهید که خودخواسته حاشیهنشین دنیای بازیگری شویم. بااینحال حضورتان در فیلمهایی مثل « کافه ستاره» و «خبر خاصی نیست» چیست؟
همیشه دوست دارم در فیلمهایی بازی کنم که با به تصویرکشیدن معضلات اجتماعی امکان ارتباط بیشتر با تماشاگران را داشته باشم. ضمن اینکه تلاش میکنم خودم را در یک چارچوب خاص محدود نکنم. حتی بارها اتفاق افتاده از بازیهایم راضی نبودهام. بهگونهایکه پس از تماشای فیلم یا سریالی که در آن بازی داشتهام، دلم میخواهد آن فیلم و مجموعه دوباره ساخته شود تا تواناییهایم را بهتر به نمایش بگذارم.من هنوز به انتظاری که از خودم در عرصه بازیگری دارم، نرسیدهام. گاه تصمیم میگیرم به کلاس بازیگری بروم و همهچیز را دوباره مرور کنم. این نکته را شاید بتوان بهنوعی به «دانستن بیشتر» تفسیر کرد. شاید باور نکنید؛ اما من با وجود اینکه در فیلمهای بسیاری بازی کردهام، هنوز با دلشوره در آغاز هر بازی مواجه میشوم. مثلا در «کافه ستاره» نیز همین دلشوره را داشتم؛ اما تمام تلاشم این بود که شخصیت را بفهمم و بعد درست بازی کنم. چه بخواهم و چه نخواهم، با نقشهایم زندگی میکنم. تصویر زن در سینمای ایران را چگونه میبینید؟
خب، طبعا نگاهم به این مسئله آرمانی است. طبعا دوست دارم شخصیتهای پیچیده و عمیق برای زنان در سینما خلق شود. اما در کل تصویری که سینمای ما از زنان ارائه کرده، اغلب تخت و یکبعدی بوده. البته به استثناها کاری ندارم. فقط شمار اندکی از فیلمسازان نظیر داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و رخشان بنیاعتماد، نگاهی عمیق و ژرف، به شخصیت زن در آثارشان دارند. جدیدترین کارتان چیست؟
بهتازگی در فیلم « نگار» به کارگردانی رامبد جوان کار کردم که به نظرم کار خوب و قابلقبولی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
گفتنیهای سینمای ایران از پیدایش تا به امروز در موزه سینما
گفتنیهای سینمای ایران از پیدایش تا به امروز در موزه سینما موزه سینما مجموعهای ارزشمند از روند پیشرفت صنعت سینما را به نمایش گذاشته است به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان موزه سینمای ایران یکی از جذابترین موزههای شهر تهران است کسیدزاده: سینما امروزه ویروسی ترین ابزار هنری در جمهوری اسلامی است/ وقاحت سینمای ما از دهه ۴۰ و ۵۰ بیشتر شده /
سیدزاده سینما امروزه ویروسی ترین ابزار هنری در جمهوری اسلامی است وقاحت سینمای ما از دهه ۴۰ و ۵۰ بیشتر شده سینما نیاز به نیروهای انقلابی دارد 0 0چهارشنبه ۱۱فروردین۱۳۹۵دغدغه جوانان و خانواده ها نیافتن گزینه مناسب برای ازدواج است/ بیشتر مجردها سخت گیر و مشکل پسندند
نیوشا یعقوبی – ایسکانیوز مادر نمازش را که تمام می کند دستانش را به طرف آسمان بالا می برد و برای فرزندانش دعای خیر می کند برای پسرانش روزی فراوان می خواهد و آرزو می کند بتواند دختر 25 ساله اش را که با وجود داشتن مدرک و شغل مناسب هنوز نتوانسته راهی خانه بخت شود در لباس عروسی بببرای رام کردن نوجوانان امروزی چه باید كرد؟
برای رام کردن نوجوانان امروزی چه باید كرد تاریخ انتشار سه شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۰ ۳۰ سالها منتظر بودهاید كه كودكی فرزندتان تمام شود تا نوجوانی و جوانیاش را ببینید خوشبینانه برایش نقشهها وآرزوهای زیادی هم داشتهاید اما حالا كه درآستانه بلولزوم توجه بیشتر به ظرفیت جوانان در راهیان نور
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان سردار محمد حسین رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در گفتگو با خبرنگار راهیان نور گفت جوانان ظرفیت بزرگی برای کشور هستند و باید حضور آنان را در راهیان نور قدر بشماریم وی افزود اعزام کاروان راهیان نور و حضور جوانان در مناطق عملیاتی و دیدنبازی هایی که امروز کمتر در بین جوانان رواج دارد در آیسک با حضور افراد مسن برگزار شد + تصاویر
به گزارش خبرنگار خاورستان مردم آیسک به یاد زمان های قدیم یاد و خاطره بازی های آن دوران را زنده کردند این مسابقات به همت اداره ورزش وجوانان هیات ورزش های همگانی و شهرداری آیسک برگزار گردید تصاویر ارسالی از مرتضی عرب نجاتشنبه ۷فروردین۱۳۹۵جوانان طلایه داران مقابله با نفوذ جریانی /جوانان از بعضی از مسئولین بیشتر می فهمند
این فرمایش تاکیدی ایشان که جوانان از بعضی از مسئولین بیشتر می فهمند مبین این حقیقت است که رهبر معظم انقلاب پرچم مبارزه را به دست جوانان انقلابی داده است یادداشت باید حداقل بیین 500تا 800کلمه باشد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم زجوانان بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند
باشگاه خبرنگاران عواملی از جمله سن و پیشینه خانوادگی نقش مهمی را در خطر حمله قلبی ایفا می کنند که این عوامل از کنترل فرد خارج است اما عواملی از جمله پیروی از برنامه غذایی سالم فعالیت های ورزشی منظم داشتن سبک زندگی مناسب و دوری از مواد مضر همچون سیگار تحت کنترل افراد است و خطربیش از 1200 نفر از ناحیه بهشهر اعزام شدند/ بیشتر داوطلبان جوانان و نوجوانان اند.
خبرگزاری بسیج مازندران همه شهرها هرساله از ماهها قبل از آغاز این رویداد آماده می شوند تا سفری شیرین برای زائران مشهد شهدا رقم بخورد فرمانده ناحیه بهشهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت بهشهر شهری زیبا در مازندران است مسئولان بهشهر نیز از چهار ماه پیش اقدامات خود را آغاز کرده اندفیلم «بادیگارد» را واقعا دوست دارم/ حضور جوانان با استعداد در جشنواره فجر بهترین اتفاق سینمایی سال گذشته بود/ا
کارگردان سینمای ایران گفت من تمام فیلم های سال 94 را ندیدم و نمیتوانم نظر قطعی بدهم اما فیلم بادیگارد را واقعا دوست داشتم این فیلم درباره آدم هایی که ما بعضا شاید تفکرات مختلفی نسبت به آنها داشته باشیم نگاه صادقانه ای داشت به گزارش دیار آفتاب پوران درخشنده کارگردان سینما و تل-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها