واضح آرشیو وب فارسی:الف: انسان اجتماعی
بخش فرهنگی الف؛ 16 اسفند 1393
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۵
«انسان اجتماعی»نوشته : رالف دارندرفترجمه: ضیاء تاج الدینناشر : قطره، چاپ اول ۱۳۹۳۱۸۲ صفحه ، ۱۱۰۰۰ توماناین کتاب را شهر کتاب آنلاین تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکند، در صورت تمایل در اینجا کلیک کنید. ****آدمی در ساختار جامعه چه نقش هایی می تواند برعهده بگیرد؟ این سوأل مهمی ست که در حوزه های مختلف می تواند مطرح شود، مثلا در حوزه سیاست؛ به این ترتیب نقشهایی که آدمی می تواند در این حوزه بر عهده بگیرد، مبین انسانی سیاسی باشد. اما در کتاب انسان اجتماعی نوشتهی رالف دارندرف چنانچه از عنوان کتاب پیداست، به بعد اجتماعی این مهم توجه شده است. «سرشت انسان اجتماعیِ برخوردار از نقشهایی که جامعه برای وی معین کرده است، میپردازد. این اثر کاوشی است در مورد دورنمای تاریخ، اهمیت و حیطهی مقولهی نقش اجتماعی و معضلی که تعارض نقشها میآفریند.» در واقع در این کتاب با این بحث طرف هستیم که نقش های اجتماعی انسان تا چه حد برخاسته از انتخاب و تا چه حد تابع چیزی ست که ساختار و مناسبات جامعه بدانها تحمیل می کند. و از دل این خواست درونی و آن تحمیل بیرونی تعارضاتی می تواند به وجود بیاید که یکی از چالش های پیش روی انسان اجتماعی ست.رالف گوستاو دارندرف، در ۱۹۲۹ میلادی در خانواده ای اهل سیاست به دنیا آمد، کودکی بسیار پرفراز و نشیبی داشت همین بس که کودکی او مصادف بود با سالهای ملتهب بین دو جنگ در آلمان به خصوص که مصادف با دوران بحران اقتصادی اروپا و اوج گیری نازیسم در البته جنگ جهانی دوم. از همه بدتر هم زندگی در آلمان بود، در دوران ظهور نازیسم، فاشیسمی که مردم بدان امید بسته بودند البته پدر دارندرف نیز در این اوضاع و احوال دستگیر شد.دوران کودکي وي مصادف با وقايع و حوادث فراواني چون بحران اقتصادي اروپا، نتايج جنگ جهاني اول، حوادث قبل از جنگ جهاني دوم، جنگ جهاني دوم و پديده فاشيسم است. با دستگيري پدرش توسط نازي ها در سال ۱۹۳۳، مجبور به نقل مکان به برلين مي شود. در پانزده سالگی به دلیل عصویت در«انجمن آزادي دانش آموزان متوسطه آلمان، دو ماه به اردوگاه کار اجباري در نزديک مرز لهستان تبعيد مي شود.بعد از جنگ جهانی دوم تحصيلات دانشگاهي اش را در دانشگاه هامبورگ با ادبيات کلاسيک آغاز مي کند و بعد از اخذ دکتراي فلسفه از هامبورگ، سپس جهت تحصيل در آکادمي اقتصاد و علوم سياسي لندن نقل مکان مي کند. پس از مدتي فعاليت هاي سياسي کناره گيري و براي هميشه به انگلستان مهاجرت مي کند، در آنجا به فعالیت های دانشگاهی می پردازد. به دلیل فعالیت های علمی لقب «سر» و سپس «بارون» از سوی ملکه بریتانیا به او اهدا می شود. او که پایان نامه دکترایش را درباره مارکس نوشته بود با بازنگري در آراي مارکس و مارکسيست ها و مخالفت با ديدگاه کارکردگرايي، سعي در ارائه يک نظريه جدید کرد. نظریه او تلفيقي از اين دو ديدگاه است. در جامعه شناسی مکتب تضاد و کشمکش گرایش دارد و نگاهی مبتنی بر خوشبيني نسبت به به آينده بشريت دارد.دارندرف در حوزه جامعه شناسی چهره ای برجسته است که با اینکه بیش از نیم قرن از نوشته شدن اصلی ترین کتابهای او می گذرد، هنوز نظریاتش مورد توجه قرار دارد. کتاب انسان اجتماعی یکی از کلیدی ترین آثار او در حوزه جامعه شناختی محسوب می شود. او با آثارش نقش بسزايي در تدوين و تبيين نظريه طبقات اجتماعي، انسان اجتماعي و کشمکش طبقاتي ايفا کرد. انسان اجتماعي به عنوان بخشي از کتاب «مقاله هايي در باب نظريه جامعه» نخست به سال ١٩٦٨ به زبان انگليسي و سپس با پيش گفتار جديد دارندرف به صورت مجزا انتشار يافت. اين اثر بارها در آلمان تجدید چاپ شده و مورد بحث قرار گرفته است؛ بسیاری آن را مهم ترين اثر در باب نظريه جامعه شناختي در آلمان از زمان جنگ جهاني دوم به این سو قلمداد کرده اند. او با تبیین مفهوم انسان اجتماعی نظریه نقش های اجتماعی را وارد جامعه شناسی کرده. انسان آزاد در یک قالب يا ايدئولوژي خاص نمي گنجد، می تواند نقاد یا انتخابگر باشد؛ اما انسان اجتماعي، انساني است بی آنکه هویتی مشخص و خاص خود داشته باشد نمی توان نیازهای خود را ارضاء کند بنابراین در فضای خالی در حرکت است. از نظر رالف دارندرف، اين فضاي خالي با نقش هاي اجتماعي پر مي شود، نقش هايي که از سوي انسان اجتماعي پذيرفته شده است. وضعيت هاي اکتسابي از نظر دارندرف يعني همان نقش هاي اجتماعي. دارندرف نکته مهم و حياتي اي را متذکر مي شود: «انسان بدون نقش براي جامعه و جامعه شناسي، وجود ندارد. انسان «محض» براي اينکه بتواند بخشي از جامعه و موضوع تحليل جامعه شناسي بشود، بايد جامعه پذير شده و به واقعيت اجتماعي وابسته شود و از اين راه به عنصري از آن تبديل شود». اين مضمون نظري يکي از مهم ترين نظريه هاي جامعه شناسي است: «نظريه نقش». بسياري از پديده هاي اجتماعي از طريق نظریه نقش قابل تحليل اند؛ مثل تکوين و تغيير هنجارها، تاثير ضمانت هاي اجرائي، تقسيم کار و ديگر مسائل عام. نظريه نقش نزد دارندرف به صورت تلفيقي از ديدگاه نظريه پردازان کلاسيک و معاصر تئوريزه شده است. بنابراین در نظریه نقشی که او مطرح می کند می توان ردپای کانت، زیمل، دورکیم، هگل، مارکس و... را ردیابی کرد که به شکلی مبتنی بر ویژگی های جوامع مدرن تلفیق یافته اند.کتاب انسان اجتماعی پیشتر نیز با ترجمه غلامرضا خديوي و توسط نشر آگاه منتشر شده بود، اما در ترجمه حاضر تاج الدینی کتاب کاملتری را به مخاطب ارائه کرده و پي نوشت «جامعه شناسي و سرشت انسان» را که در سال ١٩٧٣ به این اثر افزوده شده را نیز ترجمه و بدان افزوده است. این نوشته در واقع پاسخ داندرف به منتقدان کتاب انسان اجتماعي و چکيده اي از نظريه و تحليل نقش است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]