تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819475889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غرب در خوف و رجاي انتخابات ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: غرب در خوف و رجاي انتخابات ايران
همانطور كه انتظار مي‌رفت مقامات و رسانه‌هاي غربي نسبت به نتايج انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم واكنش نشان داده و از پيروزي جريان اصلاحات در شهر تهران ابراز خوشحالي كرده و در مقابل برخي از مقامات كنگره امريكا نسبت به وعده‌هاي داده شده توسط دولت اوباما - درباره اينكه يك مجلس غرب‌گرا در ايران به روي كار بيايد- ابراز ترديد و نسبت به رويكرد آتي جمهوري اسلامي ايران ابراز نگراني كرده است.
نویسنده : سعيد همتي 


همانطور كه انتظار مي‌رفت مقامات و رسانه‌هاي غربي نسبت به نتايج انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم واكنش نشان داده و از پيروزي جريان اصلاحات در شهر تهران ابراز خوشحالي كرده و در مقابل برخي از مقامات كنگره امريكا نسبت به وعده‌هاي داده شده توسط دولت اوباما - درباره اينكه يك مجلس غرب‌گرا در ايران به روي كار بيايد- ابراز ترديد و نسبت به رويكرد آتي جمهوري اسلامي ايران ابراز نگراني كرده است.

با روي كارآمدن دولت يازدهم روابط ايران با غرب توسعه پيدا كرد و به دليل بستري به نام پرونده هسته‌اي سطح تعامل با ايالات متحده امريكا و برخي از متحدانش بيش از گذشته شد، چنين فرآيندي سطح توقع و انتظارات مقامات كاخ سفيد را هم افزايش داد و آنها خواهان تشكيل مجلسي در دوره دهم انتخابات شدند كه تمايل به غرب داشته باشد و بتواند برخي از مطالبات آنها را پاسخ دهد.
وعده اوباما به كنگره اين كشور مبني بر تشكيل مجلسي همسو با غرب در ايران با نتايج انتخابات تا حدود فراواني به يأس تبديل شد آنگونه كه بر اساس نتايج اخذ شده در سراسر كشور اصولگرايان حائز اكثريت آرا شدند و اين بدان معناست كه اهداف امريكايي‌ها حداقل در اين سطح بدون پاسخ مانده است.
در همين باره «اد رويس» رئيس‌ جمهوريخواه كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا، در بيانيه‌اي عنوان داشت كه نحوه رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي، آزمايش‌‌هاي موشكي يا دستگيري ملوان‌‌هاي امريكايي، بر خلاف وعده‌اي است كه «باراك اوباما» در مورد معتدل و مسئوليت‌پذير شدن ايران داده بود.
رويس در بيانيه‌‌اي كه در وب‌ سايت كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا منتشر شده، مي‌نويسد: «رئيس‌جمهور اوباما به مجلس وعده داده بود كه ايران مسئوليت‌پذيرتر و ميانه‌روتر مي‌شود. با اين حال ساعاتي پس از اجرايي شدن توافق هسته اي، حكومت ايران 2 هزار و 967 نفر از نامزدهاي انتخاباتي براي انتخابات مجلس در ايران را رد صلاحيت كرد.»
مراد رويس و ساير سياستمداران امريكايي جرياني در داخل كشور است كه همواره توانسته بسياري از اهداف غرب در خاك سرزمين ايران را محقق كند و در فتنه 88 با حمايت قابل توجهي رسانه‌ها و مقامات غربي به مدت هشت ماه كشور را به بحراني عميق فرو برد.
رويس افزوده: ايران با انجام آزمايش‌هاي موشكي، تحريم‌هاي سازمان ملل را نقض كرد، ملوان‌هاي امريكايي را دستگير كرد و همزمان به حمايت از رژيم «قاتل» [بشار] اسد در سوريه ادامه مي‌دهد.
رئيس‌ كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا در بيانيه خود ادعا كرده است ممكن است برخي از داوطلبان انتخابات ميانه‌رو قلمداد شوند؛ اما او چنين چيزي را رد مي‌كند. از منظر وي مردم ايران مجبور به انتخاب بين تندروها و تندرو تر‌ها شده‌اند.

 ذوق‌زدگي هاآرتص از  انتخابات تهران
در مقابل برخي ديگر از ر سانه‌هاي وابسته به امريكا يا رژيم صهيونيستي از موفقيت مدعيان اصلاح‌طلبي در شهر تهران ابراز خوشحالي كرده و آن را به فال نيك گرفته‌اند، به عنوان نمونه هاآرتص نوشت: اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها در اين رقابت‌ها پيشي گرفته‌اند و نشان‌ها حاكي از آن است كه حسن روحاني با يك فضاي دوستانه در مجلس براي ادامه برنامه هايش رو به رو خواهد شد.
اين روزنامه ادامه مي‌دهد: نتايج اوليه حاكي از آن است كه هيچ يك از سه حزب رقيب قاطعيت كرسي‌هاي مجلس را اشغال نخواهد كرد اما به نظر مي‌رسد در آينده اصلاح‌طلبان حضور قدرتمندتري در مجلس از سال 2004   خواهند داشت. نتايج نسبي از 50 شهر كوچك ايران نشان مي‌دهد كه اصلاح‌طلبان و هم پيمانان اعتدال گراي آنان پيشرو در انتخابات هستند و محافظه كاران و اصولگراها در رتبه‌هاي بعد قرار دارند. در تهران، مقامات حاضر در شمارش آراي سه منطقه مختلف تهران تأكيد كردند كه اصلاح‌طلبان از رقباي اصولگراي خود پيشي گرفتند.
روزنامه صهيونيستي همچنين مي‌افزايد: اصلاح‌طلبان از سال 1997 با انتخاب محمد خاتمي به عنوان رئيس جمهور و سپس در سال 2000 با كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس براي اولين بار قدرت را به دست گرفتند. اما در سال 2004 با شكست آنها در انتخابات مجلس قدرت را واگذار كردند و با رياست جمهوري احمدي‌نژاد اين جنبش‌ها به كلي از بين رفت. به اين ترتيب اصلاح‌طلبان نزديك به يك دهه و تا زمان انتخاب روحاني به سمت رياست جمهوري از صحنه سياسي كنار بودند.
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نيز با تيتري با عنوان «نزديكان اصلاح‌طلب حسن روحاني، بيشترين آراي مجلس را دارند» نوشت: حسن روحاني با كسب اين آرا به نوعي اطمينان بيشتري براي برنامه‌هاي خود كسب كرد و از طرف متحدان اصلاح‌طلب وي نيز كه از نتايج انتخابات شگفت‌زده شده‌اند، وارد بازي سياسي شدند.
  يديعوت آحارونوت ديگر رسانه اين رژيم نيز با اشاره به پيروزي اوليه نزديكان آقاي روحاني نوشت: حسن روحاني و متحد كليدي او هاشمي رفسنجاني، دو نفر اول ليست مجلس خبرگان هستند و از طرفي نيز محمد رضا عارف كه چهره اصلي اصلاحات است، نفر اول انتخابات مجلس تهران شده است.

 خوشحالي رويترز از موفقيت مدعيان اصلاح‌طلبي در تهران
 خبرگزاري رويترز در گزارشي مي‌نويسد: حزب حسن روحاني پيروز انتخابات شد و وي گفت، ايران با اين نتيجه قدرتمند تر نيز شده است. حسن روحاني با به‌دست آوردن رأي بالا و متحدان اصلاح‌طلب وي نيز با كسب آراي تعجب آوري در پارلمان ايران، مي‌توانند به زودي انزواي ايران را كاهش دهند.
اين رسانه تركيب مجلس آينده را فرصتي براي بهبود شرايط اقتصادي كشور مي‌داند: اكنون كه تندرو‌هاي ضد‌غرب مجلس ايران را از دست داده‌اند، ايران مي‌تواند خود را براي انجام تجارت‌هاي جهاني و سرمايه‌گذاري‌ها در خارج آماده كند.
 وب سايت شبكه امريكايي سي‌ان‌ان نيزدر همين رابطه نوشت: از بسياري جهات اين انتخابات به منزله يك همه‌پرسي در مورد رئيس جمهور ايران است. نتايج اوليه انتخابات نشان‌دهنده عملكرد قدرتمندانه ميانه‌روها در يك رأي‌گيري پرمخاطره است كه مي‌تواند آينده كشور و ارتباط آن با غرب را شكل دهد.
 پس از اين انتخابات طيف متنوع‌تري از صداها وجود خواهد داشت و اين موضوع باعث انعكاس بهتر خواست مردم خواهد شد. اين كامل و بي‌نقص نيست اما بهتر از گذشته خواهد بود. بسياري از جوانان ايران حامي روحاني هستند و او را ترجيح مي‌دهند؛ حمايتي كه مي‌تواند نقشي بسيار حياتي بازي كند؛ چرا كه بر اساس بانك آمار جهاني، 60 درصد ايراني‌ها در سال 2013 زير 30 سال بوده‌اند.

 مجلس ششم ديگري شكل نگرفته است
در حالي برخي از رسانه‌هاي غربي از پيروزي مدعيان اصلاح‌طلبي در تهران ابراز شور و شعف مي‌كنند كه نتايج انتخابات در سراسر كشور موفقيت اصولگراها را در كشور نشان داده و شكل گيري مجلس ششم ديگري را تنها به يك آرزو تبديل كرده است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن