تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804567954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قد کوتاه افزايش حقوق‌ها مقابل معيشت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قد کوتاه افزايش حقوق‌ها مقابل معيشت
دستمزد به تعريفي ساده، عبارت از مبلغ مشخصي است که در مقابل کار يا خدمتي معين به شخص پرداخت مي‌شود و...
نویسنده : عباس وطن‌پرور 
دستمزد به تعريفي ساده، عبارت از مبلغ مشخصي است که در مقابل کار يا خدمتي معين به شخص پرداخت مي‌شود و اين مبلغ طبيعتاً بايد به‌گونه‌اي تعريف شود که با نياز طبيعي شخص، در حد متعارف و منطقي همخواني داشته باشد. اصل 43 قانون اساسي ايران دستورات شفاف و صريحي براي تأمين استقلال اقتصادي جامعه و ريشه‌کن کردن فقر و محروميت و برآوردن نيازهاي انسان در جريان رشد و تأمين نيازهاي اساسي آن مانند مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم براي تشکيل خانواده ارائه مي‌دهد.
ولي اين مطالب از شعار تجاوز نکرده و اگر از مسائل کلان اقتصادي کشور بگذريم، پرداخت دستمزد براي تأمين زندگي منطقي آحاد جامعه نيز طي سال‌ها دچار سياست‌زدگي سياستمداران قرار گرفته و به حاشيه رانده شده است.
اگر مؤلفه‌هاي اقتصادي را از سه دهه قبل ملاک مقايسه با امروز قرار دهيم، درخواهيم يافت که در مقابل افزايش لجام‌گسيخته تورم و رشد قيمت‌ها، دستمزد به هزار و يک بهانه غيرعلمي و غيراصولي، متناسب با آن رشد نداشته است و ما که خود را مسلمان و پيرو دستورات مشعشع رسول گرانقدر آن مي‌دانيم فراموش کرده‌ايم که اگر فقر از يک در وارد شود، ايمان از در ديگر خارج خواهد شد.
در بسياري از کشورهاي توسعه‌يافته، حداقل دستمزد آن هم دستمزد دوران بيکاري به‌طور کامل تضمين‌کننده يک زندگي نسبي و مطمئن است. در اتحاديه اروپا الگوي تعريف دستمزد به درآمد سرانه ملي نگاه دارد و دستور مي‌دهد که دستمزد پرداختي سالانه نبايد از حدود 50 درصد درآمد سرانه کمتر باشد تا کانون خانواده بتواند به امکانات نسبي زندگي دسترسي پيدا کند. در شرق آسيا به علت داشتن پول پرقدرت و ثبات اقتصادي کافي مي‌توان براي خرج کردن يک واحد پولي برنامه داشت، در حالي که ما مي‌رويم که به همت سياست‌هاي اقتصادي غلط، افتخار داريم که صفر اسکناس‌ها را حذف کنيم.
در کشور ما اگرچه در ماده 41 قانون کار تصريح دارد که ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺰد ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ اﻧﺪازه‌اي ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ زﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻮاده را ﺗأﻣﯿﻦ كند ولي هيچ‌گاه اين موضوع محقق نشده و يک کار علمي و اصولي براي تأمين آن انجام نشده است. درست است که نرخ تورم در قانون به عنوان يک شاخص براي افزايش دستمزد ملاک سنجش قرار گرفته ولي اولاً هيچ‌گاه نرخ اعلام شده با وضعيت بازار و حداقل براي سبد کالاهاي اساسي هماهنگ نيست زيرا نرخ تورم مورد عمل کلي است و با اقلامي در مجموع تعديل مي‌شود که به هيچ عنوان در سبد خانوار کارگري نقشي ندارد، ثانياً نرخ گذشته را بدون نگاه به آينده و سياست‌هاي در دست اجرا، ملاک پرداخت قرار مي‌دهند، براي همين است که دستمزد در ايران همواره با واقعيت روز مطابقت نداشته و ندارد.
امروز طبق گزارشات بسيار محتاطانه و خوشبينانه در جرايد، خط فقر را حدود 3 ميليون تومان براي کلانشهرها تعريف مي‌کنند ولي دستمزد رسمي امروز حدود 800 هزار تومان است، حال اين شکاف و ناامني چگونه بايد ترميم و مرتفع شود؟
نرخ ديه که بر مبناي قيمت شتر محاسبه مي‌شود طي 20 سال گذشته 50 برابر افزايش يافته ولي دستمزد حدود پنج برابر، چرا؟
دولت ادعا دارد که تورم کاهش يافته ولي جرايم رانندگي را تا 500‌درصد افزايش مي‌دهد اما دستمزد 14 درصد افزايش مي‌يابد.
پيش از جنگ ارقامي مانند بن هم مشمول کارگران نمي‌شد با حقوق يک ماهه خود 160 کيلو گوشت گوسفند يا 2/5 سکه طلا مي‌توانست بخرد، ولي آيا با 812 هزار تومان امروز هم اين تناسب حاکم است؟
در چنين شرايطي کارگران جامعه اميد داشتند که دولت محترم که با شعار چرخيدن چرخ زندگي مردم و به‌خصوص طبقه زحمتکش کارگر روي کار آمد، نگاه عميق‌تري براي جبران شکاف و مشکلات معيشتي کارگران داشته باشد ولي چه کنيم که فعلاً با انتشار مصوبه بامداد آن شوراي تعيين‌کننده دستمزد چرخ زندگي به خوبي نمي‌چرخد؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن