محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845833889
یک سربررس: من هیولا نیستم!
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
یک سربررس: من هیولا نیستم!
ما بررس ها معمولا در جاهای دیگر شاغل هستیم، حتی برخی از ما مدیر انتشاراتیم. روحانی هم بین ما است که البته ایشان هم در زمینه نشر فعالیت می کنند. دستمزد بررسی کتاب برای ما حکم یک آب باریکه کمک خرج را دارد.
سالنامه اعتماد:
سلام آقای بررس! سوال اول من این است که آیا بررسان استخدام ارشاد هستند یا پروژه ای با این ادارهه کار می کنند.
علیک سلام. پیش از شروع سخن اجازه بدهید بگویم ما بررس نیستیم. ما ارزیاب هستیم و جواب سوال شما این است: خیر هیچکدام از بررسی های اداره کتاب استخدام وزارتخانه نیستند. عموما افراد شاغلی هستند که مدرس دانشگاه یا حوزه یا کارشناسان فرهنگی ادارات دیگر هستند یا خودشان ناشر و نویسنده اند. ما ارزیابی که بررسی کتاب شغل اولش باشد اصلا نداریم. ما گروه های مختلف ارزیابی داریم که شامل یک سربررس و تعدادی بررس به عنوان اعضای گروه هستند. درواقع بررس های از راه کار در وزارت ارشاد به این عنوان، ارتزاق نمی کنند.
دستمزد بررسان چگونه پرداخت می شود؟ صفحه ای، کلمه ای یا چی؟ این دستمزد چقدر است؟ آیا متون مختلف دستمزدهای مختلف دارد؟
گفتم که ما بررس ها معمولا در جاهای دیگر شاغل هستیم، حتی برخی از ما مدیر انتشاراتیم. روحانی هم بین ما است که البته ایشان هم در زمینه نشر فعالیت می کنند. دستمزد بررسی کتاب برای ما حکم یک آب باریکه کمک خرج را دارد. صفحه ای پول می گیریم و این دستمزد از صفحه ای 200 تا 400 تومان متفاوت است. تفاوت به سطح تحصیلات و تجربیات ما در نشر بستگی دارد نه به متون. گاهی سربررس چون فقط کار انجام شده دیگری را نظارت می کند کمترین دستمزد را می گیرد. یک چیزی را همین جا به شما بگویم آناین است اینکه می گویند بررس ها بی سواد هستند بسیار بی انصافی است. لااقل من شاهد هستم در این دو سال دولت یازده سعی شده است آن تعداد انگشت شمار از بررسان که سواد و تحصیلات کافی نداشتند عذرشان خواسته شود.
محمد سلگی، مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد
هر بررس چند کتاب در ماه می خواند؟
چهار یا پنج کتاب.
یعنی با یک حساب انگشتی فقط ماهی 200 تا 400 هزار تومان! اینکه خیلی کم است.
گفتم که ما بررس ها روی پول ارشاد به عنوان یک کمک هزینه نگاه می کنیم. برخی از روی اعتقادی که به ارتقای فرهنگ دارند حتی دستمزد نمی گیرند.
برگردیم به همان سوال قبلی؛ بررس ها چگونه انتخاب می شوند؟
معمول کار این است که مدیریت اداره کتاب با مشورت با مشاورانش عده ای را برای تصدی وظیفه ارزیابی متون کاندیدا می کند. لیست این کاندیداها توسط یک هیات تخصصی نهایی می شود و برای تصویب نهایی به شورای نظارت بر کتاب که منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی است معرفی می شوند. عده ای از آنان انتخاب می شوند. انتخاب شدگان به عنوان سربررس برگزیده می شوند و هر یک از این سربرس ها تیم مورد نظر خود را می چینند. بررس های منتخب هر سربررس دیگر لزومی ندارد، به تایید هیات نظارت بر کتاب برسند.
پیش از این چنین روندی فقط برای اداره کتاب بود. بعد از انتخاب آقای جنتی در دوره ریاست قبلی اداره کتاب پنج استان قم، مشهد، کرمان، اصفهان و تبریز هم دارای تیم و گروه های ارزیابی کتاب برای خود شدند و در دوره رییس فعلی اداره ما نه تنها اعضای آن پنج استان بازنگری شدند بلکه برای چهار استان اهواز، شیراز، یزد و همدان هم این گروه ها تشکیل شدند.
معمولا مشکلات و اختلافات بین نویسنده یا ناشر با اداره ممیزی کتاب در حوزه ادبیات داستانی خیلی بیشتر رخ می دهد، این طور نیست؟
بله! حوزه ادبیات داستانی حوزه ای است که تاویل بردار است. قالب ویژه ای ندارد. از این نظر بسیار سخت است. مثلا ما به نویسنده می گوییم اینی که نوشتی مصداق اشاعه فحشاست؛ او می گوید دارد یک آسیب اجتماعی را مطرح می کند. در زمینه ادبیات داستانی حتی بین بررسان مختلف نیز اختلاف نظرهای گوناگونی وجود دارد. درست می گویید بیشترین دغدغه ها در حوزه ادبیات داستانی است. در این حوزه است که ایهام، مجاز، استعاره و نماد حرف اول را می زند. حوزه های دیگر بدین سختی نیست و مشکلات کمتر است و تا بدین حد انرژی صرف نمی شود.
شنیده می شود که حتی با تغییر دولت ها و مدیریت وزارت ارشاد، در انتخاب و کارکرد بررس ها تغییری ایجاد نمی شود. به طور شفاف بررس دولت اصلاحات با بررس دولت اصولگرا و بررس دولت اعتدال هیچ فرقی نمی کند. آیا این شنیده درست است؟
مشخصا در سال گذشته یکسری تغییرات در بدنه بررسی کتاب به وجود آمده است. همواره هم این تغییرات وجود داشته؛ گاهی خود بررس ها استعفا می دهند گاهی اعلام عدم همکاری با ایشان می شود. دلیل نمی شود همه این تغییرات اعلام شود.
شنیده می شود ناشران کتاب هایی را که مجوز نمی گیرند با نام دیگر به ارشاد ارسال می کنند و امکاناینکه این کتاب با عنوان جدید و کمی احتمالا تغییر مجوز بگیرد، وجود دارد؛ این تجربه تمام ناشران است. تحلیل این امر این است که مجوزها یا عدم مجوزهای صادر شده کاملا بستگی به سلیقه بررس دارد. آیا این تحلیل می تواند درست باشد؟
از لحاظ آماری این اتفاق احتمالش صفر یا منفی است. سالی بیش از هفتاد هزار عنوان کتاب مجوز می گیرند. ممکن است این اتفاق یک یا دو مورد بیفتد که اصلا قابل بحث نیست. در ضمن این گونه نیست که ما نفهمیم ولی حق را به انتشار می دهیم نه عدم انتشار. باید در نظر داشته باشید که ارزیابی کتاب به هر حال یک امر کیفی است و وقتی امری کیفی باشد ذهنی می شود یعنی غیرعینی است. هرچند در علوم اجتماعی و انسانی تلاش این است که به این امور ذهنی سر و سامانی داده شود ولی از نظر کمی این ادعا آنقدر کم است که قابل تامل نخواهدبود. از سوی دیگر همان طور که گفتم این حوزه تاویل بردار است. کتابی را ممکن است یک بررس رد کند، بررس دیگر مشروط اعلامش کنند و بررس سوم اصلا آن را تایید کند؛ من یکی منکر این قضیه نیستم.
آیا نام نویسنده روی نظر شما بر اثر تاثیر دارد؟
حتما تاثیر می گذارد. ارزیابی کیفی یکی از المان هایش همین است. شاید روزی برسد که مثل ورقه های امتحانی که دست استادان می رسد متون را هم بدون نام نویسنده به دست ناشر برسانند. به هر حال یادتان نرود بررس اول اگر روی نویسنده یا حتی ناشری نظر مثبت یا منفی داشته باشد، بررس دوم و سومی هست و بعد هم بررس و بعد هم اگر اعتراضی شود شورای نظارت بر کتاب نظر می دهد.
بررس های یک گروه را که سربررس انتخاب می کند بنابراین اینکه نظر همه شان در مورد یک نویسنده منفی باشد ممکن است؟
بالای سر همه ما شورای نظارت بر کتاب است؛ نویسنده می تواند اعتراض کند. امسال از طرف شورا به ما تاکید شده که نباید به اسم نویسنده کار داشته باشیم.
مثلا در مورد کتاب های آقای محمد دولت آبادی اگر تمام یک گروه بررسی نظر مساعد نداشته باشند...
در مورد شخصیتی مانند ایشان که یک بررس یا سربررس یا حتی رییس اداره کتاب نمی تواند نظر دهند. کار حتما به بالادستی ها حتی وزیر کشیده می شود.
تمام روسای اداره کتاب تاکنون اذعان داشته اند که آیین نامه مدون با جزییاتی وجود ندارد که معلوم شود جه کلماتی باید در متون حذف شوند، ولی با این حال بارها دیده شده که کلماتی مانند شراب یا لباس زیر و امثال آن حتما از متن حذف می شود که سبب تمسخر بسیاری نیز می شود. آیا واقعا چنین آیین نامه ای وجود ندارد؟ اگر ندارد شما چگونه حذف می کنید؟ اصولا تصمیم در مورد این کتاب آیا به مرور زمان نباید تغییر کند؟
ببینید ما یک قانون کلی نشر داریم که به آن استناد می کنیم اگر به مورد بربخوریم از شورای نظارت بر کتاب استفسار می کنیم. الان به شما نشان می دهم. ببینید این یک لیست از این استفسارهاست. (لیستی شامل این سوالات نشانم می دهد: در مورد ترجمه منظوم قرآن نظر دهید، در مورد تعبیر خواب چه موضعی باید داشته باشیم. عرفان و تصوف، ترویج خرافه، طالع بینی، تجزیه طلبی...) توجه داشته باشید که هیات نظارت برآیند عقل جمعی است. ترکیبی دارد که برآیند نگاه فرهنگی به مقوله کتاب است.
آیا شما برای بررس شدن دوره خاصی گذراندید؟
دوره خاصی که نگذروندیم. اما غیر از تجربیات مان در امر نشر معمولا بررس های قبلی تجربیات خودشان را سینه به سینه به ما منتقل می کنند.
آیا در اعمال نظر برسی خود تاریخچه فعالیت های اجتماعی، سیاسی و حتی سابقه زندگی شخصی نویسنده تاثیر دار؟ اگر نه؟ چرا در گزارش های بررس ها که گاهی به چشم نویسنده یا ناشر دیده شده تحلیل های کاملا اطلاعاتی از تاریخچه فعالیت های نویسنده وجود دارد؟
روال این نیست. از وقتی که من اینجا آمده ام تنها چیزی که گزارش می دهیم شبیه این ورقه است (یک ورقه تایپ شده نشان من می دهد، بسیار تمیزتر و مرتب تر از موارد مشابه در سال های قبل است. روی ورقه سطرهایی که باید در کتاب حذف شود تایپ شده است.)
آیا از کار خودتان راضی هستید؟ آیا احساس می کنید به ارتقای فرهنگ کشور خدمت می کیند؟ آیا حاضرید به اطرافیان و دوست و اشنایان خود بگویید شغل تان چیست؟ آیا در یک جمع فرهنگی حاضرید شغل خود را اعلام کنید؟
توجه داشته باشید که این کار اصلی من نیست. مسلما همه ما در فکر ارتقای فرهنگی کشور هستیم. برخی می گویند که کار بررسی کتاب هم انجام می دهند، برخی نمی گویند؛ این دیگر به شخصیت بررسی بر می گردد.
شما چیزهایی را می خوانید که ما به عنوان خواننده امکان خواندن آنها را نداریم. منظورم آن بخش هایی است که توسط شما در ادبیات داستانی حذف می شود. بنابراین شما باید آگاهی بیشتری از خواننده نسبت به موقعیت ادبیات ما و اصولا جهان ادبیات داستانی ایران داشته باشید. این آگاه بیشتر چه تاثیری در نوع نگرش و جهان بینی شما گذاشته است. اگر بر شما تاثیر منفی نگذاشته، چرا باید بر دیگر فرهیختگان کتابخوان تاثیر منفی بگذارد؟
توجه داشته باشید که مخاطبان ما متنوع و مخلف هستند. بنابراین پیش بینی تاثیر من روی تک تک آنان بسیار مشکل است. هرچیزی که گسترده پخش شود گشتالت آن فرق می کند. در روانشناسی اجتماعی بحثی داریم که افراد که جمع شوند رفتارشان کاملا با افراد تنها فرق می کند. شکل اش عوض می شود. این فرق می کند با اینکه حتی افراد جامعه بی خبر از دیگری متنی را بخوانند. افراد مختلف برداشت های مختلف دارند.
ناشری می گفت ممیزی در ایران مانند این است که سربازان ژنرال ها را کنترل می کنند. نظر شما در این باره چیست؟
اینجا بحث شخص نیست؛ بحث یک فرآیند است. شخص تصمیم نمی گیرد. این فرآیند از بررس اول شروع می شود و به هیات نظارت بر کتاب می رسد بنابراین بحث سرباز و ژنرالی مطرح نیست.
از اینکه نویسندگان، شما را دشمن خود می دانند چه حسی دارید؟
فکر نمی کنم الان دیگر بدن گونه باشد. ما اکنون به تعامل با نویسنده رسیدیم. رییس اکنون اداره کتاب روزهای سه شنبه را روزهای ملاقات با نویسنده گذاشته. اگر نویسنده یا ناشری اعتراضی داشته باشد رییس، من بررس را صدا می کنند تا در آن نشست باشم و با نویسنده تعامل کنم. بخدا ما هیولا نیستیم. گاهی با نویسنده ها دوستان نزدیکی هم می شویم.
آیا تا به حال شده متنی را حذف کنید و دل تان از این حذف به درد بیاید؟
نه؛ تاحالا که پیش نیامده. چون اگر مشکلی با متنی داشته باشم از هیات نظارت بر کتاب استفسار می کنم. خودم را از مسیر تصمیم گیری خارج می کنم. هیچگاه در تردید تصمیم نمی گیرم.
شما خود را یک بررس خوب می دانید یا یک بررس متعصب؟ فرق بررس خوب یا بررس متعصب چیست؟
واژه خوب بار ارزشی دارد. بررسی باید بین قوانین نشر و فرهنگ کشور و رشد فرهنگی یک امتزاجای به وجود بیاورد تا بتوانیم این دو را به هم متصل کنیم. کار ما نباید به رشد فرهنگ ضربه بزند. از طرف دیگر باید مراقب اخلاق هم باشیم و همچنین مراقب استقلال و وحدت ملی. باید به فکر مخاطب باشیم. مثلا نمی شود که در کتاب کودک، کلمه خودکشی را بگنجانیم. در همه جای دنیا راهکارهایی برای این نظارت وجود دارد. باید به گفت و گو با نویسنده و ناشر بنشینیم. باید نویسنده باور کند که ما دشمن او نیستیم.
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
سرممیز کتاب ها در وزارت فرهنگ و ارشاد: من هیولا نیستم!
یک چیزی را همین جا به شما بگویم اینکه می گویند بررس ها بی سواد هستند بسیار بی انصافی است لااقل من شاهد هستم در این دو سال دولت یازدهم سعی شده است آن تعداد انگشت شمار از بررسان که سطح سواد و تحصیلات کافی نداشتند عذرشان خواسته شد یک سرممیز اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیدردی که همچنان همراه پرسپولیس است/ هیولایی که قهرمانی را می بلعد
به گزارش خبرنگار مهر پیروزی ۶ بر ۴ پرسپولیس بر العروبیه عمان در دیداری تدارکاتی نشان داد که این تیم و برانکو ایوانکوویچ همچنان درد امسال خود را با خود حمل می کند و همچنان در حمله ایده آل است و در دفاع لنگ می زند تغییراتی که برانکو در قلب دفاع خود به کار برد و دو مدافع میانی تیبچه شمالم امامسافرت شمال رانیستم!/بزرگترین آرزویم قهرمانی پرسپولیس است
در رابطه با فرارسیدن سال جدید اظهار داشت جا دارد سال جدید را به همه مردم ایران و به ویژه هواداران پرسپولیس تبریک بگویم البته اولین چیزی که به ذهن من می رسد این است که واقعا جای کاپیتان نوروزی در بین ما خالی است و این اولین سالی است که کمبود او را احساس می کنیم وی ادامه داد اخوشحالی سرمربی پاریسن ژرمن از روبرونشدن با «هیولای» لیگ قهرمانان !
لورن بلان سرمربی پاری سن ژرمن عنوان کرد که خوشحال است تیمش در چمپیونزلیگ مقابل هیولایی به نام بارسلونا قرار نگرفته است به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام در قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی چمپیونزلیگ پاری سن ژرمن با منچسترسیتی روبرو شد و باید مقابل این تیم قرار بجواد خیابانی: من غول نیستم!
جواد خیابانی گفت یک جمله بگویم من آن غولی که ساخته اید نیستم باور کنید من در خیابان که راه می روم جز محبت و عشق از این مردم چیز دیگری نمی بینم به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا جواد خیابانی در گفت وگویی در مورد مسایل مختلف صحبت های جالبی را بیان کرده او در این گفت وگو صراچگونه پوتین هیولاصفت آمریکا را در سوریه شکست داد؟
به گزارش ایسکانیوز روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به موضوع خروج نیروهای روسی از سوریه و اهداف روسیه در سوریه و نگه داشتن بشار اسد در جایگاه قدرت می پردازد در اواخر سپتامبر 2015 کل دنیا شگفت زده شد وقتی که ولادیمیر پوتین هواپیماهای جنگی مخازن و نیروهای خود را به سوریه فرستادهیولای لخ نس یا مارماهی غول پیکر؟
سال هاست که گزارش هایی مبنی بر رویت هیولای دریاچه لخ نس منتشر می شود افرادی که ادعا می کنند غول عظیم الجثه دریایی ساکن دریاچه را به چشم دیده اند اما حالا یکی از این افراد می گوید که هیولا در واقع یک مارماهی بسیار بزرگ است مازندمجلس به گزارش آنا به نقل از AncientOrigins هیولایدردی که همچنان همراه پرسپولیس است - هیولایی که قهرمانی را می بلعد
تیم فوتبال پرسپولیس با وجود اینکه برابر نماینده عمان به برتری پرگل دست پیدا کرد اما گل های زیادی هم خورد تا مشخص شود درد کهنه ای که از ابتدای فصل همراه سرخپوشان بوده هنوز هم هست به گزارش خبرنگار مهر پیروزی ۶ بر ۴ پرسپولیس بر العروبیه عمان در دیداری تدارکاتی نشان داد که این تیم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها