محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829857049
سال ۹۵ جشنواره مستقل «هنروتجربه» برگزار میشود
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: پاسخ هوشنگ گلمکانی به انتقادها و شایعات جوایز هنروتجربه جشنواره فیلم فجر؛ سال ۹۵ جشنواره مستقل «هنروتجربه» برگزار میشود
بعد از اعلام آرای داوران بخش هنروتجربه جشنواره سیوچهارم فیلم فجر، نظرهای مختلفی از سوی تعدادی از سینماگران و یا منتقدان عنوان شد، در این میان انتقادهایی هم درباره نحوه داوری فیلمها و اینکه اساسا گروه هنروتجربه معیار مشخصی در این زمینه ندارد، شنیده شد. سایت هنروتجربه با بررسی نظرات مخالفان و موافقان و برای روشن شدن چرایی این انتخابها، بهترین کار، طرح پرسشهای منتقدان و حتی شایعهها با یکی از اعضای شورای سیاستگذاری هنروتجربه است که انتخاب و داوری بخش هنروتجربه جشنواره فیلم فجر را هم برعهده دارند؛ به گفتگو نشسته است. گفتگوی این سایت با هوشنگ گلمکانی در ادامه میآید: معیار انتخاب و سپس داوری فیلمهای بخش هنروتجربه چه بوده و با توجه به اینکه در صحبتهای خود شما و دیگر اعضای شورای سیاستگذاری همواره بر این نکته تاکید شده که «نباید آدرس غلط بدهیم» این معیار چقدر با اهداف هنروتجربه همخوانی داشته است. انتخاب و داوری فیلمهای بخش «هنروتجربه» کاملاً منطبق با تعریف و هدف مورد نظر شورای سیاستگذاری بوده؛ تعریف و هدفی که طی دو سال اخیر بارها در موردش بحث شده و توافقی جمعی در مورد آن وجود دارد. اما میدانید که این گونه تعریفها جنبه اعتباری دارد و با وجود توافق برسر کلیات یا حتی جزییات تعریف، بر سر تعیین مصداقهای تعریف ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که در آن موارد بحث میشود و در نهایت، رأیگیری به شیوهای دموکراتیک تکلیف آن مورد خاص را روشن میکند. مطمئن باشید هیچ زور و اجبار و ملاحظهای در انتخاب هیچ فیلمی در این بخش نبوده و طبعاً بیل به کلهمان نخورده که بخواهیم با انتخاب فیلمهای بیربط به تعریفهایمان، نفس این حرکت را زیر سؤال ببریم. به نظرم کل فیلمهای این بخش در جشنواره امسال و پارسال، و بهخصوص برگزیدههای این دو سال، تنوع انتخابها و اصولاً گستره تنوع این نوع سینما را نشان میدهند. قرار نیست خودمان را به یک نوع فیلم محدود کنیم. در این میان چطور شد که فیلمی مانند چرا فیلم «چهارشنبه» که به عقیده برخی منتقدان، یک فیلم قصه گو و کلاسیک است، تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد. شایعات میگوید که یکی از اعضای هیات داوران هنروتجربه طرفدار این فیلم بوده و برآرای بقیه تاثیر گذاشتهاست. به طور طبیعی در مورد مصداقهای سینمای هنروتجربه اختلاف نظرهایی در جامعه وجود دارد. البته در زمینه فیلم «تجربی» اختلاف کمتر است. معمولاً فیلمهایی که ساختار فرمی و روایتی غیرکلاسیک و غیرمتعارف یا نوآورانه دارند، به عنوان فیلم تجربی شناخته میشوند؛ حالا اینکه فیلم تجربی خوبی باشند یا نه، بحث دیگریست. اما در مورد فیلم «هنری» اختلاف نظر بیشتر است. برخی اصلاً این بخش از ویژگی «هنروتجربه» را فراموش میکنند و انتظار دارند همه فیلمهای این بخش تجربی باشند و به همین دلیل معتقدند فیلمی مثل «چهارشنبه» نهتنها نباید جایزه بگیرد، بلکه اصلاً جایش در این بخش نیست. با این نگاه و استدلال، تعدادی دیگر از فیلمهایی که طی یک سال و نیم اخیر در سینماهای هنروتجربه اکران شدهاند، قاعدتاً نباید جایی در این میان داشته باشند. مثل «پرویز»، «احتمال باران اسیدی»، «یک شب» و احتمالاً تعدادی دیگر. «قصهگو» بودن و «خطی» بودن روایت مانع از هنری بودن یک فیلم نیست. به تعبیر بنده و توافق جمعی در شورای سیاستگذاری و نظر رایج در میان بسیاری از سینمادوستان، فیلمهایی که در نگاه و پرداخت لحظههایشان، ظرافتها و حساسیتها (و احیاناً شاعرانگیها) و نکتههایی حاکی از دقتنظر فیلمساز و عبور او از کلیشههای رایج پرداخت موقعیتهای مشابه وجود دارد، فیلم هنری تلقی میشود. به نظر شما، فیلمهای اصغر فرهادی هنری است یا نیست؟ طبعاً فیلمهایش تجربی نیستند اما قطعاً هنری هستند؟ فیلمهای مهرجویی به رغم قصهگو بودن هنری نیستند؟ فیلمهای میشاییل هانکه چهطور؟ یا فیلمهای برادران داردن که این قدر ساده و سرراست و خطی و غیرتجربی هستند، قطعاً مصداق سینمای هنری هستند یا بعضی از فیلمهای ویم وندرس. یا بهترین نمونههای سینمای نئورئالیستی که مظهر واقعگرایی و روایت ساده خطی هستند اما قطعاً در رده فیلمهای هنری جای میگیرند. سینمای هنر و تجربه، طیف وسیعی از فیلمهای سوپرآوانگارد، تا فیلمهایی که مرز باریکی با سینمای بدنه را دارند در برمیگیرد؛ که این بخش دومش شامل فیلمهای هنری میشود و «چهارشنبه» لااقل به اعتبار آغاز و پایانش با تعریف شورای سیاستگذاری، در حیطه سینمای هنری قرار میگیرد، اما ممکن است این فیلم به نظر کسانی فیلم ضعیف یا حتی بدی باشد که به نظر ما این طور نبوده و آن را شایسته دریافت جایزه تشخیص دادیم. این استدلال که نوع بهتری از این فیلم (ابد و یک روز) در جشنواره بوده و «چهارشنبه» هم از همان نوع است و میتوانسته در همان بخش باشد از نکتههای قابل اشاره در این روزها بودهاست. بله، هر دوی این فیلمها، آثار واقعگرای اجتماعی هستند. «ابد و یک روز» فیلم مورد علاقه من هم هست و به نظرم نسبت به «چهارشنبه» فیلم بهتری هم هست، اما «چهارشنبه» با تعریفهای موجود ما فیلم نزدیکتری به سینمای هنروتجربه است. ضمن اینکه علاقه به یک فیلم که گناه و اتهام نیست. اگر کنایه پایان سوالتان به بنده و معرفی «چهارشنبه» درماهنامه «فیلم» ویژه جشنواره به عنوان یکی از فیلمهای اول انتخابیام و توصیه به دیدن این فیلم است، اینکه تازگی ندارد. هشت سال است دارم این کار را – با غرور و افتخار – میکنم و طبعاً بخشی از کار ما همین است. داور یک جشنواره هم کارش این است که از فیلم مورد علاقهاش دفاع، و احتمالاً دیگران را متقاعد کند که این فیلم خوبی است. نمیدانم این کجایش عجیب یا عیبناک است. اگر منظور ملاحظات فراسینمایی است که بنده اسم سروش محمدزاده را اولین بار با همین فیلم شنیدم و الان اگر جایی ببینمش او را نمیشناسم. نه برخوردی بوده و نه حتی تماسی. واقعاً درمورد چه چیزهایی باید توضیح بدهیم! برخی اصلاً بخش «هنر» از ویژگی «هنروتجربه» را فراموش میکنند و انتظار دارند همه فیلمهای این بخش تجربی باشند و به همین دلیل معتقدند فیلمی مثل «چهارشنبه» نهتنها نباید جایزه بگیرد، بلکه اصلاً جایش در این بخش نیست. با این نگاه و استدلال، تعدادی دیگر از فیلمهایی که طی یک سال و نیم اخیر در سینماهای هنروتجربه اکران شدهاند، قاعدتاً نباید جایی در این میان داشته باشند. مثل «پرویز»، «احتمال باران اسیدی»، «یک شب» و احتمالاً تعدادی دیگر. و دلایل انتخاب «نیمرخها» به عنوان بهترین فیلم… خب حالا پس از این توضیحات، راحتتر میتوان به طور خلاصه پاسخ داد که «نیمرخها» و اصلاً همه فیلمهای ایرج کریمی فقید مصداقهای بارز فیلم هنری هستند و «نیم رخها» در چارچوب دنیایی که بنا کرده، تناسبهای درونی شکیلتر و پرداخت شستهرفتهتری دارد و بیش از بقیه فیلمهای این بخش رأی آورد. نکته این است که دو فیلم برگزیده این بخش در جشنواره امسال، از حوزه سینمای هنری بودند و به نظر ما فیلمهای تجربی امسال به قدرت و استحکام این دو فیلم نبودند؛ برخلاف برگزیدههای این بخش در جشنواره پارسال که بیشتر به سینمای تجربی نزدیک بودند. چرا حتما باید ۱۱ فیلم در این بخش انتخاب میشد. آیا به نظر شما همه این فیلمهای واجد شرایط شرکت در این بخش بودند اگر نه، نمیشد با مسئولان جشنواره برای کم کردن تعداد فیلمها مذاکره میکردید. به هر حال هر جشنواره ملزومات و قالبی دارد. جشنواره فجر در یازده روز برگزار میشود و تعیین ۲۲ فیلم برای بخش مسابقة اصلی به معنای دو «باکس» یازدهفیلمی است. کما اینکه بخش «نگاه نو» هم یک باکس یازده فیلمی است. تقریباً همه جشنوارههای دنیا تعداد فیلمهای بخشهایشان، اغلب تناسبی با تعداد روزهای برگزاریشان دارد. ضمناً حتماً میدانید که با افزایش شمار فیلمهای متقاضی شرکت در جشنواره، چه فشار عظیمی بر مدیران جشنواره برای حضور فیلمها در برنامه هست و درست به همین دلیل قرار شد امسال فیلم تکراری در بخشهای مختلف نباشد تا از حداکثر ظرفیت بخشها استفاده شود. به طور طبیعی با نگاهی سختگیرانه، هر کس میتواند بسته به سلیقه خود و میزان سختگیریاش تعدادی از فیلمهای جشنواره را حذف کند. با نگاه مسعود فراستی شاید بهتر باشد کل جشنواره با مثلاً پنج فیلم یا کمتر برگزار شود، در حالی که بهروز افخمی پیشنهاد کرده جشنواره بهتر است با تعداد فیلمهای بیشتر و به شکل یک تورنمنت مرحلهای در طول یک ماه برگزار بشود. همین است دیگر. هر کس در ذهنش جشنواره خیالی خودش را برگزار میکند. یکی از انتقادهایی که مطرح میشود گستردگی این انتخاب است، که از یک فیلم سلفی تا یک فیلم کلاسیک را شامل میشود و گویی معیار متقن و مشخصی وجود ندارد. نمیفهمم. گستردگی خوب است یا بد؟ به نظر ما که خوب است. فیلم سلفی میتواند فیلم خوبی باشد و فیلمی با ساختار کلاسیک میتواند فیلم بدی باشد. ضمن اینکه فیلم خوب کلاسیک ارزش و اعتبار و جایگاه خودش را دارد اما جایی در سینمای هنروتجربه ندارد. عرض کردم که، معیار و تعریف متقن و مشخص وجود دارد اما در همه جای دنیا و نزد هر سینمادوستی، گاهی و در مواردی، تعیین مصداقهای آن تعریفها چندان آسان نیست و گاهی آدم با خودش هم اختلاف نظر دارد! هر شخص یا گروهی که تعریفی ارائه بدهد و مصداقهایی را معرفی کند با تعجب و پرسش و احیاناً اعتراض عدهای مواجه میشود. هیچ چارهای نیست. قالبهای خیلی معینی برای فیلم هنری یا تجربی یا هر نوع فیلم دیگری وجود ندارد که فیلمها را در آنها بریزیم و اگر عیناً تناسب با قامتشان داشت بگوییم مصداق این تعریف هستند و اگر نبود بگوییم نه. بعضی از فیلمهای این بخش به آماتوری نه تجربهگرایی متهم شدهاند و اینکه اصولا مرز بین فیلم آماتوری و فیلم تجربی و هنری در گروه هنروتجربه مخدوش شدهاست. آماتوریسم معمولاً در برابر و متضاد حرفهایگری تعریف میشود نه در برابر تجربهگرایی. فیلم آماتوری میتواند فیلم هنری یا تجربی خوبی باشد و یک فیلم حرفهای که به قصد هنری و تجربی بودن ساخته شده میتواند فیلم بدی باشد. در اساسنامه گروه هنروتجربه، جایی قید نشده که فیلم آماتوری خوب، جایی در این گروه ندارد. فیلم آماتوری یعنی فیلمی که در مناسبات سینمای حرفهای ساخته نشده و با این تعریف، بسیاری از فیلمهایی که به این گروه عرضه میشود، فیلمهای آماتوری هستند و سینماگران حرفهای آینده از میان همین آماتورها معرفی میشوند. اما اگر منظورتان از فیلم آماتوری فیلمهای خام و ضعیف است که در مرحله ارزیابی کیفی آنها کاری به این نداریم که با مناسبات حرفهای ساخته شدهاند یا به صورت آماتوری. ملاک، کیفیت نهایی آنهاست. بار دیگر تکرارمیکنم که «آماتوریسم»، تضادی با گرایش هنری و تجربی ندارد. اتفاقاً آنهایی که این جور ایرادها را میگیرند، چنین تعریفهایی را نمیشناسند. با توجه به دوساله شدن حضور بخش هنروتجربه در جشنواره فیلم فجر آیا بهتر نیست این فیلمها برای خودشان جشنواره جداگانهای داشته باشند. بله، بهتر است. و به دوستداران و دستاندرکاران این نوع فیلمها مژده میدهیم که قرار است از سال آینده جشنواره مستقل و بینالمللی سینمای هنروتجربه برگزار شود. به این ترتیب بخش هنرو تجربه در جشنواره فجر حذف میشود و حضور گروه هنروتجربه در جشنواره فجر احیانا فقط در حد انتخاب دو فیلم از کل آثار شرکتکننده در جشنواره به عنوان «برگزیدههای هنروتجربه» خواهد بود؛ مثل همین اتفاقی که امسال در در جشنوارههای فیلم کوتاه و سینماحقیقت افتاد. لطفاً در مورد جزییات جشنواره مستقل هنروتجربه فعلاً چیزی نپرسید چون تازه بحثهای مقدماتی در این زمینه آغاز شدهاست. گفتوگو از: رامک صبحی
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۱:۰۵:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
پاسخ هوشنگ گلمکانی به انتقادها و شایعات جوایز بخش هنروتجربه فیلم فجر سال ۹۵ جشنواره مستقل «هنروتجربه»
پاسخ هوشنگ گلمکانی به انتقادها و شایعات جوایز بخش هنروتجربه فیلم فجرسال ۹۵ جشنواره مستقل هنروتجربه برگزار میشود برخی ویژگی هنری گروه را فراموش میکنندعضو شورای سیاستگذاری هنروتجربه گفت قرار است از سال آینده جشنواره مستقل و بینالمللی سینمای هنروتجربه برگزار شود به این ترتیب بگلمکانی: از سال آینده جشنواره مستقل سینمای هنر و تجربه برگزار میکنیم
گلمکانی از سال آینده جشنواره مستقل سینمای هنر و تجربه برگزار میکنیم فرهنگ > سینما - هوشنگ گلمکانی میگوید قرار است از سال آینده جشنواره مستقل و بینالمللی سینمای هنروتجربه برگزار شود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او در گفتوگویی با سایت هنر و تجربه درباره نحوهبرگزاری جشنواره کتابهای برتر تصویری - داستانی
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۸ جشنواره آثار برتر در قلمرو کتابهای تصویری - داستانی همزمان با دهمین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و دومین گردهمایی استادان دانشجویان و دانشآموختگان کارشناسی ارشد ادبیات کودک کشور برگزار میشود به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنابا حضور پرشور مردم جشنواره غذای سالم در سرخه برگزار شد+ تصاویر
با حضور پرشور مردمجشنواره غذای سالم در سرخه برگزار شد تصاویرجشنواره غذای سالم با حضور پرشور مردم در شهرستان سرخه برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از سرخه جشنواره غذای سالم ظهر امروز در سالن شهدای شهر سرخه در قالب غذاهای محلی و غیرمحلی و با حضور فرماندار شهرستان سرخه مسئولان اآقای حیدری وضعیت جشنواره امسال شرمآور است
آقای حیدری وضعیت جشنواره امسال شرمآور استتاریخ انتشار جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰ ۱۵ در نشست خبری فیلم «نفس» نیما حسنینسب منتقد فیلم به شدت از وضعیت برنامهریزِی و برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد به گزارش خبرآنلاین حسنینسب در آایوبی: نظم ویژگی امسال جشنواره است
ایوبی نظم ویژگی امسال جشنواره است رییس سازمان سینمایی ابراز امیدواری کرد همه فیلمی هایی که در جشنواره سی و چهارم حضور دارد مشکلی برای اکران عمومی نخواهند داشت خبرگزاری تسنیم رییس سازمان سینمایی ابراز امیدواری کرد همه فیلمی هایی که در جشنواره سی و چهارم حضور دارد مشکلی برای ادر فاصله سه روز مانده تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر هنوز پوستر ندارد!
در فاصله سه روز مانده تا برگزاریجشنواره موسیقی فجر هنوز پوستر ندارد در حالی که سیویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز میشود هنوز از پوستر این رویداد رونمایی نشده است به گزارش خبرنگار موسیقی فارس جشنواره سی و یکم موسیقی فجر از روز 21 بهمن ماه در شرایطبرگزاری جشنواره فرهنگی دانشجویان پزشکی مرهون شور و نشاط آنان
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۶ مدیرکل امور فرهنگی وزارت بهداشت گفت جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی مرهون حضور دانشجویانی است که برای بالندگی هنر با وجود سختگیری برخی از مدیران و مسئولان تنگ نظر و محافظه کار با شور و نشاط موانع را کنار زده و جهل را به زانو در آورده اند به گزاچرا سیمرغ جلوههای ویژه میدانی و بصری در جشنواره امسال ادغام شدند؟
چرا سیمرغ جلوههای ویژه میدانی و بصری در جشنواره امسال ادغام شدند در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر دو بخش مجزای جلوههای ویژه میدانی و بصری تنها در یک بخش داوری شدند اصغر پورهاجریان تهیه کننده و طراح جلوههای ویژه و عضو شورای مرکزی انجمن جلوههای ویژه در گفتگو با خبرنگار حوزه سیجشنواره «ازدواج آسان» سال آتی در گیلان برگزار می شود
جشنواره ازدواج آسان سال آتی در گیلان برگزار می شود شناسهٔ خبر 3051537 - یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۵ استانها > گیلان رشت- سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی گیلان با تاکید بر ایجاد فضای مناسب در جامعه در راستای تسهیل ازدواج جوانان از برگزاری جشنواره ازدواج آسان در سال-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها