واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
انجمن عکاسان سینمای ایران با ارسال نامهای خطاب به دبیر جشنواره فیلم فجر سال آینده، درباره چگونگی برگزاری و داوری بخش تبلیغات سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر، نکاتی را متذکر شد. به گزارش ایسنا، در این نامه خطاب به محمد حیدری - دبیر جشنواره فیلم فجر سال 95 - آمده است: جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی ایران است؛ جشنوارهای که ویترین سینمای کشور محسوب میشود و منتقدان ایرانی و بعضا خارجی آن را رصد میکنند. نکته مهمی که هر سال در جشنواره شاهد آن هستیم تغییرات بخشهای مختلف آن است. اینکه جشنواره فجر را نوروز سینمای ایران میدانند، یک شعر یا جمله ادیبانه نیست، عبارتی حکیمانه است. به همین معنی که مانند بهار که از پس خزان میآید و روزگار جدیدی را برای بشر رقم میزند، جشنواره فجر هم باید در هر دورهاش با کارشناسی افراد آگاه و بزرگان هر رشته شکل و شمایلی تازه و متفاوت از آنچه بوده را متجلی سازد. شکی نیست که عکس فیلم، یکی از مهمترین ابزار اطلاعرسانی است که به روزنامهنگاران، خبرنگاران، اهالی سینما و تمام مخاطبان در جامعه کمک میکند. عکسها سندهایی غیرقابل انکار هستند. به خاطر همین، عکسهای سینمایی در سراسر دنیا، در دسته ارزشمندترین عکسها شمرده میشوند و عکاسان سینمایی همیشه قشر قابل احترامی برای سینماگران و مردم بودهاند. عکس فیلم، اثرگذارترین شاخصهای است که پیش از دیدن فیلم مخاطب را به سوی خود میکشاند. مدتهاست بیانیه دادن بعد از هر جشنوارهای، کاری کلیشهای و دور از عرف هنر شده است، اما دغدغه صنفی و رعایت حقوق عکاسان سینما و ایجاد وفاق و همدلی در عمل و نه در حرف، ما را وادار به نوشتن کرد. اینکه آیا هیأت محترم داوران بخش مسابقه عکس سینمای ایران، عکس فیلمها را داوری کردهاند یا خود فیلمها و سازمانهای پشتیبان آنها را؟ اینکه چرا دبیر بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر خود از اعضای هیأت انتخاب این بخش است و تکرار را دلیل رد کردن یکی از داوران سرشناس سال گذشته در داوری امسال بیان کرده است؟ اینکه چرا کارمند بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر (درج اسم و سمت در بولتن جشنواره) خود شرکتکننده در این بخش است و مورد تقدیر هیأت داوران نیز قرار میگیرد؟ اینکه چرا در بین پنج داور بخش مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر (که این بخش اساسا بر تصویر استوار است) فقط یک نفر عکاس حرفهای سینما حضور دارد؟ (یک کارگردان انیمیشین، یک کارگردان تئاتر، یک تدوینگر و یک گرافیست). اینکه چرا در مراسم تقدیر از نامزدهای جشنواره فیلم فجر دعوتی از عکاسان نامزد همین جشنواره نمیشود؟ اینکه چرا طبق نظر دبیر این بخش اچدیار یا سیاه سفید کردن عکسها، اصالت عکاسی سینما را به خطر میاندازد و پذیرش عکس فیلم مستند در مسابقه این خطر را ندارد؟ برخی مواقع ناراحت و دلسوخته میشویم که چرا هنوز برخی مدیران ما از قافله عقب هستند. گاهی نیز امیدوار میشویم، اما قانع نه ... و مدیران نادر و کمیابی هم هستند که نشانی از تلاش برای شکستن قالبهای پوسیده و کلیشهای و در انداختن طرحی نو دارند. مدیرانی که میتوان لقب خطشکن به آنها داد و همانها هم آبروی سینمای این دیار هستند. جناب آقای حیدری، دبیر محترم دوره آینده جشنواره فیلم فجر، ما اعتقاد داریم شما از همین جنس مدیران هستید و این تقاضا را داریم. همانطور که در دوره آینده جشنواره، بخش عکس را به بخش جوایز اصلی و فیلمهای همان سال اضافه کردید، در انتخاب دبیر بخش تبلیغات که داوری سال گذشته عکاسی نیز در آن است دقت کنید و پیشنهاد انتخاب جناب آقای دکتر شهابالدین عادل را با شما در میان میگذاریم. در صورت بیتوجهی به این حرفه، روزی میرسد که از فاجعهای به نام عکاسی فیلم حرف میزنیم. زمانی که فرصتها از دست رفته و برای هر اقدامی دیر است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]