محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829783085
تهران گردی الکترونیک
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
تهران گردی الکترونیک
رامین بهنا جزو نخستین نفراتی است که در کشور ما موسیقی- به اصطلاح تلفیقی- کار کرد. او در سال 1375 با پدرام درشانی گروه آویژه را تاسیس کرده و آثاری که ترکیب موسیقی ایرانی و موسیقی (بیشتر) راک و بلوز بود، تولید کردند.
هفته نامه چلچراغ - محمد صفاجویی، سعید طاهری: رامین بهنا جزو نخستین نفراتی است که در کشور ما موسیقی- به اصطلاح تلفیقی- کار کرد. او در سال 1375 با پدرام درشانی گروه آویژه را تاسیس کرده و آثاری که ترکیب موسیقی ایرانی و موسیقی (بیشتر) راک و بلوز بود، تولید کردند. پدرام درخشانی به قول رامین بهنا، هنوز همان مسیر را با اهتمام کامل و فعالیت پیش می برد، اما خود بهنا مسیر متنوع تری را برای ادامه فعالیت موسیقایی اش پیش برد، او پس از آن تجربیاتی را در فضای غالب راک همچون «زی بازی» و «راز شب» کار کرد و جزو «پیرپسرهای راک» محسوب می شود.
پس از آن تجربیات وسیعی در موسیقی فیلم تجربه کرد که نمونه این فعالیت را در فیلم هایی همچون «نسل سوخته» رسول ملاقلی پور و «دوران سرکشی» کمال تبریزی شاهد بودیم. در تمام این سال ها تدریس نیز جزو مشغله های اصلی اش بوده. حال در کنار تدریس، دوباره به فضایی که به قول خودش فضای شخصی تری است رو آورده؛ «اَنسامبل بهنا» را بازسازی کرده و به تازگی آلبوم «ایران 11» از این گروه وارد بازار شده است. با رامین بهنا درباره مشت زن، پیاده روی های تهران، شیوه گرفتن تاکسی، چارتار و پالت، بازار، ته چین مسلم و موسیقی الکترونیک گپ زدیم.
بین آلبوم قبلی و این آلبوم چند سال فاصله افتاد؟
چهار سال یا دقیق تر بگویم، چهار سال و چند ماه فاصله افتاد. دلیلش هم این بود که فعل و انفعالمان در این مدت زیاد بود. بعد از آلبوم «نه آن چنان»، طرز تفکر عوض شد. همان طور که می دانید، این آلبوم بسیار متفاوت با کارهای قبلی من است و تفاوت این آلبوم با کارهای قبلی، ساخت و تمرین هم زمان بود. تمام دغدغه ام، ساخت قطعه هایی بود که بتوان هم زمان روی استیج هم اجرایشان کرد و این توانایی، نیاز به زمان زیادی داشت.
مگر همیشه همین طور نیست؟
به. بعضی وقت ها، شما قطعه هایی را می سازید که اجرایشان روی استیج بسیار دشوار است.
منظورتان رفتن به فضای موسیقی آگوستیک است؟
راستش نه. اول از همه باید این را بگویم که نمی خواستم از سازهای ایرانی استفاده کنم.
چرا؟
می خواستم خودم را با این چالش رو به رو کنم که اگر سازهای ایرانی در کار نباشد، چه می شود؟! آیا باز هم مخاطب کار، صدای ایرانی از آن می شنود؟
سرانجام این دغدغه شخصی چه بود؟
منجر به آزادی هر چه بیشتر من و تولید آلبومی با حال و هوای شخصی که کاملا سمت موسیقی الکترونیک رفته شد. البته الکترونیکی که کمتر مرسوم است و کمتر شنیده شده. برای این کار، شروع کردم به ساخت صداهای الکترونیکی. همه صداها را خودمان با سینتی سایزر تولید کردیم.
ایده آلبومی با حال و هوای تهران از کجا آمد؟
خب قبلا تجربه شناخت موسیقی فیلم را داشتم و توی یکی از فیلم ها- اگر اشتباه نکنم فیلم «مشت زن» بود- که مضمونی شهری داشت، این سوال برای من ایجاد شد که داستان امروز تهران من چیست؟ راستش دیگر نه صدای تار، جواب گو بود و نه ساز ایرانی دیگری؛ در حالی که تهران، حال و هوای ایرانی دارد و خصوصیت های مختص به خودش را هم دارد. اما به نظرم دیگر صدای ساز ایرانی نمی دهد. برای همین بود که چند سال طول کشید تا آلبوم آماده شود. روی خواص تهران متمرکز کردم.
مثل چی؟
مثلا پیاده رو در تهران، داستان خاص خودش را دارد. یک مسیر باریک که آدم درش دارد حرکت می کند، اما موتورسیکلت هم دارد! یا مثلا طریقه تاکسی گرفتن در تهران، که شبیه هیچ جای تهران نیست.
همین شد که محله های مختلف شهر را برای هر قطعه از آلبوم انتخاب کردید؟
بله. تهران را محله به محله، بررسی کردم. البته، ابتدای کار قطعه ها به این شکل نام گذاری نشده بود و بعد ایده استفاده از نام محله های مختلف تهران روی قطعه ها، شکل گرفت. مثل سیدخندان که شاه راهی مهم توی تهران است. یا مثلا بازار، که نگاهم به آن خیلی شخصی بود. خلاصه، تمام تمرکز من روی شهر تهران بود و صدایی که امروز، از این کلان شهر می شنویم.
ملودی ها چطور ساخته شد؟
خیلی شخصی. توی شهر قدم می زدم. یا مثلا ملودی قطعه «بازار» دقیقا توی بازار شکل گرفت، زمانی که در یکی از رستوران های آن جا، ناهار می خوردم.
حتما توی رستوران مسلم؟
(می خندد) نه، توی رستوران شرف الاسلام! اگر توی رستوران مسلم ته چین می خوردم، حتما ملودی ها فرق می کرد!
حتما در آن صورت دوباره (مثل برخی کارهای سابق) از تار هم استفاده می کردید!
باور کنید صدای تار دیگر جواب گوی تهران نیست. هر چند موسیقی ملی با سازبندی ایرانی، باید وجود داشته باشد و حفظ شود، اما صدای امروز تهران کاملا متفاوت شده و دیگر ترکیبی از صدای این سازها نیست. ما توی تمام این سال ها، ته این ماجرا را درآورده ایم.
پس شاید به همین خاطر هم از موسیقی تلفیقی دور شده اید.
زمانی که در قالب گروه «آویژه» شروع کردیم، کم تجربه بودیم. سازهای ایرانی را کنار سازهای غربی می گذاشتیم و شروع می کردیم به آهنگ سازی. بعدها در گروه «بهنا»، با نگاه به تجربیاتی که با «آویژه» داشتم، شروع کردیم به تکمیل و ادامه مسیری که در ابتدای آن، تجربه کمی وجود داشت. می خواستم نقاط ضعف را از بین ببرم.
و چطور به موسیقی الکترونیک رسیدید؟
خب کمی دستم بازتر شده بود با تجربه هایی که از گذشته همراه داشتم، تصمیم گرفتم سراغ موسیقی الکترونیک بروم. مدت ها بود که دوست داشتم سمت موسیقی الکترونیک بروم که رفتم (می خندد).
این علاقه از کجا آمد؟
نمی دانم. حسم کاملا شخصی است. کشیده شدم سمت موسیقی الکترونیک و نمی دانم دلیل اصلی چیست.
من کمکتان کنم؟! شاید از موسیقی هایی که می شنیدید، نشئت می گیرد؟
من به عنوان یک موزیسین که تدریس هم می کند، از موسیقی کلاسیک تا الکترونیک را دنبال می کنم. نمی دانم واقعا چطور شد که به موسیقی الکترونیک رسیدم.
فکر نمی کنید شاید گاهی برای شما که معلم موسیقی هستید، تاثیر معکوس پیش بیاید و شما از شاگردهایتان و ذائقه شان تاثیر بگیرید؟
به این مورد تا به حال فکر نکرده ام. برایم آزادی و نگاه شخصی مهم بود. البته فکر نمی کنم کسانی که موسیقی ام را می شناسند، زیاد یکه بخورند، چون توی این آلبوم، امضای شخصی من وجود دارد.
آن امضا کجاست؟
مثلا نحوه ملودی های من و فرم هایی که به موسیقی ایرانی نزدیک می شود یا شاید خیلی ایرانی است، امضای من است. گاهی هم استفاده از اونیسون برای همه سازها در کنار هم.
با توجه به سابقه شما در موسیقی راک، شاید توقع می رفت وقتی به سمت سوژه ای مانند تهران بروید، نگاهتان بیش از این انتقاد و اعتراضی باشد، اما کاری که کردید، بیشتر نگاه روایت گرانه و گزارشگر دارد. این طور نیست؟
نمی دانم. راستش راجع به تهران صحبت های زیادی نشده است. سمت تهران رفتم، چون دوستش دارم. شهرم را دوست دارم. توی مراسم رونمایی، یکی از دوستان می گفت: «این شهر بی در و پیکر و بی صاحاب!» جواب دادم که این شهر، نه تنها بی صاحب نیست، که متعلق به ماست. من هم توی این شهر بزرگ شده ام و دوستش دارم. البته تهران در این کار، فقط سوژه من است. چون در نهایت این خود موسیقی است که راهش را پیدا می کند.
مدت ها بود که مستقل کار می کردید. چطور شد که دوباره به فکر کار گروهی افتادید؟
خب، بیش از 20 سال است که تدریس می کنم و این کار، همیشه بوده است. مدتی با گروه «آویژه» بودم و مدت کوتاهی هم سرپرست ارکستر محمد نوی فقید بودم. موسیقی فیلم را به دلیل نبود آزادی کامل و اجبار در خدمت فیلم بودن کنار گذاشتم، چون نمی توانستم خودم باشم. البته گروه «بهنا» در آستانه 10 سالگی است. اما درست است که کم کار بوده ایم، ولی همواره پژوهش و تمرین داشتیم.
نگاه اعضای گروه به آلبوم، چقدر به هم نزدیک بود؟
معمولا من داستان را تا آخر طرح می کنم و موسیقی را می سازم. سپس با بچه ها شروع به ساز زدن می کنیم. در حین تمرین برای این آلبوم، ایده های مطرح شد که حتی ایده اولیه ام را تغییر داد. یعنی به قدری خوب بود که باعث تغییر شد.
پس می شود گفت این آلبوم، یک کار گروهی است؟
نمی توانم بگویم گروهی، اما گروه، تاثیر بسزایی در شکل گیری اش داشت. تاثیری انکارنشدنی.
فکر می کنید مخاطب ایران 11 چه کسانی هستند؟
بهش فکر نکرده ام، اما دوست دارم که همه باشند. همه طرفداران موسیقی.
فکر می کنید این اتفاق می افتد؟
از آن جایی که این موسیقی تا پیش از این وجود نداشته، اصلا بعید نیست که این اتفاق بیفتد. البته به کنسرت های پیش رویمان هم بستگی دارد.
مخاطب های موسیقی پاپ که پاپ استارهای خودشان را دارند. عده دیگری از مخاطبان موسیقی که خودشان را مخاطب موسیقی پاپ نمی دانند، موسیقی هایی مثل «پالت» و «چارتار» را می پسندند. فکر می کنید آلبوم شما برای این دسته از مخاطب ها هم جذابیتی داشته باشد؟
از آن جایی که آلبوم، بی کلام است، اصلا بعید نیست که حتی مخاطب پاپ را هم جذب کند. اگر کلیپ هایمان منتشر شود، تاثیر زیادی در آشنایی مخاطب با موسیقی ما دارد. فکر می کنم آلبوم برای گروه خاصی نیست و ممکن است برای طیف های مختلفی جذابیت داشته باشد.
ولی شما یک جورهایی برخلاف جریان روز موسیقی حرکت کرده اید؛ در حالی که تازه گرنه ها سمت موسیقی تلفیقی می روند، شما از موسیقی تلفیقی دور شده اید.
خب ما موسیقی تلفیقی را تجربه کرده ایم و الان هم دوستان زیادی این کار را انجام می دهند.
به نظر شما کارشان کیفیت قابل قبولی دارد؟
بد نیستند. مثلا من خودم به شخصه خیلی چارتاری نیستم، ولی مثلا به نظرم گروه پالت اگر دقت بیشتری داشته باشد، به سمت و سوی خوبی دارد می رود. همین طور دنگ شو. یا میلاد درخشانی که البته آلبوم آخرش، بیشتر به سمت موسیقی پاپ کشش داشت. در کل به نظرم موسیقی تلفیقی، کار خودش را کرده و سازبندی ایرانی و غربی، بیشتر از این کشش ندارد.
به نظرتان «این«کاری که کرده» مثبت بوده است؟
همین که مخاطب بیشتری را جذب کرده مثبت است. تجربه است دیگر؛ همه ما در نهایت در حال تجربه هستیم.
شما به شخصه دغدغه حفظ موسیقی ایرانی دارید؟
دغدغه موسیقی ایرانی وجود ندارد؛ من چه بخواهم و چه نه، موسیقی ایرانی را در ناخودآگاهم دارم. هر چند دغدغه مطرح شدن موسیقی ایرانی را هم داردم.
از این طریق (آلبوم ایران 11) امکان دیده شدن موسیقی ما وجود دارد؟
شاید. مخاطب های موسیقی در دنیا با موسیقی بی کلام ارتباط بیشتری برقرار می کنند.
اما آن ها سال ها هم هست که در فضای الکترونیک کار شنیده اند.
درست است، اما این طیف صدا را نشنیده اند. طیفی از صدای الکترونیک که کاملا ایرانی باشد.
در این زمینه، گروه هایی بوده اند که رویشان تمرکز داشته باشید؟
راستش در حوزه موسیقی الکترونیک، مطالعه بسیار زیای داشته ام. کارهای پیر هانری از دهه 60 میلادی تا ژان میشل ژار را که آدم بسیار باهوشی است، دنبال کرده ام، اما روی هیچ کدامشان تمرکز خاص نداشته ام. خودم را آزاد گذاشته ام. همان طور که یک جاهایی موسیقی ام سمت راک هم می رود، چون به هر حال من با موسیقی راک بزرگ شده ام.
از آلبومتان رضایت دارید؟
خیلی زیاد. این آلبوم را خیلی دوست دارم.
الان مشغول چه کار هستید؟
در حال تمرین برای اجرای کنسرت در اوایل سال آینده هستیم.
راستی آموزش پروسه لذت بخشی است؟
خیلی زیاد. می دانید کجای آن خیلی لذت بخش است؟ آموزش برای خبرنگارها! (می خندد)
(اشاره رامین بهنا به کلاس های شناخت و تئوری موسیقی است که چند دوره برای خبرنگاران حوزه موسیقی برگزار کرده است)
واقعا می گویم که این کلاس ها باعث شد تا بسیاری یاد بگیرند که حداقل، درست بشنوند! درست شنیدن، روی نگاهشان به موسیقی هم تاثیر گذاشته و باعث بالا رفتن کیفیت قلمشان شده است!
نمره 20 برای رامین بهنا کجاست؟
اینکه موسیقی ام را بشنوند و دوستش داشته باشند. همین.
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
آخرین تهرانگردی در سال ۹۴؛ تهرانگردی خرابه ای را به موزه تبدیل کرد
گروه زندگی همزمان با روز درختکاری و پایان یافتن انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین سالگرد دکتر محمد مصدق عضو شورای شهر تهران و گروه تهرانگردی برای دومین هفته متوالی به میدان بهارستان رفتند و آخرین تهرانگردی خود در سال ۹۴ را به بازدید از دیگر اماکن واقع در این محله اختصاص داتهرانگردی خرابه ای را به موزه تبدیل کرد/کاشت نهال مشروطیت
آخرین تهرانگردی در سال۹۴ تهرانگردی خرابه ای را به موزه تبدیل کرد کاشت نهال مشروطیت شناسهٔ خبر 3572631 - شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۹ جامعه > شهری همزمان با روز درختکاری و پایان یافتن انتخابات مجلس شورای اسلامی گروه تهرانگردی برای دومین هفته متوالی به میدان بهارستان رفتند بهتهران گردی همسر مهاجم پرسپولیس/عکس
تهران گردی همسر مهاجم پرسپولیس عکس جری بنگستون در صفحه اجتماعی خود تصویری از همسر خود منتشر کرد که نشان می دهد وی به کاوش در تهران پرداخته است روز نو تاریخ انتشار ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱ ۰۰آگهی استخدام مسئول حسابداری و منشی و کارشناس مدیریت صنعتی و الکترونیک در یک شرکت بازرگانی واقع در استان تهران
آگهی استخدام مسئول حسابداری و منشی و کارشناس مدیریت صنعتی و الکترونیک در یک شرکت بازرگانی در تهران آگهی استخدام مسئول حسابداری و منشی و کارشناس مدیریت صنعتی و الکترونیک یک شرکت بازرگانی به منظور تکمیل کادر پرسنلی خود استخدام می نماید ردیف شرح شغل شرایط آگهی استخدام 1 مسئول حسابدافزایش ۱۵ درصدی تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران
در جلسه شورا تصویب شد افزایش ۱۵ درصدی تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران شناسهٔ خبر 3575783 - سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۴ جامعه > شهری لایحه اصلاحیه مصوبه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران در دویست و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بررسی و تصویبافزایش 15 درصدی تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران
سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۷ لایحه اصلاحیه مصوبه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران در دویست و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بررسی و تصویب شد به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علیرضا دبیر در جریان بررسی این لایحه بیان کرد با جمارائه تهرانکارتهای الکترونیک بین مهمانان نوروزی پایتخت
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۹ معاون عمرانی فرمانداری تهران با تاکید بر آمادگی تمامی دستگاههای اجرایی شهرستان تهران برای تسهیل سفرهای نوروزی گفت با تمهیدات شهرداری تهران در نوروز 95 تهرانکارتهای الکترونیک در اختیار شهروندان تهرانی و میهمانان شهر تهران قرار میگیرد به گزارشارائه تهران کارت های الکترونیک بین مهمانان نوروزی پایتخت
معاون عمرانی فرمانداری تهران با تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان تهران برای تسهیل سفرهای نوروزی گفت با تمهیدات شهرداری تهران در نوروز 95 تهران کارت های الکترونیک در اختیار شهروندان تهرانی و میهمانان شهر تهران قرار می گیرد به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویانآگهی استخدام مهندس الکترونیک و شیمی در یک شرکت معتبر و پیشرو در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در استان تهران
آگهی استخدام مهندس الکترونیک و شیمی در یک شرکت معتبر و پیشرو در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در استان تهران آگهی استخدام مهندس الکترونیک و شیمی یک شرکت معتبر و پیشرو در صنایع نفت گاز و پتروشیمی از افراد واجد شرایط در ردیف های شغلی ذیل در تهران استخدام می نماید ردیف عنوان استخدام شاستخدام مهندس الکترونیک مسلط به زبان انگلیسی در تهران
استخدام مهندس الکترونیک مسلط به زبان انگلیسی به مهندس الکترونیک مسلط به زبان انگلیسی جهت کار در یک شرکت معتبر در زمینه لوازم خانگی در تهران نیازمندیم از داوطلبان واجد شرایط خواهشمندیم رزومه خود را به آدرس ایمیل زیر ارسال کنند آدرس ایمیل amiramini4249 gmail comپنجشنبه ۲۰اسفند-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها