تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805132126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افق آرمان‌هاي يك ملت در یک شبکه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افق آرمان‌هاي يك ملت در یک شبکه
جشن يك سالگي شبكه افق سيما هفته گذشته برگزار شد و اين شبكه چند روزي است كه وارد دومين سال فعاليت رسمي‌اش شده است؛ شبكه‌اي كه مأموريت آن از سوي رئيس سازمان صداوسيما، تبيين گفتمان انقلاب اسلامي عنوان شده است.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


جشن يك سالگي شبكه افق سيما هفته گذشته برگزار شد و اين شبكه چند روزي است كه وارد دومين سال فعاليت رسمي‌اش شده است؛ شبكه‌اي كه مأموريت آن از سوي رئيس سازمان صداوسيما، تبيين گفتمان انقلاب اسلامي عنوان شده است. جشن افق به معناي جمع‌بندي كارنامه افق است. كارنامه‌اي كه در آن نمرات خوب، متوسط و ضعيف وجود دارد. «جوان» در اين گزارش نگاهي به «افق» دارد.
زمزمه‌هاي راه‌اندازي شبكه‌اي تلويزيوني با همكاري نهادي خارج از صداوسيما باعث شد تا «شبكه افق» پيش از اينكه حتي راه‌اندازي شود، خبر‌ساز شود؛ شبكه‌اي كه از خرداد ماه سال گذشته با شعار «نگاهت را به افق بسپار» كار خود را آغاز كرد. مديريت وقت سازمان صداوسيما راه‌اندازي اين شبكه را پيگيري گفتمان انقلاب و دفاع مقدس عنوان كرد. پيش از افق شبكه‌هاي تخصصي صداوسيما با رويكرد‌هاي تخصصي مانند «آموزش»، «مستند» و «نمايش» راه‌اندازي شده بودند و شبكه نسيم هم با هدف نشاط و سرگرمي آغاز به كار كرده بود، اما گفتمان انقلاب نه يك رويكرد ماهيتي مانند پرداختن به آموزش، سلامت و حتي پخش مستند بود، بلكه هيچ كدام از شبكه‌هاي سيما تجربه پرداختن مستقيم به گفتمان انقلاب را نداشتند، از اين رو در افكار عمومي راه اندازي شبكه «افق» يك اتفاق نو در تلويزيون به شمار مي‌رفت و هر چه به راه‌اندازي آن نزديك‌تر مي‌شديم بر دامنه انتظار‌ها نيز افزوده مي‌شد.
  
گفتمان انقلاب در تلويزيون
چرا بايد افق به گفتمان انقلاب اسلامي بپردازد؟ آسيب‌شناسي فرهنگي انقلاب اسلامي و مقابله با آثار تهاجم فرهنگي، حفظ اصالت فرهنگي انقلاب و البته دنبال كردن ايده صدور انقلاب اسلامي از جمله شاخصه‌هايي است كه دغدغه‌مندان جبهه فرهنگي انقلاب در پيگيري گفتمان انقلاب اسلامي به دنبال آن بوده‌اند؛ فعالان فرهنگي كه از ابزار مختلفي براي دنبال كردن اين هدف استفاده مي‌كردند. گفتمان انقلاب چند سالي بود از سوي جبهه فرهنگي انقلاب و در قالب راه‌اندازي جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري از جمله عمار پيگيري شده بود، اما تجربه تلويزيون با همه اين تجربه‌ها متفاوت بود. با وجود اينكه صداوسيما رسانه انقلاب اسلامي است، اما هيچ وقت در طول سه دهه گذشته اين سازمان پيگيري گفتمان انقلاب را به عنوان اصول خود مطرح نكرده است. راه‌اندازي يك شبكه تلويزيوني مي‌توانست اين نقص را جبران كند.  افق با همه انتظار‌هايي كه به وجود آورده بود، در تيرماه سال گذشته بود كه اولين برنامه‌هاي آزمايشي‌اش را پخش كرد. شروع نااميدكننده‌اي براي همه انتظار‌هايي كه براي رسيدن فركانس‌هاي «افق» انجام شده بود. اين نااميدي حتي تا كنون نيز در برخي از اهالي رسانه وجود دارد. در عوض افق تلاش كرد تا روي پخش مستند تمركز كند. براي شروع هم سراغ مستند‌هاي توليدي و جوانان مستندسازي رفت كه دغدغه انقلاب اسلامي را دارند. پخش مستندهاي با كيفيت از همان ابتدا به عنوان نقطه قوت شبكه افق مطرح شد.
  
افق در نقطه شروع چه بود
«افق» ابتدا سراغ گرافيك تلويزيوني رفت. مديران اين شبكه تلاش كردند در «وله»‌ها و «آرم استيشن»‌هاي شبكه سليقه به خرج دهند و برخلاف ديگر شبكه‌هاي تلويزيون گرافيك را در اولويت زيبايي بصري شبكه قرار دهند. در كنار اين موضوع، افق سراغ جوان‌ها رفت. ابتدا با پخش مستند‌ها و بعد از آن با توليد برنامه‌ها، «نيمه پنهان ماه» با بررسي زندگي شهدا از نگاه همسر شهيد كه جزو اولين برنامه‌هاي شبكه افق بود، هم اجراي يك مجري جوان و هم نگاهي نو به سبك زندگي شهدا داشت. مستند مسابقه «فرمانده» نيز اولين نمونه از يك مسابقه هيجان‌انگيز با استفاده از آموزه‌هاي نظامي بود. «افق» البته گرته‌برداري از برنامه‌هاي موفق داخلي و خارجي را نيز در دستور كار خود قرار داده بود. «عصرانه» با وجود اينكه از نيرو‌هاي جوان استفاده كرده بود و تلاش مي‌كند تا بررسي روزانه مطبوعات را داشته باشد، ولي نتوانست از نمونه مشابه ماهواره‌اي‌اش چيز بيشتري داشته باشد. برنامه «پنجره» نيز مي‌خواست برنامه‌اي تركيبي فرهنگي ـ هنري باشد. برنامه‌اي كه شبكه چهار سيما پيش‌تر از اين با «دو قدم مانده به صبح» تجربه موفقي در آن داشت، اما «افق» نتوانست آن موفقيت را تكرار كند. با اين وجود مديران افق از اعتماد به جوان‌ها مأيوس نشدند. اين اعتماد بعد از يك سال با برنامه مناظره‌اي «180 درجه» جواب داد؛ برنامه‌اي كه براي اولين بار پاي برخي از كارشناسان سياسي را به بحث‌هاي چالشي در تلويزيون باز كرد. با اين وجود افق از برخي نواقص رنج مي‌برده و مي‌برد.
  
افق يكدست به درد نمي‌خورد
مهم‌ترين نقصي كه هنوز افق نتوانسته است آن را رفع كند، يكدست بودن و يكنواخت بودن برنامه‌هاي شبكه است. متأسفانه سياستگذاري تبيين گفتمان انقلاب اسلامي در اين شبكه به صورت يكدست و تزريق شده‌اي در همه برنامه‌ها ديده مي‌شود و هيچ خلاقيتي در شكستن چارچوب‌ها و ايجاد طرح‌هاي نو به وجود نيامده، به همين دليل شايد نوعي كسالت و نگاه عبوس در روح برنامه‌هاي اين شبكه وجود دارد. حتي اگر اين برنامه «چوب خط» با رويكرد اقتصاد باشد يا «تراز» كه به معماري مي‌پردازد. افق تلاش نمي‌كند معرفي خوبي از برنامه‌هاي خوبش در رسانه‌هاي رسمي و عمومي داشته باشد. با وجود اينكه كانال تلگرامي «افق» جزو برترين كانال‌هاي شبكه‌هاي تلويزيوني داخلي به شمار مي‌رود، ولي جاي خالي جريان‌سازي خبري و معرفي توليدات شبكه هنوز به چشم مي‌آيد.

افق در طول ماه‌هاي اخير به سبك زندگي ايراني ـ اسلامي توجه كرده است؛ موضوعي كه هم در تبيين گفتمان انقلاب تعريف مي‌شود و هم مي‌تواند فضاي اين شبكه را بيش از گذشته تلطيف كند. افق كار جالب توجهي هم كرده، علاقه‌مندان به دنياي سياست حضور مشاور رئيس جمهور روسيه را در چند روز گذشته حتماً به خاطر دارند، اين دعوت از سوي شبكه افق صورت گرفته بود و الكساندر دوگين، استراتژيست روس با اين شبكه مصاحبه اختصاصي انجام داد. گفته مي‌شود افق در آينده نيز از اين دست گفت و گو‌هاي اختصاصي با چهره‌هاي بين‌المللي خواهد داشت كه همين برنامه‌ها مي‌تواند پوئن مثبتي براي شبكه كم سن و سال افق باشد.
  
افق چهره سازي مي‌كند
شبكه افق، شبكه‌اي با افقي بلند و عمري كوتاه است. يك سال، زمان بسيار كمي براي هدفي است كه افق در جهت نيل به آن تعريف و راه‌اندازي شده است، اما در همين يك سال «افق» نشان داده كه مي‌تواند متفاوت باشد. اعتماد به جوان‌ها، چهره‌سازي در توليد و اجراي برنامه منجر به معرفي چند مجري جوان و آينده‌دار شده است. توليد اولين برنامه سينمايي«افق» با عنوان «سينما ملت» كه در ايام جشنواره فيلم فجر توليد شد نيز نمونه‌اي از اعتماد افق به گروه‌هاي برنامه‌ساز جوان بود؛ استفاده بهينه از گرافيك تلويزيوني، به كارگيري موشن گرافيك در انتقال مفاهيم كه شاخصه‌اي براي تمايز فعاليت افق از ديگر شبكه‌ها به شمار مي‌رود. دست باز اين شبكه در استفاده از انواع قالب‌هاي برنامه‌سازي در مقابل شبكه‌هاي تخصصي و محدود شده سيما هم مي‌تواند باعث رونق اين شبكه شود و هم مانند تيغ دوبله در صورت بي‌برنامگي دليلي براي شكست افق خواهد شد.  
  
افق پيش رو
«افق» با سن و سال كم در حال گسترش سهم خود از ساعاتي است كه مردم در پاي تلويزيون مي‌گذرانند. اين شبكه همان طور كه سرافراز گفت به تبيين و ترويج گفتمان انقلاب و رهبري كمك مي‌كند. در اين راه همه ابزار‌هاي رسانه‌اي مي‌تواند از سوي افق به كارگرفته شود و در صورتي كه بسياري از شبكه‌هاي سيما به دليل مأموريت‌هاي تخصصي‌شان فاقد عملكرد چند وجهي هستند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن