تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803347397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای دریافت سالن زنبیل نمی‌گذارم!/ مدیران چارچوب تعیین کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: دلایل ریزش مخاطبان تئاتر از زبان محمد حاتمی؛/1 برای دریافت سالن زنبیل نمی‌گذارم!/ مدیران چارچوب تعیین کنند
برای دریافت سالن زنبیل نمی‌گذارم!/ مدیران چارچوب تعیین کنند

رزرو سالن اجرا پیش از انتخاب نمایش‌نامه به یکی از معضلات جدی این روزهای تئاتر بدل شده و از عوامل کاهش مخاطب به نظر می‌رسد. به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حاتمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آشفته بعضی سالن‌های خصوصی و کاهش مخاطبان نمایش‌ها گفت: تئاتر و سالن‌های نمایشی ما در ایران هیچگاه وضعیت بسامانی را تجربه نکرده که آشفتگی‌های امروز جای تعجب چندانی داشته باشد. به سالن‌های خصوصی هم حق می‌دهم که امکان برنامه‌ریزی دقیق نداشته باشند، چون باید هزینه‌های را جبران کنند و همین مسئله آنها را گاهی به‌سوی آثاری سوق می‌دهد که کیفیت چندانی ندارند. او افزود: وقتی متولیان به فکر حمایت از سالن‌های نمایشی و هنرمندان نیستند؛ نمی‌توانیم به سالن‌ها و هنرمندان فشار بیاوریم. زمانی حمایت‌های حداقلی وجود داشت اما امروز همان‌ها هم حذف شده است.‌ کارگردان نمایش «سه گانه اورنگ» در پاسخ به این پرسش که چطور نمونه‌هایی از سالن‌های خصوصی موفق به جبران هزینه‌ها و فراهم کردن شرایط اجرای آثار با کیفیت شده‌اند؛ گفت: قطعا بعضی نمونه‌های انگشت‌شمار با هوشمندی پیش می‌روند ولی بسیاری هم مختصات یک سالن استاندارد تئاتری را ندارد. بنابراین امروز که گروهی از جوانان و هنرمندان در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مورد حمایت نهادهای دولتی نیز قرار بگیرند تا مسیر صحیح را طی کنند. این بازیگر درباره وظیفه برنامه‌ریزان کلان در این زمینه اظهار کرد: نخستین مسئله این است که ببینیم تئاتر اصولا ضرورت اجتماع ما تلقی می‌شود یا خیر؟. فرهنگسازی یا برنامه‌ریزی تنها به اداره کل هنرهای نمایشی باز نمی‌گردد؛ بلکه رفتار جامعه نیز در این زمینه مهم است. مثل حوزه ی نشر که هرقدر تیراژ را زیاد کنیم الزاما کتابخوان بوجود نمی‌آید و فقط تعداد کتاب‌هایی که باید خمیر شوند را افزایش می‌دهیم. او تصریح کرد: فرهنگسازی نخستین کاری‌ست که از مسئولان حوزه‌های مدیریتی فرهنگی برمی‌آید. مگرنه مشکل کمبود سالن نیست چون بارها در سفرهای خارجی شاهد بودم نمایش‌ها در فضاهایی غیر از سالن‌های معمول اجرا می‌شد و همه چیز به اجرا در سالن تئاتر بازنمی‌گردد. حاتمی کار فرهنگسازی در این زمینه را یکی از وظایف دولتمردان توصیف کرد و ادامه داد:  نمایندگان مجلس در دوره جدید حداقل به تماشای تئاتر بنشید تا مردم از آنها الگوبرداری کنند. گرچه نمی‌توان نقش مدیران را هدایت درست مسئولان برای تماشای آثار با کیفیت نمایشی نادیده گرفت. او افزود: «مدیر هنری» عنوانی است که در این میان نقش اساسی ایفا می‌کند. ما می‌توانیم برای تئاتر مدیر داشته باشیم یا مدیر هنری مشغول به کار شود. نباید شاهد باشیم که امروز یک  مدیرکل بخشی از وزارت نفت در بخش فرهنگ و هنر مسئولیت بگیرد و به مدیر هنری تبدیل شود. کارگردان نمایش «آرامسایش» خاطرنشان کرد: بعضی مدیران هرجا قدم گذاشتند آن محل آباد شد و ردپای این افراد تا امروز باقی مانده است. حاتمی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره معضل «درخواست سالن توسط کارگردانان قبل از انتخاب متن» گفت: من شاهد این اتفاق هستم ولی از آن دسته افرادی نیستم که از قبل برای اجرا زنبیل بگذارم! در این مقطع است که مدیران سالن‌ها باید برای گروه‌ها شرط بگذارند. باید ابتدا متن مورد نظر کارگردان را دریافت و مطالعه کنند تا چنین مسائلی پیش نیاید. او افزود: اصولا شاید جنس بعضی نمایش‌ها با سالن‌ منطبق نباشد و باید در محل دیگری اجرا شود. از سوی دیگر سال‌هاست شاهد نمایش‌هایی هستیم که ابتدا در یک سالن کوچک اجرا می‌شوند و بعد از مدتی مثلا به سالن اصلی تئاترشهر راه پیدا می‌‌کنند. شما حتی به کشورهای صاحب امکانات نیز مراجعه کنید خواهید دید دانشجو نمی‌تواند در سالن‌های اصلی و مهم کشور روی صحنه برود؛ اما اینجا به وفور شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم. این عوامل موجب کاهش رونق و استقبال تماشاگران شده و از طرفی هویت سالن‌های تئاتری را نابود کرده است. حاتمی تصریح کرد: سال‌ها قبل اگر شما قصد تماشای نمایش روحوضی را داشتید،‌ محل اجرا مشخص بود. مثلا اگر کاری با چنین ویژگی‌هایی را به تالار وحدت می‌بردید دیگر نه مخاطب داشت و سالن‌ هم ضایع می‌شد؛ بنابراین چنین کاری ممکن نبود. اما امروز هر نمایشی با هر کیفیت و مختصاتی به سادگی از یک سالن به سالن دیگر می‌رود و چنین مسائلی موجب سردرگمی مخاطبان شده است.

۱۳۹۴/۱۲/۱۲ ۰۵:۵۴:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن