تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826360244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام بهرام دلیر در گفت‌وگو با فارس: ترکیب جمهوریت و اسلامیت در عرصه انتخابات متجلی است/مبانی فقهی امام در حکومت‌داری


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام بهرام دلیر در گفت‌وگو با فارس:
ترکیب جمهوریت و اسلامیت در عرصه انتخابات متجلی است/مبانی فقهی امام در حکومت‌داری
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ترکیب جمهوریت و اسلامیت در عرصه انتخابات یک انتخابات منطقی با هنجارهای اسلامی و جمهوری پدید می‌آورد، بنابراین هر کس که دلش برای این سرزمین می‌تپد اگر در انتخابات شرکت کند، مفید خواهد بود.

خبرگزاری فارس: ترکیب جمهوریت و اسلامیت در عرصه انتخابات متجلی است/مبانی فقهی امام در حکومت‌داری



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، دموکراسی به مفهوم جدید آن، به معنای حاکمیت مردم است. پیشینه این اصطلاح به آتن در قرن پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد که در آن دموکراسی به معنی «حکومت مردم بر مردم و برای مردم» آمده است. دموکراسی از دو لفظ یونانی «Demos» به معنای عامه مردم و «krafos» به معنای قدرت، حکومت، اداره امور و حاکمیت، گرفته شده است. و اما درباره مردم‌سالاری دینی برخی، مردم سالاری دینی را ترکیبی از دو واژه مردم سالاری و دینی دانسته­‌اند؛ در حالی که بسیاری از نظریه‌پردازان اسلامی آن را واژه مرکب نمی­‌دانند، آنان قائل‌­اند که مردم‌سالاری دینی به معنای ترکیب دین و مردم سالاری نیست، بلکه یک حقیقت واحد در جوهره نظام اسلامی است، یعنی اگر بنا باشد نظامی بر مبنای دین شکل گیرد، بدون پذیرش مردم ممکن نیست، ضمن آنکه تحقیق مردم سالاری واقعی هم بدون دین امکان‌پذیر نیست. به منظور بررسی مفهوم مردم‌سالاری و نقاط افتراق آن با لیبرال دموکراسی و اهمیت انتخابات و رأی مردم در انتخابات با حجت‌الاسلام بهرام دلیر عضو هیأت علمی گروه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید: *لطفاً درباره مفهوم جمهوری اسلامی و الگوهای رقیب حکومتی با جمهوری اسلامی توضیحاتی بفرمایید؟ -جمهوری اسلامی با تأثیر کنونی خود یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بود که مردم در سال 58 بدان رأی دادند، گذشته از اینکه آن زمان چه الگوهای حکومتی به عنوان رقیب جمهوری اسلامی ارائه و از آن حمایت می‌شد، درباره خودِ فهمی که از جمهوری اسلامی مطرح بود، حتی بین خود نیروهای مذهبی هم اختلافاتی وجود داشت، در واقع یک زمان ما می‌خواهیم بگوییم جمهوری اسلامی مقابل جمهوری دموکراتیک یا دولت‌های مدنی چه مفهومی دارد و یک بار هم می‌گوییم اساساً این تلفیق جمهوری و مدنیت در این الگوی پیشنهادی چه دلالتی داشته است. *براساس نکته دومی که اشاره کردید یعنی همین تلفیق جمهوری و مدنیت که مصداق بارز آن در انتخابات نیز نمایان می‌شود، بیشتر توضیح دهید؟ - طبیعی است که ما وقتی می‌گوییم مراد از جمهوری اسلامی چیست، می‌توانیم به دو دسته از منابع رجوع کنیم یک دسته منبع به واضعین این واژه باز می‌گردد که خود حضرت امام خمینی(ره) و کسانی بودند که در خبرگان اول به تفهمیم این خطوط پرداختند. دومین منبع کسانی که بعدها فهم خود را از تفسیر این ترکیب در مطبوعات و مکان‌های علمی تبیین کردند، بنده سعی می‌کنم بیشتر از منبع اول این مفهوم را توضیح دهم، حضرت امام خمینی(ره) زمانی که می‌فرمودند: جمهوری اسلامی، مرادشان از جمهوری، قالب و مراد از اسلامیت، محتوا بود، بنابراین خودشان هم گفتند که جمهوریت برای ما جنبه رابطی و عرضی دارد، اما اسلامیت جنبه ماهوی دارد؛ یعنی اسلامیت اصل و جمهوریت فرع است، البته این بدین معنا نبود که امام به جمهوریت و مشارکت مردم در ساختارهای قدرت نگاه فرعی داشتند، بلکه مرادشان این بود که این جمهوریت برای تحقق اسلام یک روش مناسب و خوب است. *امام خمینی(ره) چگونه این اندیشه جمهوریت در حکومت را در جامعه تبیین و عملیاتی کردند؟ -بنده بدون اینکه وارد مبانی فقهی و اصولی امام در ارتباط به این روش شوم، فقط این را توضیح می‌دهم که امام(ره) معتقد بودند شکل حکومت یا نوع قالب آن در متون اسلامی بیان نشده یا در آیات و روایات درباره اینکه چگونه حکومت و قدرت جابه جا بشود، بیانی نیامده است،‌ امام مبنایی داشتند که در مواردی این چنینی ما باید به سیره عقلا تمسک و اعتماد کنیم، بنابراین فقیه هم وقتی به قدرت می‌رسد باید بداند که خودش یک الگو و قالبی برای حکومت کردن ندارد، بلکه باید به سیره‌های عصر خود اعتماد و آن‌ها را در دولت پیشنهادی خود اعمال کند. امام می‌فرمود که وقتی می‌گویم جمهوری مفهوم جدیدی را ابداع نکرده‌ام، بلکه مراد من مفهومی است که همه جا وجود دارد
در دوره‌ای که حضرت امام زندگی می‌کردند، از نظر ایشان بهترین شیوه جابه‌جایی و نظارت و انتقال بر قدرت جمهوری بود که در درون آن انتخابات و فعالیت احزاب و مشارکت مدنی مردم را در بر داشت، به همین دلیل امام می‌فرمود که وقتی می‌گویم جمهوری، مفهوم جدیدی را ابداع نکرده‌ام، بلکه مراد من مفهومی است که همه جا وجود دارد، پس وقتی خبرگزاری لموند از امام پرسید که مراد شما از جمهوری چیست، ایشان تعریف جدیدی ارائه نکردند و گفتند: مراد من همان مفهومی است که همه جا مطرح است. *مردم چگونه در این روش عقلایی ذی‌حق شدند؟ -امام جمهوری را به عنوان یک سیره عقلایی درست در اداره دولت‌ها در جهان آن روز پذیرفته بود و آن را در سیستم حکومت اسلامی خود پیاده کرد و حتی خودش که بنیانگذار این دولت بود، به خودش اجازه نداد که اگر پسندید دیگر ربطی به کسی ندارد، بنابراین این سیره را پذیرفت، به رأی گذاشت و به مردم گفت که دنیا به این سبک اداره می‌شود، شما می‌پذیرید یا خیر؟ حتی سیره درست را حواله به انتخاب مردم کرد و مردم را ذی‌حق در انتخاب این روش عقلایی دانست، به همین دلیل درست است که جمهوریت برای امام یک روش و متد بود، اما به عنوان یک روش و سیره عقلایی اعتبار داشت و فقیه هم به عنوان جانشین بر این سیره عقلایی صحه گذاشت. *لطفاً توضیحاتی درباره انتخابات به عنوان یکی از مصادیق مردم‌سالاری دینی بفرمایید؟ -مردم سالاری دینی هنگامی که با انتخابات جنبه عینی پیدا می‌کند، تبعات خاصش را باید تحقق ببخشد، اول اینکه گروه‌ها و نیروهای سیاسی به قواعد آن نظام جمهوری باید تن بدهند؛ یعنی به این مفهوم تمام کسانی که در انتخابات مشارکت می‌کنند چه کسانی که نامزد می‌شوند و چه کسانی که صلاحیت‌ها را بدست می‌گیرند یا در اجرای درست انتخابات نظارت می‌کنند و مسئولیت اجرایی دارند باید به قانون تن دهند، یعنی هیچ کس احساس نکند که در برگزاری انتخابات از قبل و بعد از آن بی عدالتی صورت می‌گیرد. اگر احساس بی عدالتی در بین مردم برای انتخابات ایجاد شود ، جمهوریت دچار اختلاف شده است
بیعدالتی منظور چیز مهمی است یعنی هیچیک از مردم، نامزدها و دست‌اندرکاران انتخابات احساس بی‌عدالتی نکنند، طبیعتاً اگر این احساس ایجاد شد، جمهوریت دچار اختلال می‌شود، کسانی که در شورای نگهبان هستند، کسانی که نامزد شده و دیگرانی که در انتخابات مشارکت دارند، باید کامل رعایت قانون کنند و البته در اجرای قانون هم کسی احساس بی‌عدالتی نکند. در بحث اسلامیت هم به نظر ما کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند با آن مجموعه‌ای که مطرح کردم، باید به هنجارهای اسلامی و ارزش‌های مذهبی در انتخابات توجه کنند، به همین دلیل تهمت زدن، افترا بستن، پته هم را رو انداختن، دروغ گفتن و وعده‌های پوشالی دادن ضدارزش است و باید کسانی که در نظام اسلامی انتخابات شرکت می‌کنند، از این ناهنجاری‌ها دور شده و یک انتخابات کاملاً دینی را داشته باشند، ترکیب این دو در عرصه انتخابات، یک انتخابات منطقی با هنجارهای جمهوریت و اسلامیت است. *نظرتان درباره اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند نیازی نیست افراد کم اطلاع تر و آگاه تر در رأی گیری‌ها شرکت کنند، چیست آیا این مغایر نظام مردم سالاری دینی نیست؟ -اینکه عده‌ای بگویند نیازی نیست همه مردم شرکت کنند درست نیست به نظر من حتی کسانی که احساس می‌کنند در انتخابات نباید شرکت کنند یا حتی منتقد نظام هستند هم بهتر است شرکت کنند، به هر حال در بین کسانی که کاندیدا شدند، افراد مستقلی هم هستند که بتوانند افکار مردم را در مجلس منعکس کنند، به همین دلیل این بهانه‌ها، بهانه خوبی برای عدم مشارکت نیست و فکر می‌کنم الان ما اگر بخواهیم کشورهای منطقه را که در موضع بدی با ما قرار گرفته اند و از سویی هم آمریکایی‌ها که موضع‌های متفاوتی در قبال ما می‌گیرند، یک انتخابات سالم و سازنده و پر مشارکت می‌تواند جمهوری اسلامی را از این مقطع بحرانی منطقه و بین‌المللی عبور بهتری بدهد و اقتدار آن را در جهان افزایش بدهد، پس صرف رأی دادن گاهی منجر به این نیست که مثلاً نامزد من در فلان شهر به مجلس رفته یا نرفته گاهی مواقع مشارکت در انتخابات تأثیرات کلانی در سرنوشت نظام دارد و به نظر من هر کس که دلش برای این سرزمین می‌تپد، اگر در انتخابات شرکت کند، مفید خواهد بود.

94/12/05 - 09:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن