تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831338774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنان حاضر و غایب در فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سال 1394


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


زنان حاضر و غایب در فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سال 1394 وبلاگ > زعفرانلو، شهرام - زنان یا دارای نقش های اصلی آثار هستند و به عنوان قهرمان داستان به حساب می‌آیند و یا دارای نقش‌های مکمل.


   
زنان حاضر و غایب در فیلم‌های جشنواره فجر 1394
از روز 12 بهمن تا 22 بهمن به تماشای 25 فیلم از آثار جشنواره فیلم فجر نشستم. در خصوص کلیت 25 فیلم، نمی‌توان یک گزاره واحد و قطعی صادر کرد. زیرا موضوعات و درونمایه‌ آثار متنوع و متفاوت از یکدیگرند. در بیشتر آثار، خانواده و مناسبات درون آن فضای غالب داستانی به حساب می‌آید. به همین دلیل به راحتی می‌توان سبک زندگی فردی و خانوادگی و تعاملات افراد با یکدیگر را در فیلم‌ها مشاهده کرد. به نسبت سالهای گذشته بازنمایی سبک زندگی طبقه متوسط اجتماعی و طبقه محروم، از فراوانی بیشتری برخوردار است و زرق و برق زندگی تجملاتی کمتر به چشم‌ می‌خورد. شاید بتوان مدعی شد که هنرمندان و تهیه‌کنندگان سینما برای جلب و جذب مخاطب، تم و درونمایه‌ی آثار و نحوه حضور زنان را بیش از پیش مورد اهتمام و توجه خویش قرار داده‌اند. علاوه بر این‌، در دولت جدید، پرداختن به ارزشهای دینی و انقلابی پس از بازنمایی سبک زندگی ایرانی - اسلامی (42٪)، در رتبه دوم بالاترین فراوانی (33٪)  قرار دارد. در تحلیل کیفی و حتی کمی آثار، نیاز به تدوین طرح پژوهشی و تحقیقاتی است. تا بتوان علاوه بر ارائه مبانی نظری، از شاخص‌ها و متغیرهای دقیق‌تری برای سنجش استفاده کرد. در این متن تلاش دارم تا فعلا برای آشنایی ضمنی خوانندگان به نحوه‌ی حضور و نقش زنان در فیلم‌ها اشارات بیشتری داشته باشم. چگونگی حضور زنان در فیلم‌ها: از میان 25 فیلم، زنان در 22 فیلم (88٪) نقش‌های موثری دارند. یعنی یا داستان در مورد زنان است و یا با حضورشان بخشی از روند داستانی و یا درونمایه اثر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. از این 22 فیلم، زنان در 13 فیلم (59٪) نقش اول را به تنهایی و یا در کنار نقش اول مرد ایفا می‌کنند و در 9 فیلم (41٪) از نقش مکمل برخوردارند.
حضور موثر زنان دلبری نفس وارونگی امکان مینا من مالاریا نیمه‌شب اتفاق افتاد آخرین بار کی سحر را دیدی؟ لاک قرمز دختر گیتا هفت ماهگی نقطه کور بارکد سیانور خماری کفشهایم کو جشن تولد پل خواب برادرم خسرو بادیگارد اژدها وارد می‌شود عدم حضور موثر زنان ایستاده در غبار ناسور (انیمیشن) نبرد خلیج فارس 2 (انیمیشن)

نمودار زنان حاضر و غایب در فیلم‌های جشنواره فجر 1394

حضور فعال و منفعل زنان و دختران در کنار حضور موثر زنان در فیلم‌ها، فعال بودن و یا منفعل رفتار کردن نیز قابل شناسایی و تفکیک است. در این نوشتار زنان و دختران فعال، به زنانی اطلاق می‌شود که در مسیر تغییر شرایط و آدم‌های پیرامون، یا مقاومت می‌کنند و یا به مبارزه‌ای آشکار دست می‌زنند. زنان و دختران منفعل نیز یا قادر به تغییر شرایط موجود به نفع خود نیستند و یا در برابر مشکلات تاب نیاورده و خود را محکوم به تحمل تلخی‌ها و ستم‌های وارده می‌دانند. در برخی از فیلم‌ها هم هر دو گروه زنان حضور دارند. مثلا در فیلم لاک قرمز، مادر پس از مدتی که از تلاش و مبارزه با شرایط بازمی‌ماند، در مسیر افول و نابودی راهی تیمارستان می‌شود اما دخترش تا آخرین لحظات دست از تقلا و کوشش برای بقا و تغییر شرایط برنمی‌دارد. 39٪ زنان در این 25 فیلم، فعالانه سعی وافر دارند که بر مشکلات فائق آیند و 61٪ قادر نیستند و منفعلانه رفتار می‌کنند.
حضور فعال حضور منفعل دلبری وارونگی امکان مینا من نیمه‌شب اتفاق افتاد آخرین بار کی سحر را دیدی؟ لاک قرمز هفت ماهگی کفشهایم کو برادرم خسرو بادیگارد نفس مالاریا نیمه‌شب اتفاق افتاد آخرین بار کی سحر را دیدی؟ لاک قرمز دختر گیتا هفت ماهگی نقطه کور بارکد سیانور خماری جشن تولد پل خواب برادرم خسرو بادیگارد اژدها وارد می‌شود
نمودار زنان حاضر و غایب در فیلم‌های جشنواره فجر 1394

 

ایفای نقش زنان زنان یا دارای نقش های اصلی آثار هستند و به عنوان قهرمان داستان به حساب می‌آیند و یا دارای نقش‌های مکملند. با توجه به آمار، بیشترین حجم نقش اول فیلم‌ها (59٪) به زنان اختصاص دارد و در 41٪ نیز نقش‌های مکمل را عهده‌دارند.
زنان دارای نقش اول زنان دارای نقش مکمل دلبری وارونگی لاک قرمز گیتا دختر نفس آخرین بار کی سحر را دیدی؟ هفت ماهگی امکان مینا من مالاریا نیمه‌شب اتفاق افتاد نقطه کور جشن تولد پل خواب اژدها وارد می‌شود بادیگارد برادرم خسرو بارکد سیانور خماری کفشهایم کو

نمودار زنان حاضر و غایب در فیلم‌های جشنواره فجر 1394


نسبت زنان با مردان و مشکلات آنها نگاه منفی و بدبینانه مردان به زنان در فیلم‌ها، از فراوانی بسیاری (41٪) برخوردار است. این نگاه در بیشتر موارد با پیش‌فرض‌های جنسیتی شکل می‌گیرد. در اندیشه مردان فیلم‌ها، گاهی جامعه و سایرین مقصرند، مثل فیلم دختر یا کفشهایم کو؟ که مردان خود را موظف به مراقب از زنان و دختران می‌دانند و گاهی همانند فیلم‌های هفت ماهگی، من، مالاریا، نقطه کور و ... خود زنان مقصر اصلی به حساب ‌می‌آیند. در این بستر، نخستین عنصری که در رفتار مردان نسبت به زنان نمایان می‌شود، خشونت علیه زنان است (80٪). خشونت آشکار علیه زنان را در این فیلم‌ها می‌توان مشاهده کرد: دختر، هفت‌ماهگی، امکان مینا، مالاریا، نقطه کور، آخرین بار کی سحر را دیدی؟ و لاک قرمز.

بدبینی نسبت به زنان سایر مشکلات زنان دختر آخرین بار کی سحر را دیدی؟ هفت ماهگی امکان مینا من مالاریا نیمه‌شب اتفاق افتاد نقطه کور کفشهایم کو؟
دلبری (همسر جانباز جنگ) نفس (دختران، فقر و کودکی) وارونگی (تنهایی زنی در میان جمع) لاک قرمز (زن و دختر، فقر و اعتیاد) گیتا (مادری و محرومیت از فرزند) جشن تولد (زنان و جنگ‌زدگی) پل خواب (کینه و انتقام از زنان) اژدها وارد می‌شود (عشق پنهان به زن) بادیگارد (همسر شهید و رزمنده) برادرم خسرو (مشکلات روحی زن) بارکد (دختران بازیچه دست مردان) سیانور (دختران انقلابی) خماری (مادر و فرزند معتاد)
نمودار زنان حاضر و غایب در فیلم‌های جشنواره فجر 1394

  در مجموع، می‌توان حضور زنان در سینمای سال آینده را پررنگ‌تر از حضور مردان دانست. این حضور هم فعالانه است و هم منفعلانه. اما فراوانی زنان منفعل و پذیرنده‌ی شرایط موجود بیشتر است. رد و اثر زنانِ خوشبخت و یا دارای احساس رضایت و شادمانی در این سینما گم شده و کمتر قابل ردیابی و مشاهده است.
شهرام زعفرانلو - پژوهشگر فرهنگ و هنر و مدرس - [email protected]    


کلید واژه ها: زنان - جشنواره‌های سینمایی - سینمای ایران - جشنواره فیلم فجر -




دوشنبه 3 اسفند 1394 - 23:19:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن