تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804363722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست تبیین طرح ملی افق مطرح شد حیات طرح ملی «افق» در گرو حمایت مردمی است/ جایگاه ایران در چاپ قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست تبیین طرح ملی افق مطرح شد
حیات طرح ملی «افق» در گرو حمایت مردمی است/ جایگاه ایران در چاپ قرآن
در نشست تبیین طرح ملی افق به جایگاه کشورمان در عرصه چاپ قرآن کریم و اهمیت اهدای فهم کلام وحی اشاره شد.

خبرگزاری فارس: حیات طرح ملی «افق» در گرو حمایت مردمی است/ جایگاه ایران در چاپ قرآن



به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نشست تبیین طرح ملی افق شب گذشته 30 بهمن ماه با حضور لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام حمیدمحمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از مدیران، مسئولان و فعالان قرآنی در هتل انقلاب تهران برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمدرضا خرمیان قاری بین‌المللی قرآن کریم به تلاوتی از کلام‌الله پرداخت. سپس سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد.  

  در ادامه این مراسم کلیپی از طرح ملی افق پخش شد که در آن محمدرضا پورمعین طراح این طرح با اشاره به چگونگی شکل‌گیری آن به تبیین فعالیت‌های لازم برای اجرایی شدن آن پرداخت. محمدرضا حشمتی نیز به اهمیت این طرح و لزوم دسترسی آسان به قرآن کریم اشاره کرد. هنوز نتوانستیم تمامی مردم را با امور قرآنی همراه کنیم سپس محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به نقش حضور مردم در فعالیت‌های قرآنی،‌گفت: بسیاری از فعالیت‌های قرآنی ویژه مخاطبان خاصی است و ما نتوانسته‌ایم هنوز تمامی اقشار جامعه را با این برنامه‌ها همراه سازیم در حالی که همه مردم به امور قرآنی علاقه‌مند هستند.  

  وی با بیان اینکه طرح ملی افق با هدف توسعه مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های قرآنی کلید می‌خورد، افزود: امروز این طرح با هدف توسعه فعالیت‌های قرآنی و لزوم همراهی مردم با این امور آغاز می‌شود. در ادامه از پوستر و لوگوی طرح ملی افق رونمایی شد این طرح به معنای اهدای قرآن برای توسعه فرهنگ قرآنی است که توسط محمدرضا پورمعین طراحی شده است. در آمریکا سالانه 20 میلیون انجیل فروخته و اهدا می‌شود در ادامه این مراسم محمدرضا پور معین با بیان اینکه در دنیای امروز همه پیروان و ادیان به نشر و اهدای کتاب‌های مقدس خود توجه دارند، اظهار داشت: نظریه‌ای در دنیا حاکم است که آینده از آن صاحبان آن نیست بلکه آینده از آن سازندگان آن است. وی با اشاره به کارزار کتاب‌های مقدس خاطر نشان کرد: 32 درصد مردم جهان مسیحی هستند یعنی 2.5 میلیارد نفر مسیحی داریم بر اساس گزارش موسسه برنت تا نیمه اول سال 2013 میلادی بیش از 6 میلیارد انجیل چاپ شده است که سالانه 200 میلیون جلد اهدا می‌شود. در آمریکا سالانه 20 میلیون انجیل فروخته و اهدا می‌شود. پورمعین با بیان اینکه مسیحیت با شعار انجیل در جهان باید در دسترس همه باشد، به چاپ و نشر کتاب مقدس خود اهتمام ویژه‌ای دارد، افزود: هدف آنها گرایش یک و نیم میلیارد کمونیسم و یک میلیارد هندو به مسیحیت است. این در حالی است که ما مدعی چاپ قرآن هستیم اما تا کنون قرآن قطعی با خط درشت برای بزرگسالان چاپ نکرده‌ایم اما از کتاب انجیل با تمامی خط‌ها برای تمامی سنین تهیه و توزیع شده است.  

عربستان و مالزی بر روی سکوی اول و دوم چاپ قرآن وی با اشاره به اینکه 23 درصد مردم جهان یعنی بیش از یک و نیم میلیارد نفر مسلمان هستند، خاطر نشان کرد: عربستان در یکی از سال‌ها با چاپ 30 میلیون جلد قرآن کریم همچنان در سکوی نخست چاپ و توزیع قرآن قرار دارد. در عربستان سالانه 10 تا 15 میلیون جلد قرآن کریم چاپ می‌شود که تمامی این قرآن‌ها 30 جزء هستند. آنها تا سال 2014 میلادی 153 میلیون جلد قرآن کریم توزیع کرده‌اند و تنها 7 درصد از این قرآن‌ها را فروخته‌اند و باقی به صورت رایگان در بین مردم و زائران توزیع شده است. پورمعین با بیان اینکه مالزی در سکوی دوم چاپ و نشر قرآن کریم قرار دارد، گفت: مالزی پس از عربستان با حمایت این دولت در سکوی دوم چاپ و نشر قرآن قرار گرفته است آنها حدود 3 میلیون نسخه قرآن کریم سالانه چاپ می‌کنند این در حالی است که نخستین قرآن را سال 1242 یعنی 191 سال پیش ایرانیان برای نخستین بار چاپ کردند. از سال 1364 تا 1393، ما در کشور یک میلیون و 580 هزار جلد قرآن چاپ کردیم که این قرآن‌ها شامل قرآن‌های چند جز و حتی سوره‌های کوچک بوده است. برای ارتقای حفظ قرآن به چاپ یک میلیون قرآن ویژه حفظ نیاز داریم وی با اشاره به اینکه ما برای توسعه فعالیت‌های قرآنی به چاپ یک میلیون قرآن ویژه حفظ نیاز داریم، افزود: برای اجرای طرح ملی افق که با هدف توسعه فعالیت‌های قرآنی و جذب مشارکت‌های مردم برای اهدای قرآن کریم کلید می‌خورد، با یکی از اپراتورها قرارداد بسته‌ایم تا 20 میلیون پیامک به مخاطبان خود ارسال کنند تا به نوعی آنها به فعالیت‌های قرآنی انس بیشتری بگیرند. در ادامه این مراسم لاریجانی نماینده همراه اول با اشاره به آمار مشترکان تلفن همراه اظهار داشت: آمار مشترکانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند بیش از 2 میلیارد نفر است در جمهوری اسلامی ایران حدود 120 میلیون سیم‌کارت واگذار شده است که از این تعداد 66 میلیون سیم‌کارت فعال و 11 میلیون نفر از مشترکان از بسته‌ای اینترنت استفاده می‌کنند.  

  وی به رشد استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر اشاره کرد و افزود: در سال 2008 به طور متوسط زمانی که افراد از تلفن همراه و کامپیوتر استفاده می‌کردند، سه دهم ساعت بود. اما سال 2015 این آمار به 2.8 ساعت رسیده است که این امر نشان‌دهنده اهمیت امکانات است. در ادامه این مراسم نوید با اشاره به اهمیت برگزاری طرح‌های قرآنی اظهار داشت:‌ تحقق طرح ملی افق نیازمند اقداماتی است. رسالت اسلام و قرآن در سیاست‌گذاری و اجرا از اهمیت بسیاری برخوردار است اما متأسفانه ما این رسالت را محدود می‌بینیم و به تعبیر یکی از آیات عظام به جای استفاده از پیامبر جهانیان از پیامبر اسلام استفاده می‌کنیم و پیامی که حضرت محمد (ص) برای جهانیان آورده است محدود به اسلام می‌کنیم. در حالی که مخاطب قرآن تمامی اقوام هستند.  

  وی با بیان اینکه همه باید با سنت و سیره پیامبر (ص) آشنا شوند،‌افزود: اگر این باور در جامعه نهادینه شود می‌توان به جایگاه مطلوبی رسید قرآن کریم مخاطب خود را تمام جهانیان عنوان کرده است. بر همین اساس اگر می‌‌خواهیم پیام آخرین پیامبر الهی به جهانیان برسد باید مردم و دستگاه‌های فرهنگی تفکر جهانی بودن اسلام را بسط و گسترش دهند. نوید با اشاره به اینکه در طرح ملی افق باید مردم محوریت قرار گیرند، خاطر نشان کرد: حضور مردم در فعالیت‌های قرآنی نه تنها برای خودشان بلکه برای جامعه نیز سودمند است بنابر این باید با برنامه‌ریزی مستمر سعی کنیم مردم را در فعالیت‌های قرآنی همراه سازیم. در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه طرح اهدای قرآن به جهانیان یکی از آرزوهای فعالان قرآنی بود، گفت:‌خوشحالم که این طرح امشب کلید می‌خورد و امیدواریم با اجرایی شدن آن بتوانیم مردم را با  فرهنگ اهدای قرآن آشنا کنیم.  

  حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به حدیثی از پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: روزی ابوذر از پیامبر (ص)‌تقاضای نصیحت می‌کند که ایشان می‌فرمایند بر تو باد قرآن و تلاوت آن. تلاوت قرآن یاد تو را در آسمان زیاد می‌کند و نور تو در زمین می‌شود. بر همین اساس ما باید به تلاوت قرآن اهمیت بیشتری دهیم چرا که حقیقت قرآن مثل نور مسیر ما را روشن می‌کند. اهدای فهم قرآن به منظور ترویج کلام وحی به جهانیان است وی با اشاره به اینکه ما سه نوع بیماری روحانی، جسمانی و عقلانی داریم، گفت: قرآن با فضایل خود در رفع بیماری‌های روحانی با علومی که در اختیار ما قرار می‌دهد در رفع بیماری‌های عقلانی و با دستور شفابخش خود در رفع بیماری‌های جسمانی ما را کمک می‌کند. پس به نوعی طرح ملی افق را می‌توان اهدای نسخه شفابخش به کل مردم دانست. حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه طرح ملی افق راهبردی‌ترین فعالیت در حوزه قرآن است، خاطر نشان کرد: قرائت کلام وحی مقدمه فهم و همچنین فهم آن مقدمه عمل به دستورات قرآن کریم است. البته تلاوت قرآن بدون تدبر و اصل تبعیت بی‌معناست یعنی قرائتی که در آن تدبر نباشد بی‌فایده است حتی اگر قرائتی همراه با تدبر باشد اما به اصل تبعیت توجه نشود نمی‌توان آن را تلاوت دانست. دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه طرح ملی افق اهدای فهم قرآن را دنبال می‌کند، گفت: اهدای فهم قرآن به منظور ترویج کلام وحی به جهانیان است بر همین اساس است که قرآن کریم در اجزای مختلف چاپ می‌شود تا هر کس با توجه به علائق خود از کلام وحی بهره ببرد. حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تمام قد از این طرح حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: ما همچنان که سال گذشته چند میلیارد تومان در اختیار تبع و نشر قرار دادیم تا قرآن دانشجویی تهیه شود، از طرح ملی افق نیز حمایت می‌کنیم اما باید بدانیم که حیات این طرح در گرو حمایت مردمی است. فعالیت 650 دارالقرآن برای ارتقای توانمندی‌های قرآنی دانش‌آموزان در ادامه کفاش معاون پرورشی آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال به همت چهره‌های قرآنی سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی را برگزار کردیم،گفت: این مسابقات از جذاب‌ترین برنامه‌ها در آموزش و پرورش است که خوشبختانه با مشارکت و استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه می‌شود. وی با اشاره به اینکه ما در جامعه 13 میلیون دانش‌آموز داریم، افزود: 5 درصد از دانش‌آموزان در مسابقات قرآن دانش‌آموزی مشارکت دارند ما برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در مدارس در 12 مقطع تحصیلی آموزش قرآن را پیگیری می‌کنیم و 650 مرکز دارالقرآن به منظور توسعه رشد استعدادهای فاخر قرآنی دانش‌آموزان مشغول به فعالیت هستند.  

  کفاش با بیان اینکه طرح ملی افق می‌تواند سبب توسعه آموزش قرآن در آموزش و پرورش نیز شود، خاطر نشان کرد: امیدواریم با اجرای این طرح دوره پیش‌دبستانی که خوشبختانه به آموزش و پرورش بازگشته است، بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد. سپس ابوالفضل بهرام‌پور مفسر قرآن کریم با بیان اینکه رسالت قرآن جهانی است نه منطقه‌ای، گفت: رسالت قرآن برای تمامی جهانیان است خداوند در قرآن کریم می‌‌فرمایند «یا ایها الناس» پس مخاطب کلام وحی تنها مسلمانان نیستند بلکه قرآن برای همه جهانیان برنامه دارد. چاپ قرآن در کشور پاسخگوی نیاز جامعه نیست در ادامه نیز لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به اینکه چاپ و نشر قرآن در کشور توسعه یافته اما پاسخگوی نیاز کشور نیست، اظهار داشت: بسیاری از کشورها از ما انتظار دارند برای آنها قرآن ارسال کنیم اهدای قرآن سنت حسنه‌ای است که باید نه تنها در اقوام و خانواده‌ها بلکه در تمامی جهان نهادینه شود. وی با بیان اینکه ما اهدای قرآن را از نمایندگان مجلس آغاز خواهیم کرد، افزود: ما آمادگی داریم که اهدای قرآن را در بین همکاران خود در مجلس شورای اسلامی شروع کنیم تا در این طرح ملی سهیم باشیم تا فرهنگ اهدای قرآن را نه تنها در حوزه انتخابی خود بلکه در کشور انتشار دهیم.

94/12/01 - 09:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن