تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820103581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسکن از رکود خارج نشود صنایع ساختمانی زمین گیر می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گزارش پانا از تاثیرات احتمالی کاهش نرخ سود بر بخش مسکن و خروج از رکود : مسکن از رکود خارج نشود صنایع ساختمانی زمین گیر می شوند صنعت ساختمان در دو سال اخیر به رکود کمرشکنی رسیده است؛ اقتصاد مسکن با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید دچار رکود شده و این رکود بر بازار صنایع ساختمانی هم تاثیر‌گذار شده و کارخانه‌های زیادی ورشکست شده‌اند برخی کارشناسان پیش بینی می کنند کاهش نرخ سود بانکی بتواند محرک ورود نقدینگی به بخش مسکن باشد و رکود دامنه دار سالهای اخیر را پایان دهد .
۱۳۹۴ يکشنبه ۲ اسفند ساعت 08:27

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا رکود بخش مسکن 100 صنعت را تحت تاثیر خود قرار داده است . ركود حاكم از سال ٩٣ بر صنایع ادامه یافته و تاكنون تشدید شده است و باید گفت وضع صنایع مرتبط با بخش ساختمان مساعد نیست و انبارها پر ازکالای دپو شده است .
این در حالی است که بسیاری از صنایع از جمله صنعت ساختمان با مشکلاتی از جمله كمبود شدید نقدینگی، مشكل فروش كالا و كمبود تولید هم مواجه هستند.
کاظمی رییس اتحادیه صنف مصالح ساختمانی درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که رکود مسکن و کاهش آمار پروانه های ساختمانی چه تاثیری بر صنعت ساختمان داشته است ، اظهار کرد: فعالیت صنفی ساختمانی ارتباط مستقیم با صدور پروانه های ساختمانی دارد و صنف مصالح ساختمانی به لحاظ مصارف مصالح به طور مستقیم درگیر است و به طور قطع کاهش آمار صدور پروانه های ساختمانی در صنعت ساختمان تاثیرات منفی به دنبال دارد . کاهش 36.2 درصدی صدور پروانه های ساختمانی در سه ماه ابتدایی امسال
کاظمی عنوان کرد: بنا به اعلام بانک مرکزی در سال 94 آمارهای منتشرشده نشان می دهد در سه ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل در شهر تهران 36.2 صدور پروانه های ساختمانی کاهش داشته است و میانگین متوسط آن در سطح کشور 17.8 درصد کاهش داشته است .
وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که درسه ماهه ابتدایی سال 93 نیز نسبت به سه ماهه ابتدایی 92 آمار صدور پروانه های ساختمانی با کاهش همراه بوده است و این شرایط در سال قبل نیز وجود داشته به گونه ای که درسال 92 نسبت به 91 در شهرهای بزرگ 36.1 درصد و سایر مناطق شهری 26.2 درصد میزان صدور پروانه ها کاهش داشته که میزان تاثیر گذاری آن بر صنعت ساختمان نسبت به سال 92 32.1 درصد کاهش داشته است .
رئیس اتحادیه صنف مصالح ساختمانی عنوان کرد: درسال 91 نسبت به سال 90 در شهرتهران 7.3 درصد کاهش صدور مجوز ساختمان وجود داشته و درسال 93 و 94 شدت کاهش صدور افزایش یافته که ناشی از عدم از کارآیی واحدهای صنفی است . کاظمی با اشاره به واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت چینی و ترکیه ای با تعرفه های گمرکی پایین و فروش با شرایط اعتباری آسان در بازار ایران تصریح کرد: در سایر کشورها سود بانکی برای بخش صنعت حدود یک تا چهار درصد است و از طرف دولت های متبوع آنها حدود 20 درصد جوایز صادراتی به تولید کنندگان بخش ساختمان پرداخت می شود و در این شرایط توان رقابت در بازار داخل و همچنین در عرصه صادرات صنعتی از تولیدکنندگان ایرانی گرفته شده است. وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود معاملات مسکن دریکی دو ماه اخیر با رونق همراه شده است ، بیان کرد: به نظرنمی رسد با روش شدن موضوع برجام که خود موفقیتی در عرصه بین المللی است در تصمیم گیری متقاضیان مسکن تاثیری داشته است و کسانی که تقاضایی داشته اند و در حال حاضر به نظر نمی رسد که بخش مسکن با کمبودعرضه همراه باشد .
کاظمی خاطرنشان کرد: به تدریج تقاضای متقاضیان به بازار مسکن وارد می شود اما به نظر نمی رسد که تاثیر منفی بر قیمت مسکن داشته باشد .
کاهش نرخ سود بانکی می تواند موجب رونق بخشی به بخش مسکن شود
وی در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند موجب هدایت نقدینگی به بازار مسکن شود ،تاثیر آن بر صنف مصالح ساختمانی چه خواهد بود ،اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی می تواند موجب رونق بخشی به بخش مسکن شود که به دنبال آن صنعت ساختمان نیز از این رونق تاثیرات مثبت خواهد گرفت و اگر این اتفاق مهم در بخش مسکن ایجاد شود سود عادلانه ای به دست اندرکاران این بخش خواهد رسید .
کاظمی در پاسخ به این پرسش که درهفته های گذشته هیات های مختلف تجاری وارد کشور شده اند ایا این سرمایه گذاران در بخش مسکن نیز متقاضی بوده اند ،گفت : تا کنون مذاکراتی در این زمینه با صنف مصالح ساختمانی انجام نشده است .
بخش مسکن با صدها کسب و کار کوچک و بزرگ از ذوب آهن و سیمان گرفته تا تولید کلید و پریز و شیشه و شیرآلات و ... در ارتباط است و چنانچه بخش مسکن وارد رکود شود نه فقط هزاران کارگر روزمزد این بخش بیکار می‏شوند، بلکه هزاران کارخانه تأمین کننده این بخش نیز دچار مشکل فروش می‏شوند. اتفاق ناگواری که هم‏اکنون در اقتصاد ایران در حال وقوع است.
گزارش /ناهید شمشیری













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن