تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804723529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل حذف «بادیگارد» و حاتمی‌کیا


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 دلیل حذف «بادیگارد» و حاتمی‌کیا
دلیل حذف «بادیگارد» و حاتمی‌کیا حذف و گوشمالی «بادیگارد» حاتمی‌کیا واکنش طبیعی از سوی دولت و وزارتخانه‌ای است که انتقاد را برنمی‌تابد و سیاستگذاری‌های کلانش در راستای راضی کردن جمع معدودی از سینماگران است که قبله آمالشان کن و گلدن کلوب و برلیناله و اسکار است.


به گزارش فرهنگ نیوز ، درباره جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، رویکردهای سازمان سینمایی، وزارت ارشاد و دولت در فضای سینما چند نکته قابل طرح است که همه در نحوه مواجهه با «بادیگارد» حاتمی‌کیا متبلور شده است.

1- جشنواره فیلم فجر امسال تنها در تهران برگزار شد و همزمان در هیچ یک از مراکز استان‌ها نمایشی وجود نداشت، این بهترین مصداق برای آشنایی با نحوه مواجهه و نگاه معاونت سینمایی با سینماست؛ نگاهی محلی و مرکزمحور که به مسائل کشور اهمیتی نمی‌دهد.

2- دکتر ایوبی، رئیس سازمان سینمایی  و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه بوده است، از همان موقع مجذوب سبک سینمای هنری فرانسه و به ویژه عباس کیارستمی بوده و در گفت‌وگوهای قدیمی وی می‌توان رد پای این علاقه را دید. سکانداری چنین فردی در سازمان سینمایی قطعاً هدایت کشتی سینما را به سمت مخاطب عام و قصه و قهرمان نبرده است و نمی‌برد.

3- بخش رو به رشد «انیمیشن» در این دوره تقریباً نادیده گرفته شد به طوری‌که آثار فاخر انیمیشن به صورت بسیار محدود در دو یا سه سینما اکران شد. در مقابل بخش «هنر و تجربه» که عمدتاً آثار کسل‌کننده و نامفهوم به اصطلاح جشنواره‌ای و هنری است در بهترین سانس در سینمای منتقدان و هنرمندان(برج میلاد) اکران می‌شد. این موضوع هم نشان می‌دهد سیاستگذاری سینمایی در مدیریت فرهنگی با مخاطب سروکار ندارد، مقایسه فروش انیمیشن شاهزاده روم (3‌‌میلیارد‌و‌700 میلیون تومان) با موفق‌ترین اثر هنر و تجربه ماهی و گربه (حدود 470‌میلیون تومان) نشان می‌دهد که کدام بخش می‌توانست مخاطب سینماها را ارتقا دهد و برای مخاطب اهمیت بیشتری دارد.

4- به‌رغم پیام اولیه رئیس‌جمهور در سال 92، سیاست‌های کلان سازمان سینمایی و گفته‌های آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی، جشنواره امسال مانند دو سال گذشته نسبتی با «امید» نداشت. فقر و اعتیاد و فلاکت و خیانت و تجاوز همچنان دستمایه اصلی آثار بودند و از سینمای استراتژیک تقریباً هیچ خبری نبود. حتی بودجه‌های دولتی هم صرف ساخت فیلم‌هایی «مثل ابد و یک روز» و «دختر» شده بودند.

5- در جشنواره امسال ثابت شد تصمیم‌گیران حوزه سینمایی وزارت ارشاد تاب پذیرش کوچک‌ترین انتقاد را نداشته‌اند و حتی فیلم «سینما نیمکت» اثر محمدرضا رحمانیان که از محتوای سالمی برخوردار نیست و اتفاقاً مورد پذیرش طیف روشنفکران است را به دلیل انتقادات کارگردانش به جشنواره، به گروه کم‌اهمیت و بی‌مخاطب هنر و تجربه منتقل می‌کنند و در داوری‌ها هم به آن توجهی نمی‌کنند تا به نوعی سازندگانش را متنبه کنند.

6- در این میان جایزه دادن بی‌بهانه و بدون مناسبت هر ساله داوران بخش سودای سیمرغ و حتی بخش بین‌الملل جشنواره به «هومن سیدی» شائبه‌های زیادی ایجاد کرده که ممکن است در ارتباط با اهدای سیمرغ دو سال پیش وی به رئیس‌جمهور تفسیر و تأویل شود.

7- فیلم «بادیگارد» به گواه منتقدان و کارشناسان یک سر و گردن از اغلب نامزدان رشته‌های اصلی جشنواره بالاتر است. این گزاره نه‌تنها توسط انقلابی‌های سینما بلکه حتی منتقد سختگیری چون مسعود فراستی و روشنفکری مانند خسرو نقیبی، سردبیر روزنامه سینما و نویسنده فیلمنامه «پل چوبی»، تأیید می‌شود که فارغ از محتوای فیلم «بادیگارد»، اثر از لحاظ کارگردانی یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است و ابراهیم حاتمی‌کیا تراز جدیدی در کارگردانی ایجاد کرده است. فیلم در نهایت با اقبال وسیع مخاطبان مواجه می‌شود و سانس‌های ویژه متعدد در سینماها، حال و هوای مخاطبان خسته از فضای چرک و کثیف فیلم‌های جشنواره را عوض می‌کند و گرما می‌بخشد.

8- حاتمی‌کیا در فیلم «بادیگارد» انتقاداتی را علیه سیاست‌بازی مسئولان مطرح کرده است. در جریان اکران هم در مصاحبه‌ای به سیاست‌های سازمان سینمایی تاخته بود، هم دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد را پشت سر گذاشته و از آقای روحانی نسبت به کم‌لطفی به سازندگان آثار استراتژیک در سینما، سخت انتقاد کرده بود.

9- حذف و گوشمالی «بادیگارد» حاتمی‌کیا واکنش طبیعی از سوی دولت و وزارتخانه‌ای است که انتقاد را برنمی‌تابد و سیاستگذاری‌های کلانش در راستای راضی کردن جمع معدودی از سینماگران است که قبله آمالشان کن و گلدن کلوب و برلیناله و اسکار است.
 

منبع: جوان


94/11/29 - 11:11 - 2016-2-18 11:11:24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن