تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803910258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئولیت نوروزی دولت ترکیه و شکست اطلاعاتی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


مسئولیت نوروزی دولت ترکیه و شکست اطلاعاتی جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - «ما اطلاعات مستندی دریافت کرده‌ایم که حملات تروریستی در ترکیه برنامه‌ریزی شده است»؛چند روز قبل فرانک والتر اشتاین مایر،وزیر امور خارجه آلمان این جمله را با اعلام بسته شدن سفارتخانه،کنسولگری و مدارس این کشور در ترکیه به خاطر تهدیدهای امنیتی گفت.


محمد کرباسی
M_Karbassi@
پس از انفجار در منطقه مرکزی و مهم آنکارا کشورهای مختلفی درباره احتمال بالای حملات تروریستی در آخر هفته(شنبه یا یکشنبه) با نزدیک شدن به نوروز در ترکیه هشدار دادند. این هشدارها حتی باعث شد که در شبکه‌های اجتماعی بسیاری درباره احتمال حمله تروریستی در آخر هفته حرف بزنند. به نظر این هشدارها به گوش همه به غیر از دولت ترکیه رسیده بود. این روزها انفجار و حملات تروریستی در شهرهای مهم ترکیه کم کم دارد تبدیل به یک مسئله عادی می‌شود. پاسخ دولت ترکیه هم به این مسئله مثل همیشه افزایش حملات هوایی است. چند روز یا هفته می‌گذرد و انفجار دیگری منطقه‌ای شلوغ را می‌لرزاند و بار دیگر حملات هوایی. انفجار روز شنبه در قلب گردشگری استانبول و خیابان مشهور استقلال خیلی‌ها را وحشت زده کرد اما به جز ترس حس تعجب از بی‌تفاوتی دولت ترکیه به مسئولیت‌های مهمش وجود دارد. شاهدان عینی که ساعاتی قبل از انفجار در خیابان استقلال بوده‌اند می‌گویند تدابیر امنیتی در این منطقه خیلی متفاوت با روزها و هفته‌های گذشته نبود و به چند گشت پلیس معمولی محدود می‌شد. روال معمول در هر کشوری وقتی گزارش‌های موثق از دستگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی درباره حملات تروریستی وجود دارد بالا بردن سطح تدابیر امنیتی است. این افزایش تدابیر امنیتی برای هر کشوری هزینه‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد اما برای حفظ جان مردم اجرای آن ضروری است. این بی‌تفاوتی در حال است که وقتی ترکیه درگیری تظاهرات مخالفان بود همین میدان تقسیم و خیابان استقلال با حضور صدها نیروی امنیتی تبدیل به دژ نظامی می‌شد و پلیس رفت و آمد هر کسی را زیر نظر می‌گرفت.
شاید دولت ترکیه قصد دارد با مستقر نشدن نیروهای امنیتی رونق بیشتری برای گردشگری داشته باشد و همه چیز را عادی نشان دهد. وضعیت اما در ترکیه هر روز بحرانی‌تر می‌شود. حدود دو ماه قبل در همین شهر استانبول انفجار تروریستی بین گردشگران خارجی در میدان سلطان‌احمد (قلب گردشگری استانبول) 12 نفر از جمله ۹ گردشگر آلمانی را به کشتن داد. از ۶ ژانویه ۲۰۱۵ که یک بمبگذار انتحاری در نزدیکی منطقه گردشگری مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه استانبول کمربند انفجاری خود را منفجر کرد ۹ حمله مرگبار در مناطق مختلف این کشور رخ داده است و هنوز مشخص نیست زنجیره این حملات قرار است تا کی ادامه داشته باشد.
نکته واضح در این زنجیره حملات در نقاط حساس ترکیه شکست‌های پیاپی اطلاعاتی دولت این کشور است که در حمله روز شنبه در استانبول با وجود همه هشدارها از همیشه مشخص تر شد. انجام حملات تروریستی در مناطق حساس و کلیدی پایتخت‌های سیاسی و تجاری ترکیه مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. علاوه بر ضعف دستگاه‌های اطلاعاتی،تغییرات گسترده در نیروهای پلیس و امنیتی به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن،پایان مذاکرات صلح با پ‌ک‌ک و سیاست خارجی تهاجمی ترکیه در سالهای اخیر نسبت به سوریه از مشکلاتی است که آتش را به داخل خاک این کشور کشانده و دولت حزب عدالت و توسعه را در مقابله با تهدیدهای امنیتی ناتوان کرده است. مقام‌های دولت ترکیه بیش از هر چیز باید بحران حملات تروریستی را بپذیرند تا به فکر راه حل آن باشند و با اصلاح سیاست داخلی و خارجی حتی از همسایگان خود کمک اطلاعاتی بگیرند. تجربه سه دهه گذشته نشان داده که حمله و جنگ نمی‌تواند راه حلی برای ثبات و امنیت در ترکیه باشد. 
صنعت گردشگری همواره یکی از پایه‌های اقتصاد ترکیه بوده است. در سال ۲۰۱۱ ترکیه ششمین مقصد مهم گردشگری جهان نام گرفت و تخمین زده می‌شود در آن دوره حدود ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی ترکیه را گردشگران خارجی تامین می‌کردند.
حالا آن روزهای اوج به پایان رسیده اما برای خیلی‌ها هنوز استانبول و ترکیه یک مقصد سفر مهم است. ایرانی‌ها آدم‌های خوش سفری هستند و ترکیه در تعطیلات نوروز میزبان بسیاری از ایرانی‌هاست. دولت ترکیه در قبال گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند و چرخ توریسم این کشور را به چرخش در می‌آورند مسئولیت‌های بسیاری دارد که تامین امنیت یکی از مهمترین و اصلی‌ترین موارد آن است. 5454 

کلید واژه ها: ترکیه - ایران و ترکیه - انفجار بمب - بمبگذاری - حمله تروریستی - تروریسم -




یکشنبه 1 فروردین 1395 - 05:54:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن