واضح آرشیو وب فارسی:فارس: منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون، در گفتوگو با فارس:
آزادی بیان در اجرا، نشان از نگاه مثبت دست اندرکاران عرصه نمایش در سالهای اخیر دارد
منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: آزادی بیان در اجرا، نشان از رویکرد و نگاه مثبت دست اندرکاران عرصه نمایش در سالهای اخیر دارد.
به گزارش خبرنگار فارس از جنوب استان تهران، در پی آغاز اجرای نمایش «کوپن» اثر «سید جواد روشن» و بر اساس نگاهی آزاد، توسط «سپیده خمسه نژاد» از داستان «کارت» نوشته شده توسط «مارسل امه»، حمیدرضا کاظمیپور، منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران، به نقد و بررسی این اثر پرداخت. کاظمیپور، با اشاره به اینکه طرح داستان این است که بنا به اتخاذ تصمیم سیاستمداران در یک شهر زندگی مردم آن جا به شکل کوپنی در میآید و افراد بر حسب شغل و خدماتی که به جامعه میرسانند به آنها کوپن تعلق میگیرد، اظهار داشت: آدمها در این شهر به تعداد روزهایی که در ماه کوپن دارند حق زندگی داشته و در بقیه روزهای ماه محو گشته و یا به تعبیر نویسنده نمایشنامه دچار مرگ دورهای میشوند. وی گفت: شاید این خلاصهای از روایتی است که ما قرار است در نمایش کوپن با ان رو به رو گردیم و همین طور که از خلاصه طرح نمایش روشن است ظاهرا قرار است مخاطب با یک اثر کمدی فانتزی رو به رو شود. منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در ادامه با اشاره به اینکه در یک اثر کمدی شرایط، مکالمهها، شخصیتها و واکنشهای موجود بین کاراکتر ها غالباً اغراق آمیز تر از انچه هستند نشان داده میشود، ادامه داد: در آثار فانتزی پا نیز از این فراتر گذاشته شده و غیر ممکنها نیز امکان واقعیت مییابند و مرز های تخیل از آزادی عمل بسیار بالایی برخوردار میشوند، حال، با این مقدمه کوتاه پیرامون کمدی فانتزی بهتر میتوانیم دریابیم که با چه ساختاری قرار است در نمایش کوپن رو به رو گردیم. این منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در ادامه، ضمن تأکید بر این امر که نمایشنامه از ایده بسیار خوبی برخوردار است و در یک جمله «آدمها به اندازه کوپن شان حق حیات دارند»، اظهار داشت: این اثر دارای طنزی گزنده است که چندان هم با واقعیتهای دنیای امروز بیگانه نیست و می توان در احوالات انسان دوران معاصر تعمیم داد؛ اما اینکه این اثر با چنین دستمایه خوبی چه قدر توانسته است در خلق موثر یک اتفاق نمایشی موفق باشد باید؛ گفت نمایش کوپن در این مسیر چندان پر فروغ به نظر نمیرسد و این ضعف هم در پرداخت متن و هم در اجرا کاملاً مشهود است. کاظمیپور، در بخش دیگری از این گفتوگو خاطر نشان کرد: نمایشنامه اگر چه در لحظاتی بسیار خوب و درخشان ظاهر میشود؛ اما در ساختار کلی از کنش لازم برای یک اجرای قوی برخوردار نیست و در اکثر موارد در حد شعار و مانیفست باقی میماند. وی ادامه داد: در اجرا نیز انگار یخ نمایش چندان آب نمیشود و خبری از لحظات ناب فانتزی که مخاطب را در دنیایی فرا ذهنی قرار دهد نیست که این ضعف با سردی بازی بازیگران اثر دوچندان میشود و انگار قرار نیست موتور نمایش گرم شده و به حرکت درآید، در طراحی صحنه نمایش نیز انگار هیچگونه تلاشی برای درک موقعیت فانتزی اثر صورت نگرفته است و بیشتر با یک طراحی صحنه رئالیستی رو به رو میباشیم تا خلق فضای خلاقانه و بدیع که لازمه ساختاری این شیوه از اجرا است. این منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون، در ادامه، با اشاره به اینکه نمایش کوپن با تمام تلاشی که گروه اجرایی آن داشته اند تا به اثری خوش ریتم، یک دست و مؤثر تبدیل شود، گفت: تلاش گروه تولید این نمایشنامه بسیار قابل احترام است، اما متاسفانه نمی تواند مخاطب را به اوج لذت نمایشی و حض بصری در اجرا برساند و فقط شاید تک لحظههایی آن هم بیشتر مبتنی بر دیالوگ مخاطب را به وجد آورده و با خود همراه میسازد. کاظمیپور در پایان، گفت: اشاره به این نکته را لازم میدانم که آزادی بیان در اجرا، نشان از رویکرد و نگاه مثبت دست اندرکاران عرصه نمایش در سالهای اخیر دارد که جای بسی امیدواری است. گفتنی است، نمایش «کوپن» اثر «سید جواد روشن» و بر اساس نگاهی آزاد، توسط «سپیده خمسه نژاد» از داستان «کارت» نوشتۀ شده توسط «مارسل امه»، در تالار سایۀ مجموعه تئاتر شهر تهران، در حال اجرا است و خیام وقار کاشانی، مسعود میرطاهری، فهیمه امنزاده و مرضیه صدرایی در این نمایش بازی میکنند. به گزارش ، حمیدرضا کاظمی پور متولد 1356 فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما و مدرس سینما و تئاتر است در حوزه کارگردانی، نویسندگی و بازیگری آثار متعددی را از خود به جای گذاشته است.
94/11/24 - 14:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]