تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798710235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفت غيرمنتظره مجلس با لايحه «ارزيابي زيست‌محيطي ايران»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مخالفت غيرمنتظره مجلس با لايحه «ارزيابي زيست‌محيطي ايران»
جرائم زيست‌محيطي كاهش نيافته و قوانين در کشور قدرت بازدارندگي ندارند اما مجلس همه را غافلگیر کرد
نویسنده : حوریه ملکی 


روز گذشته لايحه «ارزيابي زيست محيطي ايران» كه پيش از اين در كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس بررسي و تصويب شده بود، در دستور كار صحن علني قرار گرفت كه پس از سخنان مخالفان و موافقان و نماينده دولت و به‌رغم تأكيدات مقام معظم رهبري در جهت توجه و حفاظت از محيط زيست و سياست‌هاي كلي ابلاغي ايشان در اين حوزه، كليات اين لايحه رد شد. رد اين لايحه ۱۳ ماده‌اي كه هدف از آن، ايجاد توازن و تعادل ميان پروژه‌هاي عمراني و صنعتي با الزامات زيست محيطي است، در شرايطي رخ داد كه معاون پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه اعلام كرده اخيراً احكام را در حوزه محيط زيست با جديت در محاكم دنبال مي‌كنيم اما آمار ارتكاب جرم در اين حوزه كاهش نيافته‌ است.
روز گذشته نمايندگان مجلس، با وجود توصيه رئيس مجلس براي رأي دادن به كليات لايحه «ارزيابي زيست محيطي ايران» كليات اين لايحه را رد كردند.  چنين به نظر مي‌رسد كه اين لايحه كه در جهت ايجاد توازن و تعادل ميان پروژه‌هاي عمراني و صنعتي با الزامات زيست محيطي تنظيم شده بود، بيشتر به خاطر نگراني‌هاي تعجب‌برانگيز برخي نمايندگان نسبت به توقف پروژه‌هاي عمراني و صنعتي حوزه‌هاي انتخابيه آنها كه پيوست‌هاي زيست محيطي ندارند، از دستور كار مجلس خارج شد.
 
بي‌تفاوتي نمايندگان به محيط‌زيست
در هنگام بررسي اين لايحه، مهرداد بائوج لاهوتي، نماينده لنگرود و ابوذر نديمي، نماينده لاهيجان به عنوان مخالف و كمال‌الدين پيرموذن، نماينده اردبيل به همراه سيدحسين نقوي حسيني، نماينده ورامين به عنوان موافق لايحه صحبت كردند.
در نهايت با توجه به فضاي پرتنش جلسه و تذكرات و اخطارهاي مختلفي كه از سوي نمايندگان نسبت به اين لايحه ابراز مي‌شد، رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه اين لايحه بر اساس سياست‌هاي كلي ابلاغي رهبر انقلاب در حوزه محيط زيست تهيه شده است، گفت: «اگر نمايندگان نگراني‌هايي هم در رابطه با توقف پروژه‌هاي صنعتي و عمراني دارند، مي‌توان كليات اين لايحه را تصويب كرد و جزئيات آن را به كميسيون ارجاع داد تا اين نگراني‌ها برطرف شود.»
با وجود اين راهكار لاريجاني، اما نمايندگان با ۸۹رأي موافق، ۶۹ رأي مخالف و هفت رأي ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماينده حاضر در صحن، اين لايحه زيست محيطي را رد كردند. لازم به ذكر است ۳۰ نماينده نيز در رأي‌گيري شركت نكردند.
به نظر مي‌رسد نگراني‌هاي تعجب‌برانگيز برخي نمايندگان نسبت به توقف پروژه‌هاي عمراني و صنعتي حوزه‌هاي انتخابيه آنها كه پيوست‌هاي زيست محيطي ندارند، باعث رأي ندادن به اين لايحه شده است.
در هنگام بررسي اين لايحه، تنش‌هايي ميان برخي نمايندگان پيش آمد، از جمله پس از آنكه لاهوتي نماينده لنگرود به عنوان مخالف صحبت كرد، پيرموذن نماينده اردبيل در موافقت با لايحه از سخنان لاهوتي با عنوان «مزخرفات» ياد كرد كه اين مسئله باعث واكنش نمايندگان شد. همچنين وقتي كه نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه براي اخطار قانون اساسي درباره اين لايحه درخواست وقت كرد اما مطلب روشني را بيان نكرد، رئيس مجلس به شوخي خطاب به وي گفت: «شما كه معمولاً مطالب مهمي مي‌گوييد، نبايد اين طوري اخطار بدهيد.»
 
ارتزاق از وقوع جرم ديگر قبيح نيست
با كمال تأسف بايد گفت قوانيني كه در حال حاضر براي حفاظت از محيط زيست و برخورد با متخلفان وجود دارد، هرگز قدرت بازدارندگي ندارند. گواه اين ادعا همين كه معاون پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه در اين باره گفته: «بسياري از احكام حوزه محيط زيست بازدارندگي ندارند و مجازات متهمان، مجرمان‌ و اقدامات تأميني و احتياطي كه به دستور قانونگذار انجام مي‌شود مجرم را از تخريب محيط‌زيست منع نمي‌كند.»
محمدباقر الفت ادامه داد: «اخيراً احكام را در حوزه محيط‌زيست با جديت در محاكم دنبال مي‌كنيم اما آمار ارتكاب جرم در حوزه محيط زيست كاهش نيافته است.»
وي افزود: «در حال حاضر كشور دچار انحطاط اخلاقي شده و محور ارزش‌گرايي نيز تغيير كرده است و ارتزاق از وقوع جرم خيلي قبيح نيست. كساني كه از اقدام غيرقانوني روزي مي‌خورند به راحتي بيان مي‌كنند از چه مجراهايي سودهاي سرشار به دست مي‌آورند و اينها نشان مي‌دهد كه پرده حيا در اين حوزه افتاده است اما ما براي اصلاح فرهنگ و احياي آن تلاش‌هايي انجام مي‌دهيم.» وي به سازمان محيط زيست توصيه كرد از امكان، نيروهاي خوب و منابع مالي جهت اقدامات پيشگيرانه استفاده كند تا ما را در سطح كشور سريع‌تر به اهدافمان برساند.
الفت همچنين به اصل ۵۰ قانون اساسي به عنوان مهم‌ترين ميثاق در امر محيط‌زيست اشاره كرد وگفت: «ما در دستگاه قضايي به طور جدي به كمك دستگاه‌هاي متولي محيط زيست مي‌آييم و اعلام آمادگي مي‌كنيم در حوزه سازمان‌هاي مردم نهاد همكاري مشتركي خواهيم داشت و حمايت قضايي از اين سازمان‌ها مي‌شود.»
وي تصريح كرد: «اگر يك كارخانه آلوده را حفظ كنيم يا از آلودگي غيرقابل جبران جلوگيري نكنيم، اين درست نيست بلكه ما بايد قانون اساسي را كه ما را به سمت حفظ محيط زيست هدايت مي‌كند، اجرايي كنيم.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن