تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836417952
آنچه شرط است، «ادب» مرد است نه «دولتِ» او
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آنچه شرط است، «ادب» مرد است نه «دولتِ» او فرهنگ > موسیقی - تهمورس پورناظری
از سال ۸۴ تا ۹۲ مردم صبور ایران «پدیده» و آفتی را از سر گذراندند که سوار بر تندباد ناراستی و دروغ پردازی و با فرار رو به جلو، هر آنچه کینتوزی و نابخردی بود را مهرورزی و دانایی جلوه داد تا به هدفی که جز تمامیتخواهی پیدا و پنهان مادی و معنوی نبود، دست یابد – که دست هم یافت- و امروز دردی سینه را میفشارد که میبینیم در جامعهی موسیقی نیز با پدیدههایی مشابه مواجهیم. چندی است که رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران در گفتوگوها و پیامهای بیشمار رسانهای خود، نام مرا برای پنهان کردن چنان آفتی که در آغاز گفتم، به زبان میآورد و من تا امروز به توصیهی بزرگان موسیقی در این باره سخنی نگفتم اما امروز به خواست آنان اين نوشته را مىنگارم. چراکه متاسفانه ایشان در پیوندی نامبارک با مشاورانی مغرض و ناآگاه، همچنان اصرار دارند تا با ایجاد هیاهوی رسانهای، هزینه جداییشان از ارکستر را بالا ببرند که البته این شیوه از ایشان که بنا به گفتهی خود باور دارد که «در ایران تا شلوغکاری و خرابکاری نکنی، کسی صدایت را نمیشنود.» عجیب هم نیست. و اینگونه است که با «شلوغکاری و تخریب دیگران»، در راه رسیدن به منافع شخصی خود، به دنبال مخدوش کردن تلاشهایی هستند که جز سربلندی موسیقی، هدف دیگری نداشته است وگرنه کدام فرد منصف و آگاهیست که نداند: ۱- مشکلات اخیر ایشان حتماً هیچ ارتباطی به من نداشته و ندارد. چنانکه ایشان درباره من تاکنون جز کلیگوییهایی گنگ، حتی یک مورد مستند و مشخص را مطرح نکرده است؛ حال بماند که هربار نیز پس از بیان آن سخنان در فضای عمومی، در دیدارهای خصوصی، با ذکر اینکه دچار سوءتفاهم شده بودند، حرف خود را پس گرفتهاند. ۲- درد ایشان حتماً نوازندگان مظلوم و مستعد ارکستر سمفونیک نیست که اگر چنین بود در اعتراض به این وضعیت هنگامی که مشغول تسویهحسابهای هرماههی خود بودند، استعفا میدادند و نه آنکه این فریادها را پس از دریافت کامل دستمزد خود و درست زمانی بکشند که قراردادشان با بنیاد رودکی پایان یافته و منافع شخصی ایشان قطع گشته است. ۳- «پایان قرارداد» خود را در انظار عمومی، «استعفا» نشان دادن، صرفاً کارکردی نمایشی و تبلیغاتی دارد. ۴- این همه هیاهو تنها برای آنکه قرار است در کنار ایشان از ظرفیتهای دیگر موسیقیدانان کلاسیک کشور هم برای اداره ارکستر استفاده شود، نشانی از تمامیتخواهی ایشان است و نه دغدغه نوازندگان ارکستر را داشتن. از طرفی آنچه ذهن ایشان و یارانِ ارجمندشان را در مورد من درگیر کرده است، آنگونه که میپندارند، پیچیده نیست. من پس از آنکه سالها، ساز و کار موسیقی حرفهای در دیگر کشورها را دیده و مدام از خود میپرسیدم که چرا اوضاع هنر موسیقی در ایران آنگونه نیست، از آغاز سال جاری با خود قراری گذاشتم تا بیشتر در ایران بمانم و امکانات و توان خود را برای موسیقی کشورم به کار گیرم. تلاش برای تغییر ساختار جشنواره موسیقی فجر و ارتقای کیفیت آن نیز که اتفاقاً از سویی با هجمهی ایشان و از سوی دیگر با اشتیاق زیادشان برای چندین اجرا در آن همراه شد، در راستای این هدف بود؛ البته که ماجراهای جشنواره، خود حکایت مفصلیست که شرح آن بماند برای وقتی دگر. اما ماجرای ورود من به موضوع ارکستر سمفونیک تهران: وقتی اردیبهشت ماه امسال در جریان اعتصاب نوازندگان ارکستر به خاطر شرایط نامناسبشان و قراردادِ غیرمنصفانهای که با آنان منعقد شده بود، قرار گرفتم، تلاش کردم بخشی از مطالبات برحق نوازندگان در آن قرارداد، گنجانده و جلوی تعطیلیِ دوبارهی ارکسترِ تازهاحیاشده، گرفته شود و به دلیل برخی تجربیاتم در همکاری با مراکز موسیقی خارج از کشور، پیشنهادات و راهکارهایی را به بنیاد رودکی ارائه کردم تا ارکستر با شرایطی بهتر و استانداردی بالاتر اداره شود و این پیشنهادها با استقبال بنیاد مواجه شد، اگرچه که بعدها چندان به آن پیشنهادات عمل نشد. بههرحال این نخستین دیدار من با مجموعهی بنیاد رودکی بود. اکنون که به گذشته نگاه میکنم، باور دارم که رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران، دفاع زیاد من از منافع ارکستر و نوازندگان آن را در تقابل با قدرت مطلقه خود میدید؛ حافظه ایشان عالی است، پس حتماً به یاد دارند که وقتی موضوع کم بودن دستمزد نوازندگان نسبت به تعداد اجراها و در نتیجه احتمال کنارهگیری آنها از ارکستر مطرح شد و من از حقوق نوازندگان دفاع کردم، با قاطعیت گفتند: «من با چهار نفر میروم روی صحنه ...» و لفظی را در مورد نوازندگان به کار بردند که من از تکرارِ آن پرهیز میکنم چراکه حرمتِ «قلم» و «مخاطب» اجازهی بیان بسیاری از واژگان و تعابیر به کار رفته توسط ایشان را نمیدهد. به راستی حیف که امکان حضور ایشان در دولت گذشته فراهم نشد تا با این میزان تشابه در «ادبیات»، «روش» و «منش»، «پاکترین» مدیریت هنری را برای ارکستر رقم بزنند. اکنون دوباره به حافظهی قوی ایشان اعتماد کرده و برخی از اقدامات خود که مخالف نظر ایشان بوده را برای اطلاع هنردوستان مطرح میکنم: - پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی دستمزد نوازندگان ارکستر برای اجراهای اضافه و مخالفت ایشان با آن. - مخالفت من با پیشنهاد ایشان مبنی بر بهکارگیری نوازندگان در اجرای کنسرتها بهجای تمرینهای صبح و عدم پرداخت دستمزد جداگانه به آنها برای اجرای ۳۹ شب اپرا. ( که به موجب آن هر نوازنده فقط ۴۰ هزار تومان برای هر اجرا دریافت میکرد.) - پیشنهاد کم شدن برنامههای «مهر تا مهر» قبل از اعلام آن، به دلیل آگاهی از حجم بالای کار و عدم امکان مالی برای پرداخت دستمزدها و نیز امکان ریزش بالای مخاطبان ارکستر به علت تعدد و فشردگی اجراها. - پیگیری پرداخت دستمزد کامل به نوازندگان ارکستر برای ضبطهای فشرده در آبانماه که ایشان هرگز به این موضوع اشاره هم نکرده بود. - تلاش برای بازگشتِ مجدد کنسرت مایستر ارکستر درتابستان که به زعم ایشان مطربی بیش نبود. و عجب نیست که تمامیتخواهی و تفرعن این اجازه را به ایشان میدهد تا بر نوازنده و آهنگساز، رهبر و خواننده، مسوول نظافت سالن تمرین، بالاترین مقامهای دولتی و هرشخصی که نظر و نگاهی متفاوت از ایشان دارد و منویات و منافع ایشان را تمام و کمال تامین نمیکند، به راحتی بتازد و به او صفاتی چون مطرب، لات، اوباش، بیسواد، متوسط و ... اطلاق کند. آری آبروی دیگران را بردن، سهلترین کار دنیاست و من در حیرتم ایشان که هزاران نت از پارتیتورها را در حافظهشان دارند (که البته جای تحسین دارد) چرا نغمهای از کرامت انسانی را در ذهن خود حفظ نکردهاند؟ و هنوز متعجبم از این میزان ناسپاسى و بیحرمتی در حق کسی که به سهم خود، در این ایام بیشترین همراهی و حمایت را در تمامی عرصهها از ایشان و ارکستر سمفونیک کرده است. البته شاید هنوز از مخالفت من با تحکّمشان در جشنواره موسیقی فجر ناراحت هستند. اما ایشان که به تایید خویش باسوادترینِ مردمان هستند، بگویند در کجای جهان دیدهاند که گروه یا هنرمندی برای تعداد اجرایش در یک فستیوال، نخست تعیین تکلیف و سپس بلوا بهپاکند؟ چه بسا هم، انصراف من از اجرای مشترک کنسرت ویژه با اركستر سمفونیک به دلیل وقایعی که میدیدیم، موجب خشم ايشان شده است؛ وقایعی مانند تحمیل اجرای رپرتواری فرمایشی (علمدار)، در پایینترین سطح هنری و حتی مذهبی به ارکستر و «قهرمان» نامیدن صاحب اثر، تنها برای دریافت چند میلیون تومان دستمزد اضافه خارج از قرارداد. شاید هم عصبانیت ایشان از من به خاطر دعوت از هنرمندان محترمی چون «لوریس چکناوریان» و «شهرداد روحانی» برای اجرا در جشنواره است که پیش از این بنا به دلایلی که اینک برایم مشخص گشته، همکاری با ایشان را نپذیرفته بودند. شاید هم یکی از دلایل این میزان کینه، این است که وقتی تیم طراحی امور تبلیغاتی جشنواره در اوج فشارِ کاری خود، به دنبال عکس جدید و با کیفیت از ارکستر سمفونیک بود و با درخواست عجیب ایشان مبنی بر حضور تيم گرافیست در دفتر ایشان و انجام امور گرافیکی در آنجا مواجه شد، تن به چنین خواستی نداد واین مخالفت، موجب فریادها و توهینهای ایشان بر سرِ خانم محترم مسوول این کار و تاکید ایشان بر این نکته شد که پس حق ندارید که هیچ تبلیغی برای ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره بکنید. در پایان متاسفم که مجبورم به ایشان تذکر دهم، هرگز خود را در جایگاهِ تعیین سطح برای هنرمندان شاخهای از موسیقی که دانش و معرفتی از آن ندارند، قرار ندهند و ضمناً یادآور شوم که از ظنّ خود یار دگران نشوند چراکه به انحصار درآوردن ارکستری که با تصمیمات ایشان در افزایش تعداد برنامهها، تا پیش از جشنواره فروش آن به ۲۰۰ بلیت در هر کنسرت هم نمیرسید اما هزینه آن ماهیانه ۳۰۰ میلیون تومان بوده و است، به شوخی بیشتر شباهت دارد. سخن آخر اینکه در جایگاه انسانی، نوازندگى در مجالس شادی هم مانند رهبری ارکسترهای بزرگ دارای شرافت است؛ چنانکه ایشان به گفتهی خود تجربهی هر دو را دارند؛ اما آنچه شرط است، «ادب» مرد است نه «دولتِ» او. تهمورس پورناظری تهران -ايران ۵۸۵۸
کلید واژه ها: موسیقی - موسیقی سنتی -
جمعه 21 اسفند 1394 - 12:15:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
«مرد شنی» به دنبال بازیگر می گردد
نسخه سینمایی داستان کمیک استریپی و ابرقهرمانانه مرد شنی سندمن هنوز هم در جست و جوی بازیگر اصلی خود است جوزف گوردن لویت آخرین بازیگری است که از همکاری با این فیلم انصراف داد به گزارش جام جم آنلاین با اعلام انصراف گوردن لویت تحلیل گران سینمایی می گویند این پروژه با بداقبالی«مردی روی ماه» نیمه اول سال آینده پخش می شود
مردی روی ماه نیمه اول سال آینده پخش می شود فرهنگ > سینما - صداگذاری فیلم مردی روی ماه به نویسندگی و کارگردانی اشکان شاپوری به تازگی توسط محمود موسوی نژاد به پایان رسیده و طبق برنامه ریزی ها فیلم تا ماه آینده آماده نمایش می شود یه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با پایاحمایت فاطمه گودرزی از برگزاری جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ»
حمایت فاطمه گودرزی از برگزاری جشنواره مردمی فیلم و عکس چهل چراغ فرهنگ > سینما - فاطمه گودرزی گفت جشنواره مردمی فیلم و عکس چهل چراغ با مضمون و رسالت مهم خود می تواند موجب ارتقاء شناخت مردم در زمینه زندگی و شخصیت امام حسین ع شود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فاطتلویزیون نوروز «در حاشیه» دارد
تلویزیون نوروز در حاشیه دارد فرهنگ > تلویزیون - ایسنا نوشت شبکه آیفیلم از 20 اسفند ماه سری اول از سریال در حاشیه مهران مدیری را بازپخش میکند با پایان مجموعهی «دردسرهای عظیم 2» شبکه آیفیلم با پخش تیزهای «در حاشیه» اعلام کرد«جان سخت» جای چارلز برانسون را می گیرد
بروس ویلیس قهرمان اکشن دهه هستاد میلادی سینما در نسخه تازه آرزوی مرگ نقشی را بازی می کند که چارلز برانسون با بازی در آن تبدیل به یک چهره سرشناس شد به گزارش جام جم آنلاین نسخه دوباره سازس شده فیلم را آهارون کشالز کارگردانی خواهد کرد قبل از این نام جو کارناهان و جرالدو نارااکران سراسری «پایان خدمت» در سینماهای کشور از مشهد کلید خورد
اکران سراسری پایان خدمت در سینماهای کشور از مشهد کلید خورد فرهنگ > سینما - اکران سراسری فیلم سینمایی پایان خدمت به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی در سینماهای کشور از سینما هویزه در شهر مشهد مقدس کلید خورد به گزارش خبرگزاریمجید مظفری مهمان جدید «دورهمی» شد/ تصاویر
مجید مظفری مهمان جدید دورهمی شد تصاویر فرهنگ > تلویزیون - ضبط مجموعه دورهمی با حضور مجید مظفری انجام شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مشاور رسانه ای پروژه تصویربرداری مجموعه تلويزيوني «دورهمي» در دکور پروژه همچنان در حال انجام است و براساسنظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره «دید در شب» رشیدپور/ انگلیسی ظریف بهتر از فارسی شکسته من است
نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دید در شب رشیدپور انگلیسی ظریف بهتر از فارسی شکسته من است فرهنگ > تلویزیون - آلن ایر سخنگوی فارسیزبان وزارت خارجه آمریکا درباره برنامه دید در شب و گفت و گوی رشیدپور با ظریف نوشت به گزارش خبرگزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمدجواتام کروز دوباره «جک ریچر» شد
دومین قسمت اکشن دلهره آور و ماجراجویانه جک ریچر برای بیست و یکم اکتبر سال جاری میلادی به روی پرده سینماهای آمریکای شمالی می رود به گزارش جام جم آنلاین قبل از این صحبت هایی بود که فیلم تازه تام کروز برای اواسط فصل تابستان و در زمان فصل داغ فیلم های پرسروصدا به نمایش درآید کر«تابو»ی خسرومعصومی به «سیلک رود» رسید
تابو ی خسرومعصومی به سیلک رود رسید فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی تابو اثر خسرو معصومی درادامه حضور جهانی خود دربخش مسابقه اصلی جشنواره سیلک رود ایرلند حضور دارد جشنواره فیلم «سیلک رود»از تاریخ 10 الی 14 مارچ 2016 در «دوبلین ایرلند» برگ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها