محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1825993518
رحیمپور ازغدی در نشست بازخوانی «منشور روحانیت»: روحانی اصیل با سرمایهداری سازگاری ندارد/ سوء استفاده علما از علما!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رحیمپور ازغدی در نشست بازخوانی «منشور روحانیت»:
روحانی اصیل با سرمایهداری سازگاری ندارد/ سوء استفاده علما از علما!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: منشور روحانیت به نوعی آخرین جمع بندی امام خمینی(ره) در بررسی فرصتها و تهدیدها نسبت به حوزهها است؛ امام به این نکته توجه میدهند در طول تاریخ افرادی که مقابل انبیاء ایستادند ملحد و بیدین نبودند!
به گزارش خبرگزاری فارس، امامخمینی(ره) در سوم اسفند 1367 خطاب به روحانیون سراسر کشور و مراجع عظام تقلید، مدرسین، طلاب حوزههای علمیه و ائمه محترم جمعه و جماعات پیام مهمی را صادر و ابلاغ کردن که به «منشور روحانیت» شهرت یافت. در سالروز صدور این پیام تاریخی، نشست بازخوانی «منشور روحانیت» با سخنرانی حسن رحیمپور ازغدی در دانشگاه تهران برگزار شد. رحیمپور ازغدی در ابتدای این نشست گفت: منشور روحانیت امام(ره) شاید آخرین متن مکتوب ایشان و مفصلترین آن قبل از رحلتشان است. ایشان به فاصله دو ماه و اندی بعد از آن از میان ما رفتند. از جهتی میتوان گفت آن را جمع بندی امام(ره) درباره حوزه و روحانیت دانست که در آن نقاط مثبت و منفی حوزهها را بر میشمرد. منشور روحانیت به نوعی آخرین جمع بندی امام(ره) در بررسی فرصتها و تهدیدها نسبت به روحانیت و حوزهها است؛ اینکه مراقب باشید به صرف اینکه هرکسی لباس روحانیت به تن داشت یا از مذهب و دین سخن گفت برای سالم و درست بودنش ملاک نیست. امام(ره) به این نکته توجه میدهند که در طول تاریخ افرادی که مقابل انبیاء ایستادند ملحد و بیدین نبودند بلکه از علمای دین علیه علمای دین بهره بردند. متحجران و جمودگرایان میگویند این دینی که این پیامبر آورده میخواهد دین قبلی و اصول و مقدساتتان را از بین ببرد. همانهایی که الان هم در حوزهها حضور دارند و امام(ره) از آنها با عنوان ولایتیهای بیدین نام برده است. وی افزود: این جریان مهمترین مانع برای رشد شیعه و مکتب اهل بیت(ع) هستند. آنها میگویند خداوند وعده داده که از قرآنش محافظت میکند «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» یعنی خداوند خودش نمیگذارد که قرآن سرنوشت انجیل و تورات را پیدا کند. اما باید گفت خداوند حافظ قرآن است اما ضمانت نمی دهد که جامعه را قرآنی کند زیرا این کار به تلاش و ایمان راسخ و تقوای افراد بستگی دارد که چقدر مجاهده کنند. در حوزهها دعوا بر سر دو نوع تفسیر از توحید است. اینکه یکی میگوید ما زیارت خودمان را میکنیم شما هم حکومت خودتان را بکنید اما امام(ره) میفرمایند روحانیای که خون ندهد و ایثار نکند و با شاه و آمریکا و صهیونیست از سر مبارزه در نیاید روحانی نیست، بلکه دکانی برای کسب شهرت و معروفیت و قدرت و احترام گشوده است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امام(ره) میفرماید حتی خود دروس حوزه بهانه است و هدف فقط خداست و روحانیونی که در جنگ درس و کلاس را رها کردند و به جبههها رفتند اینها اسلام ناب و تشیع را حفظ کردند. کم کم در قبل از انقلاب داشت حوزهها مسیر قرون وسطا را پیدا میکرد اما انقلاب اسلامی و امام(ره) مانع این جریان شدند. خداپرستی و توحید برای گروه اول یک مارک و برچسبی برای دکان باز کردنشان است اما روحانیون اصیل با حفظ ارزشهای اسلام ناب محمدی از مال و جان خود گذشتند تا سیر و سلوک عرفانی و اسلام ناب محمدی(ص) را جریان ببخشند. روحانیای که مدافع فقرا و محرومین باشد و با سرمایهداری سر ناسازگاری داشته باشد، آن روحانی واقعی است اما روحانیانی که با سرمایهداری سر سازگاری داشته باشد و بگوید ما کاری با قدرتهای بزرگ دنیا نداریم اصلاً روحانی نیست
رحیمپور ازغدی ادامه داد: غیر از امام(ره) هیچ کس جرأت زدن این حرفها را نداشت و ندارد من هم امروز تعجب کردم که این دانشگاه این موضوع را موضوع جلسه خود قرار داده است. امام(ره) میفرماید: انقلاب امانتی بر دوش ماست. درود برحاملان وحی؛ کسانی که چوب دین را خوردند و نه نان دین را. بچه مذهبی واقعی کسانی هستند که ایثار می کنند نه اینکه از هر خطری فرار کنند. آنهایی که آماده شهادتاند. روحانیای که مدافع فقرا و محرومین باشد و با سرمایهداری سر ناسازگاری داشته باشد، آن روحانی واقعی است اما روحانیانی که با سرمایهداری سر سازگاری داشته باشد و بگوید ما کاری با قدرتهای بزرگ دنیا نداریم و تا قبل از حکومت جهانی امام زمان(عج) هیچ حکومتی که وعده عدالت چند درصدی بدهد نباید تشکیل شود، اصلا روحانی نیستند. روحانی واقعی هرگز دستش در کاسه و سر سفره سرمایهداران نیست. بلکه به خون سرمایهداری تشنه است. وی افزود: با توجه به نقشی که روحانیت در جامعه دارد، حتما استعمار افراد نفوذی در حوزهها پرورش داده است که این تفکر را که دین جدا از سیاست است و یا اینکه ما با قدرتهای جهانی کاری نداریم، را ترویج کنند. روحانیت مقدس نما و متحجر و بی سواد در حوزهها کم نبودند و آنها روحانیت اصیل را بی سواد و متحجر و اهل جمود معرفی میکردند. روحانیون احمقتر، با تقواتر تلقی میشدند و روحانیتی که انقلابی است را بیسواد و متحجر معرفی میکردند. رحیمپور ازغدی بیان کرد: حضرت امام(ره) در جایی در این منشور مینویسند: خون دلی که پدر پیرتان از این دسته روحانیت متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است. واقعاً روحانیت اصیل در دوران مبارزه در تنهایی و اسارت، خون میگریست. امام میگوید: طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروج اسلام آمریکاییاند و دشمن رسولالله. آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود که چگونه آمریکا و نوکرش پهلوی می خواستند ریشه دیانت و اسلام را برکنند و عدهای روحانی مقدس نمای ناآگاه یا بازی خورده و عدهای وابسته که چهرهشان بعد از پیروزی روشن شد، مسیر این خیانت بزرگ را هموار مینمودند. آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است. انقلاب اسلامی نقش حوزهها و علما را در جهان برجسته کرد تا جایی که اکنون دهها مرکز اسلام شناسی، شیعه شناسی و ایران شناسی و ولایت شناسی در مؤسسات غربی فعالیت میکنند. زنجیرهای که به هم پیوست و انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورد
در بخش دیگری از این نشست، آیتالله اعرافی گفت: انقلاب اسلامی نقش حوزهها و علما را در جهان برجسته کرد تا جایی که اکنون دهها مرکز اسلام شناسی، شیعه شناسی و ایران شناسی و ولایت شناسی در مؤسسات غربی فعالیت میکنند. زنجیرهای که به هم پیوست و انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورد. بنابراین انقلاب اسلامی حساسیت زیادی را در جامعه جهانی به وجود آورده است. نگاه به این بوق و کرنای دشمنان نکنید که از انقلاب بدگویی میکنند. بنده مطلع هستم که از سراسر جهان طلابی در شعبههای مختلف جامعةالمصطفی به تدریس علوم دینی و مذهبی و شیعی مشغول هستند. وی نقش حوزهها را از بدو تأسیسشان در جهان بررسی کرد و اظهار داشت: در قرون اول و دوم سه حوزه بغداد، ری و قم قدیم سه ضلع اقتدار حوزهها را درست میکردند. این سه قطب حلقههای تأثیر گذار برای پای گیری حوزههای علمیه بودند. سه ضلعی که هرکدام ویژگی خاصی داشتند. اگر کسی این سه ضلع را از تاریخ روحانیت کمرنگ در نظر بگیرد چند مرتبه و درجه از علوم و معارف اسلامی کاهش و افت پیدا میکند. بلافاصله بعد از تضعیف این سه ضلع، حوزه حله و نجف شکل میگیرد. در قرون 5 و 6 این حوزهها شکل میگیرند و در قرون 9 و 10 قطبهای جدیدی در حوزه ایجاد میشود که یکی از آنها حوزه جبل عامل است. جریان شیعی از این قطب به اصفهان و شیراز و بعد به صفویه میرسد. اعرافی تصریح کرد: سال 1300 شمسی که حوزه قم به وجود آمد، مقارن با ظهور رضا شاه بود که مأموریت براندازی روحانیت و حوزهها را داشت اما با تلاش و مبارزه امام(ره) این توطئه خنثی شد. حوزه علمیه قم به مانند دانشگاه تهران یک پیوست تاریخی دارد و شاهد گسست زیر ساختی معرفتی تاریخی در آن نیستیم. البته یک موج اخباری گری و ضد عقل در حوزه علمیه قم شروع شد که اگر غالب میشد دستخوش فروپاشی واقعی روحانیت میشدیم. موجی که به نوعی اخباری گری و به سمت جمود و تحجر پیش رفتن بود که از درون خود حوزه روحانیت را از بین میبرد. اما امام(ره) و حوزویان آن را از درون معالجه کردند و حوزهها به نوعی خود بازسازی درونی دارند. نهاد حوزه همواره این ظرفیت را داشته که خود را بازسازی کند. روح انقلابی و تحول خواهی حوزه موجب انقلاب و نهضت سازی شد. نهاد حوزه همواره این ظرفیت را داشته که خود را بازسازی کند. روح انقلابی و تحول خواهی حوزه موجب انقلاب و نهضت سازی شد
وی افزود: تفسیری که از اندیشه امام است این است که انقلاب یک بعد تمدنسازی و قابلیت تئوریک و نظریهپردازی دارد که میتواند همپای نیاز زمان رشد و حرکت کند. لذا انقلاب اسلامی مقوله ای از جنس تمدنی است. حوزه برای این اندیشه تمدن سازی اقدام کرد و انقلاب اسلامی داعیه تمدن سازی دارد. منشور روحانیت امام(ره) در تراز تمدن سازی است. یک نظریه اجتهادی تمدنی ساز که به حوزهها بسنده نمی کند بلکه دانشگاهها را هم در بر میگیرد. حوزه و دانشگاه برای این جریان تمدن سازی نیاز به یک خیزش معرفتی جدید دارند. امروز انقلاب اسلامی و گفتمان آن در دنیا خریدار دارد. باید با این نگاه کلان و انقلابی و عقلانی و اجتهادی حضرت امام(ره) مدلها و الگوهای سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی را بازسازی کنیم. زیر پوست فرهنگ و تمدن بشر یک تشنگی برای رسیدن به معنویت و توحید و خداپرستی وجود دارد که انقلاب اسلامی میتواند با رفع آسیبهایش و تقویت نقاط قوتش این جریان معطوف به تمدنسازی را ایجاد کند و در این راه قدمهای مؤثری بردارد.
94/12/03 - 13:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
فردا در دانشکده رسانه فارس برگزار میشود نشست تخصصی «رسانه اسلامی؛ خبرنگار مسلمان» با حضور رحیمپور
فردا در دانشکده رسانه فارس برگزار میشودنشست تخصصی رسانه اسلامی خبرنگار مسلمان با حضور رحیمپور ازغدیفردا دوشنبه سوم اسفند از ساعت ۱۰ ۳۰ صبح نشست تخصصی رسانه اسلامی خبرنگار مسلمان با حضور حسن رحیمپور ازغدی در سالن کوثر دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار میشود به گزارش خبپنجمین روز سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی/۱۳ حضور رحیمپور ازغدی در ششمین روز نمایشگاه/ برنامه
پنجمین روز سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی ۱۳حضور رحیمپور ازغدی در ششمین روز نمایشگاه برنامه نشستهای فردا اعلام شدبرنامه نشستهای ششمین روز سومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی اعلام شد به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس برنامه نشست&zwnراهکار مقابله با نفوذ تکیه بر روحانیت و تفکر اصیل اسلامی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرانی های رهبر معظم انقلاب در مورد مقوله نفوذ و دخالت در کشور دارای اهمیت بسیاری است گفت قطعا راهکار مقابله با این مسئله تکیه بر محور روحانیت مراجع و تفکر اصیل اسلامی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورا«اکبر عبدی» در سوگ پدر نشست
اکبر عبدی در سوگ پدر نشستاکبر عبدی هنرمند پیشکسوت کشورمان در سوگ پدر خود نشست به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس اکبر عبدی امروز -دوشنبه ۲۶ بهمن ماه- پدر خود را از دست داد اکبر عبدی که به علت ابتلا به بیماری قند مدتی در بیمارستان بستری بود پس از بهبود حالش در سوگروحانی اصیل باسرمایه داری سازگاری ندارد - ظرفیت حوزه در بازسازی خود
پایگاه خبری تحلیلی قم پرس رحیم پور ازغدی درنشست بازخوانی منشور روحانیت امام ره گفت روحانی واقعی هرگز دستش در کاسه و سر سفره سرمایه داران نیست روحانی واقعی روحانی ای است که با سرمایه داری سر ناسازگاری داشته باشد به گزارش خبرنگار مهر نشست بازخوانی منشور روحانیت پیام امام خمیمنشور روحانیت، بازخوانی می شود
با حضور آیت الله اعرافی و رحیم پور ازغدی منشور روحانیت بازخوانی می شود شناسهٔ خبر 3562081 - یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست خون دل منشور روحانیت به منظور بازخوانی پیام امام خمینی ره به روحانیون و حوزه های علمیه با حضور حسن رحیم پور اآثار نقش روحانیت در دفاع مقدس جمعآوری میشود
یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس قم گفت یکی از مشخصات محتوایی مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس استان قم پرداختن به نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس است که در کشور تنها اختصاص به این استان دارد به گزارش خبرگزاری دانشجلاریجانی در جمع هیئات مذهبی استان قم: اقدامات خوب فرهنگی انگشتشمار بوده است/راهکار مقابله با نفوذ، تکیه بر رو
لاریجانی در جمع هیئات مذهبی استان قم اقدامات خوب فرهنگی انگشتشمار بوده است راهکار مقابله با نفوذ تکیه بر روحانیت و تفکر اصیل اسلامی استرئیس مجلس شورای اسلامی گفت تحکیم دین با جایگاه حوزه علمیه مراجع و علما گره خورده است البته نمیتوان برخی کارها و اقدامات خوب در امور فرهنگی رنشست «کتابخوان» به جمع هنرمندان پیشکسوت رفت
نشست کتابخوان به جمع هنرمندان پیشکسوت رفتسیصدو هفتادو هفتمین نشست کتابخوان با حضور معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد دیگر مسئولین و جمعی از علاقهمندان کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات پارک شهر برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس سیصدو هفتادو هفتمین نشست «کتاب&zwnگزارش فارس از نشست خبری جشنواره مدرسه عشق/2 شورجه: دادن جایزه به فیلم مریض «ابد و یک روز» اشتباه بود
گزارش فارس از نشست خبری جشنواره مدرسه عشق 2شورجه دادن جایزه به فیلم مریض ابد و یک روز اشتباه بودجمال شورجه در نشست خبری جشنواره مدرسه عشق گفت متاسفانه به فیلم مریض و بیمار ابد و یک روز 9 سیمرغ دادند که این یک جریان را در سینمای ما ایجاد میکند که در سالهای بعد در داخل و خارج ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها