تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820536068
مادرانههای تاثیرگذار سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:الف: مادرانههای تاثیرگذار سینمای ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۵
مقام مادر، در سینمای ایران، همواره مورد توجه فیلمنامه نویسان و کارگردان بسیاری بوده است تا جایی که برخی از بهترین و خاطره سازترین فیلمهای صنعت سینما در ایران، مربوط به فیلمهایی میشود که در تعامل با مقام مادر به تصویر کشیده شده است.مقام "مادر" چه در سینمای قبل از انقلاب و چه در سینمای پس از انقلاب، همواره مورد توجه فیلمنامه نویسان و کارگردان بسیاری بوده است تا جایی که برخی از بهترین و خاطره سازترین فیلم های صنعت سینما در ایران، مربوط به فیلم هایی می شود که در تعامل با مقام مادر به تصویر کشیده شده است.اما آنچه در این میان، مهم است آن که، از این تعداد فیلم که در مورد جایگاه "مادر" ساخته شده، تنها دو فیلم "مادر" و "میم مثل مادر" توانسته اند در مقام "جریان ساز"ی برآمده و مابقی آثار، در بهترین حالتشان، دربردارنده فضاهایی جدید از مادرانگی در سینمای ما هستند که توانسته اند تلفیقی اصولی از احساس گرایی و منطق گرایی جایگاه مادر در شکل گیری داستان داشته باشند و به مانند آن دو فیلم، شرایطی به وجود نیاوردند که در حکم "شاهکار" خوانده شوند.به گزارش تسنیم؛ با اینکه تعداد فیلم هایی که به این مقام پرداخته اند زیاد است اما این گزارش بر آن است تا ۱+۱۰ مورد از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های پس از انقلاب، که به لحاظ ساختاری مربوط به مادر می شوند را مورد تحلیل قرار دهد.۱."مادر" فتحعلی اویسی – ۱۳۶۳در سال هایی که ذائقه سینمای ایران به سمت دفاع مقدس بود، "فتحعلی اویسی" در نخستین فعالیت حرفه ای خود در پس از انقلاب، فیلم "مادر" را جلوی دوربین برد.فیلمی که داستانش به زمان حمله مغول ها به ایران برمی گردد و داستان مادری را به تصویر می کشد که پسرش توسط مغول ها به اعدام محکوم می شود اما مادر تلاش می کند تا این حکم در مورد فرزندش اجرا نشود اما او هیچگاه نمی تواند فرزند خود را ببیند تا زمانی که پسرش به دست مغول ها کشته می شود.این فیلم به لحاظ ساختاری، در مقایسه با دیگر ساخته هایی که به مادر می پردازند، حرف چندانی برای گفتن نداشته و بیشترین تلاش ها، بر برانگیختن احساسات مخاطب به کار گرفته می شود.این فیلم از آن جهت مهم تلقی می شود که طلیعه دار ساخت آثار سینمایی مرتبط با مقام مادر در سینمای پس از انقلاب ایران است.۲. "مادر" علی حاتمی – ۱۳۶۸مرحوم "علی حاتمی" در سال ۶۸، دومین تجربه سینمای پس از انقلاب ایران در پرداخت به مقام مادر را رقم زد.تجربه ای که نتیجه اش، بهترین فیلم سینمایی در مورد مادر تاریخ سینمای ایران شد.فیلمی که "مادر" در آن، مقامی سوبژکتیویته داشته و از این مجال، نه تنها بارقه های احساسی درستی از مادر نشان داده می شود، بلکه نگاه منطقی و آرمان خواهانه وی نیز به تصویر در می آید."مادر" حاتمی، همان اندازه فرامتنی نوشته شده که دیگر شخصیت ها و داستان هایشان.فیلم به مدد شخصیت پردازی های بسیار خوب خود و موقعیت های داستانی قابل توجهی که با توجه به نشانه های شخصیت شناسی کاراکترها در دل داستان گنجانده شده، رفلکس های منطقی و احساسی نابی را از مادر بیرون می کشد و سبب می شود تا این فیلم تا همیشه، یکی از ۵ فیلم تاثیرگذار و به یادماندنی سینمای ایران لقب گیرد.۳. "مادرم گیسو" سیامک شائقی – ۱۳۷۴طبیعی بود با آن تندبادی که مرحوم حاتمی در نشان دادن تصویری از مقام مادر به پا کرده بود، دیگر کمتر کارگردانی تا سال ها به دنبال این سوژه برود.اما ۶ سال پس از ساخت "مادر"، سیامک شائقی، تصویر دیگری از مادر را به سینما آورد.شائقی در فیلم "مادرم گیسو"، ماجرای مردی را به تصویر می کشد که همسرش فوت کرده و حال مصمم است تا با فرد دیگری ازدواج کند.فیلم اگرچه نتوانست جریان ساز باشد اما از این حیث مهم ارزیابی می شود که برای نخستین بار، مفهوم دیگری از مادر را در یک فرآیند طبیعی و به روز، به تصویر می کشد و می تواند داستانی منطقی و به دور از غلوهای سینمایی را به مخاطب خود نشان دهد.۴. "مهر مادری" کمال تبریزی – ۱۳۷۶"مهر مادری"، همچنان یکی از بهترین فیلم های کارنامه تبریزی است.قهرمان فیلم اگرچه نوجوانی است که مددکار اجتماعی کانون اصلاح و تربیت را با مادرش اشتباه میگیرد اما جادو و جاذبه مادر، در تمام ری اکشن های نوجوان، غیرقابل انکار است به گونه ای که مادر، علت العلل تمام وقایعی می شود که در فیلم رخ می دهد.این فیلم نیز به مانند فیلم شائقی، به بخشی دیگر از مادرانگی در سینمای ایران می پردازد که تا آن زمان نشان داده نشده بود.فیلمنامه خوب این فیلم در کنار بازی های روان و کارگردانی هوشمندانه تبریزی سبب شد تا فیلم، همچنان بتواند مخاطب را به درستی، تحت تاثیر قرار دهد.۵. "مهمان مامان" داریوش مهرجویی – ۱۳۸۲تصویری که مهرجویی در "مهمان مامان" به شکلی فانتزی از مادر نشان می دهد، در حکم تلورانسی است که افراط و تفریط های رفتاری دیگر اعضای خانواده را تنظیم می کند.فیلم اگرچه بارقه های کمیک پیدا و پنهان زیادی دارد اما مسلما یکی از قوی ترین پرداخت هایی است که از کاراکتر "مادر" در سینمای ایران به عمل می آورد.ظاهرسازی های عامدانه ای که قربانی تدبیر ضرب الاجلی مادر نمی شود و هر واکنش او، در موقعیت های مختلف داستانی این فیلم، کارکردگرایانه تلقی شده و فصل تازه ای از مادرانگی را به تصویر می کشد و علت موفقیت فیلم نیز تعدد موقعیت هایی است که در پناه آن، مادر می تواند اتفاقات ریز و درشت داستان را فی نفسه حل و فصل نموده و به همین ترتیب، داستانک ها، با تفاوت های بسیار، یک به یک در پیشگاه مخاطب رژه بروند.۶. "گیلانه" رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب – ۱۳۸۳"گیلانه" صبر جمیل مادری است که در دو برهه زمانی متفاوت، گذشتن از خود روحی و جسمی را به مفهوم حقیقی به اثبات می رساند.فیلمنامه کار با هوشمندی مثال زدنی، موقعیت هایی را جلوی پای کاراکتر مادر می گذارد که این از خود گذشتن ها، نمود عینی تر و حقیقی تری پیدا کند.جایی که جبر روزگار، به ظاهر تمام درها را به روی شفای جانباز شیمیایی بسته، ننه گیلانه، چنان پرامید و زنده دل است که مخاطب خود را بهت زده می کند.بازی استثنایی "فاطمه معتمدآریا" در شکل گیری این مادرانه احساس برانگیز، غیر قابل کتمان است.۷. "میم مثل مادر" مرحوم رسول ملاقلی پور – ۱۳۸۵نابغه سینمای دفاع مقدس وقتی تصمیم می گیرد فیلمی درباره ارزش های مادر بسازد، با هوشمندی مثال زدنی، این مهم را با داستانی مرتبط با ژانر مورد علاقه اش گره می زند.مادری که همسرش، وی را به علت وضع حمل یک نوزاد شیمیایی، طرد کرده و حال این مادر می بایست به تنهایی، مشکلات زندگی خود و کودک معلولش را به دوش بکشد.فیلمی که در دو برهه زمانی خاص، سیل عظیمی از مادرانگی هایی را به تصویر می کشد که تمامشان در این سینما تازگی دارند و همین تازگی، دلیل مبهوت شدن مخاطب و استقبال بسیار زیاد از این فیلم است.مرد عاصی سینمای ایران، این بار طغیان را در مقام مادر و از خود گذشتگی های این موجود فرازمینی به تصویر کشیده بود و سکانس های ملتهب و تکان دهنده ای را خلق کرد که مطمئنا تا همیشه، مخاطب خود را میخکوب خواهند کرد."میم مثل مادر" طوفان سهمگینی که "مادر" در دهه ۶۰ ایجاد کرده بود را در دهه ۸۰، به وجود آورد و جانی دوباره به فیلم هایی از این دست داد.۸. "خون بازی" رخشان بنی اعتماد – ۱۳۸۶"خون بازی"، پیش از آنکه فیلم دختر معتاد باشد، فیلم دوندگی های مادر اوست.دختر معتاد در این فیلم بهانه ای است برای کمون و بروز قهرمانانه مادر.بنی اعتماد که در فیلم هایش، توجه ویژه ای به مقام مادر دارد، در این فیلم به نوعی تجلی تمام مصائب مادرانه که از "نرگس" تا "گیلانه" به تصویر کشیده بود را یک جا جمع می کند و آن را در شمایل مادری که برای نجات فرزندش، حاضر است هر کاری بکند، به تصویر می کشد.امروزی بودن نقش، مهمترین وجه فیلمنامه ای است که "بیتا فرهی" با هنرنمایی خوبش، این کاراکتر را برای مخاطب، آشنا و دوست داشتنی کرد.۹. "به همین سادگی" رضا میرکریمی – ۱۳۸۶داستان یک روز از زندگی طاهره مادر دو فرزند کوچک و همسر مهندس ساختمان است. طاهره به خاطره مشغلههای کاری همسر احساس تنهایی میکند. از طرفی دیگر او که از خانواده ایی عشایری است دلش سخت هوای روستایشان را کرده است. او میخواهد برای مدتی خانوادهاش را ترک کند و با برادرش به ولایتشان برود. تصمیمی بین قرار گرفتن بین روزمره گی های یک زن خانه دار و بازگشت به خاطرات زندگی کودکی روستایشان تنها چالشی است که در فیلم آرام "به همین سادگی" دیده می شود. تک روز زندگی طاهره در "به همین سادگی" نزدیک به روزهای همیشگی مادران ایرانی است.۱۰. "گهواره ای برای مادر" پناه بر خدا رضایی – ۱۳۹۱فیلم، داستان خاصی دارد که جریانات محیط بر آن، چندان نمی تواند ما به ازای بیرونی داشته باشد اما صحنه های احساسی خوبی دارد که می تواند ضمن برانگیختن حس خوشایندی مخاطب، در تاریخ سینمای مادر ایران ثبت شود.برخی دلدادگی های مادر به دختر خود و همچنین برخی تصاویر احساسی در این فیلم، تاثیرگذاری خوبی روی مخاطب دارد.۱۱. "شیار ۱۴۳" نرگس آبیار – ۱۳۹۲یک فیلم قابل توجه و تکان دهنده در مورد مادری که تنها فرزندش را به جبهه می فرستد و سه دهه چشم به راه بازگشتش می ماند و در این میان، نه به خدا کفر می گوید و نه برای یک لحظه، از تصمیمی که فرزندش برای رفتن به جبهه گرفته و او با آن تصمیم موافقت کرده، پشیمان می شود؛ این دو خصلت در الفت، از او قهرمانی می سازد که مادرانگی را به اوج می رساند.یک انتظار تلطیف یافته که مفهوم حقیقی "صبر جمیل" را به تصویر می کشاند.مطمئنا فیلم در زمان اکران خود، واکنش های متفاوتی را برخواهد انگیخت و مردم را با مادرانه ای جدید در سینمای ایران مواجه خواهد نمود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
گفتنیهای سینمای ایران در موزه سینما
گفتنیهای سینمای ایران در موزه سینما موزه سینما در تهران خیابان ولیعصر عج بالاتر از سه راه زعفرانیه نرسیده به میدان تجریش باغ فردوس واقع شده همه روزه میزبان علاقهمندان است موزه سینما مجموعهای ارزشمند از روند پیشرفت صنعت سینما را به نمایش گذاشته است به گزارش باشگاه خبرنگافراخوان مسابقه عکس دومین جشن عکاسان سینمای ایران منتشر شد
فراخوان مسابقه عکس دومین جشن عکاسان سینمای ایران منتشر شد فراخوان مسابقه عکس دومین جشن عکاسان سینمای ایران در سال 95منتشر شد به گزارش ایلنا فراخوان مسابقه عکس دومین جشن عکاسان سینمای ایران به شرح زیر اعلام می شود 1 شرکت در بخش مسابقه عکس دومین جشن عکاسان سینمای ایرامیلیاردرهای سینمای ایران را در سال 94 بشناسید
میلیاردرهای سینمای ایران را در سال 94 بشناسید در این گزارش به بررسی فیلم هایی پرداختیم که در سال 94جزء پرفروشترین آثار در گشیه بودند به گزارش میزان فروش بالای فیلم ها همواره یکی از دغدغه های صاحبان فیلم ها بوده است به طوری که برای کسب بهترین فصل اکران همیشه با هم در رقابت هستندنیاز سینمای ایران به تصویر مادران ایرانی
نیاز سینمای ایران به تصویر مادران ایرانی سینمای ایران نیازمند به تصویر کشیدن مادرانی است که با نمایش عشقورزی خالصانهشان غنای اثر را افزایش دهند به گزارش فرهنگ نیوز این روزها سینما شرایطی را سپری می کند که کمتر توجه به میانسالان دارد و اصلی ترین مسئله اینجاست که سناریوهافیلم/ ماندگارترین سکانسهای مادرانه سینمای ایران
فیلم ماندگارترین سکانسهای مادرانه سینمای ایران ماندگارترین سکانسهای مادرانه سینمای ایران را در این ویدئو ببینید آفتاب تاریخ انتشار ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳ ۴۰با پولسازهای سینمای ایران در سال ۹۴ آشنا شوید!
رضا عطاران پول سازترین بازیگر مرد سال ۹۴ و ویشکا آسایش پول سازترین بازیگر زن سال ۹۴ هستند پولسازهای سینمای ایرانگیشه امسال سینمای ایران با اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله شرایط خاصی داشت فیلمی که با زمان اکران طولانی و قیمت بلیت بالاتر از بقیه فیلم ها و سالن های پرتعدادش بهمسابقه عکس دومین جشن عکاسان سینمای ایران فراخوان داد
مسابقه عکس دومین جشن عکاسان سینمای ایران فراخوان داد شناسهٔ خبر 3585315 - شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹ ۳۰ هنر > سینمای ایران انجمن عکاسان سینمای ایران فراخوان دومین جشن خود را منتشر کرد و عکاسان از ۱۵ تا ۳۱ فروردین میتوانند آثار خود را ارسال کنند به گزارش خبرگزاری مهر فراخوان«پوران درخشنده»؛ فیلمسازی فراتر از سینمای ایران!
پنجم فروردین ماه زادروز پوران درخشنده فیلمساز مطرح سینمای اجتماعی ایران است فیلمسازی که طی سال های اخیر با ساخت فیلم های خود نشان داده که دغدغه آدم های فراموش شده در جامعه را دارد و برای ساخت فیلم هایش از بطن زندگی و جامعه موضوعات را استخراج می کند پوران درخشنده برای ساخت فیلمضرغامی: سینمای ایران محافظ میخواهد
ضرغامی سینمای ایران محافظ میخواهدبخش فرهنگ و هنر الف 6 فروردین95تاریخ انتشار جمعه ۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲ ۲۹ رئیس سابق رسانه ملی اظهار داشت ساخت دهها فیلم ضعیف بیمحتوا و مغایر با شئون ملت بزرگ ایران نشان داد که سینمای ایران محافظ میخواهد آن هم از جنس حاجحاج حیدر سینمای ایران، حاتمی کیا است
حاج حیدر سینمای ایران حاتمی کیا است رئیس سابق رسانه ملی اظهار داشت ساخت دهها فیلم ضعیف بیمحتوا و مغایر با شئون ملت بزرگ ایران نشان داد که سینمای ایران محافظ میخواهد آن هم از جنس حاج حیدر خبرگزاری فارس عزت الله ضرغامی رئیس سابق رسانه ملی در صفحه شخصی اینستاگرامش درباره آ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها