تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803133548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلال پور: بحران آب پس از برجام مهمترین محور برنامه ریزی درکشور باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گزارش پانا از نشست همایش روز جهانی آب: جلال پور: بحران آب پس از برجام مهمترین محور برنامه ریزی درکشور باشد رئیس اتاق ایران از برگزاری همایش روز جهانی آب با همکاری یونسکو در 13 فروردین سال آینده خبر داد و افزود: پس از موضوع برجام مسئله آب باید به عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه ریزی های کشور در دستور کار قرار گیرد.
۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ بهمن ساعت 10:53

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ محسن جلال پور در نشست خبری همایش روز جهانی آب اظهار کرد: بحراان آب از ابتدای دولت یازدهم به عنوان مهمترین دغدغه کشور مطرح شده و اتاق بازرگانی نیز توجه خاصی را به این بحث معطوف کرده است.
وی با اشاره به صحبت های اخیر سخنگوی دولت اظهار کرد: از سه مسئله اصلی کشور در برنامه ششم توسعه دو موضوع به آب و محیط زیست اختصاص یافته است و اتاق نیز با توجه به اهمیت بحث آب در قانون بهبود فضای کسب و کار ضرورت بهره وری آب را مورد توجه قرار داده است.
جلال پور با اشاره به پیشنهادهایی که به دفتر محیط زیست داده شده است اظهار کرد: راه کارهای مناسبی در این سالها پیشنهاد شده و باید گفت توجه به بحث آب برنامه دراز مدتی است که به طور دائم باید برای آن برنامه ریزی کرد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان ملل آب و اشتغال است عنوان کرد: هر دو بحث آب و اشتغال دغدغه امروز کشور بوده و برروی آن تمرکز شده است.
جلال پور با اشاره به آخرین سرشماری ها گفت: بر اساس سرشماری های دهه 70 حدود 26 درصد از اشتغال موجود کشور مربوط به بخش کشاورزی بوده که این رقم در حال حاضر به حدود 18.4 درصد کاهش یافته است و نشان می دهد که بحران آب در بخش کشاورزی و اشتغال مرتبط با این بخش چه اثرات منفی ای داشته است.
وی افزود: در این مدت اشتغالی که مربوط به بخش کشاورزی بوده به بخشهای خدمات منتقل شده که ممکن است به اندازه بخش کشاورزی مولد نباشد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران عنوان کرد: اگر 31 استان موجود در کشور مورد رصد واقع شود خواهیم دید که تنها استانی که در مسیر کشاورزی کمرنگ و در جهت معادن پررنگ شده است استان کرمان بوده و بیشترین سرمایه گذاری ها در این استان در بخش معدن و فراوری آن صورت می گیرد و این شرایط نشان می دهد متناسب با شرایط اقتصادی کشور استراتژی های توسعه اقتصادی باید تعیین کننده سرمایه گذاری ها در کشور باشد.
وی افزود: بخش معدن و توسعه صنایع معدنی در استان کرمان با توجه به بحران کم آبی در آینده بیشترین اشتغال را خواهد داشت و باید به سمت و سوی توسعه واقعی حرکت کرد.
جلال پور با بیان اینکه مسئله آب می تواند موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد خاطرنشان کرد: آب یک اصل اساسی در سلامت مردم است اما بسیاری از اقداماتی که در بخش آب در سالهای گذشته صورت گرفته است اصولی نبوده و نتایج اقتصادی بدتری به همراه داشته است به طور مثال با تولید حدود 2 میلیارد دلار کالا از آبی که باید به دریاچه ارومیه واریز می شد 200 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد کشور وارد شده است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اظهار کرد: در طول سالهایی که ایران و عراق درگیر جنگ بودند ترکیه از این فرصت استفاده کرد و با بهره وری مناسب از آب تامین آب تا 50 سال آینده را برای خود تضمین کرده است در حالیکه دو کشور ایران و عراق از این بحث غافل شدند و اکنون آب به دغدغه ای جدی برای کشور بدل شده است.
وی با تاکید بر اینکه پس از موضوع برجام مسئله آب باید به عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه ریزی های کشور در دستور کار قرار گیرد تصریح کرد: با این رویکرد روز ملی آب در اوایل سال 95 برگزار می شود و دفتر آب ، محیط زیست و اقتصاد سبز نیز مطالعات جامعی در این بحث به انجام رسانده که در زمینه آن اطلاع رسانی خواهد شد.
جلال پور با بیان اینکه هم در هیات ها و هم در سفرها تاکید جدی برای انتقال تکنولوژی به کشور مطرح شده است اظهار کرد: همچنین در بخش انتقال تکنولوژی آب نیز یکی از مباحث، انتقال تجهیزات تصفیه و آب شیرین کن است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع استفاده ترکیه از منابع آبی که باید به دجله و فرات وارد می شد پیگیری حقوقی صورت گرفته است اظهار کرد: ترکیه تا کنون پای میز مذاکره برای بحث ذخیره آب ننشسته و این موضوع حقوقی هم نشده است .
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه 90 درصد کشاورزی کشور آبی است اظهار کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشور ها 70 درصد تولیدات کشاورزی با استفاده از سیستم دیم و غیرآبی است.
وی با ذکر مثالی اظهار کرد: در یک مزرعه که بیش از 6 میلیارد تومان مصرف آب داشته برداشت محصول حدود 450 میلیون تومان بوده در حالیکه در 11 کیلومتری این مزرعه خرید و فروش آب انجام می شود بنابراین در تولیدات کشاورزی باید به این بحث که با توجه به بحران آب کشور تولید تا چه میزان صرفه اقتصادی دارد توجه کرد    













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن