تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805129960
زمانی بهنام حیوانات وقف میکردیم!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۶
گاهی مغزشان را زنده درمیآورند و گرم گرم میخورند یا زنده زنده سرخ و سرو میشوند، گاهی هم اسید به آنها تزریق میکنند یا در حد مرگ کتکشان میزنند. به گزارش خبرنگار ایسنا، مردم چین و برخی از کشورهای آسیای شرقی و اروپایی در رستورانها یا مسابقات آشپزی ماهی را زنده زنده سرخ میکنند یا شکم یک سگ زنده را میبرند و از گوشت تازه آن غذا درست میکنند. سرو مغز گرم میمون در برخی از رستورانهای کشورهای سرق آسیا مرسوم و خیلی هم گران است. فیلمهای منتشر شده از این صحنهها در شبکههای اجتماعی دست به دست میشوند. در کنار آزار اینچنینی حیوانات، برخی هم وقتشان را صرف نگهداری حیوانات میکنند؛ از تمساح و مار گرفته تا سگ و گربه! البته به اعتقاد برخی مدافعان حقوق حیوانات، این کار هم نوعی حیوانآزاری است و برخی برای پرستیژ بیشتر این کار را انجام میدهند. این در حالی است که از قدیم الایام در شهرهای مختلف ایران حقوق حیوانات مورد احترام بوده و برای جلوگیری از خشونت علیه حیوانات برخی زمینهایشان را وقف میکردند تا اگر حیوانی کسی را متضرر کرد، این خسارت از طریق محصولات زمین وقف شده، جبران شود. ایرج افشار و عبدالوهاب طرار در کتابچه موقوفات یزد از وقفهایی که برای حیوانات صورت میگرفته، یادکردهاند. برای مثال در روستای «عزآباد» یزد وقف نامهای وجود دارد که واقف آن بخشی از اراضی خودش را برای صرف طعمهی سگ کور وقف کرده است. حدود 300 سال قبل هم یکی از وقف کنندگان شهر اصفهان، زمین کشاورزیاش را وقف غذای پرندگان میکند و هر سال در آن زمین گندم و جو کاشته میشد. پس از برداشت محصول و پرداخت حقالزحمه کشاورزان، مابقی گندم و جو برای زمستان انبار و این گندمها در بیابانهای اطراف اصفهان که محل زندگی و رفت و آمد پرندگان بود، پاشیده میشد، تا پرندگان گرسنه نمانند. یکی از موقوفات جالب و عجیب در سالهای دور در مشهد مقدس موقوفههایی برای سگها بود. این موقوفات، درواقع محلهایی برای نگهداری سگها بوده است. سگهایی که همراه با کاروانهای زائران مشهد مقدس بودهاند و برای حفظ حرمت حرم مطهر امام رضا (ع) اجازه ورود به محدوده حرم را پیدا نمیکردند. صاحبان این سگها به موقوفههایی که به همین منظور احداث شده بود، میرفتند و سگها را به آن جا میسپردند تا ضمن نگهداری، خوراک سگها نیز تامین شود. در منطقه «بشرویه» در استان خراسان جنوبی هم زمین وقفی وجود دارد که نام آن را «بند گربهای» گذاشتهاند. زمینی که صاحب اولیهاش، آن را برای ممانعت از اذیت کردن گربهها وقف کرده است. به این ترتیب که صاحب خانه در بشرویه حق نداشت گربه را به دلیل ربودن گوشت مورد اذیت قرار دهد. همچنین حق نداشت افراد خانواده را به دلیل سهلانگاری در نگهداری گوشت مورد مواخذه قرار دهد، بلکه با مراجعه به شخصی که زمین گربهای در دست او بود، وجه گوشت ربوده شده توسط گربه را دریافت میکرد. یک مردمشناس درباره رعایت حقوق حیوانات در خراسان جنوبی به خبرنگار ایسنا، میگوید: رعایت حقوق حیوانات از قدیمالایام در خراسان جنوبی و بخصوص در شهرستان بشرویه مطرح بوده است و حتا اسناد آن نیز از صحت این موضوع خبر میدهد.
سرو مغز میمون
احمد برآبادی درباره وقف گربه در شهرستان بشرویه بیان میکند: این امر مربوط به دوران قاجار است و احتمالا پیش از این دوره نیز چنین فرهنگی وجود داشته است و یکی از سفرنویسان نیز در سفر به بشرویه نقل میکند، اینجا آنقدر با حیوانات مهربانانه رفتار میشود که عنقریب است که این شهر حیوانات وحشی شود. او اضافه میکند: کسی که زمین خودش را وقف گربه کرده، تصمیم داشته افرادی که تمکن مالی نداشتند به حیوانات آسیب نرسانند و با توجه به کشت و کاری که در این زمین زراعی انجام میشده، هر شخصی که گربهها به گوشت و آذوقه آنها آسیب میرسانده، اعلام خسارت کند تا با توجه به محصولاتی که از این زمین به دست میآمده، خسارت آنها جبران شود. برآبادی درباره اینکه این رسم همچنان پایدار است یا نه؟ توضیح میدهد: متأسفانه بعد از فوت مالک، زمین نیز واگذار میشود اما این فرهنگ ادامه پیدا میکند و همچنان حیوانات برای مردم این استان قابل احترام هستند. این مردمشناس درباره زندهگیری موشها در خراسان جنوبی نیز بیان میکند: در این استان مرسوم است که موشها را زندهگیری کنند نه معدوم، تا به آنها آسیبی نرسد. مردم این استان برای حیوانات حرمت قائلاند و اهالی تلههایی درست میکردند تا وقتی که موشها داخل آن میشدند تنها درِ تله بسته شود؛ در حالی که به موشها آسیب نرسد. اهالی نیز تلهها را جمع و موشها را خارج از محدوده شهر در خندقی رها میکردند تا بتوانند به حیاتشان ادامه دهند. او اظهار میکند: همه این کارها برای آن بوده که حرمت حیوانات حفظ شود زیرا هر جانداری مخلوق خداوند است و به نوعی حق حیات دارد. همچنین در خانههای قدیمی این استان که بادگیر دارد فضایی برای پناه گرفتن پرندگان نیز تعبیه شده اما در معماری جدید چنین فضایی وجود ندارد. برآبادی درباره فلسفه حوضهایی که در حیاط خانههای این استان وجود دارد نیز توضیح میدهد: حوضهایی که در خانهها تعبیه میشده به شکلی بوده که یک حفره داخل آن میگذاشتند تا اگر آب حوض خشک شد داخل آن حفره مقداری آب جمع شود تا حیوانات بتوانند از آن بنوشند. همچنین حوضها را پله پله میساختند تا هر مقدار که سطح آب آن پایین میآید حیوانات بتوانند روی پلهها بایستند و از آب بنوشند.
تلههای موش در بشرویه
این مردمشناس همچنین درباره جمعکردن خاکروبه در گوشهای از خانه برای آنکه مورچهها از آن بیرون بیایند، بیان میکند: در قدیم رسم بوده هنگامی که خاکروبهها را جارو میکردند در یک سبوی شکسته یا آجرفرش در گوشهای از حیاط منزل میریختند تا مورچهها از آن خارج شوند و روز بعد این خاکروبهها را به خارج از منزل منتقل میکردند. او درباره ثبت این فرهنگ بیان میکند: سال 91 پرونده این فرهنگ را ارائه کردیم اما به دلیل نواقصی که در آن وجود داشت این فرهنگ ثبت نشد. یکی از نواقص این پرونده، نبود وقفنامه گربه است که ظاهرا بعد از گذشت سالها از استان خارج شده است. با این حال میتوان با تاکی دگفت که در کل این فرهنگها دارای ارزش بوده است. در همهی ادیان درباره احترام به حیوانات نیز تاکید شده است. در آئین زرتشت، حیوان انتخاب شده برای قربانی تحت مراقبتهای ویژهای قرار میگرفتند. انتخاب نوع حیوان برای قربانی، زمان انجام مراسم و تدارک مراسم قربانی نیز قوانین خاص خود را داشت. در این قوانین به خصوص بر ضرورت اجتناب از آزار و زجر حیوان تا آخرین لحظه قربانی کردن او تأکید شده است. مصرف گوشت قربانی نیز قوانین خاص خود را داشته و بخشهای مختلف لاشه حیوان میان خدایان (به گونه نمادین) از سویی و انسانها، از سوی دیگر، تقسیم میشد. مهمترین و جالبترین ویژگی دین ایرانیان باستان طبقهبندی حیوانات به مفید و موذی است. برخلاف پندار بشر امروزی درباره حیوانات که بیشتر بر پایه دادههای علمی قرار دارد، دید زرتشتیان بر باورهای متافیزیکی و یک نظام ارزشی استوار است. ایرانیان باستان نابود کردن حیوانات موذی را عملی ضروری برای پیروزی نهائی نیکی بر بدی میدانستند. در دید ایرانیان باستان حیوانات هرگز موجودات خنثی و بی روح شمرده نمیشدند و در زندگی انسان دارای ارزش و مقام خاص بودند. از همین رو، هر فرد زرتشتی آگاه به دستورات دینی مکلف بود که دنیای حیوانات را به خوبی بشناسد و در از بین بردن حیواناتِ مخلوق اهریمن و حمایت از حیوانات اهرمزد کمر همت بندد و بداند که وجود انسان در جهان همواره مرتبط با وجود حیوانات بوده است. در قرآن کریم نیز آیات متعددی درباره حیوانات دیده میشود که بارها به این موضوع اشاره شده که حیوانات نشانه قدرت الهی و مایه عبرت بشر هستند و در آنها منافع بیشماری برای انسانها قرار داده شده است. خداوند متعال در آیات متعدد از انسان میخواهد که در آیات الهی و ازجمله خلقت خود و حیوانات تدبر کنند. گزارش از: کبریا حسینزاده، خبرنگار ایسنا انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
برگزیدگان جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری»
برگزیدگان جشنواره وقف چشمه همیشه جاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی وقف چشمه همیشه جاری با حضور مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در امامزاده جعفر ع یزد با معرفی و تجلیل برگزیدگان این جشنواره برگزار شد به گزارش فرهنگ نیوز حجت الاسلام محمود میرجلیلی معاون فرهنگی و اجتماعاستندآپ کمدی و پانتومیم در «بدون توقف» پرطرفدار شد
تغییر در برنامه نوجوانانه شبکه دو استندآپ کمدی و پانتومیم در بدون توقف پرطرفدار شد شناسهٔ خبر 3559687 - شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۳ هنر > رادیو و تلویزیون آیتمهای استندآپ کمدی و پانتومیم برنامه تلویزیونی بدون توقف محصول شبکه دو سیما مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و این برنامهسریال «نفس» متوقف نشده است/ فیلمنامه بازنویسی میشود
احمد کاشانچی به مهر گفت سریال نفس متوقف نشده است فیلمنامه بازنویسی میشود شناسهٔ خبر 3559184 - چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۶ هنر > رادیو و تلویزیون احمد کاشانچی تهیهکننده مجموعه تلویزیونی نفس به کارگردانی جلیل سامان خبر متوقف شدن ساخت این پروژه به دلیل کمبود بودجه را تآخرین خبر ها از توقف سریال «نفس»
آخرین خبر ها از توقف سریال نفس احمد کاشانچی تهیهکننده مجموعه تلویزیونی نفس به کارگردانی جلیل سامان خبر متوقف شدن ساخت این پروژه به دلیل کمبود بودجه را تایید نکرد مهر احمد کاشانچی تهیه کننده سریال نفس به کارگردانی جلیل سامان درباره اخباری مبنی بر توقف این مجموعه به خاطر کاشعری خبر داد: حذف محدودیت زمانی فروش کتاب در نمایشگاه/تصمیم برای هزینههای صرفه جویی از نمایشگاه کتاب
اشعری خبر داد حذف محدودیت زمانی فروش کتاب در نمایشگاه تصمیم برای هزینههای صرفه جویی از نمایشگاه کتابنهمین جلسه شورای سیاست گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز چهارشنبه 28 بهمن با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی و اعضاء شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/گزارش فارس/ «نفس» جلیل سامان بالا نیامد/ سهگانهای که در آستانه آغاز متوقف شد
گزارش فارس نفس جلیل سامان بالا نیامد سهگانهای که در آستانه آغاز متوقف شدمجموعه تلویزیونی نفس که تکمیل سه گانه جلیل سامان پس از ارمغان تاریکی و پروانه بود به دلیل کمبود بودجه متوقف شد خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون «جلیل سامان» کارگردان کاربلد و حرفهاانتخابات با نوجوانان در «بدون توقف»
انتخابات با نوجوانان در بدون توقف شناسهٔ خبر 3558256 - سهشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ هنر > رادیو و تلویزیون نایب رییس فراکسیون جوانان مجلس برنامه بدون توقف که نوجوانان را با انتخابات آشنا میکند کاری قابل قبول از شبکه دو دانست به گزارش خبرنگار مهر میرهادی قره سید رومیانیحذف محدودیت زمانی فروش کتاب در نمایشگاه
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۱ سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از برداشته شدن محدودیت زمانی فروش کتاب در نمایشگاه خبر داد علیاکبر اشعری درباره مصوبات نهمین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه که روز چهارشنبه 28 بهمن با حضور سیدعباس صالحی معاونمحدودیت زمانی فروش کتاب در نمایشگاه برداشته میشود
محدودیت زمانی فروش کتاب در نمایشگاه برداشته میشود نهمین جلسه شورای سیاست گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران روز چهارشنبه 28 بهمن با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی و اعضای شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به گزارش ایلنا علی اکبر اشعری سخنگویحضرت مهتاب با صدای حامد زمانی
حضرت مهتاب ترانه ای است که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا س حامد زمانی آن را خوانده است دانلود منبع تبیان لینک را کپی کنید دوشنبه 3 اسفند 1394 ساعت 08 45-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها