تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819180328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايوب سينماي ديني جاودانه شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ايوب سينماي ديني جاودانه شد
رهبر انقلاب خطاب به سلحشور: بعد از نمايش تو، ارادتم به حضرت ايوب بيشتر شد/فرج‌الله سلحشور كارگردان انقلابي سينما و تلويزيون بعد از سال‌ها مبارزه با بيماري سرطان، دار فاني را وداع گفت. كارگرداني كه در سال‌هاي آخر عمر به دنبال ساخت سريال فاخر «موسي(ع)» بود.
نویسنده : محمدصادق عابديني 


فرج‌الله سلحشور كارگردان انقلابي سينما و تلويزيون بعد از سال‌ها مبارزه با بيماري سرطان، دار فاني را وداع گفت. كارگرداني كه در سال‌هاي آخر عمر به دنبال ساخت سريال فاخر «موسي(ع)» بود.
كارگردان سريال‌هاي به ياد ماندني «مردان آنجلس» و «يوسف پيامبر» روزگذشته بعد از مدت‌ها مبارزه با بيماري سرطان ريه در بيمارستان بقيه الله (عج) تهران درگذشت.
 
مسجد اولين پايگاه رشد سلحشور
فرج‌الله سلحشور مانند بسياري از هنرمندان شاخص بعد از انقلاب، فعاليت فرهنگي‌اش را پيش از انقلاب و با حضور در مسجد جوادالائمه آغاز كرد. سلحشور و امير حسين فردي همكلاس بودند و با حضور ديگر جوانان آن روز مانند بهزاد بهزادپور و ناصري، از اواسط دهه 50 فعاليت‌هاي فرهنگي‌شان را به صورت منظم در مسجد جواد‌الائمه آغاز كردند، امير حسين فردي در حوزه داستان و ادبيات و فرج‌الله سلحشور در حوزه تئاتر. اين مسجد بعد‌ها پايه‌گذار جايزه مهم شهيد غني‌پور در ادبيات شد و جوانانش توانستند سنگ بناي «حوزه هنري» را در اوايل دهه 60 بگذارند. سلحشور با آنكه در راه‌اندازي حوزه هنري نقش موثري داشت، اما در حوزه نماند و به سينما رفت. در سال 61 سلحشور با بازي در نقش «توبه نصوح» رسماً وارد سيما شد. وي در دهه 60 در فيلم‌هاي «گوركن»، «پرواز در شب» و «انسان و اسلحه» نقش‌آفريني داشت.
 
نقش ماندگار سينماي دفاع مقدس
«پرواز در شب» به كارگرداني مرحوم رسول ملاقلي‌پور و نقش‌آفريني سلحشور در نقش مهدي نريمان، فرمانده گردان كميل كه در محاصره نيروهاي عراقي قرار گرفته بود و با وجود تشنگي و نبود آب تا آخرين لحظه مقاومت مي‌كند، يكي از ماندگارترين فيلم‌هاي سينماي دفاع مقدس را به وجود آورد. سلحشور درباره بازي در اين فيلم گفته بود: تصور مي‌كنم اگر هنوز پس از گذشت تقريباً سه دهه، اين فيلم ماندگار است، به اين دليل است كه روايت داستان ريشه در واقعيت دارد و مهم‌تر اينكه داستان فيلم از واقعه عاشورا به ويژه شهادت حضرت عباس (ع) وام گرفته است.
نظر رهبري درباره نمايش سلحشور سلحشور پيش از اينكه كارگردان سينما و تلويزيون باشد، كارگردان و بازيگر تئاتر بود. خصيصه تئاتري بودن در اكثر كارهاي تلويزيوني سلحشور نيز به چشم مي‌آمد، اما اين موضوع هيچ‌تأثيري در ماندگاري مجموعه‌هاي تلويزيوني كه سلحشور توليد كرد، نداشت. سلحشور كه دهه 60 را در بازيگري سپري كرده بود، در دهه 70 پا به عرصه كارگرداني سينما گذشت. فيلم «ايوب پيامبر» را در سال 72 كارگرداني كرد. سلحشور يك‌بار نيز در سال 70 نمايش ايوب پيامبر را در حضور مقام معظم رهبري اجرا كرد. رهبر انقلاب بعد از تماشاي اين نمايش گفتند: من نمايشنامه«ايوب پيامبر» را واقعاً يك برداشت صحيح متين بي‌اشكالي از يك كار به آن مهمي ديدم. آدم اگر بخواهد زندگي يك پيامبر را نشان بدهد، كار آساني نيست؛ آن‌وقت اين آقاي سلحشور اين‌قدر قشنگ اين نقش را بازي كرده بود. اول اين نمايش اين‌طور است كه كروبيان ملأ اعلي دارند مدح آن مثال ملكوتي و به‌اصطلاح قالب مثالي ايوب را مي‌كنند. آدم وقتي نگاه مي‌كرد، خيال مي‌كرد كه واقعاً خود ايوب پيامبر آنجا ايستاده است. بعد از نمايش گفتم: من كه آخوندم و اين‌ همه در زندگي پيامبران مطالعه كرده‌ام، بعد از اين نمايش تو، معرفت و ارادتم به حضرت ايوب بيشتر شد!

سلحشور متخصص سريال‌هاي مذهبي
فرج‌الله سلحشور به دليل علاقه‌اي كه به داستان‌هاي قرآني داشت، تلاش كرد تا با استفاده از قصص قرآن دست به توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني بزند. در سال 76 سريال «مردان آنجلس» بر اساس داستان قرآني اصحاب كهف و سال 86 سريال «يوسف پيامبر(ع)» بر اساس روايت قرآن از داستان زندگي يوسف (ع)، به نويسندگي و كارگرداني فرج‌الله سلحشور توليد شدند. اين سريال‌ها با پخش از تلويزيون چندين كشور جهان از پر بازديدترين آثار تلويزيوني كشورمان به شمار مي‌آيند. اين مجموعه‌هاي تلويزيوني قرار بود با توليد سريال «موسي (ع)» كه به نوعي ادامه سريال يوسف پيامبر بود، ادامه پيدا كند. سلحشور فيلمنامه موسي(ع) را در 80 قسمت سريال و چهار فيلم سينمايي نگارش كرد و به دنبال تأمين بودجه ساخت آن بود؛ بودجه‌اي كه سلحشور براي توليد اين سريال فاخر نياز داشت حداقل 100 ميليارد تومان بود كه هيچ گاه از سوي صداوسيما تأمين نشد و در نهايت اين كارگردان فقيد مجبور شد شماره حسابي را براي دريافت كمك‌هاي مردمي جهت تأمين بودجه اين كار فاخر اعلام كند. در اواسط نگارش فيلمنامه «موسي» بود كه شايعه بيماري سلحشور قوت گرفت، اما اين كارگردان برخلاف بسياري از افراد مشهور كه بيماري‌شان را مخفي مي‌كنند، آن را پنهان نكرد و از مردم خواست برايش دعا كنند.  بيماري كه با شدت گرفتن آن سلحشور را از پاي انداخت به نحوي كه در يكي از آخرين مصاحبه‌هاي تلويزيوني‌اش تأكيد كرد كه اميدي به زنده بودن و ساخت سريال موسي(ع) ندارد.
 
سلحشور و اظهارات صريح‌ او
سخنان چند سال پيش فرج‌الله سلحشور درباره وضعيت برخي از بازيگران زن سينماي ايران، واكنش‌هاي تندي را عليه اين كارگردان به راه انداخت و تهمت‌هاي زيادي به وي زده شد، اما سلحشور هيچ‌گاه از موضع خود عقب‌نشيني نكرد. البته كساني كه از پشت پرده سينما خبر دارند مي‌دانند كه صحبت‌هاي سلحشور چندان بي پايه و اساس نيست و خبر‌هايي كه گاهي اوقات از رفتار‌هاي خارج از عرف برخي از اهالي سينما منتشر مي‌شود، تأييد غيرمستقيمي بر آن چيزي است كه سلحشور بي‌پرده بيان كرد.
سلحشور درباره نحوه بودجه دهي فرهنگي نيز گفته بود: لازم است براي امور فرهنگ و هنر توجه بيشتري كنيم، همانطور كه به امور اقتصادي توجه فراواني داريم. عين همان حركتي كه در اقتصاد صورت گرفته بايد در فرهنگ هم انجام شود؛ چراكه اهميت فرهنگ بيشتر از اقتصاد است. ما بودجه را در راه‌هاي غيرفرهنگي خرج مي‌كنيم؛ تنها كشوري هستيم كه به فيلمساز بودجه مي‌دهيم تا به انقلاب و اسلام فحش دهد و بعد تشكر هم مي‌كنيم. اما ما نبايد به بهانه فيلمسازي اسلامي همه هنرمندان را سر ببريم. برنامه‌ريزي، طرح مباني و اصول فيلمسازي اسلامي، مديريت و بودجه گذاشتن، راهكار اين مسئله است.
 
واكنش‌ها به مرگ هنرمند انقلابي
متأسفانه در زمان بستري بودن فرج‌الله سلحشور در بيمارستان، مقامات دولتي به ديدار وي نرفتند و اين انتظار مي‌رفت كه وزير ارشاد بر بالين كسي كه عمرش را وقف هنر انقلاب و خدمت به قرآن كرده بود، حاضر شود. روز گذشته درگذشت فرج‌الله سلحشور باعث اندوه جامعه هنري شد. حتي كساني كه در ظاهر با اين هنرمند فقيد رابطه خوبي نداشتند، درگذشت وي را تسليت گفتند. محمد سرافراز رئيس سازمان صداوسيما، حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي، محسن مؤمني شريف رئيس حوزه هنري، عليرضا تابش مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، محمدرضا قرباني مدير كل هنرهاي نمايشي و راديو نمايش مركز اسناد انقلاب اسلامي، سازمان ارتباطات اسلامي، هيئت اسلامي هنرمندان، عزت‌الله ضرغامي، عوامل فيلم سينمايي باديگارد، هنرمندان سينما از جمله كتايون رياحي، مصطفي زماني، ليلا بلوكات، مهراب قاسمخاني و امير مهدي ژوله در پيام‌هايي درگذشت سلحشور را تسليت گفتند.
مراسم تشييع پيكر مرحوم فرج‌الله سلحشور امروز ساعت ۱۰ صبح از بلوار آيت‌الله اشرفي اصفهاني آغاز مي‌شود و پيكر اين هنرمند فقيد در صحن امامزاده سيد جعفر و حميده خاتون به خاك سپرده خواهد شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن