تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804635790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبعات تک نرخی شدن سوخت از نگاه یک اقتصاددان


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تبعات تک نرخی شدن سوخت از نگاه یک اقتصاددان
یک کارشناس ارشد اقتصاد معتقد است: از نگاه جامعه ایرانی، تغییرات قیمت سوخت به عنوان شاخصی از تورم و یا وضعیت اقتصادی بد در آینده محسوب می‌شود.
آفتاب : عباس بهنود در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: اجرای سیاست تک‌نرخی کردن سوخت در سال‌جاری و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، اثرات خود را نشان داده است. با اجرای این سیاست عملا کارت سوخت کاربرد خود را از دست داده است.


این مدرس دانشگاه با اشاره به موضوع تبعیض قیمت در اقتصاد، عنوان کرد: در اقتصاد بحثی با عنوان تبعیض قیمت‌ها وجود دارد. اگر بتوان یک نوع کالا را برای تک‌تک افراد با قیمت‌های متفاوت فروخت به‌عنوان تبعیض قیمت درجه یک محسوب شده که در این شرایط می‌توان تمام مطلوبیت حاصل از استفاده کالای مد‌نظر را از تک‌تک افراد اخذ کرد. همچنین در تبعیض قیمتی درجه دو نیز می‌توان گروه‌ها و اقشار جمعیتی را از هم تفکیک کرده و برای هر قشر قیمت متفاوتی را اخذ کرد.


وی تصریح کرد: در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌ها، با ایجاد تبعیض قیمت در بخش سوخت و با استفاده از کارت‌های سوخت می‌توان با اخذ مبالغ متفاوت برای اقشار مختلف نوعی اخذ مالیات و یا توزیع مجدد درآمد را به اجرا گذاشت. اجرای این سیاست باعث جاری شدن یارانه به جیب افراد کم‌درآمد جامعه و اخذ قیمت بالای سوخت (نوعی مالیات) از افراد با درآمدهای بالا شود.


بهنود افزود: با اجرای سیاست تک‌نرخی سوخت و حذف محدودیت‌های سهمیه‌ای سوخت می‌توان گفت که عملا این بحث منتفی شده و با حذف احتمالی کارت سوخت هزینه گزافی بر سیستم حمل و نقل تحمیل خواهد شد. باید گفت با توجه به بستر به‌وجود آمده می‌توان اقدام به تجمیع اطلاعات سوختی کشور کرده و به ردیابی مصارف سوخت پرداخته و حتی باعث جلوگیری از قاچاق سوخت به بیرون از مرزهای کشور شد. باید اذعان کرد در شرایطی که کشور ما دارای یارانه سوخت است بحث قاچاق سوخت امری اجتناب‌ناپذیر است. با استفاده از این سیستم موجود، می‌توان دست به اقدامات بسیار مفیدی زد.


وی با اشاره به اینکه سیاست تک‌نرخی شدن سوخت در راستای تکمیل پروسه هدفمندی یارانه‌ها است، خاطرنشان کرد: بحث سیاست تک‌نرخی کردن سوخت در راستای تکمیل پروسه هدفمندی یارانه‌ها است. باید در نهایت قیمت سوخت داخل به قیمت فوب (قیمت عرضه) خلیج‌فارس برسد. باید توجه داشت که اجرای این سیاست نیازمند برخی اقدامات به صورت موازی است، در صورت رسیدن قیمت‌ها به قیمت فوب باید سیستم حمل و نقل به‌روز شده و صنعت ماشین‌سازی کشور نیز در شرایط رقابتی و ایده‌آل جهانی قرار گیرد. باید گفت که تا به امروز هم سیستم حمل و نقل و هم صنعت ماشین‌سازی، نتوانسته‌اند خود را به‌روز کرده و به نوعی این صنعت نه تنها دارای شرایط غیر‌رقابتی، بلکه در شرایط انحصاری است که وجود این شرایط هزینه‌های گزافی را بر جامعه تحمیل کرده است.


بهنود ادامه داد: حذف کارت سوخت امری نادرست و غیر‌معقول بوده و باید از این سیستم پیاده شده در حوزه سوخت به نفع احسنت استفاده کرد. همچنین سیاست تک‌نرخی کردن سوخت نیز دارای معایبی است که در شرایط حال حاضر کشور مزایای آن کمتر از معایب آن است.












تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن