واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
« هنگامی که برای شرکت در نمایشگاههای خارج از کشور اقدام میکنیم و محصولاتمان را میفروشیم، موقع برگشت پولهای ما را بلوکه میکنند. آیا در کشور ما هم از تولیدکنندگان چنین حمایتهایی میشود؟» به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، فیروز عظیمی، تولیدکننده گلیم از کرمانشاه در نخستین نشست تولیدکنندگان برتر صنایعدستی کشور درباره مشکلاتش در این حوزه بیان کرد: زمانی که مشکل ساختاری داریم، چطور میتوانیم به بحث اصلی در چنین نشستی بپردازیم؟ ما هنوز مشکل صدور مجوز داریم و در کرمانشاه کارگاههای گلیم را پلمب میکنند و اتاق اصناف میگوید طبق ماده 91 صنایعدستی حق صدور مجوز ندارد. این تولیدکننده ادامه داد: مشکل ما در صنایعدستی ساختاری است. وقتی هنوز صنایعدستی بین دولتمردان هیچ جایگاهی ندارد، چطور منِ تولیدکننده میتوانم دلگرم تولید باشم؟ عظیمی بیان کرد: هنگامی که نماینده یونیدو از کارگاه من دیدن کرد، از اینکه قانون حفظ و احیا را رعایت میکنیم، بسیار خرسند بود؛ در حالیکه در کرمانشاه این موضوع به تمسخر گرفته شد. از طرفی، مشتریانی که تقاضای خرید از کارگاه ما را دارند، با ممانعت یکی از مسئولان مواجه میشوند، زیرا آن مسئول قول تهیه گلی با قیمت ارزانتر را میدهد. او افزود: اگر قرار است انجمنی تشکیل شود، اجازه دهید تولیدکنندگان آن را انجام دهند. به نظر من مشکلات اساسی در حوزه تولید صنایعدستی مشکلات ساختاری و مظلوم بودن صنایعدستی است که باید رفع رشود. * شهر خلاق چه فایدهای برای هنرمندان ایران داشت؟ غلامعلی فیضالهی، تولیدکننده مینا از استان اصفهان سخنران بعدی نخستین نشست تولیدکنندگان صنایعدستی بود که بیان کرد: بهتر است به دنبال واقعیتها برویم. دولت فعلی و قبلی تزی دارد که میگوید تولیدکننده خودش باید همه کارهایش را انجام دهد، در حالیکه در کشورهای دیگر این چنین نیست و از تولیدکنندگانشان حمایت میکنند. این تولیدکننده اضافه کرد: هنگامی که برای شرکت در نمایشگاههای خارج از کشور اقدام میکنیم و محصولاتمان را میفروشیم، موقع برگشت پولهای ما را بلوکه میکنند. آیا در کشور ما هم از تولیدکنندگان چنین حمایتهایی میشود؟ قبل از انقلاب توریستها از ما خرید میکردند، اما بعد از انقلاب ما نمیتوانستیم به این شیوه ادامه دهیم و باید صادرات را رونق میدادیم. صادراتی که باید با توجه به نیازهای خارجیها صورت میگرفت. آیا بعد از شرکت در این همه نمایشگاههای خارجی، پژوهشکدهای در کشور تشکیل شد تا بررسی کند چه محصولاتی مورد پسند کشورهای خارجی است که تولیدکننده تمرکزش را روی آن بگذارد؟ این تولیدکننده گفت: کشورهای متفاوت از محصولات مختلف ایران استقبال میکنند. برای مثال در نمایشگاهی که در کشور الجزایر شرکت کردم، خط نستعلیق مورد استقبال قرار گرفت. زمانی که قبل از انقلاب سفری به آلمان داشتم، با توجه به تفکراتم فکر میکردم همچنان هم آلمانیها از صنایع دستی ریز که به رنگ آبی هستند خوششان میآید. به همین دلیل تنها از این محصولات برای فروش به کشور آلمان بردم. اما متوجه شدم تفکرات مردم این کشور عوض شده است. ما نیز نیاز داریم تنوع محصولات صنایع دستی کشورمان را عوض کنیم. او ادامه داد: چرا ما در دانشگاههایمان به روی کاربردی کردن صنایعدستی توجه نمیکنیم؟ در کشور چین مواد اولیه در اختیار هنرمند قرار میگیرد و همان محصول با قیمت حتی پایینتر به فروش میرسد، برای آنکه جلوی ناهنجاریها و اعتیاد گرفته شود و اشتغالزایی نخوابد. اما هنگامی که تولیدکنندهی ما در کشور قصد تولید دارد، هر کدام از ارگانها از جمله شهرداری و بیمه برایش مشکل به وجود میآورند. فیضالهی اضافه کرد: چرا هنگامی که میخواهیم صنایعدستی را هدیه دهیم، از محصولات بیکیفیت استفاده میکنیم؟ این موضوع موجب میشود سطح صنایعدستی پایین بیاید. امروز تولید و فروش هنر است و ما باید در کنار صادر کنندگان باشیم. این تولید کننده افزود: من سالهای سال در جلسات این چنینی سازمان حضور داشتم اما هیچ کدام از آنها به نتیجه نرسیدهاند. اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی انتخاب شد. اما این موضوع چه فایدهای برای هنرمندان داشت؟ مردم حتی مهر اصالت را هم نمیشناسند بهتر است کمی از این نام و نشانها فاصله بگیریم و استانداردها را جایگزین آن کنیم زیرا همه دنیا استانداردها را میشناسند. یکی دیگر از تولید کنندگان صنایع دستی در سیستان و بلوچستان نیز درباره مشکلات این حوزه بیان کرد: هر کاری که انجام میدهیم میگویند باید مجوز فنی و حرفهای داشته باشید. مگر صنایع دستی ارزش خودش را ندارد که ما را سراغ مجوز ارگانهای دیگر میفرستند؟ بهتر است این جلسات در هر استانی برگزار شود تا مسئولان از نزدیک در جریان مشکلات هنرمندان قرار بگیرند. او ادامه داد: امور اصناف به ما تولیدکنندگان میگوید باید تبدیل به کارگاه شویم و گواهی از اصناف بگیریم. اگر ما این کار را انجام دهیم، صنایعدستی به زیر مجموعه بخش بازرگانی میرود و به آن مالیات تعلق میگیرد. متاسفانه سفال کلتورگان نه تنها در ایران جا نیفتاده، بلکه به دنیا نیز معرفی نشده است. تولیدکننده شیشه یکی دیگر از سخنرانان نخستین نشست تولیدکنندگان برتر صنایعدستی کشور بود که گفت: مجوزهایی که صنایعدستی میدهد براساس خروجی کارگاهها داده میشود و ساختار این کارگاهها بررسی نمیشود. در حالیکه در برخی از این کارگاهها بسیاری از کالاها با ساختار درستی تولید نمیشوند. یوسفی افزود: ما دو مشتری بزرگ از کشورهای خارجی داشتیم، اما یکی از تولیدکنندگان حاضر شد محصولاتی را که ما میخواستیم به آنها ارائه دهیم با یکپنجم قیمت در اختیارشان بگذارد. این موضوع سبب شد محصولات بیکیفیتی به این مشتریان ارائه شود در نتیجه اینکه این کشورهای خارجی دیگر هیچ وقت به سراغ ایران نمیآیند. به نظر من باید موضوع استاندارد کارگاهی مدنظر قرار گرفته شود. یکی دیگر از تولیدکنندگان ظروف نقره از تبریز درباره مشکلاتش در تولید گفت: هنگامی که مشتریان خارجی به ما سفارش میدهند و نوبت به تحویل سفارش میرسد. بانک مرکزی میگوید باید مجوز داشته باشی هنگامی که به بانک مرکزی تبریز مراجعه میکنیم میگوید این مجوز در تهران صادر میشود. من تولید کننده نمیتوانم برای تحویل سفارشم به کشورهای خارجی هربار به تهران سفر کنم این موضوع باعث میشود که ما مشتریان خارجی خود را از دست بدهیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]