واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس آنلاین: یک پژوهشگر مهدوی گفت: مفسر و مبین واقعی قرآن در این عصر کسی نیست جز حضرت بقیه الله (عج) که خودشان به ما تعلیم دادند تا بگوییم: سلام بر تو اى تلاوت کننده کتاب خدا و تفسیر کننده آیات او.به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام عباس رمضان علیزاده، پژوهشگر مهدوی با اشاره به عبارتَ "السَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْرَءُ و َتُبَیِّنُ" سلام بر تو هنگامى که مى نشینى، سلام بر تو هنگامى که (فرامین حق را) مى خوانى و تفسیر مى کنى، گفت: در این سلام فعل و فاعل مشخص است ولی مفعول مشخص نیست، امام (عج) چه چیزی را می خواند و چه چیزی را تبیین و تفسیر می کند. وی با بیان اینکه در جایی که مفعول ذکر نشود، افاده عموم می دهد یعنی خوانده شده می شود و شمول داشته باشد، اظهار کرد: در اینجا بررسی می کنیم که امام زمان (عج) چه می خواند از شمول عبارت متوجه می شویم که ممکن است قرآن بخواند، دعا بخواند، کتب آسمانی انبیای گذشته را بخواند، مصحف حضرت فاطمه زهرا(س) را بخواند، کتاب جامعه امیرالمومنین(ع) را بخواند یا نامه اعمال بندگان را. حجت الاسلام رمضان علیزاده با اشاره به توضیحات هر کدام از این موارد تصریح کرد: می توانیم بگوییم امام زمان (عج) در هر حالی به قرآن خواندن مشغول است، در روایت داریم که امام رضا(ع) هر سه روزی یک بار قرآن را ختم می کردند و می فرمودند: «من می توانم زودتر از سه روز هم ختم کنم اما چون می خواهم تامل کنم در آیات سه روز طول می کشد.» این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: ائمه (ع) زیاد قرآن می خواندند همانطور هم امام زمان (عج) زیاد قرآن می خوانند، علامه بحرالعلوم یک شب وقتی وارد حرم امام علی(ع) می شود شروع می کند یک بیت شعر گفتن " چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن، به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن" بعد گفت دیدم امام زمان (عج) بالاسر جدشان امام علی(ع) نشسته اند و قرآن می خوانند و من تحت تاثیر صوت دلربای امام (عج) این بیت را گفتم. وی با اشاره به دعا خواندن امام زمان (عج) بیان کرد: دعا نیز می تواند از دعاهایی باشد که خودشان به شیعیان تعلیم دادند، مثل دعای "الهی عظم البلا"، دعای سلامتی امام "اللهم کن لولیک"، "اللهم الرزقنا توفیق الطاعه" یا دعای افتتاح. حجت الاسلام رمضان علیزاده با بیان اینکه شاید امام عصر (عج) کتاب های انبیای گذشته را می خوانند آن هم به لغات و زبان خودشان، افزود: روایت داریم که امام زمان (عج) وقتی ظهور کنند، قسمت هایی از تورات را از کوه شام و فلسطین استخراج می کنند و تورات را می خوانند و هزاران نفر از یهودیان مسلمان می شوند. این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه شاید امام زمان (عج) در حال خواندن مصحف فاطمه زهرا(س) باشند، گفت: این مصحف از ودایع امامت است و بعد از رحلت پیامبر (ص) جبرئیل نازل می شود و برای تسلی دل حضرت زهرا (س) در فراق پیامبر (ص) مطالبی را به حضرت (س) می گوید که امام علی(ع) به ایشان می فرمودند: آن مطالب را دوباره تکرار کن تا من بنویسم. وی با بیان اینکه ممکن است امام زمان (عج) نامه اعمال بندگان را بخوانند، تصریح کرد: در روایت آمده که اعمال بندگان هفته ای دو بار دوشنبه و پنجشنبه خدمت امام (عج) می رسد و یا هر روز عرضه می شود حتی در بعضی از مواقع می فرمایند؛ نامه عمل این شیعه مرا کنار بگذارید اینها را نمی خوانیم برای اینکه بینشان قهر است. حجت الاسلام رمضان علیزاده با اشاره به ضرورت تبیین و تفسیر اظهار کرد: از آنجایی که قرآن ظاهر و باطنی دارد و دارای آیات محکم و متشابه است پس هر کسی نمی تواند معنای واقعی قرآن را بفهمد بلکه سهم همه جانبه آن را کسانی دارند که دارای علم خدادادی و لدنی باشند که در آیه 7 سوره مبارکه آل عمران تصریح به این معنا شده است؛ تاویل آن (آیه های متشابه) را هیچ کس نمی داند مگر خدا و استواران در دانش، همچنین در آیه 49 سوره مبارکه عنکبوت نیز تصریح شده است که آنها آیه های روشن در سینه های برخورداران از دانش خدادادی هستند. این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه مفسر واقعی قرآن رسول الله (ص) و آل الله (ع) یعنی اهل بیت (ع) هستند، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 44 سوره نحل خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: «ما نازل کردیم بر تو ذکر را تا تو برای مردم تبیین کنی»، همچنین خدای متعال در آیه 64 سوره مبارکه نحل می فرماید: «ما کتاب قرآن را بر تو نازل نکردیم مگر اینکه آن را برای مردم تفسیر و تبیین کنی»، از این دو آیه در می یابیم که مفسر و مبین واقعی قرآن خود پیامبر (ص) است. وی ادامه داد: همه می دانیم عمر رسول الله (ص) محدود بود و در طول 23 سال نزول قرآن پیامبر (ص) در زمان ها و مکان های مختلف به تبیین و تفسیر قرآن می پرداختند، بعد از پیامبر (ص) این وظیفه به اهل بیت پیامبر (ٌ) که آل الله هستند واگذار شد یعنی بعد از پیامبر (ص) تفسیر قرآن به عهده امامان معصوم (ع) بود که در طول 250 سال این کار را انجام دادند. حجت الاسلام رمضان علیزاده با اشاره به آل الله که دسته دوم مفسرین قرآن هستند، افزود: در سوره مبارکه واقعه می خوانیم: «مسح نمی کنند قرآن را مگر کسانی که پاک و مطهرند» یک زمانی مسح ظاهری قرآن است که وضو می خواهد یک وقت هم مسح باطنی است که درک باطن و حقیقت قرآن را می طلبد همانطور که طبق آیه تطهیر در آیه 35 سوره مبارکه احزاب مطهرون همان آل محمد (ص) هستند. این پژوهشگر مهدوی گفت: امام باقر(ع) در روایتی فرمودند: «بر مردم است که قرآن را آنچنان که نازل شده است قرائت کنند و بخوانند و وقتی محتاج و نیازمند تفسیر قرآن شدند بیایند به محضر ما و تفسیر قرآن را از ما بگیرند.» وی ابراز کرد: امام زمان (عج) نیز وقتی ظهور کنند مسلمانان در خیمه ها قرآن را قرائت می کنند و حضرت حجت (عج) قرآن را به معنای واقعی تفسیر می کنند و در روایت دارد که عده ای از مسلمان نماها تفسیر امام (عج) را قبول نمی کنند و مقابل ایشان می ایستند و مبارزه می کنند. حجت الاسلام رمضان علیزاده ادامه داد: پیامبر (ص) این مطلب را در زمان خودشان پیشگویی کردند و فرمودند: «همانطور که من برای تنزیل قرآن با دشمنان مقابله کردم تا قرآن را به جامعه برسانم مهدی ما با تاویل و تفسیر قرآن با دشمنان می جنگد و دشمنانش عده ای از مسلمان نمایانی هستند که معنای واقعی قرآن را نمی دانند و تفاسیر مختلفی دارند.» این پژوهشگر مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، مفسر واقعی و مبین واقعی در این عصر کسی نیست جز بقیه الله الاعظم (عج) که خودشان هم به ما تعلیم دادند که بگوییم "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا تالِىَ کِتابِ اللَّهِ وَتَرْجُمانَهُ" سلام بر تو اى تلاوت کننده کتاب خدا و تفسیر کننده آیات او. شبستان انتهای خبر/
دوشنبه ، ۳اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]