تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804362614
![نمایش مجدد: جشن های ایرانی برگرفته از دین خاصی نیستند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
جشن های ایرانی برگرفته از دین خاصی نیستند
واضح آرشیو وب فارسی:راوی نیوز: به گزارش راوی نیوز ، بررسی جشن های ایرانی و زمان برگزاری آن ها نشان دهنده ویژگی هایی مشترک در میان همه آن هاست. تقریبا همه ی جشن های ایرانی در پیوند با پدیده های طبیعی و کیهانی و اقلیمی هستند و به همین دلیل کوشش شده تا زمان برگزاری آن ها هر چه بیشتر با تقویم طبیعی منطبق باشد. ویژگی گردهمایی ها و مراسم ایرانی در این است که با سرور و شادی همراه هستند و غم و اشک و گریه در آن ها جایی ندارد. حتی مراسم عید «بمو» در میان مانویان که اتفاقا همزمان با روز جانباختن مانی بوده، همراه با سرود و شادی برگزار می شده است. «سیزده به در»، غم انگیزترین روز زمین به گزارش ایسنا، محمدحسین موسوی در کتاب “جشن های ایران باستان” با بیان سه ویژگی جشن های ایران در بالا، چهارمین ویژگی جشن ها و مراسم ایرانی را در احترام و پاسداشت همه مظاهر طبیعت بیان می کند. در هیچکدام آیین های ایرانی اثری از خشونت و بدرفتاری نسبت به گیاهان و حیوانات دیده نمی شود. بلکه حتا با آیین هایی همراه است که به انگیزه پاکیزگی و پاسداری از محیط زیست برگزار می شود. بگذریم از اینکه امروزه، روز سیزده بدر، به راستی روز سوگ طبیعت و تخریب و تباهی و آلودگی آن شده است. برای ایزد بانوی زمین، روز «سیزده به در» غم انگیزترین روزهای سال است. ویژگی پنجم، پیوند ناگسستنی جشن های ایرانی با آتش است. حتا اگر آن جشن پیوند چندانی با آتش نداشته باشد اما عموما روشنایی کوچک به آن رسمیت و تقدسی بیشتر می دهد. ششمین ویژگی عمومی جشن ها و مراسم ایرانی چنین است که با زادروز یا سالمرگ کسی در پیوند نیست و آنگونه که از متون کهن همچون شاهنامه برمی آید، برای ایرانیان زاد روز کسی اهمیتی فراوان نداشته و به ندرت آنرا ثبت می کرده اند؛ چرا که هر کسی در روزی زایش یافته و در روزی در می گذرد. آنچه برای ایرانیان با ارزش بوده و آن را ثبت کرده و گاه جشن می گرفته اند، «انجام کاری بزرگ» بوده است که نمونه های آن را در شاهنامه فردوسی می بینیم. فردوسی نیز تنها به ثبت زمان پایان کار بزرگ خود که همانا «سرایش شاهنامه» است، بسنده کرده و از یادآوری صریح زادروز خود خودداری کرده است. آیین های ایرانی، متعلق به همه ایرانیان هفتمین ویژگی های عمومی در گستردگی مراسم است. ایرانیان، جشن ها و آیین های میهنی خود را به گونه ای یکپارچه و با همبستگی و همزیستی شگفت انگیزی برگزار کرده و تفاوت های قومی و دینی و زبانی را عامل بازدارنده این یگانگی نمی دانسته اند. آیین های ایرانی متعلق به همه ایرانیان است و همه برای نگاهبانی از آن کوشیده اند. کسانی که با تعصب های نابجای دینی یا قومی نقش خود را در پاسداری فرهنگ ایران بیشتر از دیگران می دانند، به این همبستگی باشکوه مردمان ایرانی آسیب می زنند. ایرانیان باستان در هرماهی از سال جشن های بسیاری برپا می کردند. از جمله جشن «سپندارمذگان» یا «اسفندگان» روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده و این روز در پنجم اسفندماه به نام «مرد گیران» یا «مژدگیران» یا «مزدگیران» (هدیه گرفتن از مردان) نیز در ادبیات فارسی به کار رفته است. آبسالان و جشن اسفندی برابر با نخستین روز اسفند جشن «اسفندی» شروع می شود و در نیاسرِ کاشان و محلات با پختن آش «اسفندی» آغاز سال نو در تقویم محلی نطنز، ساوهو کاشان آغاز می شود. این جشن در فراهان معروف به «آفتو به حوت» (آفتاب در برج ماهی) است. همچنین در این روز جشن «آبسالان، بهار جشن، جشن روباه» به مناسبت روان شدن جویبارها و طلیعه بهار برگزار می شود. خجستگی دیدار روباه، واژه «آبسالان» با «آبشار» و فشار آب ها در پیوند است. در متون کهن، هنگام این جشن به گونه های مختلفی آمده است که مانند بسیاری از دیگر دگرگونی ها ناشی از محاسبه زمان با تقویم های گوناگون و کبیسه گیری های متنوع بوده است. همچنین روز جشنی به نام «کوسه سواری، کوسه برنشین» مراسم نمایشی خنده آور که توسط مردی کوسه رو که بر درازگوشی سوار بوده برگزار می شده است. جشن گلدان جشن «وخشنکام» برابر با دهمین روز اسفندماه جشن «وخشنکام» در گرامیداشت رود «آمودریا، جیحون» بزرگترین رود سرزمین های ایرانی برگزار می شد. این نام از بزرگترین شاخه آمودریا بنام رود «وخش» برگرفته شده است. جشن «نوروز رودها» همزمان با نوزدهمین روز اسفند در تقویم ایرانی این روز گرامی داشته می شود. لایروبی و پاکسازی رودها، کاریزها و چشمه ها همراه با پاشیدن عطر و گلاب بر آن ها از جمله اقداماتی بوده که در این روز انجام می شده است. جشن گلدان همزمان با ۲۰ اسفندماه در تقویم ایرانی جشن «گلدان» یا «اینچه» روز آماده سازی و کاشت گل ها و گیاهان در گلدان ها و نیز جشن درختکاری برگزاری می شده است. اوشیدر جشن برابر با ۲۹ و ۳۰ اسفند در تقویم ایرانی جشن پایان فصل زمستان که در اوستایی «هَمَسْپَث مَشدَیه» به معنای «برابری شب و روز،برابری سرما و گرما»است، جشن «اوشیدر» برگزار می شد. همچنین هنگام این جشن در سیستان مردم دختری را بر شتری آذین شده می نشانند و همراه با شادی و سرود او را به سمت دریاچه هامون می برند. جشن «علفه» در خمین، همراه با بردن علف های صحرایی به خانه و روشن کردن چراغی در همه اتاق ها همراه بوده است و شامگاه آخرین روز سال در بسیاری از نواحی ایران بر بام ها آتش روشن می کردند. جشن های ایرانی پای بران همزمان با آخرین روز سال در تقویم ایرانی مراسمی به نام «پای بَران» در زنجان برگزار می شود. در این مراسم خانواده ها برای وابستگان خویش «پای» (سینی مسی حاوی برنج پخته، بورانی و غذاهای تدارک دیده شده برای عید و مقداری پارچه یا پوشاک) می فرستند و کسی که این هدیه را می برد «پای»، هدایایی از صاحب خانه دریافت می کند. برخی از جشن ها و گردهمایی های ایران در زمان ثابتی برگزار نمی شوند و به پدیده ای طبیعی و یا به روز خاصی در هفته وابسته هستند. جشن «بیل گردانی» در روستای «نیمه ور» محلات، به مناسبت پایان لای روبی و جوی روبی صورت می گیرد. این مراسم در فاصله بین نوروز تا سیزده بدر و همراه با بازی های آیینی و نمایشی برگزار می شده و متأسفانه امروزه فراموش شده است. جشن «گلاب گیری» در نیاسر و قمصر کاشان، در میانه های اردیبهشت ماه و به مناسبت آغاز هنگام چیدن «گلِ گلاب» و گلاب گیری، جشن «علم واچینی» یا «جشن خرمن» در گیلان و در یکی از جمعه های پایان تابستان، به مناسبت اتمام درو کردن محصول و پایان سال زراعی، جشن برفی به مناسبت «نخستین برف سال» در بخش هایی از آسیای میانه، محلات، خمین و مناطق دیگری در ایران، به مناسبت بارش نخستین برف سال برگزار می شده است. این مراسم در آسیای میانه همراه با نمایش ها و بازی های گروهی و سیاه کردن سر و صورت کسی برگزار می شود. پختن آش دسته جمعی و اشتراکی در صحرا از ویژگی های این جشن است. جشن «چارشنبه سوری» در سراسر ایران زمین در شبِ آخرین چهارشنبه سال همراه با آتش افروزی و پریدن از روی آن برگزار می شود. این جشن با «آب» نیز در پیوند است و در برخی نقاط ، پریدن از روی نهر یا آوردن آب از چشمه توسط دختران و شکستن کوزه های آب دیده شده است. در آذربایجان (و نیز در جمهوری آذربایجان/آران) جشن چارشنبه سوری در هر چهار چارشنبه اسفندماه برگزار می شود. برخی جشن چارشنبه سوری را به دلیل نبودِ روزهای هفته در ایران باستان، جشنی نو ساخته قلمداد می کنند در حالی که این پندار درست به نظر نمی رسد. هر چند که از دلایل دیرنگی چارشنبه سوری آگاهی چندانی در دست نیست، اما شواهد متعددی در وجود نام روزهای هفته در ایران باستان در دست است و از جمله در شاهنامه فردوسی هم به نام روزهای هفته و هم به جشن آتشی در «چارشنبه روز» اشاره شده است. با توجه به شواهد موجود، احتمال می رود که این جشن با جشن «فروردگان» در بیست و ششم اسفند و نیز با خانه تکانی پایان سال و پاکیزگی خانه در پیوند باشد. پریدن از روی آتش نیز بر خلاف برخی پندارها به هیچ وجه بی احترامی به آتش نیست، بلکه این کار به گونه ای نمادین برای سوزاندن و پاک کردن همه بدی ها و نادرستی ها و کدورت ها انجام می شود. سرودها و ترانه های معروف چارشنبه سوری نیز به این نکته اشاره دارند. جشن «لعل جبه» در افغانستان، بویژه در شهر کابل در هر چهار آدینه روز اسفندماه و همراه با بازار همگانی انجام می شود. در باورهای مردمی، این جشن در گرامی داشت پهلوان جوانی به نام «لعل جبه» که به خاطر نجات میهن در حمله دشمنان جان باخت، برگزار می شود. جشن «گل سرخ» به مناسبت شکوفایی این گل در اواخر زمستان یا اوایل بهار برگزاری این جشن در شمال افغانستان، «آسیای میانه، شیراز و کردستان، گزارش شده است. منظور از «گل سرخ» گلی است که امروزه به نام «شقایق» شناخته می شود. جشن «بابای دهقان» به مناسبت آغاز هنگام شخم زدن زمین انجام می شود. در این جشن بجز شادی و سرور، از پیرمرد خوشنام و خوش یمنی می خواهند که نخستین حرکت گاوآهن و مقداری از شخم زدن زمین، توسط او انجام پذیرد. این آیین از مازندران و گیلان، کرمان، خراسان و افغانستان (بویژه بامیان و هزاره جات) و آسیای میانه گزارش شده است. در بسیاری جاها و از جمله در بامیان، گاو به گونه زیبایی با پارچه های رنگی آذین می کنند. جشن «شاندَر» یا جشن انگور در آذربایجان غربی و در اواخر تابستان برگزار می شود. در این جشن با شادی و بازی های گروهی، هر کس بهترین انگورهای تاکستان خود را برای انتخاب بهترین ها به مسابقه می گذارد. جشن «انار» در بخش «تارم/ طارم» استان قزوین و در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برگزار می شود. در این جشن که با نواختن ساز و دهل و دایره همراه است، برای آغاز چیدن انار به انارستان ها می روند. مردم، چیدن انار پیش از این جشن را ناشایست می دانند. جشن «فندق» در روستاهای منطقه «رودبار» قزوین و در میانه های تابستان انجام می شود. در این جشن مردم با سرود و ترانه خوانی آغاز به چیدن فندق می کنند و دختران با فندق ها برای نامزدان خود گردنبند فراهم می کنند. جشن نخستین شنبه و چارشنبه سال در جنوب خراسان برگزار می شود. در این دو روز مردم مانند سیزده بدر به صحرا و بویژه به کشتزارها روی می آورند و به پختن آش رشته و شادی می پردازند. جشن های متعدد دیگری مانند طلوع سیارگان «مشتری/ هرمزد» و «ناهید/زهره» باز بردن رمه ها از آغل به صحرا، گردآوری محصول زراعی، نخستین باران سال و بسیاری مناسبت های کیهانی و طبیعی دیگر که با زندگی روزمره مردم و با اقتصاد زراعی، دامی و معیشتی آنان در پیوند است، برگزار می شده است.
یکشنبه ، ۹اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راوی نیوز]
[مشاهده در: www.ravinews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
جشنهای ایرانی برگرفته از دین خاصی نیستند
یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳ ۵۳ هیچکدام از جشنهای ایرانی برگرفته از دستورهای هیچ دین خاصی نیستند بررسی جشنهای ایرانی و زمان برگزاری آنها نشان دهنده ویژگیهایی مشترک در میان همه آنهاست تقریبا همهی جشنهای ایرانی در پیوند با پدیدههای طبیعی و کیهانی و اقلیمی هستند و به همین دلیلتوصیف جالب المیادین از سخنان رهبر انقلاب در آستانه انتخابات؛ نقطه ای آخر سطر؛ مسیر نور برای مردمی که قابل پیش
سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب که در جمع مردم نجف آباد ایراد شد با توجه به نکات مهم انتخابات حساس هفتم اسفند بلافاصله در کانون توجه رسانه های خارجی قرار گرفت به گزارش شیرازه به نقل از مهر شبکه تلویزیونی المیادین نیز که مدتی است با ویژه برنامه های انتخاباتی خود این اتفاق مهمالمیادین:صندوق های رأی همچنان شاهد حضور رأی دهندگان ایرانی هستند
المیادین صندوق های رأی همچنان شاهد حضور رأی دهندگان ایرانی هستند شناسهٔ خبر 3566811 - جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰ ۲۱ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی یک شبکه عرب زبان در گزارشی از روند انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد صندوق های رأی در ایران همچنان شبرگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در زاهدان
برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در زاهدان مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان سیستان و بلوچستان از برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در زاهدان خبرداد حسین مسگرانی افزود به منظور معرفی قابلیتهای فرهنگی و مفاخر هنری استان و کشور این جشنواره اوایل اردبیهشت ماه سالآینده باحضور گچهارمین جشنواره قرآن و حدیث فرزندان طلاب غیرایرانی برگزار می شود
مشهد- به گزارش تبیان مسئول اداره امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه مشهد از برگزاری مسابقات قرآن و حدیث فرزندان طلاب غیر ایرانی به صورت متمرکز در مراکز داخل و خارج کشور این مرکز خبر داد طاهره اکبری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره قرآن و حدیث فرزندچهارمین جشنواره قرآن و حدیث فرزندان طلاب غیرایرانی برگزار شد
مشهد- به گزارش تبیان مسئول اداره امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه مشهد از برگزاری مسابقات قرآن و حدیث فرزندان طلاب غیر ایرانی به صورت متمرکز در مراکز داخل و خارج کشور این مرکز خبر داد طاهره اکبری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره قرآن و حدیث فرزندهوشنگ کامکار بهترین آهنگساز ایرانی جشنواره فجر
هوشنگ کامکار با آلبوم ˝کوچ بنفشه ها˝ جایزه بهترین آهنگساز در سبکموسیقی ایرانی جشنواره سی و یکم موسیقی فجر را بدست آورد به گزارش موسیقی ایرانی به نقل از هنرانلاین جایزه بهترین آهنگساز در سبک موسیقی ایرانی برای آلبوم کوچ بنفشه ها به هوشنگ کامکار تقدیم شد دیگر نامزدهای بهترین آهنشر و ترویج فرهنگ دینی و ارزشی در ایام جشن اهل بیت مدنظر باشد
معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا ع در این جلسه گفت همه ما باید برای جشن و سرور اهل بیت ع وارد کار شویم و ضمن الگوسازی مناسب برای نشر و ترویج فرهنگ دینی و ارزشی در این ایام باید تلاش مضاعفی داشته باشیم به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گوهرشادنیوز سرهنگ علی اجایزه عفو بینالملل جشنواره برلین برای یک فیلمایرانی
جایزه عفو بینالملل جشنواره برلین برای یک فیلمایرانی روز نو مهرداد اسکویی کارگردان فیلم مستند رویاهای دم صبح جایزه عفو بینالملل هیات داوران مستقل جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد فیلم مستند رویاهای دم صبح که در شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین حضور دارد موفق به کسبگزارش تصویری/جشنواره روز مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در دزفول
به گزارش شبکه خبری دز دز ان ان عصر امروز شنبه ۱ اسفندماه۹۴ هفتمین جشنواره روز مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی توسط کانون بسیج مهندسین صنعت و معهندسین دزفول با حضور خانواده های محترم شهدای مدافع حرم دزفول مسئولین شهرستانی و مهندسین در محل سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد-
گوناگون
پربازدیدترینها