واضح آرشیو وب فارسی:فارس: منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتوگو با فارس:
تمام هیاهوی «بارکد» برای هیچ است
منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «بارکد»، از مجموعه فیلمهای برگزیده در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر است، گفت: تمام هیاهوی «بارکد» برای هیچ است.
حمیدرضا کاظمیپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران به نقد و بررسی فیلم سینمایی «بارکد» ساخته «مصطفی کیایی»، از مجموعه فیلمهای برگزیده در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر پرداخت. منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه بارکد، ساختۀ مصطفی کیایی، داستان دو دوست جوان و به ظاهر احمق است که هدف مشترکی یعنی ثروتمند شدن دارند، اما دست به هر اقدامی میزنند با چالشی تازه رو به رو میشوند و آنها را در موقعیتی جدید قرار میدهد، اظهار کرد: اگرچه نویسندگان در این اثر سعی کردهاند با تکنیک روایت متقاطع و معکوس از تکرار یک روایت خطی در اثر خود پرهیز کنند و ظاهراً فیلمنامه خود را خلاق و متفاوتتر از یک روایت صرف نشان دهند. وی ادامه داد: اما واقعیت اینجاست که انگار این همه هیاهو برای هیچ است؛ چراکه موردی که در وهلۀ نخست باید به آن اذعان داشت این است که جان مایۀ اثر حرف بدیع و تازهای برای گفتن ندارد و مخاطب پس از گذشت چند دقیقه از زمان فیلم به خوبی در مییابد که با چگونه داستانی روبهروست و اصلا قرار نیست حرف چندان جدی به میان آید و شاید این مهمترین دلیلی است که میتوان گفت بارکد را در سطح یک فیلم متوسط باقی میگذارد. کاظمیپور ضمن تأکید بر اینکه اگر چه فیلم در لحظاتی فضاهای خوبی را خلق میکند و یا از بار دیالوگی نسبتا خوبی برخوردار باشد اما هیچگاه حرف هایش تاثیری جدی بر مخاطب نمیگذارد، بیان داشت: شاید این سئوال پیش بیاید که اصلا بارکد قصد نداشته است مخاطب را با اثری جدی مواجه سازد و طنز عامه پسندانه آن حکایت از ساخت اثری سرگرم کننده توسط تولیدکنندگان فیلم به ما بدهد که در این صورت باید گفت مصطفی کیایی با ساخت فیلمهای قبلی خود به خوبی نشان داده است که مخاطب سینمای خود را خوب میشناسد و راههای سرگرم نگاه داشتن آنها را تا پایان اثر به درستی میداند. منتقد تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: اگر اصل را بر این مبنا استوار کنیم که عنصر سرگرمی یکی از اصلیترین کارکرد های سینما است؛ باید به دور از هرگونه بیانصافی بگوییم که کیایی در ساخت آثاری خوش ساخت، عامهپسند و سرگرمکننده فیلمساز موفقی است و حداقل میدانیم با طنزی عامه پسندانه و روایتی خوش ساخت و تکنیک قرار است خنده نسبتا درستی از مخاطب خود بگیرد. وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه در مجموع فیلم بارکد را اگرچه به لحاظ مضمون و فیلمنامه انتقادات شدیدی به آن وارد میداند و حتی در مقایسه با آثار قبلی این فیلمساز هم چون خط ویژه و عصر یخبندان، اثری نازلتر میداند، تصریح کرد: نباید توجه به این نکته را فراموش کنیم که از این اثر در جذب مخاطب و به کارگیری عناصر سرگرم کنندگی در سینما میتوان به عنوان اثری قابل قبول یاد کرد.
94/11/21 - 15:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]